Season: A Letter to the Future is een ode aan herinneringen
Gamer.nl
Reviews

Season: A Letter to the Future is een ode aan herinneringen

Season: A Letter to the Future is zo’n game waarbij het bijna onmogelijk is om er een reviewcijfer op te plakken. Veel mensen zullen dit veel te traag en actieloos vinden om ooit te spelen, maar er gaat absoluut een groep gamers zijn voor wie dit hun nieuwe lievelingsgame wordt. Want als Season raakt, dan raakt ‘ie hard.

Dit is de lakmoesproef om te bepalen of Season een game voor jou is. Heb je ooit bovenop een berg of hoog gebouw gestaan, je ogen gesloten en minuten geluisterd naar de suizende wind? Zit je weleens in een park of bos, alleen om naar de fluitende vogels te luisteren? Maak je foto’s van de natuur, niet om gelijk met je vrienden te delen, maar gewoon om later te genieten van de herinnering? Dan zou je Season een kans kunnen geven.

©GMRimport

 Herinneringen 

Dat klinkt misschien als een wat rare benadering, maar Season is ook een wat rare game. Het spel draait om de kracht van herinneringen en de manier waarop die vast kunnen kleven aan een object of plaats.

Neem bijvoorbeeld een foto. In essentie is dat een stukje papier met wat inkt erop, maar als je ernaar kijkt, word je teruggevoerd naar het moment dat hij werd genomen. Het moment blijft altijd bestaan op het papier, zelfs als jij het allang vergeten bent.

In Season speel je een jonge vrouw die in een dorp op een hoge bergtop woont. Een van haar vrienden krijgt een voorspellende droom waarin de wereld vergaat. Het seizoen staat op het punt van veranderen, wat in deze fictieve wereld een poëtische manier is om te zeggen dat een tijdperk ten einde komt. Niemand weet hoe de toekomst eruit gaat zien, maar het is wel duidelijk dat het heden straks niet meer bestaat.

 Dag, boek 

Jij trekt met een dagboek de wijde wereld in om dit seizoen vast te leggen voor de volgende generatie, zodat iemand in de toekomst kan zien hoe de wereld er tijdens jouw leven uitzag. Je hebt een fotocamera en geluidsopnameapparatuur bij, zodat je de vergezichten en geluiden van de wereld in je dagboek kunt plakken. (Ja, dit dagboek speelt geluid af, het is me wat.)

Het staat je vrij om jouw dagboek zelf vorm te geven. Wat vind je belangrijk om vast te leggen voor de toekomst? Moeten er foto’s van vogels in, omdat we niet weten of vogels in de toekomst nog bestaan? Ga je op zoek naar het geluid van een krakende vlaggenmast, of maak je een foto van een groepje geiten? Is het geluid van een kabbelend beekje de moeite waard om te bewaren?

Wat deze verkenningstocht extra interessant maakt, is dat het hoofdpersonage zelf nooit buiten haar dorp is geweest. Ze ziet de wereld voor het eerst, waardoor ze soms interessante inzichten en observaties heeft. Over de ruïnes van een brug zegt ze bijvoorbeeld: “Dit bouwwerk overheerst het landschap, maar is er niet voor gemaakt. Het bestaat om ergens anders heen te gaan.” Poëtischer ga je het niet krijgen.

©GMRimport

Seizoenswerk

Je krijgt veel vrijheid in Season om je eigen accenten te leggen, maar het is verder wel een lineaire game met een vaststaand verhaal. Gaandeweg je zoektocht stuit je op aanwijzingen die onthullen waarom het seizoen precies verandert, en wat mensen doen om zich daarop voor te bereiden. Ook knoop je gesprekjes aan met mensen, die hun herinneringen met je delen.

Soms vragen ze je om hulp, zoals een vrouw die op het punt staat te verhuizen. Haar nieuwe appartement is veel kleiner dan de boerderij waar ze nu woont, dus ze moet veel spullen weggooien. Samen neuzen jullie door allerlei voorwerpen om te beslissen wat er naar de vuilstort moet. Ondertussen vertelt de vrouw welke herinneringen die spullen bij haar oproepen. Na een paar korte zinnen krijg je al een redelijk beeld van haar leven, waarmee de kracht van herinneringen nog eens extra wordt benadrukt.

Het zijn interessante dialogen, maar helaas is het acteerwerk niet om over naar huis te schrijven. Het klinkt alsof er op het laatste moment is besloten dat er stemacteurs bij de geschreven tekst moesten en er snel een stel enthousiaste amateurtoneelspelers voor een simpele Snowball-microfoon zijn gezet. Op de hoofdpersoon na, doen de acteerprestaties het mooie schrijfwerk geen eer aan.

©GMRimport

 Spaak in het wiel 

Ook op andere punten is Season zeker niet perfect. Je krijgt een fiets om wat sneller door de omgevingen heen te bewegen, maar die is nogal krakkemikkig. Op de open weg is het nog wel een lekker gevoel om van een berg af te sjezen. Wil je iets van de gebaande paden af, dan kom je erachter dat de fiets van elk kiezelsteentje al tot volledige stilstand komt.

Te voet breng je het er niet altijd beter vanaf, want de omgeving zit aardig vol met bugs. Het komt regelmatig voor dat je plotseling op een onzichtbaar heuveltje staat, waar je alleen afkomt door je save opnieuw te laden.

Bovendien is Season soms wel erg traag en stuurloos. Het wordt niet duidelijk gemaakt waar belangrijke verhaalelementen te vinden zijn, waardoor je de game uit zou kunnen spelen zonder te begrijpen waar het verhaal eigenlijk over gaat. Aan de andere kant kun je ook minuten rondzwerven in een weiland zonder iets noemenswaardigs tegen te komen.

Uiteindelijk is Season een heel rustgevende game. Je kunt er in een paar uur doorheen racen, maar je geniet er pas echt van als je de tijd neemt, alle gebieden rustig doorkruist en kalm zoekt naar mooie plaatjes en geluiden. In dat geval ben je er zo’n acht tot tien uur mee bezig en beleef je een bijzondere game vol unieke ideeën, die misschien nog iets beter afgewerkt had moeten worden.

Season: A Letter to the Future is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, PlayStation 5 en pc. Voor de boekbespreking is de game gespeeld op een PlayStation 5.

Watch on YouTube
Goed
Conclusie

Een spel als Season: A Letter to the Future komt niet vaak voorbij. Hoewel de game zeker niet perfect is, is deze unieke blik op de functie van herinneringen zeker aan te raden voor iedereen die een rustig spel zoekt om zich in te verliezen.

Plus- en minpunten
  • Unieke opzet, rustgevend, prachtige omgevingen, interessante overpeinzingen
  • Soms wel erg traag, fietsen werkt niet vlekkeloos, teleurstellend acteerwerk, bugs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!