Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan
Reviews

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan

Onvergeeflijk moeilijke games werden niet zo heel lang geleden nog ‘Nintendo Hard’ genoemd. Het klopt dat er op de NES tal van duivels lastige games uitkwamen. Spellen als Contra, Battletoads of Ninja Gaiden uitspelen was terecht iets om trots op te zijn. De ongekroonde koning van dit rijtje moeilijke games was misschien wel Ghosts ‘n Goblins. Met Resurrection is die reeks na jaren van afwezigheid uit de dood opgestaan. Het is er in de tussentijd niet makkelijker op geworden.

Dat klinkt misschien alsof er weinig nieuws onder de zon is met dit nieuwe deel, maar Resurrection heeft genoeg te bieden en bevat een opvallend ander grafisch stijltje. De grimmige pixels zijn ingewisseld voor iets dat nog het meest lijkt op een tekening op perkament. Die nieuwe stijl is even wennen en stilstaande screenshots doen het eigenlijk geen recht. Ghosts ‘n Goblins Resurrection moet je in actie zien.

Monsters mash

Er beweegt namelijk een heleboel op ieder moment in dit spel. Zombies graven zich uit hun graf omhoog, vliegende demonen maken snoekduiken en monsterlijke planten laten hun wortels uit de grond schieten. Alles is in werking gesteld om koene ridder Arthur te dwarsbomen. Terwijl er monsters uit alle hoeken en gaten van het scherm verschijnen, moet hij ook nog allerlei andere obstakels zien te overleven. Bodemloze putten, guillotines, zeeën van vuur: je kunt het zo gek niet bedenken of het staat hem in de weg.

Het spreekt voor zich dat Arthur niet zonder kleerscheuren zijn geliefde prinses kan bereiken. Resurrection is, geheel typerend voor Ghosts ‘n Goblins, aan de moeilijke kant. De hoeveelheid vijanden en gevaren is regelmatig overdonderend, waardoor doorzetten vaak de enige methode is. Wie blijft proberen ontdekt namelijk de patronen in alle hindernissen.

©GMRimport

Opties voor iedereen

Dit nieuwe deel weet daarnaast de listige gevaren op verschillende manieren behapbaar te maken. Zo zijn er geen levens meer en bevatten de levels ook veel meer checkpoints. Resurrection is daarnaast de eerste game in de serie met verschillende moeilijkheidsgraden.

Het wordt door het spel aanbevolen om op de moeilijkste stand te spelen, maar wie niet zit te wachten op honderd keer doodgaan op hetzelfde gedeelte, kan ook voor de wat gematigde opties gaan. Alleen op de laagste moeilijkheidsgraad loop je extra content mis, maar daar staat weer tegenover dat Arthur meteen weer op dezelfde plek wordt neergezet wanneer hij het loodje heeft gelegd. In de opties is daarnaast de Magic Metronome te vinden, waarmee de gameplay op ieder moment een beetje vertraagd kan worden.

op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering.

-

Ongeacht de gekozen moeilijkheidsgraad heeft Resurrection nog een troef achter de hand dat het leven van iedere speler iets makkelijker maakt. Wie goed oplet en in de levels regenboogkleurige feetjes vindt, kan hiermee investeren in een skill tree. Subtiele upgrades voor Arthur, zoals de mogelijkheid om hem tijdelijk te klonen of hem twee wapens tegelijk te laten dragen, helpen al een boel. Ook speciale spreuken met een tijdelijk effect behoren tot het aanbod. Daarmee kunnen alle vijanden op het scherm veranderd worden in ongevaarlijke kikkers, of kan er een beschermende vlam opgeroepen worden.

Te traag

Zelfs met al deze toevoegingen is Resurrection geen makkelijke game. Dat hoort bij een nieuwe Ghost ‘n Goblins, maar net zoals bij de voorgaande games is de balans daarin vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal op de aanbevolen Legend-stand voelt het spel soms best flauw en oneerlijk. Dat komt vooral door de hordes vijanden die uit de meest onmogelijke richtingen komen. Omdat Arthur zijn lansen maar in vier richtingen af kan vuren, voelt doodgaan soms echt onvermijdelijk.

Tel daarbij de trage automatisch scrollende gedeeltes van levels of strontvervelende eindbazen op en je hebt een game die vaak genoeg frustreert. Daar wordt nog een schepje bovenop gedaan in de vrij te spelen schaduwversies van bestaande levels. Hierin zijn gevaren en vijanden nog massaler aanwezig. Alleen door ook deze levels uit te spelen is het echte einde van Resurrection te zien.

©GMRimport

Dat vraagt dus nogal wat geduld van de gemiddelde speler. Wie het spel op de laagste moeilijkheidsgraad zet, rent binnen een paar uur wel door de levels heen, maar op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering. Resurrection is dan ook echt voor de diehards die de kunst zien in het meesteren van ieder level. Juist op de moeilijkste stand valt op dat het spel heel erg stroef bestuurt. Arthur’s sprongen zijn nauwelijks meer te corrigeren en zijn standaard drafje is bijzonder traag. De logge besturing kan de intense actie op dit niveau nauwelijks bijbenen.

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch voor €29,99.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gedeelte van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack bekend
Nieuws

Gedeelte van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack bekend

Met o.a. CKY, Motörhead en Wavves

Activision heeft een gedeelte van de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4 onthuld.

Toen de game eerder deze maand werd aangekondigd, werd beloofd dat de collectie niet alleen muziek uit de oorspronkelijke versies van de game zou bevatten, maar ook nieuwe muziek. Dit werd ook al gedaan bij Tony Hawk's Pro Skater 1+2.

Activision heeft nu een speellijst op Spotify geplaatst met een gedeelte van de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4. We weten dat het om een gedeelte gaat, omdat het 'Wave One' wordt genoemd. Dichterbij de release worden er dus waarschijnlijk nog meer nummers van de soundtrack bekendgemaakt.

Het gaat tot nu toe om de volgende nummers van de volgende bands:

  • Ace of Spades van Motörhead

  • Them Bones van Alice in Chains

  • Ultimate van Denzel Curry

  • Damaged Goods van Gang of Four

  • 96 Quite Bitter Beings van CKY

  • Yankee and the Brave (Ep. 4) van Run the Jewels

  • King of the Beach van Wavves

  • Real Thing van Turnstile

  • Not the Same van Bodyjar

  • New Wage Salary van End It

  • Head van Jeff Rosenstock

  • Collard Greens van Schoolboy Q en Kendrick Lamar

  • Outta Here van KRS-One

  • Result van TCMF

  • Dog Years van Urethane

  • Charlotte van Kittie

  • Mass Appeal van Gang Starr

  • Faster than the World van H20

  • Roadkill van Starcrawler

  • Amoeba van Adolescents

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update
Nieuws

Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update

Onder andere Dual Front en visuele verbeteringen worden

Ubisoft heeft uitgelicht wat de eerder aangekondigde Rainbow Six Siege X-update betekent voor de tactische shooter. Onder andere de nieuwe gamemodus Dual Front en het feit dat de game free-to-access wordt komen aan bod.

Dat deed het bedrijf middels een presentatie die werd uitgezonden, al konden fans ook een evenement in Atlanta bijwonen om de onthulling samen met medespelers mee te maken. 

De update, genaamd Rainbow Six Siege X, voegt meer content toe aan de shooter in de vorm van een nieuwe gamemodus genaamd Dual Front. Daarin nemen - zoals eerder was gelekt - twee teams van zes spelers het tegen elkaar op in een grotere speelomgeving waarin ze dieper in het territorium van de tegenstander moeten gaan. Iedereen blijft in Dual Front overigens respawnen, waar doodgaan in Rainbow Six Siege doorgaans betekent dat je jouw teammates moet spectaten.

Verder verbetert de update het uiterlijk van de maps met dank aan een nieuw belichtingssysteem, wordt audio nauwkeuriger en kunnen onder andere gasbuizen in de omgeving gebruikt worden voor een tactisch voordeel. 

Misschien wel de meest opvallende keuze die samengaat met de update is dat Rainbow Six Siege gedeeltelijk free-to-play wordt. Spelers kunnen gratis beginnen met spelen in de unranked modi van het spel, en maximaal 26 van de 76 beschikbare operators vrijspelen. 

Wie de betaalde versie van het spel aanschaft krijgt ook toegang tot de competitieve modi als Ranked en Siege Cup, en kan 50 operators bemachtigen. Spelers die Rainbow Six Siege al bezitten behouden al hun content. Ubisoft gaat ook harder inzetten op eSports door een aparte tab in het menu toe te voegen.

De beta-versie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Toegang tot de beta wordt verleend middels Twitch Drops, dus spelers moeten op Twitch Rainbow Six Siege livestreams kijken om toegang te krijgen. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl kreeg een previewbuild van de Dual Front-modus voorgeschoteld, en kreeg al meer te horen over de veranderingen die in Rainbow Six Siege X worden doorgevoerd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!