Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend
Gamer.nl
Reviews

Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend

Na Pokémon Go en wat experimenten op de 3DS is Nintendo nog niet klaar met augmented reality en komt het nu met Mario Kart Live: Home Circuit. We zijn uitgebreid circuits gaan bouwen om rondjes te racen in de woonkamer en zijn aangenaam verrast dat het unieke concept meer voelt als Mario Kart dan je zou denken.

Mario Kart Live biedt een mix van bekende Mario Kart-actie en een fysiek wagentje dat met de Switch wordt bestuurd. Voor een prijs van 120 euro krijg je een Mario- of Luigi-kart, een oplaadkabel en een stapeltje karton waarmee je de poortjes kan maken. De vereiste software wordt niet meegeleverd op een cartridge, maar is gratis te downloaden via de eShop. Het enige wat je verder nodig hebt, is een kamer van 3 bij 3,5 meter en een gezonde dosis creativiteit.

Details over Mario Kart Live hebben we uitgelegd in onze preview, waar de verschillende modi, items en thema’s aan bod komen. De grote vraag is nu vooral: hoe werkt de game in de praktijk?

©GMRimport

Behendige besturing

Het eerste en belangrijkste punt is dat het bijzonder goed voelt om de kart zelf te besturen. Scherpe bochten maken is een fluitje van een cent dankzij een kleine draaicirkel, wat het mogelijk maakt om interessante banen te maken in een kleine kamer. Het helpt natuurlijk dat de karts niet zo bijster snel gaan als je in 50 of 100 cc speelt. En ondanks dat je niet zo snel door je woonkamer scheurt, is het gevoel van snelheid absoluut aanwezig. Als je de snelheid verder opschroeft naar 150 cc of 200 cc is er een behoorlijk verschil merkbaar en knal je al snel tegen elk stuk meubilair aan.

Op het scherm van de Switch wordt het snelheidsgevoel versterkt dankzij de visuele elementen van augmented reality en het geluid van een draaiende motor. De actie op het scherm voelt qua snelheid niet heel anders dan eerdere edities in de serie. Net als in de reguliere Mario Kart-delen kan je driften met de R-knop, wat precies werkt zoals verwacht. Voordat je het weet drift je door de nauwste bochten om een extra boost te pakken. Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

©GMRimport

Scheuren in een kleine ruimte

Een grote vraag die we vooraf hadden, is hoe de game omgaat met kleine ruimtes. De woonkamer van ondergetekende is van redelijke grootte, maar heeft niet heel veel vrije ruimtes. Al snel bleek gelukkig dat je ook met gemak onder tafels en stoelen heen rijdt, wat het speelveld een stuk flexibeler maakt. Zelfs met een kleine ruimte kan je genoeg variatie in tracks aanbrengen door bijvoorbeeld het circuit te laten kruisen met zichzelf of door allerlei objecten uit je woonkamer te integreren met het circuit. Jammer is wel dat verschillen in hoogtes niet gemeten worden en geen complexe levels met meerdere verdiepingen dus geen mogelijkheid zijn.

De beeldkwaliteit van de camera op de kart is daarnaast niet kraakhelder, maar is goed genoeg en laat ook op een grote televisie weinig te wensen over. Haperingen in de connectie komen zeker voor tijdens het spelen, maar grotendeels is de ervaring soepel. Dat is vooral afhankelijk van hoe dik de muren zijn, want de connectie verloopt via wifi. De game werkt dan ook het beste als je jezelf beperkt tot één kamer, wat ook wordt aangeraden door Nintendo, maar in de praktijk werkt de gang oprijden prima.

Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

-

Progressie in de game zelf

Hoewel Mario Kart Live meerdere modi kent, is de Grand Prix-modus de voornaamste bezigheid. Per cup worden drie races gereden, die alle drie een andere feel hebben dankzij wisselende thema’s, items en gevaren. Daardoor maakt het ook niet veel uit als de baan hetzelfde blijft, omdat veranderingen zoals extra boosts, tornado’s of een flinke zijwind de gameplay fris weten te houden. Tijdens deze races worden muntjes verzameld die nieuwe karts, outfits of toeters vrijspelen. Dit is de voornaamste vorm van progressie, omdat nieuwe modi zoals 150cc, 200cc of Mirror Mode al vrij snel zijn ontgrendeld. De cosmetische items zijn een leuke beloning en geven prima motivatie om nog een cup te gaan rijden.

Mario Kart draait voor velen om de hectische multiplayeractie, maar daar schiet Mario Kart Live een beetje in tekort. Het is mogelijk om Time Trials te racen en de ghost van je tegenstander te verslaan op dezelfde track. Om de beurt de snelste tijd neerzetten op deze manier is best aardig, maar komt niet in de buurt van de gezellige gameplay waar de serie bekend om staat. Ook is het mogelijk om met maximaal vier karts tegelijkertijd te spelen, maar daar heeft iedere speler logischerwijs een Switch en kart nodig. We kunnen ons voorstellen dat het enorm vermakelijk is om met meerdere karts te spelen, alleen hebben we dat helaas niet kunnen testen.

©GMRimport

Conclusie

Mario Kart Live: Home Circuit is uiteraard geen volwaardige Mario Kart-game. Wat het wel biedt is een bijzondere ervaring die erg vertrouwd voelt voor Mario Kart-fans en tegelijkertijd enorm vernuftig is. Het blijft verbazingwekkend dat je spannende races rijdt terwijl je vergeet dat dit in je eigen woonkamer gebeurt. Het prijskaartje is met 120 euro best flink, maar daar staat gelukkig tegenover dat dit ambitieuze ar-product wel precies werkt zoals beloofd. De Mario Kart-formule is zelfs beter aanwezig dan verwacht dankzij de verrassend vertrouwde besturing van de kart en geslaagde variatie in de banen.

Mario Kart Live is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft: 'Xbox Game Pass niet voor iedereen de beste keuze'
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft: 'Xbox Game Pass niet voor iedereen de beste keuze'

Games op die Game Pass staan moeten ook te koop blijven staan

Phil Spencer, de CEO van Microsoft Gaming, heeft toegegeven dat Xbox Game Pass niet voor alle soorten spelers een geschikte vorm van gameconsumptie is.

Dat meldde hij in een interview met Variety, waarin hij ook benadrukte dat het bedrijf Xbox-games op Nintendo Switch 2 gaat uitbrengen. "(Game Pass) is niet voor iedereen. Als je maar één of twee games per jaar speelt, dan is Game Pass waarschijnlijk niet het juiste zakenmodel voor je. Je kan dan beter die twee games aanschaffen, en dat is volkomen logisch. Maar ik wil dat je de keuze hebt. Dus we willen er voor blijven zorgen dat alles wat op Game Pass staat ook te koop is."

Sommige mensen vragen zich al een tijdje af of Xbox Game Pass, waarbij consumenten een abonnement afsluiten en vervolgens alle first-party Microsoft-games en vele third-party-games kunnen spelen zonder ze te kopen, op de lange termijn wel houdbaar is voor Microsoft. Spencer meldde echter dat de hoeveelheid uren dat mensen games op Xbox spelen "redelijk substantieel blijft groeien. Game Pass is daar een belangrijk onderdeel van, maar ik zie Game Pass niet als het antwoord op alles. Het maakt onderdeel uit van de Xbox-strategie om nieuwe spelers te vinden."

Spencer vervolgde: "Ik heb Game Pass altijd gezien als nog een optie voor iemand die games wil spelen. We hebben vele zakenmodellen, van free-to-play en het kopen van games tot afgeprijsde spellen - Game Pass is ook een optie. Dus daar naar kijkend wil ik er voor zorgen dat het aantal uren dat mensen games spelen (op Xbox) blijft stijgen, dat nieuwe mensen dit zien als een manier om een bibliotheek aan games te vinden en op te bouwen. Daar richten we ons op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!