Lego Star Wars: The Skywalker Saga is voor fans en verzamelaars
Reviews

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is voor fans en verzamelaars

Nadat vorige Lego Star Wars-games een heuse cultstatus bereikten, kon TT Games er niet mee wegkomen om de kantjes er vanaf te lopen met The Skywalker Saga. Deze ultieme verzameling van Star Wars-films in gamevorm stelt dan ook niet teleur, mits je niet te veel verwacht op het gebied van gameplay.

In essentie is Lego Star Wars: The Skywalker Saga hetzelfde als elke andere Lego-game: een kinderspel met enorm laagdrempelige gameplay, een lachwekkende moeilijkheidsgraad en een hoog pick-up-and-play-gehalte. Toch is het ook meer dan dat. Dit is ook een spel waar ontwikkelaar TT Games onwijs veel liefde in heeft gestopt, blijkens de talloze referenties naar vijftig jaar aan Star Wars-media en de bijna duizelingwekkende hoeveelheid details en collectibles. Een ultieme viering van Star Wars met de beperkingen van Lego. 

©GMRimport

Voor iedereen…

Enerzijds is The Skywalker Saga dus ontzettend toegankelijk. Co-op is een kwestie van drop-in, drop-out, doodgaan heeft nagenoeg geen consequenties en de puzzels zijn zo simpel dat je achtjarige neefje ze zonder moeite oplost. Oké, je kunt niet meer compleet hersenloos op de knoppen rammen om de zeeën aan Storm- en Clone Troopers te lijf te gaan, doordat zij herhalende aanvallen nu kunnen blokkeren. En dat je in gevechten met eindbazen aanvallen kan ontwijken en blokkeren met een lightsaber zou tactischere gameplay uit moeten lokken, maar door het gebrek aan een ‘straf’ is het telkens vooral een kwestie van ‘de aanhouder wint’.

De camera kijkt voor het eerst over de schouder mee, met een grotere nadruk op schieten tot gevolg. Overschakelen naar een blaster zorgt daardoor niet voor rare bewegingen van de camera. Ook niet in co-op, waarin het scherm altijd gesplitst blijft, maar je elkaar door handige icoontjes op de (mini-)map en op het beeld makkelijk weer kunt vinden.

Een cruciaal onderdeel van elke Lego-game zit ook weer goed in elkaar: de humor. Ook dat kent twee kanten. Het is vaak laagdrempelig, heeft een hoog slapstickgehalte en tovert bij mensen van alle leeftijden regelmatig een lach op het gezicht. Vaak haakt het in filmpjes goed in op de huidige situatie, zoals wanneer een stel Stormtroopers de Millennium Falcon binnendringt en de helden niet kan vinden, ondanks dat Luke erg opzichtig in een pot springt en zich voordoet als bloem. Anderzijds zitten er veel grappen in die menig speler zal ontgaan.

©GMRimport

…maar vooral voor fanatieke fans

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is namelijk ook een game voor de fanatieke fans. Het is bedoeld voor de mensen die met grote regelmaat de live-action films, series én de geanimeerde Star Wars-media verorberen. Degenen die internetfora afstruinen om hun favoriete franchise te bespreken of dagelijks memes delen waarin Anakin Skywalker kinderen afslacht, robotjes ‘GONK’ zeggen en Obi-Wan niet moedig genoeg is voor politiek. Het spel zit vol obscure verwijzingen die alleen de grootste Star Wars-fans snappen, zoals wanneer een droid praat over een Tuskan-kamp dat niet alleen geschikt is voor mannen, maar ook voor vrouwen en kinderen.

The Skywalker Saga reflecteert zelfs op de kritieken die de films over de jaren te verduren hebben gekregen, en op de scènes die met grote regelmaat belachelijk worden gemaakt of waar ophef over bestaat. Zo wordt een moment dat acteur Mark Hamill (Luke Skywalker in de films) “elke keer laat cringen” uitvergroot door Luke in het gevaarlijke gedeelte van zijn lightsaber te laten kijken. Het ‘wie schoot eerst’-vraagstuk is omzeild door Han Solo en alien Greedo aan weerszijde van de tafel te laten schuilen en volledig langs elkaar te laten schieten. En Kylo Rens woedeaanvallen passeren ook uitgebreid de revue, terwijl de ‘Ben Swolo’-meme de aandacht krijgt wanneer hij zijn ‘I <3 Vader’-t-shirt kapotscheurt door zijn spieren aan te spannen.

Het zijn dat soort knipogen naar de héle Star Wars-canon en alles daaromheen, die Lego Star Wars: The Skywalker Saga uiteindelijk eenzelfde cultstatus binnen de Star Wars-fandom laat behalen als Lego Star Wars: The Complete Saga. Zeker in combinatie met de gesproken dialogen, die vaak direct uit de film zijn geplukt en waar een zeker respect voor de franchise uit blijkt. Maar dan altijd met een nodige knipoog. Waar de fanbasis van Star Wars normaal gesproken gefragmenteerd is – prequel-, OT- en sequel-fans – kan iedereen dus van de gehele game genieten.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verzameldrang

Die fanatieke fans kunnen ook genieten van de enorme omvang van het spel. Er zijn 24 planeten, elk met openwereldsegmenten, tal van NPC’s om mee te praten en onwijs veel collectibles om te verzamelen. Die collectibles zijn zeker niet allemaal op even originele wijze verstopt. Doordat de openwereldsegmenten niet allemaal even overtuigend zijn ingevuld, kan niet iedereen het geduld opbrengen om bijvoorbeeld de 1166 Kyber Bricks, 380 personages of 119 ruimteschepen te verzamelen. De twintig uur die het kost om het verhaal uit te spelen is voor menig speler al genoeg, maar verzamelaars beginnen dan pas net met de modus waar het voor hen allemaal om draait: Free Play.

The Skywalker Saga heeft een grote valkuil: er is zóveel te doen, zien en te verzamelen dat het menig speler gaat duizelen – of vervelen. Al die blokjes zitten immers aan elkaar met weinig interessante gameplay die zelden uitdaagt. Blokjes die je pas echt kunt waarderen als je een grote fan bent van (Lego) Star Wars. Of als je een zoon, dochter, neefje of nichtje hebt om mee te spelen, verspreid over enkele weken. Of een vriend(in) natuurlijk, die het heerlijk vindt om onderuitgezakt als iconische personages door iconische locaties te rennen, of zelfs voor het eerst een game aanraakt. In co-op komt The Skywalker Saga immers het best tot zijn recht, en houdt het bij beide spelers lang genoeg een glimlach op het gezicht.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Voor deze recensie is gespeeld op een Xbox Series X. 

Uitstekend
Conclusie

De grootste Lego-game ooit is ook de veelomvattendste Star Wars-game ooit. The Skywalker Saga biedt tientallen uren plezier, mits je een gigantische Star Wars-fan of fanatieke verzamelaar bent, óf hem achterover hangend speelt met een zoon, dochter of vriend(in). Voor uitdagende gameplay ben je aan het verkeerde adres.

Plus- en minpunten
  • Grootste Lego-game ooit, zee van herkenning voor Star Wars-fans, heerlijk hersenloos co-op-plezier
  • Weinig uitdagend, openwereldsegmenten wisselend in kwaliteit

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!