Season: A Letter to the Future is een ode aan herinneringen
Reviews

Season: A Letter to the Future is een ode aan herinneringen

Season: A Letter to the Future is zo’n game waarbij het bijna onmogelijk is om er een reviewcijfer op te plakken. Veel mensen zullen dit veel te traag en actieloos vinden om ooit te spelen, maar er gaat absoluut een groep gamers zijn voor wie dit hun nieuwe lievelingsgame wordt. Want als Season raakt, dan raakt ‘ie hard.

Dit is de lakmoesproef om te bepalen of Season een game voor jou is. Heb je ooit bovenop een berg of hoog gebouw gestaan, je ogen gesloten en minuten geluisterd naar de suizende wind? Zit je weleens in een park of bos, alleen om naar de fluitende vogels te luisteren? Maak je foto’s van de natuur, niet om gelijk met je vrienden te delen, maar gewoon om later te genieten van de herinnering? Dan zou je Season een kans kunnen geven.

©GMRimport

 Herinneringen 

Dat klinkt misschien als een wat rare benadering, maar Season is ook een wat rare game. Het spel draait om de kracht van herinneringen en de manier waarop die vast kunnen kleven aan een object of plaats.

Neem bijvoorbeeld een foto. In essentie is dat een stukje papier met wat inkt erop, maar als je ernaar kijkt, word je teruggevoerd naar het moment dat hij werd genomen. Het moment blijft altijd bestaan op het papier, zelfs als jij het allang vergeten bent.

In Season speel je een jonge vrouw die in een dorp op een hoge bergtop woont. Een van haar vrienden krijgt een voorspellende droom waarin de wereld vergaat. Het seizoen staat op het punt van veranderen, wat in deze fictieve wereld een poëtische manier is om te zeggen dat een tijdperk ten einde komt. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien, maar het is wel duidelijk dat het heden straks niet meer bestaat.

 Dag, boek 

Jij trekt met een dagboek de wijde wereld in om dit seizoen vast te leggen voor de volgende generatie, zodat iemand in de toekomst kan zien hoe de wereld er tijdens jouw leven uitzag. Je hebt een fotocamera en geluidsopnameapparatuur bij, zodat je de vergezichten en geluiden van de wereld in je dagboek kunt plakken. (Ja, dit dagboek speelt geluid af, het is me wat.)

Het staat je vrij om jouw dagboek zelf vorm te geven. Wat vind je belangrijk om vast te leggen voor de toekomst? Moeten er foto’s van vogels in, omdat we niet weten of vogels in de toekomst nog bestaan? Ga je op zoek naar het geluid van een krakende vlaggenmast, of maak je een foto van een groepje geiten? Is het geluid van een kabbelend beekje de moeite waard om te bewaren?

Wat deze verkenningstocht extra interessant maakt, is dat het hoofdpersonage zelf nooit buiten haar dorp is geweest. Ze ziet de wereld voor het eerst, waardoor ze soms interessante inzichten en observaties heeft. Over de ruïnes van een brug zegt ze bijvoorbeeld: “Dit bouwwerk overheerst het landschap, maar is er niet voor gemaakt. Het bestaat om ergens anders heen te gaan.” Poëtischer ga je het niet krijgen.

©GMRimport

Seizoenswerk

Je krijgt veel vrijheid in Season om je eigen accenten te leggen, maar het is verder wel een lineaire game met een vaststaand verhaal. Gaandeweg je zoektocht stuit je op aanwijzingen die onthullen waarom het seizoen precies verandert, en wat mensen doen om zich daarop voor te bereiden. Ook knoop je gesprekjes aan met mensen, die hun herinneringen met je delen.

Soms vragen ze je om hulp, zoals een vrouw die op het punt staat te verhuizen. Haar nieuwe appartement is veel kleiner dan de boerderij waar ze nu woont, dus ze moet veel spullen weggooien. Samen neuzen jullie door allerlei voorwerpen om te beslissen wat er naar de vuilstort moet. Ondertussen vertelt de vrouw welke herinneringen die spullen bij haar oproepen. Na een paar korte zinnen krijg je al een redelijk beeld van haar leven, waarmee de kracht van herinneringen nog eens extra wordt benadrukt.

Het zijn interessante dialogen, maar helaas is het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven. Het klinkt alsof er op het laatste moment is besloten dat er stemacteurs bij de geschreven tekst moesten en er snel een stel enthousiaste amateurtoneelspelers voor een simpele Snowball-microfoon zijn gezet. Op de hoofdpersoon na, doen de acteerprestaties het mooie schrijfwerk geen eer aan.

©GMRimport

 Spaak in het wiel 

Ook op andere punten is Season zeker niet perfect. Je krijgt een fiets om wat sneller door de omgevingen heen te bewegen, maar die is nogal krakkemikkig. Op de open weg is het nog wel een lekker gevoel om van een berg af te sjezen. Wil je iets van de gebaande paden af, dan kom je erachter dat de fiets van elk kiezelsteentje al tot volledige stilstand komt.

Te voet breng je het er niet altijd beter vanaf, want de omgeving zit aardig vol met bugs. Het komt regelmatig voor dat je plotseling op een onzichtbaar heuveltje staat, waar je alleen afkomt door je save opnieuw te laden.

Bovendien is Season soms wel erg traag en stuurloos. Het wordt niet duidelijk gemaakt waar belangrijke verhaalelementen te vinden zijn, waardoor je de game uit zou kunnen spelen zonder te begrijpen waar het verhaal eigenlijk over gaat. Aan de andere kant kun je ook minuten rondzwerven in een weiland zonder iets noemenswaardigs tegen te komen.

Uiteindelijk is Season een heel rustgevende game. Je kunt er in een paar uur doorheen racen, maar je geniet er pas echt van als je de tijd neemt, alle gebieden rustig doorkruist en kalm zoekt naar mooie plaatjes en geluiden. In dat geval ben je er zo’n acht tot tien uur mee bezig en beleef je een bijzondere game vol unieke ideeën, die misschien nog iets beter afgewerkt had moeten worden.

Season: A Letter to the Future is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, PlayStation 5 en pc. Voor de boekbespreking is de game gespeeld op een PlayStation 5.

Watch on YouTube
Goed
Conclusie

Een spel als Season: A Letter to the Future komt niet vaak voorbij. Hoewel de game zeker niet perfect is, is deze unieke blik op de functie van herinneringen zeker aan te raden voor iedereen die een rustig spel zoekt om zich in te verliezen.

Plus- en minpunten
  • Unieke opzet, rustgevend, prachtige omgevingen, interessante overpeinzingen
  • Soms wel erg traag, fietsen werkt niet vlekkeloos, teleurstellend acteerwerk, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie
Nieuws

Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie

Het luchtschip zal een belangrijk onderdeel worden van de game

De plot van het slotstuk van de Final Fantasy 7-remaketrilogie is af en de productie van de game is inmiddels volledig op gang.

Dat hebben regisseur Naoki Hamaguchi en producent Yoshinori Kitasu gemeld op G-Con 2024 afgelopen weekend (via VGC). Veel meer details gaven ze niet, maar duidelijk is nu dus dat de plot helemaal af is en de productie nu op volle toeren draait.

Wel werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoop dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games
Nieuws

PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games

Grafische oneffenheden zoals 'shimmering' gooien roet in het eten

PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben kritiek geuit op nieuwe grafische problemen die in sommige games opduiken.

Zo is er in bepaalde games zogeheten 'shimmering' te zien: een soort witte stipjes of ruis in de omgeving van een game. Het lijkt daarbij veroorzaakt te worden door ‘PlayStation Spectral Super Resolution’ (oftewel PSSR), de automatische upscalingtechnologie die niet aan- of uitgezet kan worden op PS5.

De 'shimmering' is al in diverse games gespot, zoals Call of Duty: Black Ops 6. Daarbij lijkt de remake van Silent Hill 2 tot dusver het vaakst dit grafische probleem weer te geven. Het is niet duidelijk hoe dit precies op te lossen is, al lijkt een nieuwe update voor games die hier onder lijden een mogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk dat PSSR na verloop van tijd wordt verbeterd, aangezien het een technologie is die wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Een andere game die bekritiseerd wordt vanwege de PS5 Pro-prestaties is Star Wars Jedi: Survivor. De resolutie zou zo nu en dan zelfs lager dan op de reguliere PS5 zijn en er zouden diverse andere grafische oneffenheden de kop op duiken. Digital Foundry heeft de PS5 Pro-patch van de game dan ook bekritiseerd in een video.

Sommige PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben op internet hun onvrede over de situatie geuit. Zij stellen dat het onacceptabel is dat sommige games slechter draaien op een PlayStation 5 Pro dan op een reguliere PS5, of dat er bepaalde grafische oneffenheden uit de PS5-versie worden opgelost, maar dat er nieuwe problemen worden geïntroduceerd. Sony of de ontwikkelaars van de third-party games hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!