Het is makkelijk om Nintendo voor lief te nemen
2022 is nog geen twee maanden oud, maar nu al ongelooflijk memorabel. Niet alleen door de gigantische games die in deze korte tijd al zijn uitgekomen, zoals Horizon Forbidden West en Elden Ring. Ook de wereldschokkende nieuwsberichten over mega-overnames waar miljarden euro’s bij zijn gemoeid laten ons niet onberoerd.
Zelfs de mainstream media pikten deze maanden de nodige nieuwtjes mee. De overname van Activision Blizzard door Microsoft verscheen in menig krant en de meeste nieuwsprogramma’s op tv hadden ook wel door dat Horizon Forbidden West in Nederland werd gemaakt, met mooie reportages tot gevolg.
In de game-industrie wordt de strijd tussen Microsoft en Sony ondertussen druk geanalyseerd en afgewogen. Beide bedrijven hanteren deze generatie een andere strategie, waarbij PlayStation zoals altijd leunt op zijn exclusives en Xbox nu zijn heil zoekt in een abonnementsdienst. Het is interessante kost die van grote impact is op de industrie en de toekomst van games in het geheel.
©GMRimport
En Nintendo?
Je zou bijna vergeten dat er nog een consoleboer op de markt actief is. Weleens van Nintendo gehoord? Ja, er is een nieuwe game uitgekomen in een van hun allergrootste series, Pokémon. Oja, er was ook een Nintendo Direct met allerlei leuke aankondigingen. Ach ja, ergens dit jaar komt de nieuwe Zelda uit, het vervolg op een game die wordt gezien als een van de beste ooit gemaakt. So what?
Vergeef me mijn sarcasme, maar het lijkt soms alsof onze industrie alleen in brand staat als er wat te knokken valt. Sony versus Microsoft, fight! Wie kan er de meeste miljarden uitgeven?
Het ligt er natuurlijk maar net aan waar je je als gamer op het internet begeeft. Er zijn heus grote gamefora waar de Switch net zo veelbesproken is als de andere consoles. Maar ja, daar kom ik niet, en in de algemene nieuwscyclus lijkt het voor mij soms alsof Nintendo er een beetje naast staat. Totdat het tijd is voor de financiële rapporten en de verkoopcijfers uit de kluis worden gehaald. Een paar weken geleden was het weer zover, en ik sloeg steil achterover.
De bestverkochte game op de Nintendo Switch is Mario Kart 8 Deluxe, met maar liefst 43 miljoen verkochte exemplaren. Aangezien er ruim 100 miljoen Switches zijn verkocht, kun je concluderen dat bijna de helft van de eigenaren die game in huis heeft. Tenzij sommige mensen een miljoen exemplaren kopen, natuurlijk.
Tja, kun je zeggen, dat is Mario Kart. Dat is altijd zo. Zo gaat het bij Nintendo, nou en? Nee, zeg ik! Dit is niet normaal, hoor. Met 43 miljoen verkochte exemplaren staat Mario Kart 8 Deluxe boven series als bijvoorbeeld Splinter Cell of Fallout. Wat? Ja, deze ene game staat boven alle games in die series in zijn geheel bij elkaar opgeteld.
©GMRimport
De Switch
En kijk nog eens naar die verkoopcijfers van de Switch zelf, meer dan 103 miljoen. Dat is meer dan de Wii heeft verkocht, en dat was een wereldwijde hype. Nieuwsrubrieken lieten op tv zien hoe oma's in bejaardentehuizen zelfs met de Wii aan de slag konden! De Wii was een beetje een gimmick, maar wel een enorm succesvolle waar de hele wereld niet over uitgepraat raakte. En de Switch is nog succesvoller!
Als volger van de industrie snap ik het heus wel. Er valt gewoon niet altijd zoveel interessants te melden over Nintendo. De Japanse reus houdt zich redelijk stil en volgt zijn eigen pad. Af en toe brengen ze een geweldige game uit, verder geen nieuws. Er zijn bijvoorbeeld weinig grote overnames te verslaan.
Deze week nam Nintendo ontwikkelingspartner SRD over, een bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord, maar dat al veertig jaar aan Nintendo-games werkt. Begin vorig jaar kocht het Next Level Games, de Canadese studio achter Luigi's Mansion 3. De laatste overname daarvoor? Monolith Soft in 2007.
©GMRimport
Geen spanning
Mijn punt is overigens niet dat Nintendo spannendere dingen moet gaan doen. Sterker nog: dat zou de welbekende Nintendo-magie misschien alleen maar aantasten. Nintendo moet vooral lekker blijven doen wat ze doen, kijk maar naar de astronomische verkoopcijfers. Daar hebben ze mijn advies ook helemaal niet bij nodig.
Maar het grote succes van Nintendo is niet vanzelfsprekend. Dat hebben we gezien bij bijvoorbeeld de GameCube en recenter bij de Wii U, die niet verder dan 13 miljoen stuks kwam.
De strategieën en plek van het bedrijf binnen onze industrie worden misschien niet elke dag geanalyseerd op de vele gamewebsites die onze wereld rijk is - vooral omdat hun strategie vaak zo hardnekkig rechtlijnig blijft. Dus bij deze toch een plek op deze website om er even bij stil te staan en te zeggen: recht zo die gaat, Nintendo. Recht zo die gaat.