Fuser vindt de ritmegame opnieuw uit
Reviews

Fuser vindt de ritmegame opnieuw uit

Vijftien jaar geleden bracht ontwikkelaar Harmonix het spel Guitar Hero uit. De combinatie van ritmegame en plastic gitaar bleek een gouden greep. Het succes was zo groot dat de markt binnen een paar jaar compleet verzadigd was door alle vervolgen, uitbreidingen en spin-offs. Daardoor lijkt men anno nu bijna vergeten hoe leuk Guitar Hero en alles wat daarop volgde eigenlijk was. Met de dj-simulator Fuser bewijst Harmonix opnieuw dat ze muziekgames als geen ander snappen.

Dit is niet de eerste keer dat er een poging wordt gedaan om van dj’en een game te maken. Activision probeerde het eerder al door de Guitar Hero-formule van ritmisch op de juiste knoppen drukken te combineren met een imitatiedraaitafel. Het was een aardig idee, maar het voelde nooit helemaal aan als het echte werk. Fuser doet het beter en verplicht de speler niet om een apart accessoires aan te schaffen. De controller is in deze game de mixer.

Dat werkt ongeveer zo: met een stapel singles neem je plaats achter een virtuele draaitafel met daarop plek voor vier platen. Iedere positie is bestemd voor een onderdeel van een al bestaand nummer. De baslijn van Fatboy Slims Rockafeller Skank, de trompet van Lizzo’s Good as Hell, of de zangpartij van Coldplay’s Clocks kunnen op die manier op tafel geplaatst worden. Doe dat op het juiste moment - op de downbeat of net op het moment dat er een pauze zit in een rap - en je combineert met een paar ritmische drukken op de knoppen een mash-up van stijlen en genres.

©GMRimport

Dj school

In de uitgebreide campagne worden de nuances en fijne kneepjes van het mixen verder uitgelegd. Het bijbehorende verhaal functioneert vooral als een uitstekende tutorial die met ieder optreden een nieuwe knop op je mixpaneel introduceert.

Aanvankelijk is het feit dat de meest onlogische combinaties van nummers goed klinken genoeg om te vermaken. De techniek achter Fuser die de zang van Never Gonna Give You Up laat passen bij de beat van Benny Banassi’s Satisfaction voelt bijna als magie. De campagne introduceert daarbovenop filters, manieren om op het hoogtepunt van een nummer met een drop een compleet andere mix in te zetten en zelfs virtuele instrumenten om simpele ‘loops’ mee te maken. Na ongeveer zes uur heb je de fijne kneepjes van dj’en in Fuser onder de knie.

©GMRimport

Beperkte missies

De campagne is zo fijn omdat nieuwe spelelementen gecombineerd worden met duidelijke instructies en verzoeken. Je mentoren geven aan wat ze precies willen zien en horen. Daarbij moeten allerlei acties onder tijdsdruk gebeuren: mixen versnellen, vertragen, of alleen maar laten bestaan uit drie disks die razendsnel afgewisseld worden. Het publiek heeft daarnaast ook zo zijn verzoekjes. Soms is dat een specifiek nummer, de andere keer is het een verzoek voor een bepaald genre of instrument die binnen een paar seconden ingezet moet worden voor extra punten.

De singleplayer is cruciaal om het spel onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd word je pas echt goed wanneer je zelf gaat experimenteren. Na het einde van iedere set krijg je een score toebedeeld die meestal laag uitvalt. Alleen door een eigen draai te geven aan de instructies van je dj-docenten kom je boven de drie sterren uit.

Door aan iedere sessie een score te hangen, nodigt Fuser uit om dezelfde optredens nog een keer te proberen, maar helaas zijn alle opties en trucjes die je later leert in de verhaallijn niet toe te passen op eerdere missies. De campagne is daardoor een uitstekende leerschool, maar niet ideaal om met alle opties verder te experimenteren.

De singleplayer is cruciaal om het spel onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd word je pas echt goed wanneer je zelf gaat experimenteren.

-

Ontbrekende modi

Met alle vaardigheden en gegarandeerd succesvolle combinaties op zak, ligt de wereld voor je open na het voltooien van de verhaallijn. Helaas valt Fuser juist op dat moment een beetje uit elkaar. Games zoals Rock Band of Guitar Hero hadden een arcademodus waarin het draaide om het halen van een zo’n hoog mogelijke score. Fuser moet het doen met een freestylemodus, waarin er zonder highscores en verzoekjes vrijuit geëxperimenteerd kan worden, en een online battle-modus.

Het probleem van de battle-modus is dat een online tegenstander vinden erg lastig is. Lukt het wel om te verbinden met een rivaliserende dj, dan barst de strijd om de meeste muziekkennis los. Twee spelers moeten namelijk tegelijkertijd een mix creëren door aan verzoeken te voldoen en met de juiste timing platen in te zetten. Afhankelijk van het ritme en de verzoekjes van het publiek zijn sommige platen meer punten waard, waardoor je de muziekkeuzes van je tegenstander kan overstemmen. In de praktijk is de battle-modus een nogal chaotische modus die bovendien behoorlijk haaks staat op het vrije experimenteren van de rest van het spel.

©GMRimport

All night long

Interessanter zijn de uitdagingen die Harmonix zelf online zet. Spelers kunnen aan de hand van een opdracht - om bijvoorbeeld een chille mix te maken - zelf gedeeltes van hun mixen uploaden. Andere ’dj’s kunnen die vervolgens bekijken en beoordelen. Bij het online delen van een set wordt het belang van goede aankleding ook benadrukt. Fuser heeft een uitgebreid aanbod van outfits, vuurwerk en achtergrondeffecten. Dat zijn vooral bonussen die vrijgespeeld worden met succesvolle online of offline optredens.

De aankleding van je performance is belangrijk, want geregeld maak je in Fuser creaties die echt ontzettend goed klinken. Dit is een game die gemaakt is voor de share-functies waar de meeste consoles tegenwoordig wel over beschikken. Dat het spel op sommige vlakken misschien tekortschiet, vergeet je onmiddellijk wanneer je Call Me Maybe weet te combineren met Smash Mouths All-Star en het virtuele publiek helemaal losgaat.

Fuser is verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!