Review: Helldivers 2 put kracht uit ultieme chaos
Reviews

Review: Helldivers 2 put kracht uit ultieme chaos

Do you like the taste of Liber-tea?

Helldivers 2 wakkert het patriottisme in menig speler aan om ‘Super Earth’ te bevrijden van de Terminids en Automatons. Het resultaat is een schier oneindige aanvoer van kogels, granaten, bommen en alienrestanten die over het scherm vliegen. Aan actie dus geen gebrek, maar meer variatie tijdens de missies had geen overbodige luxe geweest.

Na een afwezigheid van negen jaar is er eindelijk een nieuw deel in de Helldivers-franchise beschikbaar. Voor trouwe fans van het origineel zal het even schrikken zijn als ze de game opstarten, want Helldivers 2 heeft een flinke make-over gehad ten opzichte van zijn voorganger. Waar de eerste Helldivers een top-down shooter was, is Helldivers 2 namelijk een third-person shooter. Die keuze lijkt in ieder geval een positief effect te hebben op de populariteit van de game.

Voor vrijheid en democratie!

De Helldivers vormen een krijgsmacht die Super Earth, de toekomstige versie van onze wereld, moet beschermen tegen elke dreiging die hun manier van leven lijkt te vernietigen. Super Earth staat namelijk voor vrijheid en democratie. Dit is iets wat de Helldivers erg serieus nemen, maar door de game vooral op satirische wijze wordt overgebracht. Zo wordt de intro van de game gebracht als propaganda om je aan te melden bij de Helldivers, en blijf je constant geconfronteerd worden met deze propaganda tijdens het spelen van de game.

Er zijn twee vijandelijke groepen  die een bedreiding vormen voor de hierboven beschreven manier van leven: de Terminids en Automatons. De Terminids zijn een soort insectachtige aliens die als enige doel hebben om zich voor te planten. De Automatons zijn gewelddadige robots waarvan hun afkomst onbekend is. Als doel heb je het zonnestelsel, waaronder de verschillende planeten, te bevrijden van deze twee groepen.

Watch on YouTube

Een rondje door het zonnestelsel

Het galactische avontuur begint in jouw eigen ruimteschip. Hierin kun je via de map een planeet selecteren waar de vijanden zich bevinden. Je werkt samen met de gehele Helldivers-community om diverse planeten volledig te bevrijden van die nare insecten en Terminator-achtige robots. Elke planeet biedt zijn eigen flora en fauna en verschillende klimanten die er grafisch stuk voor stuk prachtig uitzien. Het is daardoor elke keer weer een genot om een planeet voor de eerste keer te bezoeken.

Door het voltooien van missies op een planeet, draag je bij aan het verhogen van het bevrijdingspercentage. Een paar voorbeelden van zulke missies zijn het lanceren van een grote raket, het vernietigen van ammunitievoorraden van de Automatons of het opblazen van Terminids-nesten. Zodra de planeet volledig bevrijd is, komen er nieuwe planeten beschikbaar die Helldivers kunnen bevrijden, en ontvangt elke speler die deel uitmaakte van deze bevrijding in-game-beloningen.

Tactische voorbereiding

Voordat elke missie begint kun je je load-out kiezen. Denk aan verschillende geweren, pistolen en granaten. Zo heb je voor jouw primaire wapen de keuze uit assault rifles, marksman rifles en shotguns. Al deze wapens bieden nog meer variatie door het toevoegen van explosieve kogels, een hogere fire rate of een kleiner magazijn. Naast het selecteren van wapens heb je ook de mogelijkheid om vier Stratagems te selecteren.

Stratagems zijn in feite een soort killstreaks die je vrijspeelt door punten te behalen na het voltooien van een missie. Je kunt Stratagems inzetten door een combinatie op de vierpuntdruktoets of toetsenbord te maken. Elke Stratagem heeft een eigen, unieke knoppencombinatie die je in moet voeren voordat je deze kan gebruiken. Dit betekent ook dat je het juiste moment tussen alle chaos moet vinden om dit te doen. Neem je er op het verkeerde moment de tijd voor, dan ben je in een mum van tijd omsingeld door vijanden.

Aan het begin van het spel zijn deze Stratagems wapens zoals een machinegeweer of bijvoorbeeld een kleine airstrike. Naarmate je meer punten verzamelt heb je ook de mogelijkheid om betere Stratagems te kopen. Denk aan sentry’s, mijnenvelden, lasergeweren of een napalmbom. De vele verschillende Stratagems bieden een extra tactische laag in de game. Bepaalde missies verlopen daarbij een stuk soepeler met de juiste selectie aan Stratagems.

Bomvol actie

Nadat je jouw gewenste load-out en Stratagems hebt gekozen is het tijd om in het missiegebied te landen. Op het moment dat je Hellpod geland is, begint de chaos, en wordt je  groep overspoeld met vijanden. Dit is waar de co-op-gameplay opbloeit. Het overleven van hordes aan vijanden met een groep vrienden of vreemden die elkaar in leven proberen te houden brengt een episch gevoel met zich mee. Door te schieten met machinegeweren, het inzetten van grote airstrikes en de vliegende ledenmaten van vijanden én teamgenoten voelt het alsof je de hoofdrol speelt in je eigen actiefilm. De goede muziek, heerlijke gunplay, een lading aan Stratagems en hilarische momenten maakt van Helldivers 2 een fantastische co-op-ervaring. De Helldivers schreeuwen ondertussen kreten als “How do you like the taste of Liber-Tea!” en “For democracy!” in het rond wanneer je een volle lading kogels op je vijanden afschiet. Je zou er bijna je cv voor updaten en sturen naar de Helldivers om je aan te melden.

Waar de verschillende Stratagems al voor wat extra tactische diepgang zorgen, staat friendly-fire altijd aan tijdens de missies. Dit maakt goed communiceren met je teamgenoten essentieel, bijvoorbeeld wanneer je een grote bommenaanval inzet. Maar niet getreurd: wanneer je per ongeluk door een airstrike van een teamgenoot opgeblazen wordt, leidt dit vaak tot hilarische momenten.

De vele hilarische en vaak accidentele momenten die je samen met je teamgenoten beleeft maken juist de co-op-gameplay zo memorabel. De voldoening is groot wanneer je een deel van de planeet hebt kunnen bevrijden door middel van teamwork en strategische planning. Wanneer je Helldivers 2 in je eentje speelt valt deze voldoening weg. Daarnaast mis je ook het geluid van vrienden die in je oren schreeuwen dat ze overspoeld worden door vijanden.

Oog op de toekomst

Hoewel de actie van Helldivers 2 goed uitgewerkt is, mist er tijdens de missies wel wat diepgang en variatie. Tijdens langere speelsessies speel je regelmatig dezelfde soort missies. Om dit tegen te gaan zou Arrowhead Game Studios nieuwe content met andere type missies kunnen uitbrengen, maar het is jammer dat dit op release nog niet her geval is.

Daarbij heeft de pc-versie van Helldivers 2 te kampen met matchmakingproblemen. Gelukkig heeft de studio al wat patches uitgebracht om sommige van deze problemen op te lossen. Op PlayStation 5 hebben wij in ieder geval geen matchmakingproblemen ervaren.

Gelukkig zijn de meeste problemen inmiddels verholpen, en kun je op beide platformen Super Earth bevrijden van buitenaards gespuis. Wat de game mist aan een diepgaand verhaal en een groot assortiment aan verschillende missies, maakt het voor een groot deel goed met een co-op-ervaring gericht op plezier met teamgenoten.

Helldivers 2 is nu beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Voor de review is de game op PlayStation 5 gespeeld.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel Helldivers 2 enigszins tekortschiet in originaliteit en diepgang wat betreft de missies en het verhaal, compenseert het ruimschoots met de grappige *tone of voice*, spectaculaire gameplay en hilarische momenten. Ondanks de soms wat chaotische actie, biedt het voldoende tactische diepgang om je een voordeel te geven tijdens de gevechten, terwijl het belang van communicatie tussen teamgenoten wordt benadrukt.

Plus- en minpunten
  • Veel keuze uit wapens en Stratagems
  • Grafisch dik in orde
  • Co-op actie op zijn best
  • Weinig diepgang of diversiteit in missies

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!