De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller
Reviews

De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller

De 8bitdo SN30+ Pro-controller voor Switch, pc en mobiel wordt door veel gamers gezien als een van de betere third-party-controllers van dit moment. De opvolger, de 8bitdo Pro 2, heeft niet alleen een betere naam, maar voert ook een aantal enthousiasmerende verbeteringen door.

De 8bitdo Pro 2-gamepad kost om en nabij de 50 euro en is compatible met Nintendo Switch, pc’s (zowel Windows als macOS), Android-apparaten, Steam en de Raspberry Pi. Voor deze review hebben we de controller voor het gros van de gametijd gebruikt in combinatie met de Nintendo Switch. Daarom is niet alleen een vergelijking met de SN30+ Pro op zijn plaats, maar ook met Nintendo’s eigen Pro-controller. Die controller is iets duurder en ook zeer geliefd onder Switch-eigenaars, dus de Pro 2 van 8bitdo heeft heel wat waar te maken.

De Nintendo PlayStation-controller

Heel veel verschillen ze niet qua uiterlijk, de SN30+ Pro en de Pro 2 van 8bitdo. De controllers halen heel veel inspiratie uit de SNES-controllers van weleer. De nieuwe controller heeft eveneens een mooie, ronde afwerking aan de zijkanten, waardoor hij lekker in je handen rust. Je wijsvingers leunen moeiteloos op de schouderknoppen, terwijl je middelvingers op de twee knoppen achterop rusten. Die knoppen zijn nieuw; daar komen we later nog op terug.

©GMRimport

In het midden zitten twee analoge knuppels. Door de positie van die knuppels heeft de controller ook iets weg van een (oudere) PlayStation-controller. Wat dat aangaat zou je kunnen stellen dat 8bitdo controllers maakt die laten zien hoe een ‘Nintendo PlayStation-controller’ eruit had kunnen zien – als de samenwerking tussen beide bedrijven destijds die befaamde console had opgeleverd.

Verder zijn er twee triggers, vier actieknoppen en is er een d-pad. In het midden zitten select- en startknoppen (voor Switch-eigenaars: de min- en plusknoppen), evenals een wisselknop, waarmee je van profiel (voor de knoppenindeling) wisselt. Tot slot zijn er nog knoppen waarmee screenshots gemaakt worden en waarmee het thuisscherm tevoorschijn getoverd wordt.

©GMRimport

De gamepad mist wat aspecten ten opzichte van die fijne Switch Pro-controller. Zo is er geen HD-rumble aanwezig, en ook geen nfc-reader om amiibo-figuren te scannen. Daardoor is de Pro 2 per definitie een controller die de Pro-controller niet in z’n geheel kan vervangen, al kun je voor die ontbrekende functionaliteiten natuurlijk terugvallen op de meegeleverde Joy-Cons van de Switch.

Nieuwe onderdelen

De 8bitdo Pro 2 heeft dus wat nieuwe onderdelen ten opzichte van zijn voorganger. Achterop zitten twee extra knoppen die gebruikers zelf een functie meegeven. De functionaliteit is vergelijkbaar met de Elite-controller van Microsoft of die add-on-knoppen voor de PlayStation-controller. Zo is het mogelijk de knop een functie mee te geven die elders op de controller vertegenwoordigd is. Het is daarnaast mogelijk macro’s aan te maken: een knoppencombinatie of serie knopindrukken die in een rap tempo achter elkaar uitgevoerd worden. Zodoende is het mogelijk bepaalde handelingen sneller uit te voeren in bepaalde videogames.

De controller heeft twee andere, nieuwe functies: de profielknop en de modusschakelaar. Op de SN30 Pro+ is het mogelijk via bepaalde knoppencombinaties van modus te wisselen, oftewel met welk apparaat de controller op dat moment verbonden is. Dat is een nodeloos ingewikkeld proces, zeker wanneer je die knoppencombinatie vergeet. Nu is de verbindingsmodus met een schuifregelaar te regelen, die heel fijn per modus blijft klikken. De regelaar voelt heel solide en haalt echt alle ongemakkelijkheid van het vorige model weg.

©GMRimport

Tot slot is er de profielknop. Aangezien zelf functies aan knoppen toe te wijzen zijn, is het ook handig wanneer die functies opgeslagen kunnen worden in een profiel. En dat er dan ook nog snel tussen (maximaal drie) verschillende profielen gewisseld kan worden, is een kers op de slagroomtaart. Het is uitgebreide functionaliteit die je haast niet zou verwachten van een controller met dit prijskaartje, maar het is toch echt allemaal mogelijk.

Ultimate Software

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe pas je bovenstaande toe? Macro’s en andere aanpassingen zijn allemaal te verrichten met behulp van de Ultimate Software. Dat is een gratis programma voor pc’s en Android-apparaten. Nadat de controller aan die hardware gekoppeld is, is de controller volledig aan te passen.

Je bepaalt welke knoppen wat doen en kunt ook ze omwisselen - dat is met name handig voor games waar het aan dergelijke functies ontbreekt. Daarnaast heb je invloed op de gevoeligheid van beide sticks en de triggers. Als Nintendo Switch-eigenaar heb je aan dat laatste echter niet zo heel veel, aangezien de triggers digitaal zijn. Ze hebben twee standen: ingedrukt of niet ingedrukt. Koppel je de controller aan een computer voor bijvoorbeeld Steam-games, dan biedt dit wellicht uitkomst. Tot slot heb je invloed op de intensiteit van de trilmotoren binnen de handgrepen van de 8bitdo Pro 2. Ze staan standaard op de hardste stand ingesteld.

©GMRimport

Dan is er nog het onderdeel macro’s aanmaken. Daarvoor hebben we verschillende games uitgeprobeerd waarbij knoppencombinaties voorkomen tijdens bijvoorbeeld gevechten. In de games Dragon’s Dogma: Dark Arisen en Monster Hunter Rise zijn er knoppencombinaties waarbij een schouderknop met een actieknop gecombineerd wordt. Van die combinatie is één knop te maken, door de combinatie vast te leggen op P1 of P2.

Het zijn de kleine dingen die er dan toe doen. Heel veel verschil maakt het niet voor de directe gameplay, maar omdat de 8bitdo Pro 2 zo comfortabel in de hand ligt, en de knoppen achterop heel fijn en bereikbaar zijn, is elke verandering die opgemerkt wordt positief. Het is natuurlijk niet zo dat games zonder deze controller onspeelbaar zijn, maar dankzij dit soort kleine aanpassingen heb je gevoelsmatig meer controle over wat er op het slagveld gebeurt. Je beweegt je vingers immers veel minder over een controller en hoeft je hand – in sommige gevallen – niet te verplaatsen. Je handen blijven in ruststand, terwijl je nog steeds de coolste moves uithaalt.

De software of pc’s en Android is redelijk toegankelijk. Zonder al te veel uitleg worden knoppen moeiteloos omgegooid. Het maken van macro’s is aanvankelijk wel even een dingetje, omdat de software wellicht op een andere manier werkt dan gedacht; de eerste keer maak je de macro waarschijnlijk te omslachtig. Aan de software-omgeving ligt het in ieder geval niet, want die is simpel en overzichtelijk. Je moet waarschijnlijk wel even checken hoe de macro’s precies in gang gezet worden.

©GMRimport

Bijvoorbeeld: stel dat je de R+A-knoppencombinatie wil vastleggen onder de P2-knop. Dan hoef je dus niet eerst in te stellen dat R voor een halve seconde ingedrukt wordt, terwijl ondertussen A geactiveerd wordt. Wellicht verwacht je zoiets, aangezien je de R-knop ingedrukt moet houden om de aanval op de A-knop te kunnen activeren. Nee, je stelt gewoon in: P1 staat gelijk aan A+R. De volgorde maakt dan niet eens uit. Per game zal dit verschillen, dus probeer vooral verschillende soorten input uit en test die daarna gelijk.

De software is ook zo ingesteld dat de controller heel snel kan wisselen tussen de pc- of Android-verbinding, waar je hem instelt, en de Switch, waar je op gaat spelen. De app vraagt dan of je snel wil wisselen om de instellingen uit te proberen. Werkt iets toch niet goed, dan zit je met een druk op een knop in de software weer in het instellingenmenu. Het is een kwestie van geduld en uitproberen.

Concluderend

Qua uitgebreide functies en design scoort de 8bitdo Pro 2 heel goed. Zelden hebben we zo’n fijne controller met zoveel mogelijkheden gezien op dit prijspunt. De controller is nagenoeg helemaal in te stellen zoals je zelf wil. Een minpunt zou kunnen zijn dat er te weinig knoppen achterop aanwezig zijn; bij de Elite-controller van Microsoft is het bijvoorbeeld fijn dat je daar tot vier knoppen achterop kunt aanpassen.

©GMRimport

Kijkend naar de controller zelf, dan een groot minpunt dat de select- en startknoppen te veel naar het midden zitten. Tijdens het spelen moet je echt je hand verplaatsen om erbij te kunnen. En dat is zonde, juist omdat de 8bitdo Pro 2 zo lekker in de hand ligt en een hoge mate van comfort aanbiedt.

Daarnaast missen we enkele functies die horen bij de Nintendo Switch. Het gebrek aan nfc en HD Rumble is niet uniek (veel meer third-party controllers hebben die minpunten), maar ze schitteren wel in afwezigheid. Tel daarbij op dat de Switch niet in te schakelen is met deze controller (en je dus altijd moet opstaan om de Switch aan te zetten) en je hebt toch wat minpunten te pakken.

Dat neemt echter niet weg dat dit één van de meest uitgebreide controllers is die 8bitdo uitgebracht heeft. Het is bovendien zo dat de accu lekker lang meegaat (twintig uur na vier uur opladen via usb-c).

Uitstekend
Conclusie

De 8bitdo Pro 2 is een uitstekende controller die heel veel waar voor z’n geld biedt. Deze opvolger van de SN30 Pro+ is slechts een paar punten verbeterd, maar dat zijn net de verbeteringen waar je naar op zoek bent. Er missen nog steeds functies, maar dat neemt niet weg dat we zelden een controller tegenkomen die zóveel biedt voor relatief weinig geld.

Plus- en minpunten
  • Fijn design, aanpassingsmogelijkheden, knoppen achterop, toegankelijke sofware, profielen, werkt met verschillende hardware, schuifregelaar achterop
  • Plaatsing select-en startknop, uitleg macro's, geen nfc-reader, geen HD Rumble, Switch niet met controller aan te zetten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!