The Quarry levert een sfeervol horroravondje op
Reviews

The Quarry levert een sfeervol horroravondje op

Een zomerkamp, hormonale tieners en net zo veel gevaren als mysteries: bereid je voor op The Quarry. Speel als de negen kampbegeleiders van zomerkamp Hackett’s Quarry en beleef in één laatste avond genoeg kippenvelmomenten voor de hele zomer. The Quarry is meer dan een eenmalige horrorervaring, maar echt veel nieuws biedt het niet ten opzichte van eerdere games van de ontwikkelaar.

In onze preview van The Quarry gaven we al aan dat dit nieuwe horrorspel van Supermassive Games niet echt aanvoelt als een kloon van Until Dawn, maar inmiddels kunnen we wel stellen dat het veel wegheeft van een spirituele opvolger. Beide games hebben een soortgelijke sfeer, grotendeels vergelijkbare personages en ze dienen ook allebei als een creature feature. Toch zijn er gelukkig ook een aantal verschillen, de een wat positiever dan de ander.

The Quarry speelt als een filmische horrorgame waarin jouw keuzes de loop van het verhaal bepalen, evenals het aantal bewijsstukken dat je verzamelt. Er is een sterrencast aanwezig bestaande uit David Arquette (Scream), Lin Shaye (A Nightmare on Elmstreet, Insidious), Ted Raimi (Spider-Man), Brenda Song (Secret Obsession) en Ariel Winter (Modern Family). De personages zijn zoals we gewend zijn van voorgaande Supermassive-games tot leven gebracht met motion capture. Soms pakt dit minder goed uit en kijken ze scheel of trekken ze een gekke bek. Het verpest de sfeer echter niet: deze kampeer-slasher creature feature heeft genoeg spannende scènes en cruciale keuzes om meerdere horroravonden mee te vullen. 

©GMRimport

Een ode aan horror uit de jaren 80

Hoewel het verhaal zich afspeelt in 2021 Upstate New York, zijn de knipogen naar horrorklassiekers uit de jaren 80, zoals Friday the 13th of Sleepaway Camp, merkbaar. Dat is slechts het slasher-gedeelte van het spel, want al gauw verschuift de focus van de game naar de mysterieuze, bovennatuurlijke kant van het verhaal – dit doet tot zekere mate meer denken aan horrorfilms als Pet Sematary of Predator. Deze ode aan horrorfilms uit de jaren 80 is niet per se subtiel, want een van de personages vergelijkt de benarde situatie waarin hij zit letterlijk met Evil Dead.

Als een typische kampeer-slasher uit die tijd volgt The Quarry een aantal hormonale en soms ronduit ongemakkelijke tieners op hun laatste dag als kampbegeleiders van zomerkamp Hackett’s Quarry. De proloog start met koppel Laura en Max, die een dag te vroeg op weg naar Hackett’s Quarry zijn terwijl de mist laag hangt en de volle maan de enige lichtbron op de weg vormt. De spannende sfeer is gezet, maar valt na de proloog bijna meteen weg in een montage waarin de kampeerbegeleiders voorgesteld worden. The Quarry bestaat naast dit proloog uit tien hoofdstukken van elk ongeveer dertig tot negentig minuten, wat onze totale speeltijd laat uitkomen op iets meer dan acht uur.

In de eerste paar uur leer je zoals gezegd de tieners en hun karakteristieke persoonlijkheden kennen, die gelukkig gaandeweg meer gelaagdheid krijgen. Abigail is het introverte kunstmeisje, Jacob de impulsieve grappenmaker, Ryan de gecompliceerde einzelgänger, Dylan de extroverte radiomaker, Kaitlyn de zelfverzekerde doe-het-zelver, Emma de wannabe influencer en Nick de Australische casanova. Speel roekeloos en asociaal of compassievol en loyaal om te zien wie de nacht overleeft.

©GMRimport

Slordige start

Ondanks dat de pc waarop The Quarry werd gespeeld ver boven de minimale systeemvereisten van de game zat, had The Quarry grafisch en audiovisueel gezien een erg rommelige start. Haperende beelden, inspringende details en vertraagde audio ruïneren helaas de spannende sfeer die de proloog wil neerzetten. Let dus aan het begin van de game op welke settings het best aansluiten op het platform waarop je The Quarry speelt voor de beste ervaring.

Voornamelijk richting het einde van het spel is soepele gameplay wel nodig om in leven te blijven, maar vrees niet: The Quarry biedt je drie levens waarmee je een dood kunt terugdraaien. Deze zogenoemde ‘Death Rewind’ is nadat je het spel een keer volledig hebt uitgespeeld altijd toepasbaar.

Dat is maar goed ook, want dat geeft ons des te meer reden om de andere modi van The Quarry uit te proberen nu we het verhaal hebben uitgespeeld. De online multiplayermodus laat nog even op zich wachten, maar de Movie Night- en co-up-modus zijn al wel beschikbaar. Movie Night is een filmmodus waarin je een aantal factoren kunt vaststellen, waarna de game in feite zichzelf speelt. Dat is ideaal voor de degenen die lekker willen snacken tijdens een horroravond en geen zin hebben om daadwerkelijk de game te spelen. In de co-op-modus kun je samen met zeven andere vrienden een griezelavond op de bank organiseren, waarbij jullie elk je eigen kampbegeleider uitkiezen en elkaar kunnen helpen of tegenzitten.

©GMRimport

Verbonden mysteries

The Quarry heeft drie hoofdmysteries waar je bewijzen voor moet verzamelen: de geschiedenis van de Hackett-familie, de geschiedenis van zomerkamp Hackett’s Quarry en de afgebrande freakshow in de bossen. Deze laatste heeft een direct verband met Eliza, een personage dat vergelijkbaar is met The Curator uit The Dark Pictures Anthology-games of The Analyst in Until Dawn. In dit spel vind je verschillende tarotkaarten die je aan het einde van het hoofdstuk bespreekt in Eliza’s hutje. Zij geeft jou dan ook de verfrissende kans om een vage beschrijving van de toekomst ter harte te nemen, of deze mogelijke toekomst ook daadwerkelijk te zien in haar glazen bol.

Hoewel al deze gebeurtenissen veroorzaakt worden door dom tienergedrag, lukt het de game om je mee te laten leven met het clubje kampbegeleiders. Het is echter niet de romantiek die in de lucht hangt, maar het mysterie. Er zijn onvergeeflijke jagers in het bos rondom het kamp, maar op wie – of wat – jagen ze? Waarvoor hebben zij al die eigenaardige vallen klaargezet? En wat voor een wezen stalkt en bedreigt de angstige tieners zo genadeloos? Het is een vermakelijk mysterie om op te lossen, al doet het weinig echt nieuws ten opzichte van eerdere games van de ontwikkelaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Oude gebreken 

Toch durft Supermassive Games hier en daar wel te experimenteren met nieuw gameplaydesign, maar het neemt ook wat oude imperfecties en frustraties mee. Het toevoegen van de interruptie-knop is een goede keus. Hiermee kun je een gebeurtenis die op het punt staat om zich af te spelen verstoren met een andere handeling, bijvoorbeeld de keus om vuil in het gezicht van een bedreigende jager te smijten. Maar je hoeft niet per se dit moment te onderbreken, wat in dit voorbeeld betekent dat je meewerkt met de jager en je gedeisd houdt.

Ook is het menu een stuk stijlvoller gemaakt, zodat het goed aansluit op het jaren 80-gevoel dat de game teweeg wil brengen. Bewijsstukken worden weergegeven als oude polaroidfoto’s en plotwendingen worden bijgehouden als klassieke videotapes, inclusief jaren 80 filmcoverdesign. Samen met het toevoegen van een plattegrond en de optie om de toekomst niet helemaal voorgekauwd te krijgen, is het te merken dat de makers veel geëxperimenteerd hebben om dit een frisse toevoeging aan hun horrorgame-bibliotheek te maken.

©GMRimport

Daarom is het zo teleurstellend dat The Quarry toch last heeft van een paar frustrerende clichés en gameplayelementen. De grootste ergernis is iets dat voorgaande Supermassive-horrorgames tot zekere mate ook delen: de interactiepunten. Deze zien er allemaal hetzelfde uit, maar dienen niet dezelfde functie. Het is niet duidelijk of je de interactie aangaat met een bewijsstuk, iets dat dient als achtergrondcontext of het verlaten van je huidige gebied. Die laatste zorgde voor de meeste problemen, omdat je hierdoor onbedoeld je onderzoeksgebied verlaat zonder overal rond te hebben gekeken, terwijl bewijzen verzamelen juist een cruciaal onderdeel is van de gameplay.

Het kritiekpunt met betrekking op horrorclichés is een welbekende, maar het blijft her en der storend. Personages maken domme keuzes of houden zichzelf expres voor de domme in potentieel gevaarlijke situaties. Natuurlijk hoort dat bij het horrorgenre, maar wanneer de tieners zelf refereren naar horrorfilms, betekent het dus ze beschikken over uitgebreide horrorfilmkennis en slimmer zouden moeten zijn. Het lijkt daarom ongeloofwaardig wanneer ze expres roekeloos of naïef doen, terwijl een horrorgame met rationele tieners met overlevingsinstinct misschien uitdagender is om te maken, maar waarschijnlijk leuker is om te spelen. The Quarry heeft de meeste goedkope jumpscares gelukkig al ingeruild voor ijzingwekkende subtiele narigheden en gefluister, dus hopelijk zet deze verschuiving naar verfrissende horror door in de volgende Supermassive-horrorgame.

The Quarry is nu beschikbaar op pc, Playstation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S. Voor deze recensie is de game op pc getest.

©GMRimport

Uitstekend
Conclusie

The Quarry is perfect materiaal om een sfeervolle griezelavond te creëren. Het bevat genoeg mysteries, monsters, achtervolgingen en frustraties om je op het puntje van je stoel te houden. Hoewel het de meest experimentele horrorgame van Supermassive is tot nu toe, hadden we toch op meer originele toevoegingen gehoopt.

Plus- en minpunten
  • Ontwerpdesign, interessante mysteries, waardevolle sterrencast, spannende achtervolgingen, sfeervol, bijpassende muziek en audiodesign, brute moorden (die je terug kunt draaien)
  • Houterige gameplay, af en toe gedateerde graphics, minder uitdagende QTE’s, horrorclichés, geen onderscheid tussen verschillende interactiepunten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!