De PlayStation 5 doet alles beter dan zijn voorganger
Reviews

De PlayStation 5 doet alles beter dan zijn voorganger

Bijna niets op een PlayStation 5 gaat traag, lelijk of moeizaam. Dit is de snelste en soepelste console ooit gemaakt, al draait ‘ie maar één game tegelijkertijd en is de backward compatibility los van de techniek weinig ambitieus. Dankzij de verwachte Sony-games en een futuristische controller is de PlayStation 5 veelbelovend in vrijwel iedere zin van het woord. Een grootse console, letterlijk én figuurlijk.

Om deze recensie te kunnen schrijven hebben we ruim anderhalve week met de PlayStation 5 doorgebracht. We hebben Marvel’s Spider-Man: Miles Morales en Astro’s Playroom uitgespeeld en tig PlayStation 4-games op het apparaat gespeeld. De driedimensionale audio konden we helaas niet testen.

Deze recensie is opgesplitst in drie delen: hardware, het besturingssysteem en de games. Daarna volgt de conclusie. Deze recensie is ongeveer vijfduizend woorden lang en duurt twintig minuten om te lezen.

Je kunt ook luisteren naar de bijhorende Gamer.nl Podcast.

De hardware

Dit zijn de precieze specificaties van de PlayStation 5:

CPU: 8x Zen 2 Cores 3,5GHz
GPU: 10,28 teraflops, 36 CU’s op 2,23GHz (zonder volledige RDNA 2, maar hierover bestaat onduidelijkheid)
Externe Memory Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Geheugenbandbreedte: 448GB/s
Interne opslag: gemodificeerde 825GB ssd
IO Throughput: 5,5GB/s (‘raw’), typical 8-9GB/s (‘compressed’)
Externe opslag: Een NVMe-ssd op ‘Sony’s lijstje’ of (puur voor opslag) een harde schijf

Gamer.nl beschikt over de duurste PlayStation 5: de versie mét diskdrive van 500 euro. Er is ook een versie zonder diskdrive beschikbaar op release. Die is honderd euro goedkoper. Anders dan bij de Xbox Series X en S verschillen de twee consoles inhoudelijk niet van elkaar. De een heeft een diskdrive, waar die in de ander ontbreekt. Dat is het enige verschil. Houd er wel rekening mee dat de PlayStation 5 maar één digitale winkel heeft, en die winkel is van Sony zelf. Er is dus geen concurrentie.

De interne opslag van 825 gigabyte raakt net als op de Xbox Series X tamelijk snel vol, zeker als je gebruikmaakt van de backward compatibility. Soms nemen PlayStation 4-games meer ruimte in beslag dan PlayStation 5-games. Miles Morales is bijvoorbeeld 2GB groter op de PlayStation 4 (in totaal 52GB). Bij Call of Duty: Black Ops Cold War is dat juist weer andersom. Hoe dan ook: de diskdriveloze versie van de console beschikt niet over meer opslagruimte dan de normale versie van de console. De opslag kun je op beide platformen extern uitbreiden. Daarover later meer.

©GMRimport

Dankzij de HDMI 2.1-poort - in de toekomst de standaard - zijn framerates tot en met 120 fps mogelijk in 4k. Ook 8k in 60 fps is mogelijk. In dat opzicht verschilt de console niet van diens concurrent, de Xbox Series X.

8k wordt als optie geadverteerd, maar is toekomstmuziek. Het is niet eens de verwachting dat het performance target, ‘4k/60fps’, zonder concessies behaald wordt. Nieuwe dynamische belichting middels real-time raytracing is bijvoorbeeld mogelijk, maar indien ingeschakeld draait een game zeer vermoedelijk op een lagere framerate dan 60 fps óf op een lagere resolutie dan 4k. De PlayStation 5-versie van Devil May Cry 5 draait volgens de ontwikkelaar bijvoorbeeld in 1080p met raytracing op 60 fps. Logisch: Je kunt simpelweg geen high-end pc-taferelen verwachten van een spelcomputer van 500 euro.

In de praktijk zullen veel games waarschijnlijk in 4k of een iets lagere dynamische resolutie draaien op 60 fps, zonder raytracing aan. Met raytracing en 4k ingeschakeld kiezen ontwikkelaars vermoedelijk voor 30 fps. 120 fps mét raytracing of in 4k is de komende tijd in grote titels niet aan de orde. Of dat uitmaakt is een ander verhaal. Als je je verheugt op 120 fps, heb je daar alle reden toe. 120 fps is moeilijk te omschrijven, maar als je het eenmaal voelt en gewend bent, ben je meteen om.

We hebben dit niet op de PlayStation 5 kunnen testen. We beschikken niet over games op de PlayStation 5 die dat op dit moment ondersteunen.

©GMRimport

De grootste innovatie zit ‘m in snelheid: de PlayStation 5 is bizar snel. De console wordt geleverd met een bijzondere PCIe 4.0-ssd van 825 gigabyte. Met 5,5GB/s zonder compressie en oplopende snelheden tot 8 à 9GB/s mét compressie, hebben we hier te maken met een beest van een ssd. Ja, de opslag is 175 gb minder dan de Xbox Series X. Ook een geheugenbandbreedte van 448GB/s doet wenkbrauwen fronsen. Maar de snelheid van de ssd maakt dit allemaal goed. Deze ssd is heel snel. En dan bedoelen we ook echt, écht heel erg snel.

Omdat we niet beschikken over dezelfde games op zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X, is het helaas moeilijk de twee consoles te vergelijken. Later in de tekst gaan we in op bijvoorbeeld de opstarttijden van games. Deze ssd kan daarnaast bijna in real-time textures laden. Ook dat verschil is groot met een harde schijf: games kunnen omgevingen afwisselen zoals dat nooit eerder mogelijk was. Je gaat dingen in games meemaken die eerder simpelweg niet konden. Wat dat betreft is deze nieuwe consolegeneratie echt een fikse upgrade.

Je kunt het interne geheugen overigens upgraden middels ssd’s die door Sony als ‘ondersteund’ worden aangemerkt. Maar dat lijstje is er op moment van schrijven nog niet, en dat is ook niet zo vreemd: op lancering is deze optie niet beschikbaar. Het gaat in elk geval om M2-ssd’s met een PCI Express 4.0-interface. In de toekomst gaan er enkel meer van deze ssd’s verschijnen. Tot slot: een Dolby 5.1 of 7.1-setje of -headset aansluiten via een optische uitgang is er helaas niet meer bij. Sony heeft net als Microsoft besloten de optische uitgangen in de nieuwe consoles achterwege te laten.

©GMRimport

Uiterlijk, warmte en geluid

Als jij een PlayStation 4 Pro kocht en geen fan was van de inbegrepen straaljager, hebben we goed nieuws. De PlayStation 5 maakt zo goed als geen geluid en wordt niet opvallend warm, ook niet na twaalf achtereenvolgende speeluren. Je hoort de diskdrive soms spinnen, ongeveer net zo zacht als in de Series X, maar dat geluid levert niet genoeg decibel op om als storend te worden ervaren. De console is wat dat betreft een gigantische verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De kanttekening laat zich raden: het is de vraag hoelang de console werkelijk stil blijft.

In het verleden gold: des te meer jaren de console meegaat, des te meer geluid de console maakt. Maar er waren altijd uitzonderingen. Of dat ook voor deze nieuwe generatie consoles geldt is moeilijk in te schatten, maar de moderne koelingsmethodes beloven veel goeds. Een gigantische fan in de PlayStation 5 zuigt aan beide zijkanten van de console lucht aan. Daarnaast gebruikt de console

Watch on YouTube

. Dat is hele chique koelpasta om de thermische geleidbaarheid te verhogen tussen de processor en de gigantische heatsink. Dat is best wel cool.

©GMRimport

De PlayStation 5 heeft daarnaast gaten in zijn behuizing zitten: zogeheten stofvangers. Deze kun je uitzuigen met een stofzuiger, waardoor je een gedeelte van het stof aan de binnenkant uit de console zuigt. Hoe goed dat werkt is opnieuw niet op basis van een weekje spelen in te schatten.

De PlayStation 5 oogt lang en breed. Als je ‘m naast de weinig uitgesproken Xbox Series X ziet staan, is het effect een beetje komisch. Zeker als-ie rechtop staat, trekt het gewaagde design van de PlayStation 5 alle aandacht in de kamer. Of dat positief is, is persoonlijk. Dus om persoonlijk te worden: ik vind de PlayStation 5 lelijk. Maar hoe vaker ik ‘m zie, hoe meer ik van die lelijkheid houd. Die mentale gymnastiek zie je ook bij liefhebbers van bijvoorbeeld designermode. Sony heeft hoe dan ook een punt gezet achter zijn generatielange dit-apparaat-valt-vooral-niet-op-in-de-huiskamer-filosofie. Dat is ergens wel te prijzen.

©GMRimport

De standaard

We hadden niet verwacht dat een consolefabrikant het in 2020 nog zou aandurven: de PlayStation 5 heeft een standaard. Die standaard heb je zowel in de horizontale als verticale stand nodig. De zwarte plastic houder dient aan de console te worden bevestigd met een schroef. Het aandraaien kan met een geldmunt, dus een schroevendraaier is geen vereiste. Het is een simpel proces, dat wel even wat passen en verleggen vereist. De bijgeleverde handleiding is daarbij even simpel als effectief.

De console ziet er in onze optiek het ‘mooist’ uit als-ie rechtop staat. Maar als de console ligt, zie je de standaard niet, waardoor het net lijkt alsof de console boven de grond zweeft omdat de voorkant geen contactpunten met de grond heeft. Dat heeft ook wel wat.

©GMRimport

De controller

De controller van de PlayStation 5 is een potpourri aan uiteenlopende technologie. Het bewegingsgevoelige SixAxis, het speakertje en de touchpad keren terug, en toegevoegd zijn een microfoon, een knop om die microfoon aan- en uit te zetten, adaptieve triggers en haptische feedback. Gamers zijn traditiegetrouw afwachtend als het nieuwe mogelijkheden op een controller betreft, en dat is vaak terecht. Microsofts en Nintendo’s pogingen om de klassieke trilfunctie te moderniseren hebben bijvoorbeeld nog niet tot het gewenste effect geleid. Wel bliezen zij vooraf hoog van de toren.

De zogeheten DualSense van de PlayStation 5 doet daarentegen juist veel meer dan wij hadden verwacht. En beter.

Dat geldt niet voor de microfoon. Die kan ons in games zelf gestolen worden. In Astrobot kun je bijvoorbeeld in de microfoon blazen om wind te simuleren. Dat is één keer leuk, en dan geloof je het wel. Wel werkt de microfoon verrassend goed voor partychat of audioberichten. Je kunt als je geen headset op hebt je controller gebruiken als microfoon. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een game speelt zonder headset op. Je hoeft niet eens direct in de mic te praten: ook op een afstand van een halve meter pikt de microfoon moeiteloos je stem op.

©GMRimport

De controller heeft ook een speaker. De stemmen van anderen komen uit die controllerspeaker als je geen headset op hebt, al kun je audio, bijvoorbeeld van de party, natuurlijk ook uit je tv of externe speakers laten komen. Deze manier van chatten is een redelijk bizarre ervaring. Het levert geen hele blikkerige audio of echo’s op, aan weerskanten niet. Ideaal is het allerminst, maar het werkt.

Echt indrukwekkend aan de controller zijn de haptische feedback en de adaptieve triggers. Dit is waar de DualSense ons in Astro’s Playroom tegen alle verwachtingen in wegblies. We hebben daar al over geschreven in deze preview, lees die zeker als je meer over deze onwennige, maar verrassend bijzondere functionaliteiten wilt weten. Je kunt de intensiteit van beide mogelijkheden overigens instellen in het Instellingen-menu, waarbij je ook de optie hebt om de functies geheel uit te schakelen.

De adaptieve triggers leveren op meerdere manieren weerstand als je de triggers gebruikt - dat is een ervaring an sich. Het is veel indrukwekkender dan je denkt. Wij deden een blinde test bij iemand die wel een PlayStation 4 heeft, maar niets wist over de adaptieve triggers van de DualSense. De tutorial van Astro’s Playroom vereist op een gegeven moment dat je de triggers helemaal indrukt, voorbij een punt waarbij de triggers zoveel weerstand leveren dat je ze in moet klikken. Je moet dan echt ‘klikken’. Dat is erg onwennig als je dat niet weet. Onze testpersoon deed er zeker tien seconden over om dat te ontdekken. Het voelt alsof je de triggers niet nog verder in kunt drukken door de geleverde weerstand.

©GMRimport

Dat voelt heel nieuw en bijzonder en precies die vlieger gaat ook op voor de haptische feedback. Als je aan rumble in controllers denkt, denk je aan trillingen. Je denkt niet aan precisie en variatie. Maar de haptische feedback levert echt puntje precieze rumblestootjes. Ook dat is even onwennig als imponerend. De triggers en rumble zijn meer dan een gimmick. Ze bewijzen dat in Spider-Man: Miles Morales, maar vooral in Astro’s Playroom, dat duidelijk als showcase van de controller fungeert.

Wel blijft de vraag of ontwikkelaars, en dan met name derde partijen, de functies ook op de lange termijn blijven benutten. Op die vraag kunnen we geen antwoord geven, omdat wij alleen first-party titels op de console hebben gespeeld. Ook kunnen we nog weinig knopen doorhakken over de houdbaarheid van de controller. Met name de adaptieve triggers lijken (niet op basis van feiten) gevoelige technologie. Maar of ze lang of kort meegaan, kunnen wij na een week natuurlijk niet concluderen. De feiten zijn vooralsnog als volgt: na een week intens gebruik is van slijtage geen sprake.

Het nieuwe besturingssysteem

Van het startscherm en de menu’s tot hoe de icoontjes van de games en de achievements rijmen met de rest van de layout: het besturingssysteem is vloeiend. Je kunt alles net zo snel vinden als op de PlayStation 4, terwijl het besturingssysteem tegelijkertijd een breed scala aan mogelijkheden ondersteunt die ook nog eens per game verschillen.

Centraal in die interface staat de PlayStation-knop op de controller. In iedere game kun je met een druk op die knop schakelen naar een soort overliggend menu met shortcuts naar van alles en nog wat: het ‘control center’. Vanuit het control center kun je een party starten, je down- en uploads inzien, kijken wie er online is of de audio van video's of muziek mixen. Je kunt ook het uitvoerapparaat van audio kiezen en de balans van spraak- en gamechat instellen. Veel van die functies zaten ook in het submenu op de PlayStation 4, maar op deze nieuwe console werkt het allemaal net iets vloeiender.

In het control center zie je ook de ‘activities’. Deze optie is helemaal nieuw, en vergt een boel uitleg. Je moet het scherm met activities voor je zien als een rij met openklapbare venstertjes. In al die venstertjes staat losse informatie, bijvoorbeeld hoe ver je ongeveer bent in een level, hoever je bent met bepaalde Trophies, welke andere in-game-doelen je nog in dat level kunt behalen óf wat voor items je krijgt voor het verrichten van de missie die je op dat moment aan het spelen bent.

©GMRimport

On PlayStation 4-games worden de activities vervangen met behaalde Trophies. Wij konden activities op moment van schrijven daarom enkel testen in Astro’s Playroom en Spider-Man: Miles Morales. In die games kun je via activities bijvoorbeeld oudere missies oproepen, om vervolgens direct naar dat gedeelte van de game springen.

Welke activities je wanneer ziet, is nog een beetje onduidelijk. Activities hebben uiteenlopende mogelijkheden, zoals het bieden van video's met hints, maar die mogelijkheden lijken per game te verschillen. Op dit moment is het principe in elk geval uiteenlopend, maar je krijgt in het control center behoorlijk wat activities voorgeschoteld waar je gevoelsmatig weinig mee kunt.

Dat is waarschijnlijk het minste element van deze gebruikersinterface: die rij met aanvankelijk nietszeggende activities. Pas na veel gewenning weet je nou echt waar je aan toe bent met de vele kaartjes, en we vragen ons af of de gemiddelde gamer dat geduld heeft. Dat wil niet zeggen dat activities niet handig zijn. Neem Astro’s Playroom. Een van de kaarten in het activities-scherm zegt bijvoorbeeld: ‘Je hebt zojuist ‘Bergrace’ uitgespeeld. Wil je zien hoe je dat gedaan hebt?’ Je klikt op het vierkantje, en voor je er erg in hebt staar je naar een opname van je eigen gameplay. Je kunt razendsnel naar levels springen via activities, en dat gaat allemaal als de brandweer.

Maar welke games welke hints en andere activities gaan ondersteunen, is nog een beetje vaag. Het lijkt erop dat het aan ontwikkelaars is hoe en of ze activities gebruiken.

©GMRimport

Kleine verbeteringen en stijl

Vloeiend lijkt het codewoord van de interface. En niet alleen vanwege de snelheid. In dat eerder aangehaalde control center liggen alle vensters ‘bovenop’ de game, die dus nog op de achtergrond draait terwijl jij door het menu navigeert. Dat voelt enorm naadloos en natuurlijk aan. Op de Xbox Series X staar je bijvoorbeeld naar een gesegmenteerd menu, dat een prominente plek inneemt aan de linkerkant van het scherm. Er is een duidelijke grens tussen de interface van het besturingssysteem en de game.

Maar op de PlayStation 5 oogt het control center heel natuurlijk: het voelt bijna alsof het verwerkt is in de game, en niet zozeer onderdeel is van een bredere gebruikersinterface. Neem bijvoorbeeld het ontvangen van een uitnodiging voor een party. Een klein menuutje slaat dan na een druk op de PlayStation-knop open aan de rechterkant van je scherm. Je krijgt twee keuzes: Join of View Party. Joinen is binnen een seconde gebeurd. Vervolgens vouwt het menu aan de rechterzijde weer ineen.

©GMRimport

Ook interessant, al zal het niet iedereen opvallen: hoe snel online data wordt ingeladen in het menu. Submenu’s van games barsten bijvoorbeeld van data dat online moet worden opgehaald, zoals screenshots, Trophies en filmpjes. We zijn gewend van consoles dat het ophalen van die data even duurt. Vaak is het een kwestie van seconden. Hoe de PlayStation 5 het doet heeft Sony naar ons weten nog niet kenbaar gemaakt (vermoedelijk heeft het te maken met caching), maar er is geen merkbare vertraging in het menu als informatie online moet worden opgehaald. Dat valt misschien niemand op, maar het is de optelsom van zulke kleine verbeteringen die dit nieuwe besturingssysteem gerieflijk doet aanvoelen.

Er zijn veel van dit soort voorbeelden. Het besturingssysteem ondersteunt HDR en draait in native 4k. Je kunt een soort format-berichtje of quick reply sturen naar vrienden, bijvoorbeeld om te vragen of ze meedoen, maar zonder dat je dat helemaal hoeft uit te typen. Microfoons (ook die in je controller) kun je gebruiken om berichten of teksten te typen. De PlayStation 5 ondersteunt spraak-naar-tekst, maar let wel: die functie is vooralsnog niet in het Nederlands beschikbaar. We hebben ‘text-to-speech’ in het Engels getest en dat werkte geheel naar behoren, zonder opvallende rariteiten.

Parties werken ontzettend fijn en vertrouwd, en ondersteunen het streamen van elkaars gameplay. Je kunt zelfs picture-in-picture naar de livestreams van vrienden kijken, een functie die je in de party kunt starten, naast het welbekende Share Play. Die picture-in-picture-modus doet een beetje denken aan het oude Xbox Snap, de beste functie van de eerste versie van de Xbox One. Toch werkt de picture-in-picture-modus (nog?) niet in media-apps zoals Netflix of Youtube.

©GMRimport

De PlayStation 5 wint het in stijl op veel punten van de Xbox Series X - maar goed, die heeft wel Quick Resume. En dat is een mooi bruggetje, want we kunnen alvast een einde maken aan de geruchten: dat heeft de PlayStation 5 niet. De PlayStation 5 beschikt enkel over een schakelaar in het control center waarmee je snel tussen games en apps kunt wisselen. Maar die games en apps sluiten als je besluit iets anders te spelen of kijken.

©GMRimport

Startsnelheid games en besturingssysteem

Hemeltjelief. We zouden het graag met technische termen toelichten, maar niets kan je voorbereiden op hoe snel games starten op deze console. Het is bijna moeilijk te bevatten hoe snel de PlayStation 5 games inlaadt. Spider-Man: Miles Morales, in een ‘cold boot’ - ergo zonder standby-stand - laadt binnen zeven seconden. Als je snel op ‘continue’ weet te drukken in het hoofdmenu, ben je in negen seconden aan het spelen.

Je leest het goed: van besturingssysteem naar rondslingeren in New York binnen tien seconden. Je moet het bijna zien om het te geloven.

De game toont in zo'n geval geen logo’s van Sony, ontwikkelaars of andere partijen (in dit geval Marvel). Althans, soms. Het rare is dat dit soms juist wel gebeurt. Het is ons niet duidelijk wanneer en waarom de console dit onderscheid maakt. Het heeft in elk geval niets te maken met het resetten of aan- en uitzetten van je console voordat je de game start. Anderzijds lijkt het onwaarschijnlijk dat dit proces compleet triviaal is.

©GMRimport

De PlayStation 5 is in vrijwel ieder scenario bliksemsnel en overdondert je continu met die snelheid. Wel zijn de boottijden van de console zelf trager dan we hadden verwacht. Het opstarten van de PlayStation 5 in standby-modus duurt ongeveer tien seconden, wat langer is dan de Xbox Series X erover doet (ongeveer drie seconden). Opstarten zonder de standby-modus ingeschakeld (dus wanneer de console helemaal uit staat) duurt ongeveer 20 seconden. Het opnieuw opstarten van de PlayStation 5 kost 33 seconden, maar dat is geen functie die je vaak zult gebruiken.

Dat games (en textures in die games) zo snel laden terwijl de console juist iets trager is, is toch wel opvallend – mogelijk heeft het te maken met de zwaarte van het besturingssysteem. Maar ach, de ssd maakt dat helemaal goed in videogames. Daarover op de volgende pagina meer.

Exclusieve games

Als het gaat om exclusives, weet je gewoon dat je goed zit bij Sony. Het moet raar lopen wil de PlayStation 5 in games teleurstellen. Alles wijst erop dat het bedrijf dezelfde strategie gaat toepassen als bij de PlayStation 4: overtuigen met ambitieuze big-budgettitels die je op geen andere console kunt spelen. De PlayStation 5 heeft dan ook geen equivalent van Game Pass. Sony ziet daar geen heil in, en daar valt absoluut iets voor te zeggen - kijk maar naar het grandioze succes van de PlayStation 4.

Bij lancering komen uiteraard alle bevestigde multiplatformgames (zoals Assassin’s Creed Valhalla en Dirt 5) geoptimaliseerd uit voor PlayStation 5. Daarnaast kun je al meteen enkele hele goede exclusieve titels op de PlayStation 5 spelen. Het aanbod is weliswaar niet gigantisch, maar doet dat van de Xbox Series X verbleken.

Wij hebben op het moment van schrijven maar twee exclusieve games kunnen testen. Astro’s Playroom is gratis en geïnstalleerd op iedere PlayStation 5. Deze koddige platformer is dan ook kort, maar een geweldige introductie van de nieuwe console, met een van de beste eindbazen die een game ooit heeft gehad. Spider-Man: Miles Morales wist een grandioze indruk op ons te maken, zowel grafisch, als verhalend, als in spelmechanieken. Je kunt het bijna niet permitteren een PlayStation 5 te kopen zonder deze game aan te schaffen - vrijwel ieder aspect van de game is tot in de puntjes verzorgd.

©GMRimport

Daarnaast komen ook nog de exclusieve titels Demon’s Souls, Sackboy: A Big Adventure en Bugsnax (ook op pc) op de lanceringsdatum uit. We hebben die games op moment van schrijven helaas nog niet kunnen testen.

Wie PlayStation Plus heeft, kan gelijk bij lancering Bugsnax gratis downloaden. Je krijgt als Plus-abonnee ook twintig PlayStation 4-games, die je op een PlayStation 5 kunt spelen. Het is een indrukwekkend rijtje, met onder meer titels als God of War, Monster Hunter World, Persona 5, The Last Guardian, Days Gone, Uncharted 4: A Thief’s End, The Last of Us Remastered en Until Dawn. PlayStation 4-bezitters hebben veel van die games al gespeeld, en de spellen zijn weliswaar niet heel duidelijk geoptimaliseerd voor de PlayStation 5. Maar als je geen PlayStation 4 hebt gehad is dit een vrij feilloos rijtje games.

Kortom: als je een console koopt voor zijn games (of als je al een pc hebt waar je alle exclusieve Xbox-games op kunt spelen), is de PlayStation 5 een fantastische investering. Je wilt en gaat hier hele goede games op spelen, en wel vanaf dag één.

©GMRimport

Backward compatibility

De backward compatibility op de PlayStation 5 is op het eerste gezicht niet erg indrukwekkend, zeker niet vergeleken met de Xbox Series X en Series S. Zo werken alleen PlayStation 4-games op een PlayStation 5. Eerdere games zijn niet compatibel. Dat is erg jammer, maar technisch levert deze console echt een fikse verbetering in sommige PS4-games. God of War, Ghosts of Tsushima en Days Gone draaien duidelijk op een hogere en meer consistente framerate. Waarschijnlijk geldt dat ook voor andere games die geen ‘gelockte’ framerate hebben. Dat is een belangrijk gevolg van de Boost-modus, en dat is iets om enthousiast over te zijn.

Niet alle games lijken van Boost-modus te profiteren, helaas. Op het moment van schrijven is het sowieso nog grotendeels onduidelijk welke PS4-games wel en niet werken op een PlayStation 5. Het zijn er in elk geval veel meer dan de tien (inmiddels acht) games waarvan Sony zei dat ze niet zouden werken. In onze gamebibliotheek zien we op dit moment al onze games staan. Sommige games kunnen we niet aanklikken om naar de betreffende gamepagina te gaan. Onze PlayStation 5 zegt dan het volgende: “Deze PS4-game kan niet op de PS5 worden gespeeld. Ga voor meer informatie naar PlayStation.com/bc.”

©GMRimport

Op die website staat het volgende: “De overgrote meerderheid van de meer dan 4000 PS4-games kan worden gespeeld op PS5-consoles.” In de praktijk werken er op het moment van schrijven toch best wel wat belangrijke games niet. Ubisoft hintte hier ook al naar, en ook veel EA-games werken nu nog niet. Dragonball: FighterZ en Anthem ook niet, trouwens. Er valt op dit moment geen pijl op te trekken. Als dit bij lancering ook nog zo is (dit is voor ons nu heel moeilijk in te schatten), komen we daar uiteraard nog op terug.

De laadtijden van PS4-games zijn zonder uitzondering sneller op een PlayStation 5, en sinds een weekje trouwens ook op de PlayStation 4.

Conclusie

De backward compatibility is vermoedelijk ook geen heel belangrijk aspect: de PlayStation 4 is nog een relatief nieuwe console en oudere PlayStation-games kon je ook al niet op de PlayStation 4 spelen. Dat Sony niet gigantisch in backward compatibility investeert is geen verrassing.

De PlayStation 5 overtuigt verder op ieder vlak. Als je voor het eerst meemaakt hoe snel je na het opstarten van Spider-Man: Miles Morales in New York City neerdaalt, krab je jezelf echt even achter de oren. Dankzij de bizar snelle NVMe-ssd lijken lange laadtijden in nieuwe titels tot het verleden te behoren. Laadtijden zijn min of meer volledig weg. Het transporteren van de hubwereld naar een nieuw level in Astro’s Playroom duurt twee seconden. Twee. Seconden.

Je zult zelf moeten bepalen of je in bijvoorbeeld Spider-Man voor de grafische pracht en praal in 30 fps gaat, of voor minder grafische effecten in 60 fps. Maar wat je ook kiest: op de PlayStation 5 zien games er waanzinnig goed uit. De nieuwe DualSense-controller toont daarbij meerwaarde en gaat vriend en vijand overtuigen. De haptische feedback en adaptieve triggers zorgen voor tal van mogelijkheden voor ontwikkelaars. Nu is het enkel hopen dat met name derde partijen die mogelijkheden benutten. De DualSense verdient dat.

©GMRimport

Veel functionaliteiten zitten onder één knop dankzij het nieuwe control center. De uitgedunde gebruikersinterface levert een goede gebruikerservaring. Van communiceren in party’s naar hoe de nieuwe activity-kaartjes in games zijn verwerkt: alles gaat razendsnel. Dat het nieuwe besturingssysteem ook nog eens subtiel is vormgegeven en alle menu’s stijlvol in- en uitklappen, valt gezien de vele functionaliteiten enorm te prijzen.

De PlayStation 5 is een fantastische console, die ervoor zorgt dat jij goede games speelt op een gebruiksvriendelijk, bliksemsnel en stijlvol platform. Dat is geen belofte. Dat is al op dag één het geval.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!