Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr
Reviews

Asgard's Wrath is de eerste echte triple-A voor vr

Asgard's Wrath is misschien wel de eerste echte triple-A-game voor virtual reality. Een rpg waar je tientallen uren in kunt rondlopen, met productiewaarden die we nog niet eerder op het platform zagen.

Virtual reality is inmiddels niet meer weg te denken uit het gamelandschap, maar het aantal écht unieke games voor de headsets is nog beperkt. Vraag een fanatiek vr-gamer naar zijn favorieten, en ze zullen bijvoorbeeld de vr-versie van Superhot noemen, of de port van Skyrim. Een enkeling zal verwijzen naar games die één ding heel goed doen, zoals Beat Saber of Echo Arena. Maar een voor vr ontwikkelde gigaproductie zoals een God of War of Call of Duty, die tientallen complexe systemen samenbrengt in iets unieks, is amper te vinden.

Daar lijkt het nieuwe Asgard's Wrath gelukkig verandering in te brengen. Laten we het meteen maar zeggen: deze game verschuift de norm voor virtual reality. Hij laat zien dat een vr-game zich prima kan meten met de grootste kaskrakers van het jaar, en daar op sommige fronten zelfs voorbij kan schieten. Als meer ontwikkelaars er in slagen zo'n grote, gevarieerde en hoogwaardige game te maken, dan kan virtual reality wel eens de grootste concurrent worden voor de volgende generatie spelcomputers.

©GMRimport

God van de dieren

In Asgard's Wrath speel je de nieuwe Noorse god van de dieren, die onder de hoede van Loki komt te staan. Na het verslaan van een groot zeemonster ga je op pad om volgelingen te vinden en als god te groeien. Daarbij lijkt de game in eerste instantie een beetje op Black & White: je bekijkt de wereld van boven, pakt objecten, dieren en mensen op en plaatst ze waar en hoe je maar wil. Je vliegt rustig over de wereld heen, waar je dankzij de bewegingscontrollers je echte handen kunt gebruiken. Je tilt rotsen op om paden vrij te maken en verplaatst bruggen zodat nieuwe gebieden ineens bereikbaar zijn. Naarstig ga je op zoek naar dieren die je in monsters kunt transformeren, die je weer helpen om vijanden te bevechten.

Dat alles verandert zodra je jouw eerste volgeling onder je hoede neemt. Ineens duik je in het lichaam van een zwaardvechtster en verandert Asgard's Wrath in een rollenspel. Je vindt een zwaard en schild om mee te vechten, waarbij reflexen en snel nadenken essentieel zijn. In virtual reality kun je immers aanvallen 'echt' pareren en blokkeren, om openingen te creëren en jezelf te verdedigen.

Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten

-

©GMRimport

Vr-broertje van Zelda

Eén van de eerder gemaakte monsters (in het begin een haai) gaat samen met je op pad om de wereld en de daarin gevestigde kerkers te verkennen. Daarin vecht je niet alleen tegen monsters, maar stuit je ook op steeds complexer wordende puzzels waarin je monsters slim moet inzetten. De haai kan zich bijvoorbeeld aan schakelaars vastbijten om deuren open te maken, terwijl een schildpadmonster met zijn schild vlammen kan blokkeren. In het begin los je op die manier nog vrij simpele problemen op, maar op termijn voelt Asgard's Wrath als het vr-broertje van The Legend of Zelda.

Daarnaast schuilt er een uitgebreid rpg-systeem in de game. Je volgeling kan nieuwe uitrusting krijgen, die je zelf maakt door materialen te verzamelen en iets te smeden. En dan hebben we het alleen nog maar over die ene, eerste volgeling: naarmate je speelt krijg je er nog veel meer om tussen te wisselen, waardoor je de game vanuit verschillende perspectieven kunt spelen. In de spelwereld stuit je geregeld op plekken waar je nog niet bij kunt - maar die je wel als een andere held of met een nieuw monster kunt bereiken.

Het zorgt ervoor dat de game je zelfs na tientallen uren nog verrast. Soms vind je een nieuw voorwerp waarmee je iets totaal onverwachts kunt, of kom je in een gebied dat je compleet anders moet benaderen. Dit is een game die ondanks zijn lange speelduur nooit traag of tergend gaat aanvoelen.

©GMRimport

Handgemaakt

De wereld van Asgard's Wrath is groot genoeg om je tientallen uren bezig te houden. Hoewel de schaal van bijvoorbeeld een Skyrim of Grand Theft Auto 5 niet wordt bereikt, is duidelijk te zien dat ieder hoekje van de game met de hand en met liefde is gemaakt, waardoor het geheel op uitmuntende wijze tot leven komt. Het is bijzonder hoe buitengewoon afgewerkt deze game eigenlijk is. Dit is een wereld waarin je dagenlang wil verdwalen, die visueel ook verbluffend is afgewerkt. Wij speelden de game op de hoogste grafische opties en zijn meermaals even gaan zitten om van het uitzicht te genieten.

Het spelen van Asgard's Wrath doet denken aan grote, oude rpg's die eerder voor pc en spelcomputers verschenen, met één wezenlijk verschil: omdat dit virtual reality is, loop je zelf echt door de wereld heen. Een vanzelfsprekend iets, dat het waard is om nog eens te benadrukken in deze review. Qua inhoud staat Asgard's Wrath op gelijke voet met veel van de meest legendarische rollenspellen, maar het gebruik van vr maakt de game inherent meeslepender dan al die concurrenten. Dit is voor rpg-fanaten het ultieme bewijs waarom virtual reality de toekomst van gaming is.

Watch on YouTube

Gelul in de marge

Is er dan niks aan te merken op Asgard's Wrath? Natuurlijk wel, maar de kritiekpunten zijn al snel gelul in de marge. De dialogen in de game zijn bijvoorbeeld wat overdreven ingesproken - maar die gekke toon brengt tegelijkertijd een leuke charme met zich mee. Dit is een game gebaseerd op Noorse folklore, met personages die zich net zo groots proberen te gedragen als in de oude verhalen.

Er is eigenlijk maar één punt dat je weg kan houden van deze game, maar dat is vooral een praktische: Asgard's Wrath is exclusief voor Oculus Rift verkrijgbaar, met ook vrij hoge specificaties. Hoewel je de game op een pc met bijvoorbeeld een Nvidia GTX 970 kunt draaien, zouden we toch minstens een 1070 adviseren om de spelwereld in zijn volle glorie te zien.

Nou zijn exclusives niks nieuws, en via een omweg kun je de game alsnog op een SteamVR-bril draaien. Maar als je nog geen vr-pc in huis hebt, dan moet je diep in de buidel tasten om deze game te kunnen veroorloven. Maar weet je: dat is het voor deze game stiekem ook wel een beetje waard.

Asgard's Wrath is nu verkrijgbaar in de Oculus Store op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Eindelijk is er een echte triple-A-ervaring voor virtual reality. Asgard's Wrath combineert dingen die we in kleine vr-games voorbij zagen komen en maakt daar een baanbrekende ervaring van. De norm voor goede vr-games is voor eeuwig verhoogd.

Plus- en minpunten
  • Een prachtige, handgemaakte wereld, tientallen uren aan content, veel variatie door afwisseling tussen God-modus en het besturen van volgelingen, leuke puzzels
  • Vereist een flinke pc om echt goed af te spelen, officieel alleen voor Oculus Rift en Rift S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!