Review: The Last of Us: Part 2 Remastered voelt als een Director’s Cut
Reviews

Review: The Last of Us: Part 2 Remastered voelt als een Director’s Cut

Een verhaal met twee kanten

Voor een reeks met slechts twee delen zijn er verrassend veel The Last of Us-games verschenen. Terwijl veel liefhebbers hopen op een derde game in de reeks, komt Naughty Dog met de tweede – vrij subtiele - upgrade van The Last of Us: Part 2 voor PlayStation 5.

Vorig jaar ontving Sony vergelijkbare kritiek op The Last of Us: Part 1, een remake van een relatief jonge game nadat er in 2014 al een remaster verscheen. Er ontstonden discussies over de waarde van remasters en remakes, en in hoeverre Sony dit nodig heeft om het aanbod van PlayStation 5 uit te breiden. De bottom line is echter dat je daar niets tegen doet: The Last of Us is een rap groeiende IP, dus elke investering gewaarborgd. Het verkoopt toch wel.

Na de eerder uitgekomen gratis PlayStation 5-update voor de game, waarmee in feite de PS4 Pro-versie van het spel in 60 frames per seconde wordt afgespeeld, is er nu dus een uitgebreidere remaster van de game beschikbaar. Hoewel we de prijs van een game normaliter niet meenemen in een waardeoordeel van een game, is het in dit geval belangrijk om te weten dat bezitters van The Last of Us: Part 2 op PlayStation 4 voor tien euro kunnen upgraden.

Hartverscheurend en ongemakkelijk

Controverses rondom Sony’s heruitgavebeleid zijn eenvoudig te vergeten wanneer je The Last of Us: Part 2 speelt. In 2020 beloonden we de game met een 10, dankzij het hartverscheurende verhaal over Joel, Ellie en Abby en de manier waarop het videogames als medium inzet. Part 2 is grotendeels een oefening in geduld en inlevingsvermogen, vol momenten die je als speler ongemakkelijk laten voelen.

Dat gebeurt in de context van 2024 trouwens wellicht op een iets andere manier dan verwacht. Een daadwerkelijke pandemie is gelukkig niet meer aan de orde, maar Naughty Dogs ‘cyclus van haat en geweld’ is misschien wel relevanter dan ooit. Zeker wat betreft het huidige Israëlisch-Palestijnse conflict, waar de game volgens Israëlische regisseur Neil Druckmann inspiratie uit haalt, heeft het mogelijk een eenzijdigere blik dan op het eerste gezicht lijkt. Maar dat is uiteraard een andere discussie.

Verder heeft The Last of Us: Part 2 weinig aan kracht ingeboet. De game is wat aan de lange kant en we zijn dit soort filmische PlayStation-games inmiddels wel gewend, maar het is nog altijd een ijzersterke exclusieve game om voor het eerst te spelen.

Gameplaygame

De game profiteert in ieder geval van de visuele upgrade die deze PS5-versie biedt. Met name de hogere resolutie van de textures valt op, zoals bebloede nagels of de verschillende soorten materialen op kleding en tassen. Ook wateroppervlakken zijn duidelijk realistischer dan de PS4- en PS4 Pro-versies. In beide modi - Quality (volledig 4K) en Performance (1440p) - zijn de verschillen zichtbaar, zij het subtiel. De remake van Part 1 maakte logischerwijs een grotere sprong in grafische kwaliteit.

We raden vooral aan om de remaster in die uiterst strakke, tweede modus te spelen, want daar profiteert Part 2 het meest van. Volgens sommigen gaat dat ten koste van het filmische karakter van de game – met een hevige dosis filmgrain lijkt Part 2 vaak meer arthouse dan blockbuster – maar ergens is dat zonde van het soepele vechtsysteem van de game.

Watch on YouTube

Een vergelijking tussen de PS4-, PS4 Pro- en PS5-versie van de game.

De roguelikemodus No Return bewijst namelijk dat The Last of Us: Part 2 óók een gameplaygame is. Personages besturen soepel, stealth is goed uitgewerkt en raakschieten vereist meer oefening dan de gemiddelde avonturengame.

In de modus vecht je als een personage naar keuze door vijf willekeurige levels uit de game heen, vol Wolves, Scars, geïnfecteerden en een eindbaas. Omdat elke dood fataal is, bouwt de spanning elke ronde steeds verder op: hoe spendeer je verzamelde grondstoffen en bouwonderdelen? En heb je wel genoeg pijlen voor je zuurverdiende boog? Eén voor één vijanden neerhalen vanuit het hoge gras deed ons denken aan de eerste keer dat we de game speelden: je hebt geen idee wat je te wachten staat.

Dat komt mede doordat de modus soms verschillende gameplaymodificaties toepast, soms afhankelijk van het ‘pad’ dat je kiest. Soms gaat vijanden al vol in de aanval voordat je begint, soms is het speelveld omgeven in mist en er zijn zelfs rare fratsen als mêleeaanvallen die vijanden in vuur en vlam zetten. Het zorgt voor ontzettend spannende gevechten en een gevoel van euforie wanneer je op het nippertje overleeft.

Je moet een hoop tijd in No Return steken om elk personage – waarvan ieder een startwapen en unieke eigenschap heeft – vrij te spelen. Hoewel het niet zo robuust is als bijvoorbeeld de (gratis) roguelikemodus van God of War Ragnarök, biedt het voldoende scenario’s om lang na het uitspelen van het verhaal naar de game terug te keren.

Verloren levels

Naughty Dog heeft de game namelijk volgestopt met extra’s voor degenen die de game al hebben gespeeld. Zo zijn er verschillende skins vrij te spelen, kunnen spelers vrij gitaar (en banjo!) spelen en is er een optie om gameplaycommentaar aan te zetten tijdens de game.

Veruit het meest interessant zijn de Lost Levels: gameplaysegmenten die het eindproduct niet haalden. Elk van de drie levels wordt ingeleid door Druckmann, met een onderbouwing wat de insteek van het level was en waarom het werd geschrapt. Het is een dappere zet om spelers in zulke ruwe segmenten, zonder dialogen en halfbakken animaties, vrij te laten. Een tiental audiocommentaren geeft ook nog eens interessante context over gameplaydesign die soms onthullen hoe ingenieus simpel ogende omgevingen in elkaar zitten.

Door zulke toevoegingen lijkt The Last of Us: Part 2 Remastered meer op een Director’s Cut dan een volledige remaster. De visuele upgrade is prettig voor degenen die dit indrukwekkende verhaal voor het eerst beleven, maar de game moet het vooral hebben van de extra’s voor liefhebbers. In die zin doet het natuurlijk niets af aan het tijdloze origineel dat we ooit een 10 gaven, maar als remaster is het hoogstens een minder controversiële uitgave dan gedacht.

The Last of Us: Part 2 Remastered is vanaf 19 januari beschikbaar voor PlayStation 5.

Uitstekend
Conclusie

The Last of Us: Part 2 Remastered legt de nadruk minder op de visuele upgrades dan de inhoudelijke extra’s, en komt daar prima mee weg.

Plus- en minpunten
  • Tijdloos verhaal
  • No Return-modus biedt leuke variatie
  • Lost Levels is een geslaagde toevoeging
  • Visuele upgrade niet zo groot als wellicht gehoopt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wereldwijd 75 miljoen exemplaren van PlayStation 5 verscheept
Nieuws

Wereldwijd 75 miljoen exemplaren van PlayStation 5 verscheept

Het bedrijf draait een recordjaar met de console

Wereldwijd zijn er inmiddels 75 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 verscheept.

Dat heeft Sony aangekondigd bij het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers voor de periode tussen 1 oktober en 31 december 2024. Het bedrijf heeft in dat kwartaal 9,5 miljoen exemplaren van de PS5 verscheept. Dat is het beste kwartaal voor de PlayStation 5 ooit, en legt het met 0,2 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren alleen af bij het derde kwartaal van 2017.

Het doel van Sony voor dit fiscale jaar - dat eindigt op de laatste dag van maart - is het verschepen van 18 miljoen PS5-consoles. In de eerste drie kwartalen zijn er 15,7 miljoen exemplaren verscheept. Sony gaf geen afzonderlijke verkoopcijfers voor de PlayStation 5 Pro - die zijn bij de bovenstaande cijfers opgeteld.

De bedrijfsopbrengsten van PlayStation het afgelopen kwartaal zijn met 37 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor en liggen op ongeveer 766 miljoen dollar. Dit komt mede dankzij third-party-games, abonnees en microtransacties. Ook levert hardwareverkoop meer op.

Er zijn 129 miljoen maandelijkse PlayStation Network-gebruikers, een stijging van 6 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het afgelopen kwartaal zijn er 95,9 miljoen games voor PlayStation 5 en PlayStation 4 verkocht, een stijging van 6,2 miljoen exemplaren.

Ook het succes van Astro Bot en Helldivers 2, twee games die afgelopen jaar zijn uitgekomen, werd benoemd. In het aankomende fiscale jaar is Sony in ieder geval van plan Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei uit te brengen. Het bedrijf heeft "hoge verwachtingen" voor beide spellen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pc-versie Kingdom Come: Deliverance 2 krijgt officiële modondersteuning
Nieuws

Pc-versie Kingdom Come: Deliverance 2 krijgt officiële modondersteuning

Meer informatie moet spoedig volgen

Kingdom Come: Deliverance 2 krijgt via Steamworks officiële modondersteuning.

Dat heeft Warhorse Studios gisteren aangekondigd. Meer details werden niet gegeven, maar in onderstaande tweet wordt gemeld dat meer informatie volgt. Ook wordt er artwork van de game getoond.

Kingdom Come: Deliverance 2 kwam afgelopen week uit en was meteen een succes: na twee dagen bleek de game al meer dan een miljoen keer verkocht. Het betreft het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is nu verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!