Final Fantasy 7 Remake Intergrade is een must-play vol nieuwe mysteries
Gamer.nl
Reviews

Final Fantasy 7 Remake Intergrade is een must-play vol nieuwe mysteries

Aan de vreemde namen kun je het al zien: de uitbreiding Episode INTERmission van het opgepoetste FF7R Intergrade zet zonder enige gêne de beladen onderwerpen, vreemde timing en over-de-top gekkigheid van Remake door. En met verve.

Al die namen zijn overigens wel te verklaren met een woordenboek bij de hand. Intermission betekent tussendoortje, wat deze dlc duidelijk is terwijl we wachten op het tweede deel. Maar het is ook INTERmission, omdat het nieuwe verhaal zich afspeelt tijdens de missie van de hoofdpersonages in de basisgame. En Intergrade is een moeilijk woord voor een overgang naar een volgende vorm: deze dlc geeft een opstapje naar wat het volgende deel moet gaan worden.

De ontwikkelaars hebben er duidelijk plezier in om het zo ingewikkeld mogelijk te maken en je iets te bieden waar je je brein lekker lang op stuk kunt bijten. Dat is een mooie metafoor voor heel Final Fantasy 7 Remake. De soort Kingdom Hearts-achtige, veel te ingewikkelde verhaallijnen moeten je maar net liggen. Maar als je daar van kunt genieten, is dit de heilige graal.

©GMRimport

Teenage ninja

In de nieuwe dlc van zo’n vijf uur lang speel je met Yuffie, de vrolijke ninja uit Wutai die in het oorspronkelijke Final Fantasy 7 een optioneel, maar geliefd personage was. Ze is een welkome tegenpool van de chagrijnige hoofdpersoon Cloud. In de eerste seconde springt ze van daken, jongleert ze met haar materia en schreeuwt ze haar geheime missie luidkeels uit: “Ik kom het kwaadaardige Shinra beroven!” En dat terwijl er niemand is om het te horen. Dit soort gekkigheid typeert dit nieuwe zijverhaaltje.

Intermission maakt handig gebruik van bestaande omgevingen, door Yuffie en haar missie door het bestaande verhaal heen te weven. Je kunt het lui ontwerp noemen, maar het is juist leuk om met een nieuw personage van een afstandje toe te kijken. Het geeft een nieuw perspectief op de gebeurtenissen van het hoofdverhaal.

©GMRimport

Synergie

Yuffie heeft ook een nieuwe vechtstijl waarmee de bekende combat van Remake van een frisse twist wordt voorzien. Ze kan gewoon met haar shuriken meppen, maar ze kan hem ook in een vijand gooien om vervolgens van een afstand aanvallen uit te voeren. Ze vecht samen met Sonon, een personage dat je niet zelf kunt besturen, maar die je wel opdrachten mee kunt geven.

Met de L2-toets start je Synergize, een modus waarin Yuffie en Sonon samen strijden. Je kunt dan gezamenlijke aanvallen uitvoeren die veel krachtiger zijn, maar Sonons ATB-balk - waarmee je acties uitvoert - loopt minder snel vol. Je moet Synergize dus steeds aan- en uitzetten, wat de gevechten een extra tactisch laagje geeft.

een onmisbare toevoeging aan Remake, waarvan je alleen nog maar meer zin krijgt in het tweede deel

-

Ook de muziek is een hoogtepunt van deze uitbreiding. Met bombastische jazz wordt de luchtige toon en bruisende persoonlijkheid van Yuffie uitstekend onderstreept. De componisten hebben echt alles uit de kast getrokken: een wat suffige zijmissie over een schildpadrestaurant krijgt maar liefst drie eigen nummers, waarin de blije jingle wordt geremixt. Hoogtepunt is een track die meer op death metal lijkt dan op een reclamejingle.

Fort Condor

Minder geslaagd is de minigame Fort Condor, een nieuwe versie van de tower defense-missie uit de oorspronkelijke game. In een soort real-time schaakspel zet je je eenheden op een bord. Ze lopen dan vanzelf naar voren om de basis van de tegenstander aan te vallen. Je moet constant de sterke en zwakke punten van vijandelijke troepen in de gaten houden en daar de juiste eenheden tegenover zetten.

Het is op zich een leuk idee, maar in zo’n korte dlc heeft het niet de tijd om tot wasdom te komen. Je speelt in totaal slechts een paar potjes en hebt daarom weinig ruimte om nieuw verkregen speelstukken te leren kennen

Het verhaal van Intermission speelt zich af op een kleinere schaal dan Remake zelf, maar zit toch vol emotionele momenten. Het is bijna onmogelijk om na de speelduur van vijf uur niet van die klunzige, dolenthousiaste Yuffie te gaan houden. En natuurlijk haakt haar verhaal uiteindelijk in op het hoofdverhaal, met een teaser die fans van het origineel niet willen missen.

©GMRimport

Poetsdoek

Intergrade bevat verder natuurlijk het oorspronkelijke Final Fantasy 7 Remake, maar dan vakkundig opgepoetst. De game was al geweldig mooi op de PlayStation 4, maar op de volgende generatie straalt het spel pas echt. Vooral op 60 frames per seconde voelt de actie heerlijk vloeiend.

Het origineel bevatte daarnaast wat twijfelachtige keuzes. De personages oogden bloedmooi, maar andere zaken in de omgeving waren soms onverklaarbaar lelijk. Vooral de skyboxes waren niet om aan te zien, maar ook bijvoorbeeld deuren leken soms een grote pixelbrij. Dat is in Intergrade opgelost: heel Midgar is nu een lust voor het oog, zoals het hoort. Verder blijft de game een nieuwe klassieker, zoals we in onze review van vorig jaar al concludeerden. De game is nog net zo geweldig goed als toen, maar ook met dezelfde problemen qua temporisering en een lineair ontwerp.

©GMRimport

Upgrade

Wel moet gezegd worden dat het onnodig lastig is om te upgraden of de game te kopen. Om je savebestand van PS4 over te zetten, moet je eerst de oude versie van de game opstarten, daar je save uploaden, en dan pas de PS5-versie installeren. Daarnaast is het onbegrijpelijk dat Intergrade voor de volle 80 euro in de winkels ligt: dat is duurder dan het origineel. Je kan net zo goed de PS4-versie goedkoop op de kop tikken, die gratis upgraden naar de PS5-versie, en dan Yuffies uitbreiding apart aanschaffen.

Die dlc staat bovendien niet op de disc van Intergrade, maar zit er als aparte code bij. Het spel tweedehands kopen is dus niet aan te raden, omdat je dit belangrijke onderdeel dan mist. Het is tot slot opvallend dat de dlc niet op PlayStation 4 verkrijgbaar is. Het is een mooie game, maar we hebben niets gezien dat niet op de PS4 zou kunnen draaien.

©GMRimport

Intermission is een onmisbare toevoeging aan Remake, waarvan je alleen nog maar meer zin krijgt in het tweede deel. Met de extra context rond het verhaal is het een must-play voor fans van het origineel. Tegelijkertijd roept het een hoop nieuwe vragen op, vooral als je bekend bent met het uitgebreide universum van de oorspronkelijke Final Fantasy 7. Remake zelf is geweldig opgepoetst, waardoor ook de lelijke kantjes van deze parel zijn verdwenen. Dan begint nu het lange wachten op deel twee.

Final Fantasy 7 Remake Intergrade is nu verkrijgbaar op PlayStation 5.

Uitstekend
Conclusie

Episode Intermission is een onmisbare toevoeging voor fans van Final Fantasy 7 Remake, met een vrolijk personage, nieuwe vechtstijl en een klein, maar belangrijk verhaal. Het origineel is ondertussen uitermate goed opgepoetst en draait vloeiend op de PlayStation 5.

Plus- en minpunten
  • Yuffie’s dlc is heerlijk, creatieve soundtrack, prachtig opgepoetst en vloeiend
  • Dezelfde minpunten als de basisgame, gegoochel met savegames en upgradeplanne

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Alfatest van Bungie's Marathon was per ongeluk al speelbaar

Er werd zelfs gameplay gestreamd

De alfatest van nieuwe Bungie-game Marathon was per ongeluk te vroeg speelbaar voor sommige mensen.

De eerder aangekondigde test voor de game gaat officieel vanavond om 19:00 uur Nederlandse tijd van start, maar sommige uitgenodigde Xbox-eigenaren kregen per ongeluk al eerder toegang. Iemand heeft zelfs kort een stream van de gameplay online geplaatst.

Bungie kwam echter relatief snel achter de fout en haalde te alfatest weer offline. Volgens community manager Cozmo is Bungie blij "dat mensen van hun eerste potjes genomen".

De sci-fi PVP extraction-shooter Marathon laat spelers in de huid kruipen van cybernetische huurmoordenaars bekend als Runners, die een verloren kolonie op de planeet Tau Ceti IV verkennen en jacht maken op rijkdom en faam. Spelers kunnen de game ook zonder een volledige squad spelen, al maakt dit het spel wel uitdagender.

Marathon komt op 23 september naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Op andere platforms buiten PlayStation is geen PlayStation Network-account vereist. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

In de jaren negentig, nog voordat het bedrijf opgekocht werd door Microsoft en de studio Halo: Combat Evolved uitbracht voor Xbox, timmerde Bungie al aan de weg met de Marathon-games - first person shooters met een futuristisch tintje. Inmiddels is Bungie al enkele jaren eigendom van PlayStation.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken
Gamer.nl
Nieuws

Kingdom Come: Deliverance 2-regisseur wil met AI meer games maken

Hij hoopt dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende rol krijgt en niet werknemers vervangt

Daniel Vávra, de regisseur van Kingdom Come: Deliverance 2, hoopt dat kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat hij meer games kan ontwikkelen gedurende zijn carrière.

Aan The Game Business meldde de regisseur van beide Kingdom Come-spellen dat hij serieuze gezondheidsproblemen van de stress die bij gameontwikkeling komt kijken heeft gekregen, en dat hij het daarom echt wat rustiger aan moet doen.

"Het irriteert mij enorm dat het maken van games zoveel tijd kost, want ik heb meer ideeën dan dat ik tijd heb", aldus Vávra. "Er zijn een aantal projecten die ik graag op mij zou nemen. En ik zou mij er graag op voorbereiden zodat het niet zo chaotisch verloopt. Ik hoop dat de AI-revolutie hiermee gaat helpen - dat we in de toekomst niet vervangen worden door AI, maar dat het ons helpt zodat veel dingen makkelijker en sneller gedaan kunnen worden."

Vávra vervolgt: "Het zou geweldig zijn als dat gaat lukken. Ik heb een aantal grote ideeën die veel tijd en voorbereiding gaan kosten. (...) Het zijn projecten die wat mij betreft minstens zoveel potentie als Kingdom Come: Deliverance hebben."

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Sommige mensen verliezen hun baan door de implementatie van kunstmatige intelligentie. Acteurs binnen de game-industrie staken via vakbond SAG-AFTRA zelfs om het gebruik van AI. Tegelijkertijd maken steeds meet bedrijven gebruik ervan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!