M.2: wat is het en wat heb je eraan?
Reviews

M.2: wat is het en wat heb je eraan?

Waarom nu upgraden een uitstekend idee is

M.2-SSD’s zijn inmiddels een paar jaar lang verkrijgbaar voor de normale consument. In dit stuk leggen we uit wat het is en wat je eraan hebt.

Bekijk hier de beste SSD's voor de PlayStation 5. 

De termen M.2 en NVMe (Non-Volatile Memory Express) worden veel door elkaar heen gebruikt, wat tot nogal wat verwarring leidt bij consumenten. Deze twee zaken staan namelijk los van elkaar: een M.2-SSD kan ook het oudere SATA-protocol gebruiken, terwijl een NVMe-SSD een andere fysieke standaard kan gebruiken dan M.2. Daarom leggen we eerst uit wat we verstaan onder M.2 in de context van SSD’s.

©GMRimport

Wat is M.2?

Kort gezegd: M.2 is een fysieke standaard die de vorm en aansluiting van M.2-insteekkaarten, zoals SSD’s, bepaalt. SSD’s die voldoen aan de M.2-standaard kunnen de NVMe- en SATA-protocollen gebruiken. SATA is de oudere en langzamere van de twee, terwijl NVMe nieuwe en sneller is.

Het lange verhaal is zoals altijd iets gecompliceerder: M.2 is een standaard voor insteekkaarten zoals wifi-adapters, SSD’s en BlueTooth-ontvangers. Het is de opvolger van de mini-SATA-standaard (mSATA), die nagenoeg exclusief werd gebruikt voor laptops en andere apparaten waar de ruimte beperkt is. M.2 vindt daarentegen gretig aftrek bij zowel laptops als desktops vanwege zijn veelzijdigere standaard die hogere overdrachtssnelheden ondersteunt dan mSATA.

De meeste consumenten zullen M.2 alleen kennen van SSD’s, omdat wifi-adapters en andere M.2-kaarten vaak geïntegreerd in een laptop worden verkocht zonder dat de koper daar erg in heeft. De ene M.2-SSD is echter de andere niet, omdat de standaard toestaat dat SSD’s zowel op de oudere SATA-interface kunnen draaien als de veel nieuwere en snellere NVMe-interface.

SATA is een oudere interface die stamt uit de tijd dat harde schijven de enige vorm van vaste opslag waren voor desktops. Het is daarom, ondanks meerdere upgrades over de jaren, niet bijzonder geschikt voor het vele malen snellere flashgeheugen dat in SSD’s zit. De eerste versie van de NVMe-standaard komt uit 2013 en is ontworpen om zo goed mogelijk gebruik te maken van de voordelen van flashgeheugen.

De theoretische maximumsnelheid van NVMe is daarom 3,94 GB/s, terwijl die van SATA3 (de laatste SATA-standaard) blijft steken op 600MB/s. In de praktijk zijn NVMe-schijven vaak beperkt tot iets meer dan 3 GB/s, afhankelijk van het model en de toepassing. De meest recente iteratie van Samsungs V-NAND haalt met de 970 Evo Plus bijvoorbeeld een sequentiële leessnelheid van 3500 MB/s, pakweg zes keer meer dan zelfs de snelste SATA-SSD’s.

De M.2-standaard biedt vanwege zijn ondersteuning voor NVMe met name voordelen voor SSD’s en niet zozeer wifi-adapters of andere insteekkaarten. In de rest van het artikel zullen we het dan ook alleen hebben over de voordelen van M.2 voor SSD’s en dan met name de NVMe-varianten.

Watch on YouTube

Waarom zou je het willen?

Of je nu een SATA- of NVMe-M.2-SSD te pakken hebt, er zijn een paar voordelen die voor beide interfaces gelden. Een daarvan is de makkelijke installatie ten opzichte van 2,5”-SSD’s: je hoeft geen enkele kabel te leggen van het moederbord of de voeding naar de SSD. Dat is voor grotere kasten en meer ervaren pc-bouwers wellicht geen overweging, maar voor kleinere chassis waar minder ruimte is voor kabels is de makkelijke installatie absoluut een zegen.

Het vermogen van M.2-SSD’s om via de NVMe-interface overdrachtssnelheden te halen van 3 GB/s is voor de meeste kopers de belangrijkste overweging. De voordelen van hogere snelheden laten zich raden: het besturingssysteem start sneller op, games hoeven minder lang te laden en applicaties laden sneller in. Bovendien zorgt de kortere vertraging bij het benaderen van bestanden voor een veel snellere en soepelere ervaring – al helemaal vergeleken met harde schijven. Met name spelers van openwereldgames kunnen veel voordeel ondervinden van een M.2 NVMe-SSD, omdat dit soort games vaak dynamisch textures, geluiden en modellen moeten inladen van nieuwe delen van de spelwereld. Tot slot is de betrouwbaarheid van M.2-SSD’s een uitstekende reden om een upgrade te overwegen. Zo krijg je bij de meeste Samsung M.2-SSD’s vijf jaar garantie. In alle waarschijnlijkheid gaan die schijven veel langer mee dan die vijf jaar. De 970 Pro-schijven zijn bijvoorbeeld gewaardeerd voor bijna 1200 keer hun capaciteit in weggeschreven bytes. Zo is de 512GB-uitvoering goed voor 600 weggeschreven terabytes. Zelfs als je elke dag vier games installeert van 50GB zou deze SSD makkelijk acht jaar mee moeten gaan.

De excellente betrouwbaarheid van M.2-SSD’s betekent daarom ook dat je zelden een schijf hoeft te vernieuwen. Dat is natuurlijk fijn voor je portemonnee, maar het gunt je ook de zekerheid dat je data in ieder geval vijf jaar veilig is.

M.2-SSD's voor PS5

De PlayStation 5-opslag is uit te breiden met behulp van een NVMe-ssd, soms ook een M.2-ssd genoemd, in verwijzing naar de aansluiting. Deze kant-en-klare schijfjes zagen we eerder al in onder meer desktops en laptops, maar ook de PS5 heeft een uitsparing op het moederbord voor precies hetzelfde type opslagchip.

M.2-schijven komen in een aantal verschillende afmetingen, waarvan de PlayStation 5 het gros ondersteunt. De meest voorkomende M.2-vorm is die van de 2280-grootte: 22 millimeter breed en 80 millimeter in lengte. Momenteel loont het zelden om specifiek een andere vorm op te zoeken, maar de PS5 blijft desalniettemin compatibel met veel alternatieve lengtes: ook 2230, 2242, 2260 en 22110 zijn veilig in de console te schroeven. In hoogte mag de ssd maximaal 11,25 millimeter meten; grote heatsinks dienen dus vermeden te worden.

Tevens relevant is Sony’s minimale vereiste wat betreft snelheid: de ssd dient op minimaal 5.500 MB/s sequentieel te lezen. Iets lager kán, maar dat gaat mogelijk wel ten koste van stabiliteit in zwaardere games. Wel dient de schijf compatibel te zijn met minimaal PCIe 4.0 (ook wel PCIe Gen 4); doorgaans zijn dat vrijwel alle NVMe-schijven met leessnelheden boven de 3.500 MB/s.

De schrijfsnelheid, die meestal net wat lager ligt dan de leessnelheid, doet er in veel gevallen minder toe. Games hebben vooral baat bij het sneller inladen van data. Sneller data weg kunnen zetten leidt hoogstens tot ietwat vlottere saves of updates.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!