Creative SXFi Gamer: degelijkheid met een paar schoonheidsfoutjes
Reviews

Creative SXFi Gamer: degelijkheid met een paar schoonheidsfoutjes

Creative Technology is bepaald geen nieuweling als het aankomt op gameaudio. Al sinds jaar en dag ontwikkelt het Singaporese bedrijf audioproducten in de vorm van geluidskaarten en luidsprekersets. Ook op het gebied van gameheadsets is Creative een oude rot in het vak. In hun nieuwste gameheadset - de SXFi Gamer - komt de opgedane hardwarenkennis samen met nieuw technisch vernuft.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Creative wil hoge ogen gooien met de nieuwe SXFi Gamer. Zo zou deze headset niet alleen moeten voorzien in uitstekende gameaudio, maar is er ook unieke techniek die je in-game voordelen biedt tijdens multiplayeravonturen. Op spraakgebied is Creative eveneens ambitieus: de Commander Mic heeft een geïntegreerd pop filter, drukt automatisch omgevingsgeluid weg en staat - als we Creative mogen geloven - te boek als een van de meest gedefinieerd klinkende headsetmicrofoons op de markt. Dit alles voor het schappelijke prijskaartje van 125 euro.

De fysieke kant

De SXFi Gamer is een stevige, goed ontworpen headset. Ondanks zijn behoorlijke gewicht is de headset comfortabel. Hij drukt stevig, maar niet onredelijk hard en de oorschelpen zijn ruim opgezet. De oorkussens zijn zacht, bekleed met leer en los te koppelen van de headset. Er worden echter geen alternatieve oorkussens meegeleverd, dus het loskoppelen dient niet direct een doel.

Je verbindt de SXFi Gamer middels een usb-c kabel - of via de meegeleverde usb-a adapter - met jouw pc, Mac of Playstation 4. Creative heeft de Gamer niet alleen voorzien van zijn eigen, interne geluidskaart; er is ook een dsp-chip. Deze dsp-chip voert berekeningen uit voor de Super X-Fi techniek. Deze techniek is niet alleen naamgever van de headset, het is het paradepaardje van Creative en biedt een aantal unieke features voor muziek en ook specifiek voor gaming. Het toevoegen van een dsp-chip aan de headset zorgt ervoor dat de Super X-Fi techniek zowel op computers als consoles beschikbaar is.

©GMRimport

Positionering, knipperlichten en kabelherrie

Zoals gezegd is er een usb-c verbinding voor computers, maar het is ook mogelijk de headset middels minijackverbinding aan te sluiten. Op de oorschelpen zijn twee ringen rgb-ledverlichting te vinden met daarbij op de linkerschelp een knop om deze verlichting in- en uit te schakelen. De Commander Mic is los te koppelen en blijkt behoorlijk gevoelig voor positionering. De kleinste verandering in locatie ten opzichte van je mond maakt dat je dan wel vol en overtuigend of schril en ver weg klinkt.

De sidetone staat áltijd aan als de microfoon is ingeschakeld en er is een behoorlijke hoeveelheid kabelherrie. Op het moment dat je je aandacht verliest in een game, zijn deze geluiden verwaarloosbaar, maar het maakt het ietwat ongemakkelijk om de headset op te houden als je niet aan het gamen bent. Uiteraard is het mogelijk de microfoon te muten middels een knopje achterop de linkerschelp. Als de microfoon gemutete is, knippert er echter constant een rood led-lichtje in de kop van de microfoon. In de praktijk koppel je de microfoon dus het liefst volledig los als je hem niet gebruikt.

©GMRimport

Klankbalans en software

Het is jammer dat het gebruik van de microfoon wordt geplaagd door deze schoonheidsfoutjes, want de klank is - mits je de positionering ten opzichte van je mond op orde hebt - uitstekend en schoon. Ook de klankbalans van de headset is prima, met als kanttekening dat deze wel volledig is ingericht op gaming. Er is een aangename definitie in de klank met het nodige hoog dat in first person shooters zorgt voor een behoorlijk agressieve toon in het herladen en schieten: dit komt de ervaring zeker ten goede. Ook de lokalisatie is erg goed op orde. Het laag is wat minder heftig aangezet dan bij de meeste gameheadsets, waardoor de luisterervaring niet zo drukkend is. Dat maakt de SXFi Gamer prima geschikt voor lange sessies. Ook is nog steeds genoeg sublaag aanwezig om op de juiste momenten impact te maken.

Uiteraard is er voor pc- en Mac-gebruikers bijbehorende software waarin het nodige aan te passen is. Je krijgt de beschikking over een eenvoudige equalizer en kunt kiezen welke kleur de ledverlichting heeft. Om Super X-Fi te gebruiken, dien je een account aan te maken en daar een drietal foto’s te uploaden: van beide oren en een van je gezicht. Super X-Fi analyseert deze foto’s en maakt vervolgens een beslissing over de filtering die wordt toegepast om de techniek zo goed mogelijk te laten werken voor jou als specifieke gebruiker. Dankzij de eerder genoemde dsp-chip aan boord van de headset is het mogelijk om deze techniek op een Playstation 4 te laten werken. Wel moet dan eerst via de pc-applicatie het door Super X-Fi gemaakte persoonlijke profiel op de headset worden geladen.

©GMRimport

Muziek, film en games

Er zijn twee verschillende modi waarin Super X-Fi fungeert: de standaard modus voor muziek en film en Battle Mode voor gameaudio. De modus voor games is door Creative ontworpen met het oog op het versterken van de in-game lokalisatie en audiocues. Battle Mode zou er toe moeten leiden dat je audiocues sneller en beter kunt horen en beoordelen, zodat je een voordeel krijgt ten opzichte van andere spelers.

Hoewel het een behoorlijke statement is, moet gezegd worden dat deze modus in de praktijk wel degelijk wat toevoegt aan de game-ervaring. Battle Mode zorgt er inderdaad voor dat je je eenvoudiger focust op omgevingsgeluiden en de toch al agressieve klank van de headset wordt nog iets aangezet: perfect voor snelle, heftige actie. Ben je meer van de cross-over games zoals shooter-rpg combinaties, dan is deze modus wellicht wat minder geschikt, omdat het dialoog behoorlijk omvormt. Battle Mode maakt het geluid zeker niet mooier of aangenamer om naar te luisteren, maar het doet wel precies wat het belooft. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Een kleine kanttekening hierbij is wel dat de SXFi-technologie een stuk minder indrukwekkend is bij het afluisteren van muziek. Dit komt deels omdat de klankbalans van de SXFi Gamer zich niet leent voor multi-inzetbaarheid, en deels door het daadwerkelijke effect van Super X-Fi. Het effect geeft een virtuele ruimte mee aan muziek - in zoverre werkt het perfect. Echter, het beïnvloed de klank dusdanig dat de daadwerkelijke luisterervaring vertroebelt. Als je een echte muziekfan bent, ervaar je muziek veel liever zonder deze ruimtelijkheid. Als je wel houdt van een technologische gimmick, kan Super X-Fi je misschien wel bekoren.

©GMRimport

Samenvattend

De SXFi Gamer van Creative is een uitstekende gameheadset met een aantal schoonheidsfoutjes: er worden alleen leren oorkussen meegeleverd, de sidetone staat - als de microfoon is ingeschakeld - altijd aan en deze headset is zeker niet multi-inzetbaar. Daar staat tegenover dat de klank van deze headset voor gaming erg goed is. Er is de nodige agressiviteit en een uitstekende lokalisatie die middels de Super X-Fi techniek in Battle Modus nog eens kan worden versterkt.

Het toevoegen van de dsp-chip en daarmee het toegankelijk maken van Super X-Fi voor Playstation 4-gebruikers is daarnaast een groot pluspunt. De rgb-ledverlichting is, evenals de Super X-Fi modus voor muziek, wellicht eerder een gimmick dan een zinnige toevoeging. Creative levert met de SXFi Gamer dan ook een zeer degelijke gameheadset af die voornamelijk geschikt is voor de over-de-top actie van moderne shooters, en dat voor een hele schappelijke prijs.

Prijs: 129,99 euro

+Battle Mode verbetert lokalisatie
+ Dsp-chip aan boord
+Klank agressief en zeer geschikt voor actievolle games

- Kabelherrie
- Sidetone staat altijd aan als de microfoon actief is
- Super X-Fi technologie op muziek voornamelijk gimmick

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
      Nieuws

      Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

      Op alle moderne consoles en Steam

      Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

      Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

      Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

      Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
      Nieuws

      Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

      Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

      Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

      Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

      Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

      De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

      Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!