Angry Birds VR: Isle of Pigs knalt lekker weg
Reviews

Angry Birds VR: Isle of Pigs knalt lekker weg

Angry Birds: het tijdloze verhaal van vogels die boos zijn op varkens. Zoals Shakespeare het al zei: blaas die eikels van een zwijnen op. Ja, het voelt inmiddels als een hele oude reeks die het levenslicht zag in 2009. Het simpele gegeven (schiet met een katapult vogels op steeds complexere bouwwerken om zo alle daarin aanwezige varkens uit te schakelen) bleek onweerstaanbaar.

Hoe vertaal je zo’n spel nu eigenlijk naar virtual reality? En vooral: waarom zou je dat doen? De eerste vraag is makkelijk te beantwoorden, omdat ontwikkelaar Valve dit eigenlijk stiekem al had gedaan in 2016. Want tegelijk met het verschijnen van SteamVR en de HTC Vive bracht Valve een indrukwekkende virtual reality-demo op de markt, genaamd The Lab. Deze gratis minigamecollectie bevat behalve een heel verslavende boogschuttersgame en een best aardige bullet-hell shooter ook de ‘Slingshot’. Hierin moet je een aantal kogels (elk met een eigen uitgesproken persoonlijkheid) op grote stapels kratten afschieten (met speciale explosieven voor extra chaos) om zoveel mogelijk schade aan te richten. Het was Angry Birds, maar zonder de vogels. Oh, en zonder varkens.

©GMRimport

Hoe?

Angry Birds VR heeft uiteraard wel vogels en varkens. Net zoals Slingshot in The Lab is het speelterrein nu driedimensionaal. Je staat in een typische, tekenfilmachtige Angry Birds-locatie - per reeks puzzels is er een nieuwe omgeving - met een katapult in de hand. Naast je zie je een houten stellage waar de Angry Birds netjes in de rij wachten tot ze aan de beurt zijn om te worden afgevuurd. Meteen valt de leuke animatie op (buig voorover en de vogels reageren) en de beroemde Rovio-tekenstijl. Met je andere hand pak je de vogel die al in je katapult zit en trek je deze naar achteren. Een stippellijn voorspelt het traject van de vlucht.

Het fort wordt uiteraard ook in 3D weergegeven, wat een extra dimensie toevoegt aan het puzzelelement. Je kunt namelijk verschillende posities in het level innemen door er naar te wijzen en er naartoe te flitsen. Zo kun je het fort van verschillende hoeken bekijken en zo de zwakke plek in de constructie zien. Ook is vaak nodig om het fort van verschillende kanten te bestuderen om alle varkens te ontdekken. Soms zitten ze slim verstopt.

Net zoals in alle andere Angry Birds-spellen, zijn er verschillende soorten vogels met speciale effecten. Zoals de gele vogels die je na lancering nog een extra snelheidsboost geven, of de bomvogels die op commando exploderen. Je hebt deze speciale krachten ook zeker nodig in latere levels, waar verschillende materialen en andere obstakels om steeds een nieuwe aanpak vragen.

Dit alles wordt ondersteund door de typische muziek die we gewend zijn van de franchise. En dat… is iets waar je van moet houden. Voor de mobiele games doet dat getetter er niet zoveel toe. Wie heeft überhaupt het geluid van Angry Birds op zijn telefoon aan staan in de trein? Als je nu je hand opsteekt, zie dit dan als een laatste waarschuwing. Kappen, echt. Ook als het geen stiltecoupé is. In Angry Birds VR is het geen fijne melodie en gelukkig kan het uit. De geluidseffecten (waaronder het gemene lachen van varkens die je nog niet hebt opgeblazen) zijn gelukkig weer wel prima op zijn plek.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Waarom?

Waarom zou je Angry Birds in vredesnaam naar vr brengen? Het antwoord is dat het spel echt perfect op zijn plek is in virtual reality. Het voelt onmiddellijk vanzelfsprekend om de katapult zelf te richten en de vogels af te vuren. De physics-puzzels zijn eigenlijk nog leuker, omdat de bouwwerken zo solide en realistisch overkomen. Het vraagt een net even andere manier van kijken om de drie sterren per level te behalen, vaak door met één schot de juiste steunbalk weg te blazen. En voor je het weet speel je hetzelfde level keer op keer, omdat twee sterren gewoon niet genoeg is. Het werkt dus: het is leuk, en tevens een schoolvoorbeeld van hoe een geliefd puzzelspel naar vr vertaald kan worden.

Het is jammer genoeg ook een erg korte game. Twee tot drie uur moet je uittrekken voor het doorspelen van alle puzzels, waarschijnlijk nog een uur meer om op alle levels 3 sterren te scoren. Rovio heeft al beloofd dat er meer content komt, maar het is niet duidelijk of het over gratis updates of betaalde dlc gaat.

Het voelt een beetje als overkill om een dikke game-pc en vr-bril te gebruiken voor Angry Birds. Maar ja, is dat echt zoveel anders dan Angry Birds spelen op een iPhone van duizend euro? Angry Birds VR: Isle of Pigs is hoe dan ook heel erg leuk. Het is een aangename verrassing die laat zien dat juist een eenvoudig idee met goed gebruik van het medium een lekkere vr-game oplevert.

Angry Birds is nu verkrijgbaar in Oculus Home en op Steam. Voor deze recensie is de game op pc met Oculus Rift en Touch gespeeld.

Laatste reviews:

Uitstekend
Conclusie

Vogels afvuren met een katapult werkt geweldig. De eenvoudige maar aantrekkelijke grafische stijl komt mooi tot leven in vr en de puzzels zijn als vanouds prima ontworpen. Nee dit is niet het spel van het jaar. Maar dat hoeft ook niet. Dit is Angry Birds. In vr. En dat is leuk.

Plus- en minpunten
  • Angry Birds in vr is leuk, besturing voelt heel natuurlijk
  • Aan de korte kant, muziek is irritant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht, Twitch-streams betreffen previewbuild
Nieuws

Update: Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht, Twitch-streams betreffen previewbuild

Zowel via de PlayStation Store als in de vorm van fysieke exemplaren

Exemplaren van Assassin's Creed Shadows zijn naar verluidt te vroeg verkocht, waardoor de kans bestaat dat er spoilers rondom de game op internet verschijnen.

Update 2: In de loop van de dag zijn verschillende kanalen op Twitch verschenen die de game streamen (via VGC). Volgens een woordvoerder van Ubisoft gaat het echter om beelden van de afgelopen previewsessie die opnieuw wordt uitgezonden.

In hoeverre de game daadwerkelijk te vroeg is verkocht, kan de uitgever niet zeggen.

Oorspronkelijk bericht: Hoewel de game officieel pas op 20 maart uitkomt, meldt YouTuber The Hidden One dat hij iemand kent die de game al speelt omdat "de PlayStation Store een fout heeft gemaakt" (via Eurogamer). Let op, hier volgt een kleine spoiler over de gameplay in het spel: De YouTuber onthulde daarbij dat de zogeheten 'Animus-anomalies' terugkeren in de game - iets dat nog niet officieel is bevestigd.

Daarnaast wordt op de Gaming Leaks and Rumours-redditpagina gemeld dat sommige mensen al een fysiek exemplaar van de game hebben weten te verkrijgen. Er wordt daarbij zelfs een korte video als bewijs geplaatst. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven nog geen uitgebreide gameplaybeelden van de uiteindelijke versie van de game online verschenen. Toch wordt aangeraden voor mensen die geen spoilers willen meekrijgen om de komende weken uit te kijken wanneer ze op internet rondstruinen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dave Bautista spreekt wederom wens uit om in Gears of War-film te spelen
Nieuws

Dave Bautista spreekt wederom wens uit om in Gears of War-film te spelen

'Jullie moeten een petitie starten'

Acteur een voormalige WWE-ster Dave Bautista heeft zich wederom uitgesproken over het feit dat hij hoopt dat Netflix hem in de geplande Gears of War-verfilming cast.

In gesprek met ComicBook begon Bautista uit zichzelf over de Gears of War-film. "Hey, begin een online ding over Gears of War", zo spoorde hij fans aan. "Kom op Netflix, kom op." De interviewer antwoordde daarop dat fans al geruime tijd duidelijk maken dat Bautista een goede Marcus Fenix zou kunnen spelen. Bautista: "Man, het is niet alsof ik (Netflix) niet lastig val. Jullie moeten een petitie starten. Kom op Netflix, maak er werk van."

Bautista meldde in 2019 al dat hij graag in een Gears of War-film zou spelen. "Ze luisteren... en het boeit ze helemaal niets!" zo stelde hij toen. In 2022 kwam naar buiten dat Netflix samen met gameontwikkelaar The Coalition aan een live-actionfilm en animatieserie gebaseerd op de Gears-reeks werkt. Bautista herhaalde dat jaar nog eens dat hij graag de rol van Fenix op zich zou nemen.

Overigens heeft Bautista buiten zijn gespierde uiterlijk nog een connectie met de Gears-franchise: via gratis dlc konden spelers Fenix in Gears 5 vervangen met het uiterlijk en de stem van Bautista.

Het is al geruime tijd stil rondom de Gears-film, al kondigde Netflix in 2023 wel aan dat Jon Spaihts het script voor de film schrijft. Spaihts werd genomineerd voor een Oscar voor zijn werk aan de script voor Dune.

Er wordt ook een nieuwe Gears of War-game ontwikkeld. Gears of War: E-Day werd afgelopen zomer tijdens de Xbox Games Showcase aangekondigd. De game speelt zich veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennismaakt met de Locust op de planeet Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, is ook een jongere Marcus Fenix te zien. Ook Dom keert terug. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game. Gears of War: E-Day komt op een nog onbekend moment uit op Xbox en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!