Operation: Tango is een grotendeels overtuigend spionageavontuur
Reviews

Operation: Tango is een grotendeels overtuigend spionageavontuur

In zo goed als alle spionagefilms is de één op pad om iets te stelen of te redden, terwijl de ander van achter een computerscherm systemen hackt en tips geeft. Waarom zou dat in een videogame anders zijn? In Clever Plays’ Operation: Tango speel je allebei een andere rol en vul je elkaar aan met informatie en instructies

Het is in Operation: Tango essentieel om elkaars schermen niet te kunnen zien. Je neemt namelijk allebei een andere rol aan: agent of hacker. Het is de bedoeling dat je elkaar door middel van verbale communicatie verder helpt om zo de wereld te redden. Dat blijkt soms ingewikkelder dan aanvankelijk gedacht, want je ziet niet hetzelfde en hebt dus geen idee welke visuele cues, schakelaars of cijfers de ander op het scherm tegenkomt. Vragen als ‘wat zie jij nu precies?’ en ‘heb je iets aan deze informatie?’ zijn dan ook de norm.

Het interessante aan deze eigen invulling is dat de personages zelf niet veel persoonlijkheid hebben, maar dat je die zelf aan ze toekent door met je partner te praten. In de game kun je als agent emotes gebruiken wanneer jouw hacker de beveiligingscamera’s gehackt heeft. Als hacker kun je bijvoorbeeld de achtergrondmuziek in de lift veranderen of berichtjes op elektrische reclameborden laten zien. Het zijn leuke extra features die de game persoonlijker maken.

©GMRimport

Samen op pad

Het verhaal zelf is vrij simpel: een cyberschurk genaamd Cypher is er op uit om biowapens te bouwen en zo meer macht te vergaren. Het is aan ons duo om dat tegen te houden en om Cypher op verschillende locaties in de wereld een halt toe te roepen. Daarvoor breek je onder andere in bij de Rotterdam Toren, hack je een trein en betreed je het darkweb. In totaal speel je samen met je metgezel vijf missies door die elk ongeveer drie kwartier in beslag nemen. Tijdens deze missies kom je verschillende soorten uitdagingen tegen die gelukkig niet snel vervelen. Daar zorgen de vele puzzels en andere obstakels die in de weg staan wel voor.

Met name bij de puzzels waar timing centraal staat, moet je goed communiceren met je partner. Daarbij ziet de een bijvoorbeeld het antwoord, en moet de ander het op het juiste moment intoetsen. In andere puzzels moet je samen een balletje naar de goede plek bewegen of net als bij het bordspel Mastermind een code raden terwijl je medespeler hints krijgt. De puzzels zijn voor een groot deel gevarieerd, waardoor je eigenlijk alleen de basiselementen een aantal keer terug ziet komen. De game is op zijn sterkst wanneer je écht in de flow zit van het samen oplossen van de gecodeerde puzzels.

Hoewel de locaties interessant zijn en het voelt alsof je je echt in een spionageverhaal waant, staat vooral de gameplay in Operation: Tango centraal. Alleen tijdens de tussenfilmpjes en instructies van je meerdere word je eraan herinnerd waarvoor je ook alweer op locatie bent. Het is jammer dat het verhaal hierdoor een beetje naar de achtergrond geschoven wordt ten behoeve van de gameplay, want dat zorgt er uiteindelijk voor dat een overwinning aan het einde van een missie minder euforie oproept.

Het zou van toegevoegde waarde zijn als Operation: Tango op een later moment downloadbare content zou ontvangen met een aantal extra missies, want de game is wel aan de korte kant

-

De rode draad of de blauwe?

Tijdens de missies is het niet altijd even duidelijk waar je naartoe moet gaan. Dat komt voor een groot deel doordat je allebei een ander perspectief hebt. Zo zijn er momenten waarop slechts een van de twee spelers kan zien waar de uitgang is of welke knop ingedrukt kan worden, en die zijn ook nog eens vaak goed verstopt. Gelukkig heb je op dat moment een uitgebreid hintsysteem achter de hand, waarvoor zowel je partner als jij moeten instemmen voordat de hint gegeven wordt.

Bij sommige uitdagingen doet de gameplay sterk denken aan games als Keep Talking and Nobody Explodes, waarin je je medespeler moet begeleiden door het onschadelijk maken van een bom aan de hand van lijstjes, legenda’s en handleidingen over gekleurde draadjes. Het automatisch genereren van steeds nieuwe cijfers of kleuren zorgt er bij de meeste puzzels voor dat de uitdaging intact blijft bij het herspelen van de game. In combinatie met de twee totaal verschillende spelervaringen als agent en hacker maakt dat het opnieuw spelen van sommige missies zeker waard. Het is sowieso leuk om de game nog eens te doorlopen in de andere rol.

©GMRimport

Weggewerkte bugs

In de eerste paar dagen nadat Operation: Tango uit was, ondervonden wij tijdens onze speelsessies wat technische problemen. Zo sloeg het spel de missies halverwege niet op en moest je een missie dus steeds opnieuw beginnen. Ook werden niet alle menu-opties in de grafische instellingen van de PlayStation-versie ingeladen en liep de game vast tijdens bepaalde puzzels. Na een tijdig uitgekomen patch van de ontwikkelaar waren deze problemen verholpen en is de game technisch flink verbeterd. Wel vallen de letters erg klein uit op een televisiescherm, waardoor sommige tekst moeilijk leesbaar is. Een instelling hiervoor zeker welkom zijn.

Ook zou het van toegevoegde waarde zijn als Operation: Tango op een later moment downloadbare content zou ontvangen met een aantal extra missies, want de game is wel aan de korte kant. Voor twee of drie goedgevulde avonden op de bank kun je in ieder geval terecht in deze leuke spionagegame.

©GMRimport

Operation: Tango is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en PlayStation 5. Met een PlayStation Plus-abonnement kan de game tot en met 5 juli gratis geclaimd worden op PlayStation 5.

Goed
Conclusie

Ondanks een paar kleine technische mankementen en een simpel verhaal, speelt Operation: Tango voor het grootste deel vloeiend. Een groot voordeel is dat slechts één speler de game hoeft aan te schaffen – de ander kan aanschuiven met de Friend Pass. De puzzels zijn zolang spelers elkaar de juiste vragen stellen leuk en vrij intuïtief op te lossen. Dat maakt de game zeer geschikt voor samen gamen op afstand.

Plus- en minpunten
  • Originele, asymmetrische gamestijl waardoor je van elkaar afhankelijk bent, losse missies met goede lengtes, één exemplaar nodig dankzij Friend Pass, goed hintsystee
  • Verhaal voelt onbelangrijk, niet altijd even duidelijk wat er verwacht wordt, soms kleine technische haperingen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!