Fuser vindt de ritmegame opnieuw uit
Gamer.nl
Reviews

Fuser vindt de ritmegame opnieuw uit

Vijftien jaar geleden bracht ontwikkelaar Harmonix het spel Guitar Hero uit. De combinatie van ritmegame en plastic gitaar bleek een gouden greep. Het succes was zo groot dat de markt binnen een paar jaar compleet verzadigd was door alle vervolgen, uitbreidingen en spin-offs. Daardoor lijkt men anno nu bijna vergeten hoe leuk Guitar Hero en alles wat daarop volgde eigenlijk was. Met de dj-simulator Fuser bewijst Harmonix opnieuw dat ze muziekgames als geen ander snappen.

Dit is niet de eerste keer dat er een poging wordt gedaan om van dj’en een game te maken. Activision probeerde het eerder al door de Guitar Hero-formule van ritmisch op de juiste knoppen drukken te combineren met een imitatiedraaitafel. Het was een aardig idee, maar het voelde nooit helemaal aan als het echte werk. Fuser doet het beter en verplicht de speler niet om een apart accessoires aan te schaffen. De controller is in deze game de mixer.

Dat werkt ongeveer zo: met een stapel singles neem je plaats achter een virtuele draaitafel met daarop plek voor vier platen. Iedere positie is bestemd voor een onderdeel van een al bestaand nummer. De baslijn van Fatboy Slims Rockafeller Skank, de trompet van Lizzo’s Good as Hell, of de zangpartij van Coldplay’s Clocks kunnen op die manier op tafel geplaatst worden. Doe dat op het juiste moment - op de downbeat of net op het moment dat er een pauze zit in een rap - en je combineert met een paar ritmische drukken op de knoppen een mash-up van stijlen en genres.

©GMRimport

Dj school

In de uitgebreide campagne worden de nuances en fijne kneepjes van het mixen verder uitgelegd. Het bijbehorende verhaal functioneert vooral als een uitstekende tutorial die met ieder optreden een nieuwe knop op je mixpaneel introduceert.

Aanvankelijk is het feit dat de meest onlogische combinaties van nummers goed klinken genoeg om te vermaken. De techniek achter Fuser die de zang van Never Gonna Give You Up laat passen bij de beat van Benny Banassi’s Satisfaction voelt bijna als magie. De campagne introduceert daarbovenop filters, manieren om op het hoogtepunt van een nummer met een drop een compleet andere mix in te zetten en zelfs virtuele instrumenten om simpele ‘loops’ mee te maken. Na ongeveer zes uur heb je de fijne kneepjes van dj’en in Fuser onder de knie.

©GMRimport

Beperkte missies

De campagne is zo fijn omdat nieuwe spelelementen gecombineerd worden met duidelijke instructies en verzoeken. Je mentoren geven aan wat ze precies willen zien en horen. Daarbij moeten allerlei acties onder tijdsdruk gebeuren: mixen versnellen, vertragen, of alleen maar laten bestaan uit drie disks die razendsnel afgewisseld worden. Het publiek heeft daarnaast ook zo zijn verzoekjes. Soms is dat een specifiek nummer, de andere keer is het een verzoek voor een bepaald genre of instrument die binnen een paar seconden ingezet moet worden voor extra punten.

De singleplayer is cruciaal om het spel onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd word je pas echt goed wanneer je zelf gaat experimenteren. Na het einde van iedere set krijg je een score toebedeeld die meestal laag uitvalt. Alleen door een eigen draai te geven aan de instructies van je dj-docenten kom je boven de drie sterren uit.

Door aan iedere sessie een score te hangen, nodigt Fuser uit om dezelfde optredens nog een keer te proberen, maar helaas zijn alle opties en trucjes die je later leert in de verhaallijn niet toe te passen op eerdere missies. De campagne is daardoor een uitstekende leerschool, maar niet ideaal om met alle opties verder te experimenteren.

De singleplayer is cruciaal om het spel onder de knie te krijgen, maar tegelijkertijd word je pas echt goed wanneer je zelf gaat experimenteren.

-

Ontbrekende modi

Met alle vaardigheden en gegarandeerd succesvolle combinaties op zak, ligt de wereld voor je open na het voltooien van de verhaallijn. Helaas valt Fuser juist op dat moment een beetje uit elkaar. Games zoals Rock Band of Guitar Hero hadden een arcademodus waarin het draaide om het halen van een zo’n hoog mogelijke score. Fuser moet het doen met een freestylemodus, waarin er zonder highscores en verzoekjes vrijuit geëxperimenteerd kan worden, en een online battle-modus.

Het probleem van de battle-modus is dat een online tegenstander vinden erg lastig is. Lukt het wel om te verbinden met een rivaliserende dj, dan barst de strijd om de meeste muziekkennis los. Twee spelers moeten namelijk tegelijkertijd een mix creëren door aan verzoeken te voldoen en met de juiste timing platen in te zetten. Afhankelijk van het ritme en de verzoekjes van het publiek zijn sommige platen meer punten waard, waardoor je de muziekkeuzes van je tegenstander kan overstemmen. In de praktijk is de battle-modus een nogal chaotische modus die bovendien behoorlijk haaks staat op het vrije experimenteren van de rest van het spel.

©GMRimport

All night long

Interessanter zijn de uitdagingen die Harmonix zelf online zet. Spelers kunnen aan de hand van een opdracht - om bijvoorbeeld een chille mix te maken - zelf gedeeltes van hun mixen uploaden. Andere ’dj’s kunnen die vervolgens bekijken en beoordelen. Bij het online delen van een set wordt het belang van goede aankleding ook benadrukt. Fuser heeft een uitgebreid aanbod van outfits, vuurwerk en achtergrondeffecten. Dat zijn vooral bonussen die vrijgespeeld worden met succesvolle online of offline optredens.

De aankleding van je performance is belangrijk, want geregeld maak je in Fuser creaties die echt ontzettend goed klinken. Dit is een game die gemaakt is voor de share-functies waar de meeste consoles tegenwoordig wel over beschikken. Dat het spel op sommige vlakken misschien tekortschiet, vergeet je onmiddellijk wanneer je Call Me Maybe weet te combineren met Smash Mouths All-Star en het virtuele publiek helemaal losgaat.

Fuser is verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!