Moon: Remix RPG Adventure was zijn tijd ver vooruit, maar nu vooral verouderd
Reviews

Moon: Remix RPG Adventure was zijn tijd ver vooruit, maar nu vooral verouderd

Moon was tot voor kort alleen maar speelbaar in het Japans. Zoals dat gaat bij bijzondere games die nooit buiten de eigen landsgrenzen zijn uitgebracht heeft het spel in twintig jaar een bescheiden cultstatus ontwikkeld. Volgens Undertale-maker Toby Fox was het voor de eerste PlayStation verschenen Moon bijvoorbeeld een belangrijke inspiratiebron voor zijn moderne klassieker.

Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig en na meer dan twintig jaar is er eindelijk een makkelijke en legale manier om Moon in het Engels te spelen. Compleet met professionele vertaling is het spel opnieuw uitgebracht voor de Nintendo Switch. Dat is vooral goed nieuws voor de gamer met een excentrieke smaak.

Moon is namelijk verre van een doorsnee game. Om te beginnen is het namelijk een spel in een spel. Het start allemaal met een nietsvermoedend jongetje dat na een lange speelsessie op zijn ‘GameStation’ in zijn favoriete role-playing game wordt gezogen. Dat klinkt nog vrij standaard, maar er is een opmerkelijke twist: de speler is in de game niet de held die de wereld moet redden. Nee, hij is de persoon die de rotzooi van het hoofdpersonage moet opruimen.

©GMRimport

Helpende hand in een vreemd land

Terwijl de in pantser gehulde held huizen binnenstormt, de inhoud van iedere kist meeneemt, monsters aan stukken hakt en de draak op het einde van het verhaal probeert te doden ben jij met hele andere dingen bezig. Moon is geen rpg, maar een adventuregame waarin je liefde moet verzamelen. Dat doe je vooral door zoveel mogelijk te helpen in de chaos die de held achterlaat.

Zo liggen er overal lichamen van afgeslachte monsters. Aan jou de taak om het stoffelijk overschot te herenigen met de bijbehorende ronddwalende ziel om de orde weer te herstellen. Krijg je dat voor elkaar, dan komt er een UFO (Unidentified Flying Octopus) de lichamen opruimen. Voor wie het nog niet doorhad: dit is een vreemde game

©GMRimport

Rpg parodie

Moon zet je voortdurend op het verkeerde been met veel meer van dat soort vreemde gebeurtenissen. De inwoners van deze fantasiewereld zijn stuk voor stuk rare snuiters met ieder hun eigen problemen. Terwijl de held hersenloos te werk gaat, moet jij vooral de lokale npc’s beter leren kennen. Het is een perfect concept voor een game die de vele clichés van rpg’s op de hak neemt.

Zo is de barvrouw haar ring kwijt en verbergt de bakker een schokkend geheim. Je oma wordt ondertussen in slaap gesust door een slang die aan de kapstok hangt en een striptekenaar kampt met een gebrek aan inspiratie. Dan zijn er ook nog rotsblokken in de vallei van regenbogen die de benen nemen als ze te lang aangekeken worden. Des te meer gebieden van Moon zich openen, des te vreemder lijkt het spel wel te worden.

Moon is soms echt niet te volgen door enkele wel heel erg vergezochte raadsels in het hoofdverhaal.

-

Ouderwets

Voor de juiste speler is Moon een uitzonderlijk grappige game die zichzelf wat mafheid betreft continu weet te overtreffen. Maar niet alleen een specifiek gevoel voor humor is bij dit spel van belang. Ook heel veel geduld is cruciaal. Moon is in veel opzichten een behoorlijk verouderde game die op allerlei manieren zijn leeftijd laat zien. Grafisch is het een bizar mengelmoesje van verschillende stijlen - van claymation tot pixelart - maar de opvallendste tekortkomingen zitten hem in Moon’s meest ambitieuze onderdelen.

Zo draait alles in dit spel op een in-game klok waarop tien minuten ongeveer een complete dag in beslag nemen. Aan het begin van het spel val je na een middagje rondwandelen al dood neer en is het game over. Is je energie op en lig je niet op tijd in bed, dan is het spel voorbij en mag je de dag opnieuw beginnen. Alleen door ‘love’ te verzamelen en voor de avondklok onder de wol te kruipen is de dag te overleven.

©GMRimport

Op de klok

Verdien genoeg liefde en stijg wat levels en voor je het weet kun je meerdere dagen achter elkaar opblijven. Gelukkig voelt Moon alleen in het begin dus maar zo beperkt. Het dag- en nachtritme krijgt naarmate het spel vordert ook een hele andere rol. Ineens blijkt dat sommige personages of monsterzielen alleen op vaste tijden verschijnen. Dat niet alleen, op sommige dagen van de week zijn er speciale gebeurtenissen bij te wonen.

Dit concept was in 1997 zijn tijd ver vooruit, maar in Moon is het soms een behoorlijke worsteling om het allemaal onder de knie te krijgen. Het speelbare personage loopt bijvoorbeeld bijzonder traag en bovendien moet je soms heel lang wachten op dat ene zeldzame moment. Omdat bijna alle personages in gekke raadsels praten is het bovendien niet altijd duidelijk wat je precies moet doen.

©GMRimport

Zonder update

Moon zou enorm veel baat hebben gehad bij de optie om de tijd even door te spoelen en een logboek om alle verschillende verhaallijnen in bij te houden. Die functies zaten er in 1997 ook niet in, maar hadden het spel nu een stuk beter speelbaar gemaakt. Moon is soms echt niet te volgen door enkele wel heel erg vergezochte raadsels in het hoofdverhaal. Dat is natuurlijk een beetje een vast onderdeel van adventuregames, maar wie heeft daar nu nog zin in?

Blijven klagen over hoe verouderd Moon in sommige opzichten is voelt ergens ook misplaatst. Hoe knullig, irritant of onlogisch bepaalde puzzels ook zijn, het spel blijft bijzonder geestig. In ieder nieuw gebied is wel een originele vondst of een grappige verhaallijn te ontdekken. Ook de muziek is uniek. In plaats van vaste deuntjes op vaste plekken mag de speler zelf een playlist samenstellen met gevonden en gekochte LP’s. De soundtrack bestaat uit zoveel raar goede funky nummers dat het bijna niet bij de charmante knulligheid van de rest van het spel lijkt te passen.

Moon: Remix RPG Adventureis voor 15,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

Is Moon: Remix RPG Adventure het lange wachten waard geweest? Hoe je daar precies over denkt is geheel afhankelijk van hoeveel geduld je hebt voor de grillen van een meer dan twintig jaar oude game. Moon is regelmatig traag en frustrerend onlogisch. Maar kijk voorbij de rimpels van dit lang vergeten spel en je ontdekt een adventuregame die in sommige opzichten zijn tijd ver vooruit was.

Plus- en minpunten
  • Bizarre en grappige spelwereld, zijn tijd ver vooruit, belachelijk goede soundtrack
  • Sterk verouderd, soms onlogische puzzels, kleine verbeteringen waren welkom geweest

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!