Keep Talking and Nobody Explodes | Gamer.nl

De klok tikt, het zweet zit op je voorhoofd. Welk draadje knip je door? Welke knop druk je in? Hoe lang nog? BOEM! Keep Talking and Nobody Explodes is bij uitstek een puzzelgame waar je constant de vaart erin moet houden. Tijdbommen ontmantelen is immers geen sinecure, maar met een ‘noodlijn’ in de vorm van je medespelers en de handleiding in hun handen, is het zowaar geen onmogelijke opgave.

Grote kans dat je deze game zomaar gemist hebt. Bij ons kwam ‘ie in elk geval pas op de radar met de release voor PlayStation VR – het systeem dat zich al een beetje op de borst mag kloppen door de manier waarop het virtual reality voor multiplayerervaringen weet te gebruiken, vooral in The PlayRoom VR. Ook Keep Talking and Nobody Explodes doet dat met succes.

PDF

De opzet is even onconventioneel als logisch: één speler (met de vr-display) zit opgesloten in een kamer met een bom voor zijn neus, voorzien van allerhande puzzels en belangrijke details. De rest van de aanwezigen moet het doen met een speciale handleiding – een PDF die uitgeprint kan worden, of in het geval van de PlayStation VR-versie ook op de televisie te bestuderen is. Het enige wat het slachtoffer kan doen, is vertellen wat hij of zij ziet en het uitvoeren van handelingen om het complexe explosief onschadelijk te maken.

In de praktijk doen vooral de spelers met de handleiding het zware werk. Door te weten te komen hoe de verschillende puzzels en andere elementen op de bom eruit zien, kunnen zij middels legenda’s en andere (vaak cryptische) omschrijvingen de juiste oplo ing influisteren. Zo bepalen onder meer het aantal draadjes, de kleuren daarvan en de aanwezigheid van batterijen op een bom het antwoord op de befaamde vraag welk draadje doorgeknipt moet worden. Een ander voorbeeld: een flitsend lampje stuurt in morsecode een boodschap, die je correct moet opvangen en vertalen naar de juiste input. Lukt dat niet, dan BOEM!

Fouten

Het leeuwendeel van de game bestaat uit diverse hoofdstukken, waarin de onschadelijk te maken bom steeds complexer wordt, de tijdslimiet krapper wordt of je minder fouten mag maken alvorens de gevangene explodeert. Handige spelers kunnen de volledige campagne in een dag of vriendenweekendje doorlopen. De belangrijkste vereiste om succesvol te zijn, is de feeling en ervaring van degenen met de handleiding in handen. Een puzzel halverwege in de spel proberen te tackelen met onervaren handlangers vormt een te grote uitdaging. Verder is er de mogelijkheid om zelf een bom te laten genereren volgens diverse moeilijkheidsparameters zodat de game in feite eeuwig speelbaar blijft.

Media has no description
Media has no description
Media has no description

Als indiegame biedt Keep Talking and Nobody Explodes asynchrone, coöperatieve multiplayerpuzzels die gewoon erg goed vermaken. Houd er wel rekening mee dat je deze game eigenlijk niet in je eentje kunt spelen. Ook zou je kunnen struikelen over het feit dat de game niet sprankelt in z’n presentatie – de kantooromgeving doet ons iets teveel aan elke normale werkdag denken. Al is het niet alsof je veel gelegenheid hebt om uitgebreid om je heen te kijken terwijl de secondes van je virtuele leven wegtikken.

Keep Talking and Nobody Explodes is verkrijgbaar voor Gear VR, pc (met Oculus Rift of HTC Vive), OS X en sinds kort tevens voor PlayStation VR en Daydream.