Angry Birds VR: Isle of Pigs knalt lekker weg
Gamer.nl
Reviews

Angry Birds VR: Isle of Pigs knalt lekker weg

Angry Birds: het tijdloze verhaal van vogels die boos zijn op varkens. Zoals Shakespeare het al zei: blaas die eikels van een zwijnen op. Ja, het voelt inmiddels als een hele oude reeks die het levenslicht zag in 2009. Het simpele gegeven (schiet met een katapult vogels op steeds complexere bouwwerken om zo alle daarin aanwezige varkens uit te schakelen) bleek onweerstaanbaar.

Hoe vertaal je zo’n spel nu eigenlijk naar virtual reality? En vooral: waarom zou je dat doen? De eerste vraag is makkelijk te beantwoorden, omdat ontwikkelaar Valve dit eigenlijk stiekem al had gedaan in 2016. Want tegelijk met het verschijnen van SteamVR en de HTC Vive bracht Valve een indrukwekkende virtual reality-demo op de markt, genaamd The Lab. Deze gratis minigamecollectie bevat behalve een heel verslavende boogschuttersgame en een best aardige bullet-hell shooter ook de ‘Slingshot’. Hierin moet je een aantal kogels (elk met een eigen uitgesproken persoonlijkheid) op grote stapels kratten afschieten (met speciale explosieven voor extra chaos) om zoveel mogelijk schade aan te richten. Het was Angry Birds, maar zonder de vogels. Oh, en zonder varkens.

©GMRimport

Hoe?

Angry Birds VR heeft uiteraard wel vogels en varkens. Net zoals Slingshot in The Lab is het speelterrein nu driedimensionaal. Je staat in een typische, tekenfilmachtige Angry Birds-locatie - per reeks puzzels is er een nieuwe omgeving - met een katapult in de hand. Naast je zie je een houten stellage waar de Angry Birds netjes in de rij wachten tot ze aan de beurt zijn om te worden afgevuurd. Meteen valt de leuke animatie op (buig voorover en de vogels reageren) en de beroemde Rovio-tekenstijl. Met je andere hand pak je de vogel die al in je katapult zit en trek je deze naar achteren. Een stippellijn voorspelt het traject van de vlucht.

Het fort wordt uiteraard ook in 3D weergegeven, wat een extra dimensie toevoegt aan het puzzelelement. Je kunt namelijk verschillende posities in het level innemen door er naar te wijzen en er naartoe te flitsen. Zo kun je het fort van verschillende hoeken bekijken en zo de zwakke plek in de constructie zien. Ook is vaak nodig om het fort van verschillende kanten te bestuderen om alle varkens te ontdekken. Soms zitten ze slim verstopt.

Net zoals in alle andere Angry Birds-spellen, zijn er verschillende soorten vogels met speciale effecten. Zoals de gele vogels die je na lancering nog een extra snelheidsboost geven, of de bomvogels die op commando exploderen. Je hebt deze speciale krachten ook zeker nodig in latere levels, waar verschillende materialen en andere obstakels om steeds een nieuwe aanpak vragen.

Dit alles wordt ondersteund door de typische muziek die we gewend zijn van de franchise. En dat… is iets waar je van moet houden. Voor de mobiele games doet dat getetter er niet zoveel toe. Wie heeft überhaupt het geluid van Angry Birds op zijn telefoon aan staan in de trein? Als je nu je hand opsteekt, zie dit dan als een laatste waarschuwing. Kappen, echt. Ook als het geen stiltecoupé is. In Angry Birds VR is het geen fijne melodie en gelukkig kan het uit. De geluidseffecten (waaronder het gemene lachen van varkens die je nog niet hebt opgeblazen) zijn gelukkig weer wel prima op zijn plek.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Waarom?

Waarom zou je Angry Birds in vredesnaam naar vr brengen? Het antwoord is dat het spel echt perfect op zijn plek is in virtual reality. Het voelt onmiddellijk vanzelfsprekend om de katapult zelf te richten en de vogels af te vuren. De physics-puzzels zijn eigenlijk nog leuker, omdat de bouwwerken zo solide en realistisch overkomen. Het vraagt een net even andere manier van kijken om de drie sterren per level te behalen, vaak door met één schot de juiste steunbalk weg te blazen. En voor je het weet speel je hetzelfde level keer op keer, omdat twee sterren gewoon niet genoeg is. Het werkt dus: het is leuk, en tevens een schoolvoorbeeld van hoe een geliefd puzzelspel naar vr vertaald kan worden.

Het is jammer genoeg ook een erg korte game. Twee tot drie uur moet je uittrekken voor het doorspelen van alle puzzels, waarschijnlijk nog een uur meer om op alle levels 3 sterren te scoren. Rovio heeft al beloofd dat er meer content komt, maar het is niet duidelijk of het over gratis updates of betaalde dlc gaat.

Het voelt een beetje als overkill om een dikke game-pc en vr-bril te gebruiken voor Angry Birds. Maar ja, is dat echt zoveel anders dan Angry Birds spelen op een iPhone van duizend euro? Angry Birds VR: Isle of Pigs is hoe dan ook heel erg leuk. Het is een aangename verrassing die laat zien dat juist een eenvoudig idee met goed gebruik van het medium een lekkere vr-game oplevert.

Angry Birds is nu verkrijgbaar in Oculus Home en op Steam. Voor deze recensie is de game op pc met Oculus Rift en Touch gespeeld.

Laatste reviews:

Uitstekend
Conclusie

Vogels afvuren met een katapult werkt geweldig. De eenvoudige maar aantrekkelijke grafische stijl komt mooi tot leven in vr en de puzzels zijn als vanouds prima ontworpen. Nee dit is niet het spel van het jaar. Maar dat hoeft ook niet. Dit is Angry Birds. In vr. En dat is leuk.

Plus- en minpunten
  • Angry Birds in vr is leuk, besturing voelt heel natuurlijk
  • Aan de korte kant, muziek is irritant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft: 'Xbox Game Pass niet voor iedereen de beste keuze'
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft: 'Xbox Game Pass niet voor iedereen de beste keuze'

Games op die Game Pass staan moeten ook te koop blijven staan

Phil Spencer, de CEO van Microsoft Gaming, heeft toegegeven dat Xbox Game Pass niet voor alle soorten spelers een geschikte vorm van gameconsumptie is.

Dat meldde hij in een interview met Variety, waarin hij ook benadrukte dat het bedrijf Xbox-games op Nintendo Switch 2 gaat uitbrengen. "(Game Pass) is niet voor iedereen. Als je maar één of twee games per jaar speelt, dan is Game Pass waarschijnlijk niet het juiste zakenmodel voor je. Je kan dan beter die twee games aanschaffen, en dat is volkomen logisch. Maar ik wil dat je de keuze hebt. Dus we willen er voor blijven zorgen dat alles wat op Game Pass staat ook te koop is."

Sommige mensen vragen zich al een tijdje af of Xbox Game Pass, waarbij consumenten een abonnement afsluiten en vervolgens alle first-party Microsoft-games en vele third-party-games kunnen spelen zonder ze te kopen, op de lange termijn wel houdbaar is voor Microsoft. Spencer meldde echter dat de hoeveelheid uren dat mensen games op Xbox spelen "redelijk substantieel blijft groeien. Game Pass is daar een belangrijk onderdeel van, maar ik zie Game Pass niet als het antwoord op alles. Het maakt onderdeel uit van de Xbox-strategie om nieuwe spelers te vinden."

Spencer vervolgde: "Ik heb Game Pass altijd gezien als nog een optie voor iemand die games wil spelen. We hebben vele zakenmodellen, van free-to-play en het kopen van games tot afgeprijsde spellen - Game Pass is ook een optie. Dus daar naar kijkend wil ik er voor zorgen dat het aantal uren dat mensen games spelen (op Xbox) blijft stijgen, dat nieuwe mensen dit zien als een manier om een bibliotheek aan games te vinden en op te bouwen. Daar richten we ons op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!