Fall Guys: Ultimate Knockout biedt  prachtige chaos
Reviews

Fall Guys: Ultimate Knockout biedt prachtige chaos

Een rondzwaaiende balk tikt het Fall Guys-figuurtje onderuit. Hij vliegt met volle snelheid door het level. Dat moet haast wel misgaan… maar nee! Hij vliegt door de chaos heen en landt juist op een zwevend platform even verderop. Het boonvormig mannetje klimt overeind, rent naar voren en strompelt nog net op tijd over de finish. Op naar de volgende ronde.

Dit is de chaos die de battle royale-game Fall Guys kenmerkt. Het is een bizarre online partygame waarin zestig spelers het tegen elkaar opnemen in een soort spelshow, vergelijkbaar met Takeshi’s Castle of Wipeout. Elke ronde speel je een andere minigame en vallen er deelnemers af, totdat je bij de finale uitkomt en er maar één dappere Fall Guy tot winnaar gekroond wordt.

Vrijwel elke minigame mondt uit in anarchie, maar is simpel genoeg om in één zin uit te leggen. Denk aan opdrachten als ‘ren als eerste over de finish’ of ‘overleef zolang mogelijk’. Gelijk snap je wat de bedoeling is en stort je je vol overgave in het gevecht. De uitkomst hangt vaker af van een beetje mazzel dan van pure vaardigheid, maar dat maakt het juist zo leuk: je weet nooit wat er gaat gebeuren.

©GMRimport

Hoogtepunten

De lijst met minigames kent vele hoogtepunten. Vooral de hindernisbanen zijn leuk, waarbij je over kleurrijke banen racet en rollende ballen, slingerende balken en gapende afgronden ontwijkt. Nog belangrijker is om uit de weg te blijven van andere spelers, want die zijn het meest onvoorspelbaar. Voor je het weet kets je van een concurrent af en de afgrond in, of pakt eentje je vlak voor de finish vast om je in een zee van paars slijm te duwen. In andere ronden moet je vooral zien te overleven, bijvoorbeeld op grote, rollende schijven vol obstakels of een cirkel waar steeds sneller een paar balken rondzwaaien.

Vooral de finales zijn ongekend spannend, omdat het er dan echt op aankomt. Want zoals bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn. Het spannendste finalespel is Hex-a-Gone, waarbij iedereen op een stapel platformen loopt die onder ze verdwijnen. Wie als laatste nog op een platform staat terwijl de rest de afgrond in is gevallen, heeft gewonnen. Je gevoel van totale controle kan in één klap omslaan naar afgrijzen wanneer je per ongeluk een paar verdiepingen naar beneden tuimelt.

Het is heerlijk om elkaar aan te moedigen, te lachen om elkaars blunders en iemand naar de overwinning te schreeuwen.

-

Een ander finalespel, waarbij één iemand een staart heeft en de rest die af moet pakken, is dan juist weer erg frustrerend. De hit-detectie is inconsistent, waardoor iemand soms van grote afstand je staart weggrist. Ook maakt het niet uit hoe lang je die staart in totaal in het bezit hebt. Alleen degene die hem heeft wanneer de ellenlange timer om is, heeft gewonnen. Het zorgt ervoor dat alleen de laatste secondes echt spannend zijn.

Er zijn wel meer minigames waarbij je vooral zucht wanneer ze weer voorbij komen. Een geheugenspel waarbij stukken fruit op platformen verschijnen en je moet onthouden welke waar staat, is compleet nutteloos. Meestal wordt helemaal niemand geëlimineerd in dit spel, want zelfs als je een geheugen als een zeef hebt, kun je gewoon bij de andere deelnemers in de buurt gaan staan en meeliften op hun succes.

©GMRimport

Oneerlijke teamgames

Vooral de teamgames, waarbij de overgebleven deelnemers ineens moeten samenwerken, zijn over het algemeen van een minder hoog niveau. De onprecieze besturing die in andere spellen voor heerlijke chaos zorgt, veroorzaakt hier vaak frustratie. In Egg Hoarders moet je bijvoorbeeld eieren naar je eigen kamp brengen, maar de besturing om dingen vast te pakken is niet erg secuur.

De teamspellen zijn bovendien vaak buitengewoon oneerlijk. Dit zijn de ronden waarbij je zelf het minste invloed hebt over de uitkomst, omdat je ook afhankelijk bent van de inzet van je teamgenoten. Maar buiten dat worden de teams vaak niet eerlijk verdeeld. Een potje Rocket League-achtig voetbal is hartstikke leuk, maar niet als je het met vijf man tegen zes anderen moet opnemen. Het is onvoorstelbaar dat er een teamspel wordt uitgekozen als er een oneven aantal deelnemers over is.

©GMRimport

Met z'n allen

Fall Guys is een gigantische hit, en dat is te merken aan de rokende servers. Dat de game regelmatig niet te spelen is omdat er onderhoud wordt gepleegd, valt natuurlijk te accepteren. Een stuk frustrerender is het wanneer je spel ruw wordt onderbroken terwijl je al een paar ronden hebt overleefd. Dit zal ongetwijfeld in de toekomst worden verholpen, maar is een probleem waar spelers nog altijd mee kampen.

Het spel is op zijn leukst - zoals bijna elke online game - wanneer je het met een groep vrienden speelt. Je kunt een party van vier vormen, wat garandeert dat je in hetzelfde spel zit en bij teamgames in hetzelfde team terechtkomt. Het is heerlijk om elkaar aan te moedigen, te lachen om elkaars blunders en iemand naar de overwinning te schreeuwen.

Er ontbreken daarbij echter ook een aantal belangrijke opties. Je krijgt weinig goede handvaten om als groep van het spel te genieten. Op dit moment is het niet eens mogelijk om te zien wie van je vrienden nog in leven is, waardoor elke ronde eindigt met de vraag: “Zitten jullie er allemaal nog in?” Als je bent uitgeschakeld, zit er niks anders op dan toekijken hoe je teamgenoten verder strijden. Het is natuurlijk logisch dat je dan geen invloed meer hebt op het spel, maar ook toekijken kun je interessanter maken. Bijvoorbeeld door al je teamgenoten in splitscreen bezig te zien, of met statistieken hun voortgang te volgen.

Er ontbreken sowieso een hoop functies die het leven van een Fall Guys-speler plezieriger zouden kunnen maken. Het hoofdmenu is nu nog aardig leeg. Er zijn geen statistieken die je vertellen hoe vaak je hebt gewonnen, of bij welke minigame je het vaakst afvalt. Er is op dit moment niet eens de optie om de camera te inverten (alsjeblieft, voeg dat toe!).

©GMRimport

Ondersteuning

Dat kan allemaal nog veranderen en dat gaat waarschijnlijk ook gebeuren. Fall Guys is een groot succes en de ontwikkelaar heeft nu al getoond dat ze het goed willen ondersteunen. Er is inmiddels bijvoorbeeld een nieuwe minigame toegevoegd, precies het soort ondersteuning dat deze game voor lange tijd interessant kan houden. Met de huidige lijst minigames kan de game redelijk snel eentonig worden, maar door constant nieuwe spellen in de roulatie te brengen wordt dat gevoel sterk verminderd.

Er is bovendien genoeg reden om te blijven spelen, want de koddige cosmetische voorwerpen zijn een waar genot. Met een gratis Battle Pass verdien je al het een en ander, maar in de dagelijks wisselende in-game winkel zijn de echte parels te vinden. Wie wil er nou geen ananashoofd? Je kunt daarvoor currency kopen met echt geld, maar de game is gul genoeg met beloningen om voldoende items vrij te spelen zonder extra te betalen. Elke match is daardoor een kleurrijke bende, omdat iedereen zijn of haar Fall Guy op een unieke manier aankleedt.

En zelfs zonder beloningen blijft het heerlijk om al die blije boonmannetjes te zien vallen, stuiteren, weer opstaan en uiteindelijk overwinnen. Deze game is misschien niet voor iedereen geschikt, zeker niet als je vindt dat je altijd moet winnen als je ergens de beste in bent. Fall Guys is net zo afhankelijk van chaos en geluk als van pure skills. Natuurlijk kun je wel goed worden in het spel, maar dat betekent niet dat je immuun bent voor een bal die plotseling van korte afstand tegen je aan wordt geschoten. Als je je daar bij neer kunt leggen en je kunt overgeven aan pure willekeur, is Fall Guys een perfecte manier om een glimlach op je gezicht te toveren.

Fall Guys: Ultimate Knockout is nu beschikbaar op PlayStation 4 en pc. De game kan op moment van schrijven gratis gedownload worden door PlayStation Plus-leden.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Fall Guys is een grote hit en dat is meer dan terecht. De bizarre minigames leiden tot heerlijk chaotische situaties. Het is jammer dat niet elk spel even leuk is en de teamgames vaak oneerlijk voelen, maar de pret is te groot om het daardoor te laten verpesten.

Plus- en minpunten
  • Heerlijke chaos, veel leuke minigames, unieke insteek, veel cosmetische opties, blijvend interessant
  • Oneerlijke teamspellen, aantal oninteressante minigames, serverproblemen, weinig functies voor groepen, ontbrekende opties

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!