De HyperX Cloud-headsets: natuurlijke klank en synthetische bekleding
Reviews

De HyperX Cloud-headsets: natuurlijke klank en synthetische bekleding

Het Amerikaanse Kingston Technology Company is voornamelijk bekend van diens uitstekende ram-geheugen. Minder bekend is wellicht dat HyperX de game-afdeling is van deze geheugengigant. Onder de HyperX-naam heeft Kingston niet alleen een groot aanbod aan keyboards en andere gaming hardware, er is ook uitgebreid aanbod aan gameheadsets.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin twintig gaming headsets. In november bespreken we de beste producten in verschillende prijsklassen. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

De focus op gamers betekent in het geval van HyperX op het eerste gezicht voornamelijk heel veel led-verlichting. Ze stoppen niet alleen lampjes in keyboards, zelfs in ram-geheugen dat de HyperX naam draagt zijn lampjes te vinden. De headsets - allemaal verzamelt onder de Cloud-noemer - zijn over het algemeen iets soberder opgezet: weinig verlichting en een focus op bouwkwaliteit en gebruiksgemak. Om een beeld te vormen van wat HyperX te bieden heeft op headsetgebied, kijken we vandaag naar drie verschillende modellen:

Zoals gezegd is het aanbod van HyperX-gameheadsets behoorlijk groot en gevarieerd en dat komt terug in deze selectie. Niet alleen qua uitstraling, bouwkwaliteit en features zijn er de nodige verschillen, ook de prijzen lopen behoorlijk uiteen. Met 69,90 euro voor de Stinger S 7.1, 106 euro voor de Alpha S en 141,99 euro voor de Flight S, is er voor ieder wat wils.

HyperX Cloud Stinger S 7.1 Gaming Headset

Stinger betreft een heuse serie binnen de Cloud-noemer en dat is op z’n minst verwarrend te noemen. Er zijn namelijk twaalf - je leest het goed: twáálf - verschillende Stinger-varianten beschikbaar, waarvan het goedkoopste model om en nabij de 39 euro kost en je voor het duurste model 90 euro neer moet leggen. HyperX heeft er voor gekozen om te voorzien in zoveel mogelijk wensen middels aparte ontwerpen en lijkt hiermee zichzelf wat voorbij te lopen. Het ontbreekt in de serie aan overzicht en dat zorgt ervoor dat het lastig uit te vinden is wat de verschillen tussen de onderlinge Stinger-modellen nou precies zijn.

De Cloud Stinger S die wij tot onze beschikking hebben, is een kleine stap vooruit ten opzichte van het basismodel. Deze stap is er middels de 7.1 surround sound in de vorm van een geluidskaart verpakt als usb-adapter. Los van de surround sound, is deze headset vrij rechttoe rechtaan: 50mm drivers, een flip-to-mute microfoon en een minijack-verbinding die ervoor zorgt dat de headset compatible is met zo’n beetje alle platformen. Er is geen overdaad aan knoppen op de oorschelpen, maar wel een ietwat gammel aanvoelend volumeschuifje onderop de rechterschelp. Deze volumeschuif communiceert niet met software, maar bestuurt een versterkertje in de headset zelf. Dit maakt het, zelfs zonder speciale integratie, bij consolegebruik eenvoudig om het volume aan te passen.

©GMRimport

Comfort en software

De kussens van de hoofdband en oorschelpen zijn bekleed met zogenaamd leatherette: een synthetische, leerachtige bekleding gemaakt van vinyl. De headset is daarnaast redelijk licht, de schelpen zijn ruim opgezet en de hoofdband is verstevigd met metaal. Die versteviging kan echter de overdaad aan plastic en materiaallichtheid niet compenseren. Dat maakt de Stinger S zeker niet oncomfortabel, maar het blijft - door de combinatie van het plastic gevoel en de leatherette - wel comfort dat overeenkomt met de prijs.

De bijbehorende software - HyperX Ngenuity - is ten tijde van deze hands-on nog in bèta, maar desalniettemin vrij beschikbaar. Ngenuity is een hub dat niet alleen instellingen biedt voor aangesloten headsets, maar je controle geeft over al je HyperX-producten. Voor de Cloud Stinger S 7.1 blijven de instellingen beperkt tot het afluistervolume, microfoonvolume en het in- of uitschakelen van de surround sound. Deze surround sound valt behoorlijk tegen. Softwarematige surround sound wordt gecreëerd middels het nabootsen van de natuurlijke filteringen van je oor en zodra je de surround sound op deze Stinger S inschakelt, hóór je de filtering. Geen perspectiefverandering, extra diepte in de klank of indrukwekkende lokalisatie, maar juist een onnatuurlijk, metalig klinkende schelheid dat het stereobeeld volledig overhoop gooit.

©GMRimport

Laat je de surround sound uit, dan laat de klank van de Stinger S zich kenmerken door een stevige hoeveelheid laagfrequente informatie. Dit is te gek bij over-the-top actie, maar het ontbreekt de headset aan subtiliteit waar nodig. Mocht het laag je iets teveel worden, kun je altijd de usb-adapter nog van de kabel halen en de headset middels de minijackplug aansluiten. Dan blijkt het laag een stuk minder stevig. Actiegeluiden klinken op de Stinger S kort en puntig en vullen de het stevige laag goed aan. Er is voldoende definitie en richtingsgevoeligheid om intuïtief in-game beslissingen te maken. Wat daarnaast positief opvalt, is de ruimtelijkheid in de klank. Dit resulteert in een aangenaam gevoel van immersie en wellicht meer perspectief dan je van een headset met dit prijspunt verwacht.

HyperX Cloud Alpha S Gaming Headset

De Cloud Alpha S beschikt, net als de Stinger S, zowel over een usb-adapter als de mogelijkheid tot het aansluiten via een (hele korte) minijackkabel. De usb-aansluiting van de Cloud Alpha S geeft je een stuk meer opties dan die van de Stinger S. De kleine afstandsbediening halverwege de kabel biedt controle over het volume van de headset en de balans tussen game- en chataudio. Ook kun je middels deze afstandsbediening de 7.1 surround sound inschakelen en de microfoon muten. In tegenstelling tot de Cloud Stinger S, betreft het volume hier wel een softwarematige correctie. Daarmee is de headset minder eenvoudig in gebruik voor consoleliefhebbers.

De oorschelp- en hoofdbandkussens van de Alpha S zijn eveneens bekleed met het synthetische leatherette. Het hogere prijspunt ten opzichte van de Stinger S resulteert gelukkig wel in een stuk meer metaalgebruik en dat komt het gevoel van de headset ten goede. Niet alleen voelt de Cloud Alpha S gewichtiger aan, ook klemt de headset wat steviger, waardoor het geheel een stuk degelijker overkomt. Wat het stevigere ontwerp en gewicht van deze headset wel naar voren doen komen, is dat het leatherette niet zo goed omgaat met warmte. Gelukkig worden er bij de Cloud Alpha S alternatieve oorkussens met stoffen bekleding geleverd.

Verstelbare baspoorten

Omdat alle knoppen verstopt zitten in de afstandsbediening aan de kabel, zijn er geen knoppen op de schelpen van deze headset te vinden. Wel zit er onderop beide schelpen een handmatig verstelbare baspoort: een techniek waar menig pro-audio ontwikkelaar nog wat van kan leren. Baspoorten dienen als fysiek kanaal - een daadwerkelijke tunnel - voor de luchtverplaatsing die bij laagfrequente informatie ontstaat. Hoe groter en efficiënter de baspoorten zijn, hoe meer luchtverplaatsing er plaats kan vinden. Meer luchtverplaatsing zorgt voor een woofer die efficiënter om kan gaan met laag en daarmee ook meer laag uitstuurt. Een van de grote, praktische voordelen van een fysieke (akoestische) laagcorrectie, is dat je geen softwarematige filtering hoeft te gebruiken. Zo kun je deze baspoort-truc dus ook toepassen in combinatie met de minijackverbinding.

De baspoorten hebben drie verschillende standen, waardoor er voor iedereen wel een geschikte balans te vinden is. Zet je ze helemaal open, dan zal het laag je flink om de oren vliegen. Dit werkt voornamelijk bij grote, spectaculaire contrasten in games uitstekend. De middelste setting is bij uitstek geschikt voor muziek: er is genoeg sub-informatie om een overtuigend beeld neer te zetten zonder dat - zoals bij veel gameheadsets - de volledige klank wordt overgenomen door dreunende bas. Zet je de baspoorten volledig dicht, dan krijg je een strakke, korte klank die een stuk minder vermoeidt en daarmee erg geschikt is voor langere gamesessies.

©GMRimport

Klankbalans

Kortom, met de laagbalans is het bij deze headset uitzonderlijk goed gesteld. Sterker nog: de volledige weergave van deze headset is uitstekend. De definitie is erg aangenaam zonder overdreven nadruk te leggen op de hogere frequenties en er is voldoende aandacht voor ruimtelijke geluiden. Dat resulteert in een behoorlijk natuurlijke en neutrale weergave die je niet vaak hoort bij gameheadsets. Het enige kritiekpunt is dat het enigszins aan puntigheid in de hogere frequenties ontbreekt. Hierdoor klinkt snelle actie soms wat troebel.

Daar staat tegenover dat de lokalisatie, ook bij snelle actie, prima op orde is. Dit is een headset die je in-game intuïtief de juiste kant op laat draaien. De 7.1 surround sound is net als bij de Stinger S helaas geen toevoeging op de uitstekende lokalisatie. Het voegt een kleine hoeveelheid extra perspectief toe, maar dit moet je bekopen met een absurde hoeveelheid extra schelheid die de mooie balans teniet doet. Blijf je ver weg van de surround sound, dan is dit een headset waarvan de klank zich niet overdreven aan je opdringt: iets waar veel gameheadsets nog wat van kunnen leren.

HyperX Cloud Flight S

De Cloud Flight S is zoals gezegd het duurste model van de drie headsets en dat is aan alles te voelen. In stevigheid en draagcomfort steekt deze draadloze variant ver boven de eerste twee headsets uit. Wel is er helaas ook ditmaal gekozen voor de synthetische leervariant als bekleding en dat is - zeker omdat er geen alternatief setje oorkussens is - geen succes. Desalniettemin zijn gewicht, klemdruk en ruimte in de oorschelpen bij dit model het beste in balans, waardoor de nadelen van de leatherette iets minder op de voorgrond liggen. Feit blijft wel dat dit synthetische materiaal ervoor zorgt dat je bij zowel de Stinger als de Flight S na een uurtje even pauze wilt.

Deze headset is volledig draadloos - dus ook niet optioneel bekabeld - te gebruiken en verstuurt zijn audio over een 2.4Ghz-verbinding zowel van en naar pc’s als de Playstation 4. In de praktijk blijken deze verbindingen vaak een aangename, snelle en goed klinkende optie voor draadloze audio en dat is bij de HyperX-headset niet anders. Het bereik van de verbinding is bij de Alpha S daarnaast prima op orde: je kunt gerust je appartement doorlopen zonder haperingen.

©GMRimport

Omdat er net zoals op de Alpha S geen kabel is om een afstandsbediening aan te hangen, vind je bij de Flight S wél knoppen op de schelpen. De rechterschelp herbergt een volumewiel en onderop de linkerschelp kun je 7.1 surround sound inschakelen en de headset aan- of uitzetten. Iets wat je minder vaak tegenkomt, zijn de iets verzonken knoppen op de buitenkant van de oorschelp. Deze knoppen bieden je standaard controle over de balans tussen game- en chatgeluid en kunnen de microfoon muten of de side-tone inschakelen. Het is mogelijk om deze knoppen, middels de Ngenuity-hub, te programmeren en zo andere functies te laten vervullen. Deze herprogrammering blijft echter alleen intact zolang de applicatie aanstaat.

Overslaande positionering

In-game valt vooral de uitgesproken lokalisatie van deze headset direct op. Het stereobeeld reageert behoorlijk heftig op plaatsveranderingen. Dit zorgt enerzijds voor een zeer brede weergave, maar anderzijds is er weinig verloop tussen de extreme uiteinden en het strakke middengebied. Dit zorgt ervoor dat de lokalisatie vrij hard om kan slaan van hélemaal rechts naar loodrecht in het midden. Dat voelt in de praktijk niet natuurlijk aan. De extreme breedte in combinatie met het strakke midden zorgen echter wel voor een groot gevoel van immersie en een aangename focus op dialoog, terwijl de atmosfeer intact blijft.

©GMRimport

Er zijn geen equalizers of, zoals bij de Alpha S, handmatig verstelbare baspoorten beschikbaar om de klank te manipuleren. Het laag van deze headset is echter prima in orde. Het laag legt in-game behoorlijk veel nadruk op grootte en actie, zonder dat het te overdreven wordt. Daarnaast is er definitie in het hoog dat, samen met het strakke middengebied, de precisie ten goede komt. Wat wel opvalt bij deze headset is de overdaad aan mid-hoge frequentie-informatie. Dit is het gebied waar bijvoorbeeld de scherpte van de klank bij machinegeweerschoten zit. In combinatie met de eigenschappen van het stereobeeld zorgt dit er in de praktijk voor dat deze headset in drukke situaties behoorlijk chaotisch klinkt.

Ook de Flight S beschikt over 7.1 surround sound. Net zoals bij andere modellen stemt het effect hiervan op z’n zachtst gezegd niet tot tevredenheid. Waar je bij de Stinger S de metalige filterklank hoorde, is het bij de Flight S - net als bij de Alpha S - voornamelijk schelheid die eruit springt. De surround sound zorgt voor een nog heftigere en onnatuurlijke nadruk in de hogere frequentieregionen. Helaas voegt dit werkelijk niets toe aan de luisterervaring van de headset.

Samenvattend

De bouwkwaliteit van de Stinger S is prima, maar de combinatie van het gewicht, de ruime opzet van de schelpen en de synthetische bekleding maken dat deze headset wat aan de goedkopere kant aanvoelt. Toch weet de Stinger S op een paar punten boven zijn prijspunt te presteren. Zo is er in de luisterervaring een aangenaam gevoel van immersie en is er een stevige maar smakelijke laagrespons. Ook is het eenvoudig om het volume van de headset aan te passen tijdens consolegebruik. Daar staat tegenover dat de 7.1 surround sound, die wordt geleverd middels een extra usb-geluidskaart en die als reden wordt gebruikt dat deze Stinger S duurder is dan de standaard Stinger, totaal geen toegevoegde waarde biedt.

+ Analoge volumecontrole

+ Immersie boven het prijspunt

- Draaggevoel

- Leatherette bekleding

- Surround sound

©GMRimport

Ook de surround sound bij de Alpha S valt tegen. Daar staat echter een ingenieuze toevoeging tegenover: akoestische baspoorten die handmatig te openen zijn. Dit zorgt ervoor dat je zonder software de laagbalans van deze headset kunt regelen. Daarnaast is de klank van deze headset erg degelijk. Er is een goede lokalisatie en geen overdreven benadrukte frequenties en dat zorgt voor een rustige vertaling van gamegeluid. Het is jammer dat HyperX ook hier gekozen heeft voor een bekleding van leatherette op de hoofdband. Gelukkig worden er bij de Alpha S - als enige van de drie modellen - met stof beklede oorkussen geleverd. Zet je die er op, dan kan deze headset zowel qua comfort als klank moeiteloos mee met de beste gameheadsets in zijn prijsklasse.

+ Handmatige verstelbare baspoorten

+ Gebalanceerde, rustige klank

- Surround sound

©GMRimport

De Cloud Flight S is dan wel het duurste, maar in de praktijk niet het beste model van deze hands-on. Hij blijft qua klankbalans achter op de Alpha S en laat zich kenmerken door een overdreven nadruk in het mid-hoog dat resulteert in schelheid. De laagrespons is stevig en overtuigend, maar telt samen met het precieze hoog niet op tot een gebalanceerde en rustige luisterervaring die zich kan meten met de Alpha S. Daar staat tegenover dat de Flight S over een uitstekende draadloze connectie beschikt met een uitzonderlijk groot bereik. Ook is deze headset - ondanks wederom het gebruik van de synthetische bekleding - verreweg het meest comfortabele model. Voor de prijs van de Flight S zijn er echter draadloze headsets te vinden die op elk punt beter scoren.

+ Comfort

+ Draadloze dongle met groot bereik

- Surround sound

- Schelle klank

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
      Nieuws

      Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

      Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

      Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

      Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

      Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

      Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Pacific Drive-televisieserie op komst
      Nieuws

      Pacific Drive-televisieserie op komst

      Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

      Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

      Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

      In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

      Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

      Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!