Operation: Tango is een grotendeels overtuigend spionageavontuur
Gamer.nl
Reviews

Operation: Tango is een grotendeels overtuigend spionageavontuur

In zo goed als alle spionagefilms is de één op pad om iets te stelen of te redden, terwijl de ander van achter een computerscherm systemen hackt en tips geeft. Waarom zou dat in een videogame anders zijn? In Clever Plays’ Operation: Tango speel je allebei een andere rol en vul je elkaar aan met informatie en instructies

Het is in Operation: Tango essentieel om elkaars schermen niet te kunnen zien. Je neemt namelijk allebei een andere rol aan: agent of hacker. Het is de bedoeling dat je elkaar door middel van verbale communicatie verder helpt om zo de wereld te redden. Dat blijkt soms ingewikkelder dan aanvankelijk gedacht, want je ziet niet hetzelfde en hebt dus geen idee welke visuele cues, schakelaars of cijfers de ander op het scherm tegenkomt. Vragen als ‘wat zie jij nu precies?’ en ‘heb je iets aan deze informatie?’ zijn dan ook de norm.

Het interessante aan deze eigen invulling is dat de personages zelf niet veel persoonlijkheid hebben, maar dat je die zelf aan ze toekent door met je partner te praten. In de game kun je als agent emotes gebruiken wanneer jouw hacker de beveiligingscamera’s gehackt heeft. Als hacker kun je bijvoorbeeld de achtergrondmuziek in de lift veranderen of berichtjes op elektrische reclameborden laten zien. Het zijn leuke extra features die de game persoonlijker maken.

©GMRimport

Samen op pad

Het verhaal zelf is vrij simpel: een cyberschurk genaamd Cypher is er op uit om biowapens te bouwen en zo meer macht te vergaren. Het is aan ons duo om dat tegen te houden en om Cypher op verschillende locaties in de wereld een halt toe te roepen. Daarvoor breek je onder andere in bij de Rotterdam Toren, hack je een trein en betreed je het darkweb. In totaal speel je samen met je metgezel vijf missies door die elk ongeveer drie kwartier in beslag nemen. Tijdens deze missies kom je verschillende soorten uitdagingen tegen die gelukkig niet snel vervelen. Daar zorgen de vele puzzels en andere obstakels die in de weg staan wel voor.

Met name bij de puzzels waar timing centraal staat, moet je goed communiceren met je partner. Daarbij ziet de een bijvoorbeeld het antwoord, en moet de ander het op het juiste moment intoetsen. In andere puzzels moet je samen een balletje naar de goede plek bewegen of net als bij het bordspel Mastermind een code raden terwijl je medespeler hints krijgt. De puzzels zijn voor een groot deel gevarieerd, waardoor je eigenlijk alleen de basiselementen een aantal keer terug ziet komen. De game is op zijn sterkst wanneer je écht in de flow zit van het samen oplossen van de gecodeerde puzzels.

Hoewel de locaties interessant zijn en het voelt alsof je je echt in een spionageverhaal waant, staat vooral de gameplay in Operation: Tango centraal. Alleen tijdens de tussenfilmpjes en instructies van je meerdere word je eraan herinnerd waarvoor je ook alweer op locatie bent. Het is jammer dat het verhaal hierdoor een beetje naar de achtergrond geschoven wordt ten behoeve van de gameplay, want dat zorgt er uiteindelijk voor dat een overwinning aan het einde van een missie minder euforie oproept.

Het zou van toegevoegde waarde zijn als Operation: Tango op een later moment downloadbare content zou ontvangen met een aantal extra missies, want de game is wel aan de korte kant

-

De rode draad of de blauwe?

Tijdens de missies is het niet altijd even duidelijk waar je naartoe moet gaan. Dat komt voor een groot deel doordat je allebei een ander perspectief hebt. Zo zijn er momenten waarop slechts een van de twee spelers kan zien waar de uitgang is of welke knop ingedrukt kan worden, en die zijn ook nog eens vaak goed verstopt. Gelukkig heb je op dat moment een uitgebreid hintsysteem achter de hand, waarvoor zowel je partner als jij moeten instemmen voordat de hint gegeven wordt.

Bij sommige uitdagingen doet de gameplay sterk denken aan games als Keep Talking and Nobody Explodes, waarin je je medespeler moet begeleiden door het onschadelijk maken van een bom aan de hand van lijstjes, legenda’s en handleidingen over gekleurde draadjes. Het automatisch genereren van steeds nieuwe cijfers of kleuren zorgt er bij de meeste puzzels voor dat de uitdaging intact blijft bij het herspelen van de game. In combinatie met de twee totaal verschillende spelervaringen als agent en hacker maakt dat het opnieuw spelen van sommige missies zeker waard. Het is sowieso leuk om de game nog eens te doorlopen in de andere rol.

©GMRimport

Weggewerkte bugs

In de eerste paar dagen nadat Operation: Tango uit was, ondervonden wij tijdens onze speelsessies wat technische problemen. Zo sloeg het spel de missies halverwege niet op en moest je een missie dus steeds opnieuw beginnen. Ook werden niet alle menu-opties in de grafische instellingen van de PlayStation-versie ingeladen en liep de game vast tijdens bepaalde puzzels. Na een tijdig uitgekomen patch van de ontwikkelaar waren deze problemen verholpen en is de game technisch flink verbeterd. Wel vallen de letters erg klein uit op een televisiescherm, waardoor sommige tekst moeilijk leesbaar is. Een instelling hiervoor zeker welkom zijn.

Ook zou het van toegevoegde waarde zijn als Operation: Tango op een later moment downloadbare content zou ontvangen met een aantal extra missies, want de game is wel aan de korte kant. Voor twee of drie goedgevulde avonden op de bank kun je in ieder geval terecht in deze leuke spionagegame.

©GMRimport

Operation: Tango is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en PlayStation 5. Met een PlayStation Plus-abonnement kan de game tot en met 5 juli gratis geclaimd worden op PlayStation 5.

Goed
Conclusie

Ondanks een paar kleine technische mankementen en een simpel verhaal, speelt Operation: Tango voor het grootste deel vloeiend. Een groot voordeel is dat slechts één speler de game hoeft aan te schaffen – de ander kan aanschuiven met de Friend Pass. De puzzels zijn zolang spelers elkaar de juiste vragen stellen leuk en vrij intuïtief op te lossen. Dat maakt de game zeer geschikt voor samen gamen op afstand.

Plus- en minpunten
  • Originele, asymmetrische gamestijl waardoor je van elkaar afhankelijk bent, losse missies met goede lengtes, één exemplaar nodig dankzij Friend Pass, goed hintsystee
  • Verhaal voelt onbelangrijk, niet altijd even duidelijk wat er verwacht wordt, soms kleine technische haperingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!