PB Tails Choc-controller heeft een fundamenteel probleem
Nieuws

PB Tails Choc-controller heeft een fundamenteel probleem

De Choc is een bluetoothcontroller van gamestartup PB Tails. Dat bedrijf werd in 2020 opgericht en bracht onder meer verschillende controlleraccessoires uit. Met de Choc waagt de fabrikant zich na een succesvolle href="https://www.kickstarter.com/projects/pbtails2021/pb-tails-wireless-gaming-controller">Kickstartercampagne</a> aan een eigen controller, waar ruim zes maanden aan gewerkt is. PB Tails noemt haar controller revolutionair, omdat het “esthetiek en functionaliteit combineert”. Mooie woorden ten spijt heeft de Choc een fundamenteel probleem.

De PB Tails Choc combineert scherpe hoeken, rechte lijnen en opvallende, maar aangename kleurenschema’s voor een opmerkelijk, retro-futuristisch design. Ondanks het feit dat de Choc te koppelen is aan een Nintendo Switch, smartphone én computer, is vrij duidelijk dat de Switch leidend was in de doelgroep. Dat zie je aan de analoge sticks, die eenzelfde uitstraling en bewegelijkheid hebben als die op de Joy-Cons van Nintendo. Ook merk je het aan de vier actieknoppen aan de rechterkant (A, B, X en Y), die eveneens correct overgenomen zijn.

©GMRimport

De plus- en minkoppen, evenals de thuisknop en de knop voor het maken van screenshots en video’s, bevestigen dat idee des te meer. PB Tails pakt het op het gebied van de vierpuntdruktoets, de plaatsing van de analoge sticks en de schouderknoppen bovenop wel anders aan. De vierpuntdruktoets zit linksboven van de linker analoge stick en voelt glad en glibberig aan. Ondanks het feit dat je de knop niet ver hoeft in te drukken, geeft de vierpuntdruktoets je niet altijd het vertrouwen dat de input geregistreerd wordt. Zeker voor vechtspellen kan zoiets funest zijn.

Comfortabele gamehouding?

De plaatsing van de analoge sticks is fijn. Je duimen rusten op een ontspannen manier en de bediening voelt heel intuïtief en natuurlijk. Daarin doen ze niet onder voor de analoge sticks op de Joy-Cons van Nintendo. We zijn bovendien geen problemen met drifting tegengekomen, een groot pluspunt. De vier schouderknoppen zijn met twee vingers te bedienen. Door het hexagonale design van de PB Tails Choc vallen je wijsvingers precies in de juiste hoek. Toegegeven: het is even wennen om zodoende de schouderknoppen te bedienen, maar binnen enkele potjes heb je de bediening onder de knie.

©GMRimport

Aanvankelijk geeft de controller het idee een comfortabel alternatief te zijn voor iedereen met een Nintendo Switch, de console waar de gamepad voornamelijk op getest is. Maar in die ervaring ontstaan helaas snel scheuren en komt er een fundamenteel probleem bovendrijven: je kunt er niet lekker mee gamen. Natuurlijk is het zo dat een controller bij iedereen anders in de hand ligt. Daarom hebben we ook mensen uit de directe omgeving ingeschakeld, op zoek naar extra ervaringen. Iedereen concludeert eigenlijk hetzelfde: het is een cool ogende controller, maar het design zit hem in de weg.

Knoppen te dicht op elkaar

De vier actieknoppen aan de rechterkant zitten namelijk te dicht op de rand. Daardoor zit je duim vaak in een oncomfortabele positie. Drie van de vijf knoppen in het midden, gepresenteerd in een V-vorm, zijn bovendien moeilijk bereikbaar zonder je hand fysiek te verplaatsen. In veel gevallen raak je de analoge sticks aan die te dicht op die knoppen gepositioneerd zijn. Wil je bijvoorbeeld de Turbo-knop gebruiken, dan moet je je hand optillen en met je duim een boog maken, want anders kom je er niet goed bij. Dit is een geval vorm boven functie en dat werkt de Choc tegen.

©GMRimport

Omdat de Choc zo dun en smal is, kun je je ringvingers en pinken niet lekker kwijt. Ze zitten een beetje in de weg. Het is best zonde dat dergelijke problemen aan het licht komen, want de PB Tails Choc heeft mooie eigenschappen. Denk aan bewegingsgevoelige bediening en goed waarneembare force feedback. Bovendien kun je met de controller je Switch activeren, wat de Pro 2 van 8bitdo bijvoorbeeld niet kan. Installeren is ook zo gedaan: je koppelt de controller met een usb-c-kabel in je Nintendo Switch, waarna hij meteen geregistreerd staat op het systeem.

Voor wie is de controller?

Als je op een Nintendo Switch gamet, dan heb je automatisch controllers bij je in de vorm van de Joy-Cons, die beschikken over alle benodigde functies. Met een Switch Grip tover je die Joy-Cons bovendien om in een volwaardige controller. Dan kun je beter de Grip meenemen wanneer je op zoek bent naar een compacte controller voor onderweg. De Joy-Cons hebben ook een betere accuduur: zij gaan tot twintig uur mee, waar de Choc na ongeveer vijftien uur opnieuw opgeladen moet worden. Het enige wat doorslaggevend kan zijn, is de prijs. Omgerekend komt die neer op zo’n veertig euro, exclusief verzendkosten. 

©GMRimport

Gamers die wel eens spellen spelen op een smartphone of laptop en die apparaten meenemen op reis, kunnen hun voordeel wellicht nog halen uit de compacte factor van de PB Tails Choc. De fabrikant levert namelijk standaard een kleine case (inclusief usb-c-kabel) mee waar je hem in opbergt. Het pakketje neemt weinig ruimte in beslag en kan uitkomst binnen voor mensen die onderweg gamen. Maar dat is een te kleine usercase en zeer specifieke situatie, die bovendien de minpunten niet laten verdwijnen. Zelfs voor dit bedrag kun je Choc beter laten liggen.

Conclusie

De PB Tails Choc-controller heeft een aantal fijne eigenschappen: de plaatsing en het gebruik van de analoge sticks, de relatief lage prijs en het feit dat je de Nintendo Switch ermee aanzet. Maar de oncomfortabele houding voor je handen speelt de accessoire parten. Dat komt onder meer door de plaatsing van de knoppen, evenals het design van de controller.

Plus- en minpunten
  • Tof uiterlijk, analoge knuppels, Switch-bediening, prijs, meegeleverde case
  • Vierpuntdruktoetsbediening, plaatsing knoppen, te smal voor comfort, geen toegevoegde waarde ten opzichte van Joy-Cons, design zit vaak in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend
Nieuws

Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend

Avowed komt er aan

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen de komende weken aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Zo is gisteren Far Cry New Dawn voor Game Pass Ultimate, Game Pass voor pc en Game Pass Standard (voor console, pc en cloud) verschenen. Ubisoft gaf onlangs al aan dat het bedrijf ook een patch voor de Xbox Series-en PS5-versies heeft uitgebracht waardoor de game in 60 fps draait.

Vandaag worden daarnaast drie games die eerst al op Xbox Game Pass Ultimate voor console en pc stonden, ook aan Game Pass Standard toegevoegd. Mensen met deze lagere 'tier' kunnen vanaf vandaag genieten van Starfield, Another Crab's Treasure en Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes.

Morgen verschijnt Madden NFL 25 via EA Play op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud), gevolgd door Kingdom Two Crowns op 13 februari voor Ultimate en Standard (voor console en cloud). Op 18 februari tot slot komt Obsidians langverwachte rpg Avowed uit op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series, pc en cloud).

De volgende games verdwijnen op 15 februari van Game Pass:
A Little to the Left (console, pc en cloud)
Bloodstained Ritual of the Night (console, pc en cloud)
EA Sports UFC 3 (console via EA Play)
Indivisible (console, pc en cloud)
Merge and Blade (console, pc en cloud)
Return to Grace (console, pc en cloud)
Tales of Arise (console, pc en cloud)

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remaster van Onimusha 2 onthuld, details over Onimusha: Way of the Sword gedeeld
Nieuws

Remaster van Onimusha 2 onthuld, details over Onimusha: Way of the Sword gedeeld

De remaster verschijnt dit jaar, de nieuwe game in 2026

Capcom heeft aangekondigd dat er een remaster van Onimusha 2: Samurai’s Destiny in ontwikkeling is. Ook werden er meer details gegeven van de nieuwe game Onimusha: Way of the Sword.

Dat gebeurde tijdens een livestream van Capcom gisteravond. Onimusha 2: Samurai’s Destiny kwam oorspronkelijk in 2002 uit op PlayStation 2. De remaster zal in de loop van dit jaar naar PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en Steam komen. Veel verdere details buiten onderstaande trailer zijn er nog niet.

Daarnaast werden er meer details gegeven over de vorig jaar aangekondigde nieuwe game uit de reeks, Onimusha: Way of the Sword. De producent van de game liet weten dat de game zich op drie belangrijke elementen gaat richten: boeiende personages (waaronder de nieuwe hoofdrolspeler), de setting van Kyoto en "ultieme zwaardvechtactie". Daarnaast gaf regisseut Satoru Nihei aan dat spelers in de game historische locaties in en rondom Kyoto gaan verkennen, zoals de Kiyomizu-dera-tempel.

Spelers kunnen in Onimusha: Way of the Sword zoals gezegd intense zwaardgevechten en veel bloedvergieten verwachten, terwijl men het tegen monsterlijke wezens afkomstig uit de onderwereld opneemt. Spelers kruipen in de huid van een samoerai die de Oni Gauntlet met zich meedraagt, een mythisch artefact dat hem de kracht geeft om de monsters te doden. De game verschijnt in 2026 op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc (Steam).

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!