Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr
Gamer.nl
Reviews

Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr

Asgard's Wrath is misschien wel de eerste echte triple-A-game voor virtual reality. Een rpg waar je tientallen uren in kunt rondlopen, met productiewaarden die we nog niet eerder op het platform zagen.

Virtual reality is inmiddels niet meer weg te denken uit het gamelandschap, maar het aantal écht unieke games voor de headsets is nog beperkt. Vraag een fanatiek vr-gamer naar zijn favorieten, en ze zullen bijvoorbeeld de vr-versie van Superhot noemen, of de port van Skyrim. Een enkeling zal verwijzen naar games die één ding heel goed doen, zoals Beat Saber of Echo Arena. Maar een voor vr ontwikkelde gigaproductie zoals een God of War of Call of Duty, die tientallen complexe systemen samenbrengt in iets unieks, is amper te vinden.

Daar lijkt het nieuwe Asgard's Wrath gelukkig verandering in te brengen. Laten we het meteen maar zeggen: deze game verschuift de norm voor virtual reality. Hij laat zien dat een vr-game zich prima kan meten met de grootste kaskrakers van het jaar, en daar op sommige fronten zelfs voorbij kan schieten. Als meer ontwikkelaars er in slagen zo'n grote, gevarieerde en hoogwaardige game te maken, dan kan virtual reality wel eens de grootste concurrent worden voor de volgende generatie spelcomputers.

©GMRimport

God van de dieren

In Asgard's Wrath speel je de nieuwe Noorse god van de dieren, die onder de hoede van Loki komt te staan. Na het verslaan van een groot zeemonster ga je op pad om volgelingen te vinden en als god te groeien. Daarbij lijkt de game in eerste instantie een beetje op Black & White: je bekijkt de wereld van boven, pakt objecten, dieren en mensen op en plaatst ze waar en hoe je maar wil. Je vliegt rustig over de wereld heen, waar je dankzij de bewegingscontrollers je echte handen kunt gebruiken. Je tilt rotsen op om paden vrij te maken en verplaatst bruggen zodat nieuwe gebieden ineens bereikbaar zijn. Naarstig ga je op zoek naar dieren die je in monsters kunt transformeren, die je weer helpen om vijanden te bevechten.

Dat alles verandert zodra je jouw eerste volgeling onder je hoede neemt. Ineens duik je in het lichaam van een zwaardvechtster en verandert Asgard's Wrath in een rollenspel. Je vindt een zwaard en schild om mee te vechten, waarbij reflexen en snel nadenken essentieel zijn. In virtual reality kun je immers aanvallen 'echt' pareren en blokkeren, om openingen te creëren en jezelf te verdedigen.

Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten

-

©GMRimport

Vr-broertje van Zelda

Eén van de eerder gemaakte monsters (in het begin een haai) gaat samen met je op pad om de wereld en de daarin gevestigde kerkers te verkennen. Daarin vecht je niet alleen tegen monsters, maar stuit je ook op steeds complexer wordende puzzels waarin je monsters slim moet inzetten. De haai kan zich bijvoorbeeld aan schakelaars vastbijten om deuren open te maken, terwijl een schildpadmonster met zijn schild vlammen kan blokkeren. In het begin los je op die manier nog vrij simpele problemen op, maar op termijn voelt Asgard's Wrath als het vr-broertje van The Legend of Zelda.

Daarnaast schuilt er een uitgebreid rpg-systeem in de game. Je volgeling kan nieuwe uitrusting krijgen, die je zelf maakt door materialen te verzamelen en iets te smeden. En dan hebben we het alleen nog maar over die ene, eerste volgeling: naarmate je speelt krijg je er nog veel meer om tussen te wisselen, waardoor je de game vanuit verschillende perspectieven kunt spelen. In de spelwereld stuit je geregeld op plekken waar je nog niet bij kunt - maar die je wel als een andere held of met een nieuw monster kunt bereiken.

Het zorgt ervoor dat de game je zelfs na tientallen uren nog verrast. Soms vind je een nieuw voorwerp waarmee je iets totaal onverwachts kunt, of kom je in een gebied dat je compleet anders moet benaderen. Dit is een game die ondanks zijn lange speelduur nooit traag of tergend gaat aanvoelen.

©GMRimport

Handgemaakt

De wereld van Asgard's Wrath is groot genoeg om je tientallen uren bezig te houden. Hoewel de schaal van bijvoorbeeld een Skyrim of Grand Theft Auto 5 niet wordt bereikt, is duidelijk te zien dat ieder hoekje van de game met de hand en met liefde is gemaakt, waardoor het geheel op uitmuntende wijze tot leven komt. Het is bijzonder hoe buitengewoon afgewerkt deze game eigenlijk is. Dit is een wereld waarin je dagenlang wil verdwalen, die visueel ook verbluffend is afgewerkt. Wij speelden de game op de hoogste grafische opties en zijn meermaals even gaan zitten om van het uitzicht te genieten.

Het spelen van Asgard's Wrath doet denken aan grote, oude rpg's die eerder voor pc en spelcomputers verschenen, met één wezenlijk verschil: omdat dit virtual reality is, loop je zelf echt door de wereld heen. Een vanzelfsprekend iets, dat het waard is om nog eens te benadrukken in deze review. Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten. Dit is voor rpg-fanaten het ultieme bewijs waarom virtual reality de toekomst van gaming is.

Watch on YouTube

Gelul in de marge

Is er dan niks aan te merken op Asgard's Wrath? Natuurlijk wel, maar de kritiekpunten zijn al snel gelul in de marge. De dialogen in de game zijn bijvoorbeeld wat overdreven ingesproken - maar die gekke toon brengt tegelijkertijd een leuke charme met zich mee. Dit is een game gebaseerd op Noorse folklore, met personages die zich net zo groots proberen te gedragen als in de oude verhalen.

Er is eigenlijk maar één punt dat je weg kan houden van deze game, maar dat is vooral een praktische: Asgard's Wrath is exclusief voor Oculus Rift verkrijgbaar, met ook vrij hoge specificaties. Hoewel je de game op een pc met bijvoorbeeld een Nvidia GTX 970 kunt draaien, zouden we toch minstens een 1070 adviseren om de spelwereld in zijn volle glorie te zien.

Nou zijn exclusives niks nieuws, en via een omweg kun je de game alsnog op een SteamVR-bril draaien. Maar als je nog geen vr-pc in huis hebt, dan moet je diep in de buidel tasten om deze game te kunnen veroorloven. Maar weet je: dat is het voor deze game stiekem ook wel een beetje waard.

Asgard's Wrath is nu verkrijgbaar in de Oculus Store op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Eindelijk is er een echte triple-A-ervaring voor virtual reality. Asgard's Wrath combineert dingen die we in kleine vr-games voorbij zagen komen en maakt daar een baanbrekende ervaring van. De norm voor goede vr-games is voor eeuwig verhoogd.

Plus- en minpunten
  • Een prachtige, handgemaakte wereld, tientallen uren aan content, veel variatie door afwisseling tussen God-modus en het besturen van volgelingen, leuke puzzels
  • Vereist een flinke pc om echt goed af te spelen, officieel alleen voor Oculus Rift en Rift S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!