The Quarry levert een sfeervol horroravondje op
Reviews

The Quarry levert een sfeervol horroravondje op

Een zomerkamp, hormonale tieners en net zo veel gevaren als mysteries: bereid je voor op The Quarry. Speel als de negen kampbegeleiders van zomerkamp Hackett’s Quarry en beleef in één laatste avond genoeg kippenvelmomenten voor de hele zomer. The Quarry is meer dan een eenmalige horrorervaring, maar echt veel nieuws biedt het niet ten opzichte van eerdere games van de ontwikkelaar.

In onze preview van The Quarry gaven we al aan dat dit nieuwe horrorspel van Supermassive Games niet echt aanvoelt als een kloon van Until Dawn, maar inmiddels kunnen we wel stellen dat het veel wegheeft van een spirituele opvolger. Beide games hebben een soortgelijke sfeer, grotendeels vergelijkbare personages en ze dienen ook allebei als een creature feature. Toch zijn er gelukkig ook een aantal verschillen, de een wat positiever dan de ander.

The Quarry speelt als een filmische horrorgame waarin jouw keuzes de loop van het verhaal bepalen, evenals het aantal bewijsstukken dat je verzamelt. Er is een sterrencast aanwezig bestaande uit David Arquette (Scream), Lin Shaye (A Nightmare on Elmstreet, Insidious), Ted Raimi (Spider-Man), Brenda Song (Secret Obsession) en Ariel Winter (Modern Family). De personages zijn zoals we gewend zijn van voorgaande Supermassive-games tot leven gebracht met motion capture. Soms pakt dit minder goed uit en kijken ze scheel of trekken ze een gekke bek. Het verpest de sfeer echter niet: deze kampeer-slasher creature feature heeft genoeg spannende scènes en cruciale keuzes om meerdere horroravonden mee te vullen. 

©GMRimport

Een ode aan horror uit de jaren 80

Hoewel het verhaal zich afspeelt in 2021 Upstate New York, zijn de knipogen naar horrorklassiekers uit de jaren 80, zoals Friday the 13th of Sleepaway Camp, merkbaar. Dat is slechts het slasher-gedeelte van het spel, want al gauw verschuift de focus van de game naar de mysterieuze, bovennatuurlijke kant van het verhaal – dit doet tot zekere mate meer denken aan horrorfilms als Pet Sematary of Predator. Deze ode aan horrorfilms uit de jaren 80 is niet per se subtiel, want een van de personages vergelijkt de benarde situatie waarin hij zit letterlijk met Evil Dead.

Als een typische kampeer-slasher uit die tijd volgt The Quarry een aantal hormonale en soms ronduit ongemakkelijke tieners op hun laatste dag als kampbegeleiders van zomerkamp Hackett’s Quarry. De proloog start met koppel Laura en Max, die een dag te vroeg op weg naar Hackett’s Quarry zijn terwijl de mist laag hangt en de volle maan de enige lichtbron op de weg vormt. De spannende sfeer is gezet, maar valt na de proloog bijna meteen weg in een montage waarin de kampeerbegeleiders voorgesteld worden. The Quarry bestaat naast dit proloog uit tien hoofdstukken van elk ongeveer dertig tot negentig minuten, wat onze totale speeltijd laat uitkomen op iets meer dan acht uur.

In de eerste paar uur leer je zoals gezegd de tieners en hun karakteristieke persoonlijkheden kennen, die gelukkig gaandeweg meer gelaagdheid krijgen. Abigail is het introverte kunstmeisje, Jacob de impulsieve grappenmaker, Ryan de gecompliceerde einzelgänger, Dylan de extroverte radiomaker, Kaitlyn de zelfverzekerde doe-het-zelver, Emma de wannabe influencer en Nick de Australische casanova. Speel roekeloos en asociaal of compassievol en loyaal om te zien wie de nacht overleeft.

©GMRimport

Slordige start

Ondanks dat de pc waarop The Quarry werd gespeeld ver boven de minimale systeemvereisten van de game zat, had The Quarry grafisch en audiovisueel gezien een erg rommelige start. Haperende beelden, inspringende details en vertraagde audio ruïneren helaas de spannende sfeer die de proloog wil neerzetten. Let dus aan het begin van de game op welke settings het best aansluiten op het platform waarop je The Quarry speelt voor de beste ervaring.

Voornamelijk richting het einde van het spel is soepele gameplay wel nodig om in leven te blijven, maar vrees niet: The Quarry biedt je drie levens waarmee je een dood kunt terugdraaien. Deze zogenoemde ‘Death Rewind’ is nadat je het spel een keer volledig hebt uitgespeeld altijd toepasbaar.

Dat is maar goed ook, want dat geeft ons des te meer reden om de andere modi van The Quarry uit te proberen nu we het verhaal hebben uitgespeeld. De online multiplayermodus laat nog even op zich wachten, maar de Movie Night- en co-up-modus zijn al wel beschikbaar. Movie Night is een filmmodus waarin je een aantal factoren kunt vaststellen, waarna de game in feite zichzelf speelt. Dat is ideaal voor de degenen die lekker willen snacken tijdens een horroravond en geen zin hebben om daadwerkelijk de game te spelen. In de co-op-modus kun je samen met zeven andere vrienden een griezelavond op de bank organiseren, waarbij jullie elk je eigen kampbegeleider uitkiezen en elkaar kunnen helpen of tegenzitten.

©GMRimport

Verbonden mysteries

The Quarry heeft drie hoofdmysteries waar je bewijzen voor moet verzamelen: de geschiedenis van de Hackett-familie, de geschiedenis van zomerkamp Hackett’s Quarry en de afgebrande freakshow in de bossen. Deze laatste heeft een direct verband met Eliza, een personage dat vergelijkbaar is met The Curator uit The Dark Pictures Anthology-games of The Analyst in Until Dawn. In dit spel vind je verschillende tarotkaarten die je aan het einde van het hoofdstuk bespreekt in Eliza’s hutje. Zij geeft jou dan ook de verfrissende kans om een vage beschrijving van de toekomst ter harte te nemen, of deze mogelijke toekomst ook daadwerkelijk te zien in haar glazen bol.

Hoewel al deze gebeurtenissen veroorzaakt worden door dom tienergedrag, lukt het de game om je mee te laten leven met het clubje kampbegeleiders. Het is echter niet de romantiek die in de lucht hangt, maar het mysterie. Er zijn onvergeeflijke jagers in het bos rondom het kamp, maar op wie – of wat – jagen ze? Waarvoor hebben zij al die eigenaardige vallen klaargezet? En wat voor een wezen stalkt en bedreigt de angstige tieners zo genadeloos? Het is een vermakelijk mysterie om op te lossen, al doet het weinig echt nieuws ten opzichte van eerdere games van de ontwikkelaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Oude gebreken 

Toch durft Supermassive Games hier en daar wel te experimenteren met nieuw gameplaydesign, maar het neemt ook wat oude imperfecties en frustraties mee. Het toevoegen van de interruptie-knop is een goede keus. Hiermee kun je een gebeurtenis die op het punt staat om zich af te spelen verstoren met een andere handeling, bijvoorbeeld de keus om vuil in het gezicht van een bedreigende jager te smijten. Maar je hoeft niet per se dit moment te onderbreken, wat in dit voorbeeld betekent dat je meewerkt met de jager en je gedeisd houdt.

Ook is het menu een stuk stijlvoller gemaakt, zodat het goed aansluit op het jaren 80-gevoel dat de game teweeg wil brengen. Bewijsstukken worden weergegeven als oude polaroidfoto’s en plotwendingen worden bijgehouden als klassieke videotapes, inclusief jaren 80 filmcoverdesign. Samen met het toevoegen van een plattegrond en de optie om de toekomst niet helemaal voorgekauwd te krijgen, is het te merken dat de makers veel geëxperimenteerd hebben om dit een frisse toevoeging aan hun horrorgame-bibliotheek te maken.

©GMRimport

Daarom is het zo teleurstellend dat The Quarry toch last heeft van een paar frustrerende clichés en gameplayelementen. De grootste ergernis is iets dat voorgaande Supermassive-horrorgames tot zekere mate ook delen: de interactiepunten. Deze zien er allemaal hetzelfde uit, maar dienen niet dezelfde functie. Het is niet duidelijk of je de interactie aangaat met een bewijsstuk, iets dat dient als achtergrondcontext of het verlaten van je huidige gebied. Die laatste zorgde voor de meeste problemen, omdat je hierdoor onbedoeld je onderzoeksgebied verlaat zonder overal rond te hebben gekeken, terwijl bewijzen verzamelen juist een cruciaal onderdeel is van de gameplay.

Het kritiekpunt met betrekking op horrorclichés is een welbekende, maar het blijft her en der storend. Personages maken domme keuzes of houden zichzelf expres voor de domme in potentieel gevaarlijke situaties. Natuurlijk hoort dat bij het horrorgenre, maar wanneer de tieners zelf refereren naar horrorfilms, betekent het dus ze beschikken over uitgebreide horrorfilmkennis en slimmer zouden moeten zijn. Het lijkt daarom ongeloofwaardig wanneer ze expres roekeloos of naïef doen, terwijl een horrorgame met rationele tieners met overlevingsinstinct misschien uitdagender is om te maken, maar waarschijnlijk leuker is om te spelen. The Quarry heeft de meeste goedkope jumpscares gelukkig al ingeruild voor ijzingwekkende subtiele narigheden en gefluister, dus hopelijk zet deze verschuiving naar verfrissende horror door in de volgende Supermassive-horrorgame.

The Quarry is nu beschikbaar op pc, Playstation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S. Voor deze recensie is de game op pc getest.

©GMRimport

Uitstekend
Conclusie

The Quarry is perfect materiaal om een sfeervolle griezelavond te creëren. Het bevat genoeg mysteries, monsters, achtervolgingen en frustraties om je op het puntje van je stoel te houden. Hoewel het de meest experimentele horrorgame van Supermassive is tot nu toe, hadden we toch op meer originele toevoegingen gehoopt.

Plus- en minpunten
  • Ontwerpdesign, interessante mysteries, waardevolle sterrencast, spannende achtervolgingen, sfeervol, bijpassende muziek en audiodesign, brute moorden (die je terug kunt draaien)
  • Houterige gameplay, af en toe gedateerde graphics, minder uitdagende QTE’s, horrorclichés, geen onderscheid tussen verschillende interactiepunten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!