Remnant 2 is een verborgen parel in een willekeurige schelp
Reviews

Remnant 2 is een verborgen parel in een willekeurige schelp

Dit geheim verdient nog meer publiek

Remnant 2 kende een valse start: kopers van de Ultimate Edition konden tegen een meerprijs drie dagen eerder spelen, maar kregen een extra archetype in hun maag gesplitst: de Bugtester. Gelukkig zijn de ergste euvels inmiddels verholpen en komt de ware kracht van het spel bovendrijven.

En dat is maar goed ook, want ontwikkelaar Gunfire Games verdient het om op z’n eigen kwaliteiten beoordeeld te worden, ongeacht de twijfelachtige pre-orderpraktijken van uitgever Gearbox. Remnant 2 doet precies wat een vervolg moet doen: het voelt grootser opgezet en toch meer verfijnd, zonder dat het unieke karakter van voorganger en culthit Remnant: From the Ashes verloren gaat. Alles voelt nog steeds heerlijk random en samen met twee gekozen (of willekeurige) mensen optrekken levert opnieuw onversneden speelplezier op.

In het eerste deel had je geen idee welke kerkers en bazen je precies zou krijgen tijdens een playthrough, maar Remnant 2 doet er nog een willekeurige schep bovenop. Zelfs de volgorde van het verhaal staat niet meer vast. Het heeft dus ook weinig zin om uitgebreid een beeld te schetsen van onze eerste uren, want die zijn voor vrijwel iedereen anders.

Ran-dom schieten

Die opzet zorgt er wel voor dat de overkoepelende vertaalvertelling nooit echt impact maakt. Platgezegd moet je op zoek naar iemand met superkrachten die door een magisch kristal is opgeslokt. Het zal je niet verbazen dat je na de eerste willekeurig gegenereerde locatie ontdekt dat zij waarschijnlijk ‘in een ander kasteel is’. Meer aanleiding heb je niet nodig om dan maar alle andere gebieden af te gaan, al is er voor de liefhebber meer dan genoeg lore. Te veel misschien zelfs. Personages praten en praten en praten, terwijl jij waarschijnlijk gewoon de volgende rits monsters af wilt slachten op zoek naar nieuwe uitrusting. Een verhaal is leuk, maar het niet zo leuk als een mod vinden voor je wapen die er een vlammenwerper van maakt, of een soort Eye of Sauron oproept die vijanden tot waanzin drijft.

Uiteindelijk is dat waar Remnant om draait. Hoewel willekeur de boventoon voert, ben je als speler steeds doelbewust op zoek naar manieren om je geprefereerde speelstijl verder te finetunen. Met behulp van maximaal vier ringen, een amulet, de modificaties van je wapens en nog wat mutaties heb je in dit vervolg enorm veel invloed op hoe je personage werkt. Zelfs je Dragon Heart, een letterlijk hart dat je consumeert om jezelf in leven te houden, is niet meer heilig. Je kunt er ook voor kiezen om het te vervangen voor een item dat je een tijdelijk schild geeft, of gelijk de modmeter van je wapens vult in ruil voor wat levensenergie. Het experimenteren met mogelijke builds is haast een spel op zich.

©GMRimport

Iedereen heeft een archetype

Nieuw zijn ook de archetypes. Remnant: From the Ashes kende weliswaar een aantal klassen, maar die hadden geen blijvende invloed op het spelverloop. Het zat ‘m meer in het vinden van de juiste wapens en modificaties. Verder bepaalde jouw specifieke manier van spelen welke traits er ontgrendeld werden, waar je vervolgens weer extra punten in kon investeren. Wekte je vaak een medespeler tot leven, dan speelde je bijvoorbeeld een trait vrij waarmee je dit proces sneller kon laten verlopen..

Met Remnant 2 heeft Gunfire Games ervoor gekozen om dit aspect juist minder van toeval af te laten hangen. Na de tutorial kies je uit een Hunter (een soort sniperklasse), de Handler (inclusief hond), de Medic of de Challenger, de mêlee-klasse. Later kun je ze ook combineren en er zijn een aantal extreem goed verborgen extra archetypes om te ontdekken.  

Ieder archetype komt met drie unieke vaardigheden waar je tussen kunt wisselen, en specifieke traits die naarmate je meer ervaringspunten verdient jouw gekozen specialisatie uitdiepen. De Challenger wordt steeds weerbaarder, terwijl de Hunter meer en meer schade van veraf gaat doen. Zo word je aangemoedigd om een bepaalde speelstijl te vinden en daar alles op in te zetten. Helemaal mooi wordt het als je met meerdere spelers optrekt en elkaars archetypes kunt complementeren.

Als je tussentijd op een ander archetype wilt overstappen is dat gelukkig wel mogelijk. Je weet immers nooit wanneer je die ene zieke ring vindt die een veel leukere build mogelijk maakt. De wisselwerking tussen het uitbouwen van je personage en het verrassingselement van welke bazen en beloningen je krijgt, bleek in Remnant: From the Ashes al een gouden zet. Dat is het nu nog steeds. In een tijd waarin veel games vooral lang speelbaar blijven mits je steeds de volgende Season Pass koopt, laat Remnant 2 zien dat herspeelbaarheid ook gewoon een kwestie kan zijn van goede spelmechanieken die uitnodigen om mee te experimenteren. Een flinke dosis willekeur helpt ook natuurlijk.

©GMRimport

Een matroesjka van geheimen

Willekeur: dat woord wekt misschien een verkeerde indruk. Gunfire Games heeft juist enorm veel werk gestoken in het maken van interessante gevechten die de definitie van wat je van dit genre verwacht oprekken. Het werkt misschien niet allemaal even vlekkeloos, maar ambitieus en creatief is het zeker. Helemaal als je bedenkt dat iedere speler een unieke mix van deze momenten krijgt voorgeschoteld.

Je moet het maar durven om gigantische dobbelstenen de rol van ‘baas’ aan te meten en hier dan ook nog eens een van de meest memorabele gevechten van weten te maken. En welke ontwikkelaar (behalve Fromsoftware dan) ontwerpt nog optionele gebieden met daarin optionele kerkers, met daarin meerdere optionele bazen, een optionele kelderverdieping vol zeldzame loot en op het eind een optionele triatlon aan valstrikken die zo in Indiana Jones and the Last Crusade zouden passen? De kans is groot dat je dit niet eens gaat tegenkomen tijdens jouw eerste playthrough, dus zit er maar één ding op: gewoon een nieuwe ‘run’ beginnen.

©GMRimport

Remnant 2 is verkrijgbaar voor pc, Xbox Series X en S en PlayStation 5. Voor deze review is de PS5-versie getest.

Fantastisch
Conclusie

Remnant 2 voelt haast als een uitgestorven soort game. Het is een ‘af’ product – op de bugs en reeds aangekondigde downloadbare content na – dat je in theorie haast ‘oneindig’ kunt (her)spelen, met maximaal drie mensen en zonder poespas. Omdat zoveel elementen willekeurig gegenereerd worden, kan geen SEO-artikel of YouTube-video opboksen tegen alle verrassingen en geheimen die dit vervolg biedt. Dit is een zeldzaam spel waarover je andere mensen wilt appen wat je nu weer hebt ontdekt of meegemaakt. Zo worden ze niet vaak meer gemaakt, maar Gunfire Games doet het een tweede keer.

Plus- en minpunten
  • Barstensvol geheimen
  • Veel ruimte om je eigen speelstijl te ontwikkelen
  • Wordt dankzij naadloze co-op veel leuker
  • Veel variatie in locaties
  • De wapens schieten heerlijk
  • Spel wil soms te veel voor wat de besturing toelaat
  • Willekeurig gegenereerde opzet kan vervelende bugs met zich meebrengen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!