De Top 100 van 2023: Deel 5: 10 t/m 1
Reviews

De Top 100 van 2023: Deel 5: 10 t/m 1

Het jaar is bijna afgelopen. Traditiegetrouw blikt Gamer.nl vooruit naar de meest veelbelovende games van volgend jaar. In de Top 100 van 2023 tellen we af naar nummer 1, die op oudjaar wordt onthuld. Inderdaad, dat is vandaag!

Lees hier de regels voor de Top 100 van 2023 en waarom bepaalde games wel of niet in de lijst staan. Je vindt daar ook een aantal spellen die de lijst niet hebben gehaald.

Vorige afleveringen gemist? Je vindt ze hier:

De afgelopen dagen hebben we negentig verschillende games besproken. Daar zaten vast al de nodige games tussen waar je naar uitkijkt. Vandaag, op oudjaar, is het echter de beurt aan een lijstje dat altijd weer speciaal is: de tien games waar we collectief het meest naar uitkijken. Wie weet zijn dit wel de games die aan het eind van volgend jaar alle toplijstjes domineren, die naar huis gaan met de Game Awards, en waar we dan zelf – hopelijk – genietend op terugkijken. Zit je er klaar voor? Daar gaan we!

10. Street Fighter 6 

Ontwikkelaar: Capcom
Platforms: pc, PS5, PS4, Xbox Series X/S
Releasedatum: 2 juni 2023

Street Fighter 6 betekent op alle vlakken een flinke stap vooruit. De game is onderverdeeld in drie hoofdmodi. In het meer traditionele Fighting Ground vinden we alles terug wat ook in Street Fighter 5 zat. Volledig nieuw zijn de World Tour en de Battle Hub. World Tour is een singleplayermodus waarin je met een eigen avatar de wereld verovert. Je bepaalt zelf je uiterlijk en vechtstijl en traint met legendarische vechtersbazen uit de serie. Battle Hub is een sociale hubwereld waar je vervolgens met deze avatar kan rondhuppelen. Hier kun je je volgende tegenstander uitzoeken. Vechten doe je vervolgens op een arcadekast en ja, je kunt dus ook met andere mensen meekijken! Je kunt hier overigens ook nog een handvol klassieke Capcom-games spelen en nieuwe items kopen voor je avatar. Dat geeft een beetje PlayStation Home-vibes, maar laten we het hopen dat het Street Fighter 6 beter vergaat.

Met zo’n sociale opzet is het natuurlijk wel fijn als iedereen mee kan doen en met nieuwe besturingsopties belooft Street Fighter 6 eindelijk toegankelijk te worden voor nieuwkomers. Maar let wel, het is niet de bedoeling om Street Fighter makkelijker te maken. De basale besturing, waarmee button bashen ineens daadwerkelijk effectief is, is echt alleen maar bedoeld om mensen makkelijker kennis te laten maken met de game. Wie de lat voor zichzelf hoger wil leggen en de mooiste moves en combo’s onder de knie wil krijgen, zal uiteindelijk toch moeten doorstromen naar de traditionele besturing. Dat vinden wij een interessante opzet en we hopen dat Street Fighter 6 hiermee het vechtgenre, wat tegenwoordig toch behoorlijke niche is, weer een beetje kan openbreken.

©GMRimport

©GMRimport

9. Final Fantasy 7 Rebirth 

Ontwikkelaar: Square Enix
Platforms: PS5
Releasedatum: Winter 2023

De nummering van Final Fantasy-games is voor buitenstaanders altijd een groot mysterie geweest. In lijn van die traditie heeft Square Enix besloten om de 'remake' van Final Fantasy 7 op te rekken tot een trilogie. Want waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan? Rebirth is het middelste hoofdstuk en dus een rechtstreeks vervolg op Final Fantasy 7 Remake uit 2020. Daarbij is het overigens belangrijk om te vermelden dat deze trilogie geen rechtstreekse remake van de PlayStation-klassieker is. Het is een compleet nieuwe interpretatie van - of beter gezegd: een soort vervolg op - het verhaal geschikt voor een nieuw publiek, dus het is nog een beetje een verrassing welke kant Rebirth precies opgaat.

We weten in ieder geval dat Rebirth de draad oppakt waar Remake ophield. Dat betekent dat Cloud in zijn strijd met Sephiroth het stadje Kalm heeft bereikt en op het punt staat om de wereld buiten Midgar te verkennen. Final Fantasy blonk altijd al uit in de levendigheid van de spelwereld, maar Rebirth belooft de lat nóg hoger te leggen. De extra kracht van de PlayStation 5 ten opzichte van de vorige generatie, komt volgens Square Enix dan ook goed van pas. Producent Yoshinori Kitase liet in ieder geval al weten dat de grootsheid van deze nieuwe spelwereld alleen mogelijk is op deze generatie hardware. Volgende winter ontdekken we of dat meer dan alleen grootspraak is.

©GMRimport

8. Diablo 4 

Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Platforms: pc, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One
Releasedatum: 6 juni 2023

Diablo 4 grijpt terug op de duistere wortels van de franchise. De strijd tussen de High Heavens en de Burning Hells raast in dit deel verder en als speler zit je er middenin. In de praktijk houdt dat in dat er weer lekker veel kerkers zijn om te plunderen. Dat doe je dit keer als een van de vijf verschillende classes, die natuurlijk allemaal zo hun unieke eigenschappen hebben. De Barbarian en Rogue kunnen bijvoorbeeld bijzondere dingen met hun wapens, terwijl de Sorceress, Druid en Necromancer op hun beurt over allerlei magische krachten beschikken.

Tot zover lijkt Diablo 4 niet zo gek veel van zijn voorganger te verschillen. Wat wél nieuw is binnen de serie, is dat Diablo 4 zich afspeelt in een open spelwereld. Spelers krijgen nu wel de vrijheid om tot op zekere hoogte te bepalen in welke volgorde ze de regio’s verkennen. Die overstap was voor Blizzard uitdagend, want het is wel nog steeds de bedoeling om het verhaal in een specifieke volgorde te vertellen, met een duidelijk begin, midden en eind. We zijn benieuwd of Blizzard daar in slaagt. Verder is goed om te weten dat Diablo 4 wel microtransacties heeft, maar alleen voor cosmetische items. In tegenstelling tot de mobiele game Diablo Immortal is dit dus geen pay-to-win-systeem. Op zich een beetje treurig dat dit tegenwoordig nieuws moet zijn, maar het is in ieder geval bemoedigend dat Blizzard leert van fouten uit het verleden. Nu nog hopen dat ze ook de crunch tot een minimum kunnen beperken en dat het team op een gezonde manier de geplande releasedatum kan halen.

©GMRimport

7. Dead Space 

Ontwikkelaar: Motive Studio
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 27 januari 2023

Wanneer is een game toe aan een remake? Wat ons betreft komt een game er pas in aanmerking voor als de voortschrijdende technologie de ontwikkelaar in staat stelt om echt iets nieuws te doen. Betere graphics en audio kunnen een horrorgame bijvoorbeeld naar een nieuw niveau tillen. We hebben goede hoop dat dat met Dead Space het geval is. De oorspronkelijke game uit 2008 is met recht een klassieker. Toenmalig ontwikkelaar Visceral Games slaagde er niet alleen in het iconische ruimteschip USG Ishimura heel sfeervol neer te zetten, maar wist het ook interessant te maken om eindeloze hordes ruimtezombies af te schieten. Dat kwam onder andere doordat je heel precies ledematen van de monsters af kon schieten. Vijftien jaar later is er technisch meer mogelijk en dat laat ontwikkelaar Motive Studio graag zien.

Necromorphs – zoals de eerdergenoemde ruimtezombies eigenlijk heten – zijn nauwkeurig opgebouwd uit lagen huid, vlees en spieren. Al die ‘laagjes’ reageren net weer anders op jouw wapens. Het ene wapen smelt de huid weg, een ander zaagt zich dwars door het vlees heen. Maar Dead Space is niet alleen maar macaber, het is dankzij de grafische vooruitgang ook een stuk sfeervoller. De dramatischere belichting betekent automatisch ook dat er meer donkere hoekjes zijn voor de Necromorphs om zich in te verstoppen. We leggen de schone onderbroeken vast klaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

6. Starfield 

Ontwikkelaar: Bethesda Game Studios
Platforms: pc, Xbox Series X/S
Releasedatum: Eerste helft 2023

Wat is er niet mogelijk in Starfield? In Bethesda Game Studios’ volgende magnus opus kunnen we letterlijk en figuurlijk naar de sterren en daar ver, ver voorbij. Kort door de bocht is Starfield te omschrijven als ‘Skryim in de ruimte’. De manier waarop je rondloopt, met andere personages praat en zelfs op vijanden schiet, is kenmerkend voor een game uit de stal van Bethesda. Maar Starfield is niet voor niets een van de hoofdredenen geweest voor Microsoft om Bethesda in te lijven. De game is al sinds 2015 actief in ontwikkeling en belooft groots, grootser, grootst te worden.

Starfield speelt zich af in de toekomst, als de mensheid allang niet meer alleen op Aarde vertoeft. The Settled Systems bevindt zich zo’n vijftig lichtjaren van ons eigen zonnestelsel vandaan en is het toneel voor deze ruimte-rpg. Met meer dan duizend planeten om te verkennen, legt Bethesda de lat voor zichzelf hoger dan ooit tevoren. Dat zullen overigens niet allemaal bruisende planeten zijn vol interessante locaties; sommige planeten zijn nou eenmaal niets meer dan een zwevend rotsblok in de ruimte waar (bijna) niets leeft. Maar je kán er naartoe. Je kan er bijvoorbeeld een eigen nederzetting bouwen. Bovendien vlieg je er heen met je eigen ruimteschip, dat je zelf tot in detail bouwt en samenstelt. Hadden we al gezegd dat je ook in de ruimte kunt dogfighten met dit schip? Dit alles bij elkaar maakt van Starfield de game waar we al van dromen sinds we zelf richting de maan en sterren kijken. Of althans, dat hopen we.   

©GMRimport

©GMRimport

5. Star Wars Jedi: Survivor 

Ontwikkelaar: Respawn Entertainment
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S
Releasedatum: 17 maart 2023

Even leek het huwelijk tussen Star Wars en EA niet meer te redden. Terwijl Battlefront 2 bakken kritiek over zich heen kreeg, werd het veelbelovende Project Ragtag juist geannuleerd omdat EA meer toekomst (lees: geld) zag in multiplayergames. En toen was daar plotseling Star Wars Jedi: Fallen Order, alsof alle midi-chlorians in het universum zich manifesteerden in één game. Uitgerekend Respawn Entertainment, vooral bekend van multiplayergames, leverde een singleplayerhit af die ons liet ervaren hoe het is om een Jedi te zijn. Dan kan een vervolg natuurlijk niet uitblijven en dat vervolg komt uiteraard hoog binnen op onze verlanglijstjes.

Behalve dat we er weer op los kunnen meppen met een lichtzwaard (of twee) alsof het een lieve lust is, weten we nog niet bijzonder veel over Jedi: Survivor. De game speelt zich vijf jaar na de vorige game af en Cal Kestis heeft nog steeds het hele Keizerrijk achter hem aan. Zelf beschikt hij over meer baardgroei en een lichtzwaard met quillons aan de zijkant, zoals Kylo Ren in de films ook had.

Een mogelijk interessant detail is dat vlak voor de release een inhakend boek uitkomt, getiteld Star Wars Jedi: Battle Scars. Dit boek speelt zich af tussen de twee games en op de kaft zien we de Fifth Brother, een personage dat ook een rol had in Star Wars Rebels en de Disney+-serie Obi-wan Kenobi. Een voorbode van wat komen gaat? We hopen verder vooral dat de Wookiees er niet meer uitzien als chocoladepaashazen die te lang in de zon hebben gestaan. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

4. Resident Evil 4  

Ontwikkelaar: Capcom
Platforms: pc, PS5, PS4, Xbox Series X/S
Releasedatum: 24 maart 2023

Net als bij Dead Space kun je je afvragen in hoeverre een remake van Resident Evil 4 nou echt nodig is. Resident Evil 4 ís toch al een legendarische horrorgame? Bovendien is Resident Evil 4 al op ieder denkbaar platform speelbaar, tot aan smartphones en in vr aan toe. Toch wist Capcom met de vorige remakes steeds iets geweldigs neer te zetten en dat stemt hoopvol voor de remake van deel vier.

Waar Resident Evil 2 en 3 behoorlijk met elkaar vervlochten zijn en zich afspelen in en rondom Raccoon City, speelt Resident Evil 4 zich jaren later af op een totaal nieuwe locatie. In Spanje moet Leon S. Kennedy, met zijn iconische lammy jas, zich staande zien te houden ten overstaan van hordes zombies die worden aangestuurd door een parasiet. Ze lijken misschien dom, maar zijn nog vaardig genoeg om je de stuipen op het lijf te jagen met een kettingzaag!

Vanzelfsprekend ziet deze remake er een heel stuk mooier uit dan de klassieker uit 2005, maar we weten ook dat Capcom meer doet dan alleen een beetje de graphics opkalefateren. Bij Resident Evil 3 was er daardoor de nodige content weggeknipt, maar Resident Evil 4 zou qua lengte ongeveer even lang moeten zijn als het origineel, zo belooft de ontwikkelaar. Verder staat het origineel bekend om de ‘tank besturing’, maar in de remake kun je Leon wel bewegen terwijl je een wapen richt. Het is ook de bedoeling dat deze remake enger is, door onder andere de nadruk wat vaker te leggen op stealth. We verwachten juist op die momenten ook de nodige jumpscares. Hopelijk hebben we na Dead Space dus nog wat schone onderbroeken over.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

3. Hollow Knight: Silksong

Ontwikkelaar: Team Cherry
Platforms: pc, PS5, PS4, Switch, Xbox Series X/S, Xbox One
Releasedatum: 2023

Al drie jaar lang nemen we Hollow Knight: Silksong hoopvol op in onze Top 100. En al drie jaar lang laat ontwikkelaar Team Cherry ons hangen. De anticipatie loopt op! De game kwam eind 2019 nog binnen op plek 12, maar het jaar erop steeg ‘ie naar de derde plek. Vorig jaar duwden onder andere God of War Ragnarök en Elden Ring de game naar de zesde plek – geen schande - en nu herovert Silksong dus de derde plek in het klassement.

Het verhaal achter Silksong is inmiddels wel bekend: Wat begon als een uitbreiding op Hollow Knight, groeide dusdanig uit de klauwen dat de kleine ontwikkelaar Team Cherry besloot er een volwaardig vervolg van te maken. Je speelt nu niet meer als de titulaire Hollow Knight, maar als Hornet, die zich sneller beweegt en bewapend is met een vliegensvlugge naald. Dat is niet het enige wat veranderd is: in Hollow Knight moesten spelers afdalen in de krochten van Hallownest, terwijl je in Silksong juist uit de diepte van het Pharloom-koninkrijk een weg omhoog moet banen.

Sinds de aankondiging is weinig over de game naar buiten gebracht, dus wie weet hoe groot en complex Hollow Knight: Silksong inmiddels is geworden. Wel passeerde het spel met een paar korte gameplaybeelden de revue tijdens de afgelopen Xbox & Bethesda Games Showcase en juist dát stemt hoopvol, want volgens Microsoft moesten al die games in die presentatie binnen twaalf maanden uitkomen. In dat geval mogen we Silksong nog in de eerste helft van 2023 verwelkomen. Zou het dan eindelijk zover zijn? De game zou trouwens oorspronkelijk alleen naar pc en Switch uitkomen, maar staat nu op de rol voor bijna elk denkbaar platform. Zo spinnen we toch nog zijde bij deze lange ontwikkelcyclus.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

2. Marvel’s Spider-Man 2 

Ontwikkelaar: Insomniac Games
Platforms: PS5
Releasedatum: Herfst 2023

Over spinnen gesproken: Spider-Man, Spider-Man, rekende af met het stigma dat op licentiegames rust zoals een topstudio als Insomniac dat kan. Met ogenschijnlijk speels gemak zette de ontwikkelaar van games als Ratchet & Clank niet alleen een hele lekkere titel neer, maar stampte het ook een superheldenuniversum uit de grond. Peter Parker, MJ, Miles Morales; ze voelden allemaal gelijk vertrouwd, alsof we al drie films en zes tv-series binnen dit universum hadden gezien. Met een zwik aan dlc en natuurlijk Marvel’s Spider-Man: Miles Morales werd onze honger naar meer al deels gestild, maar het échte vervolg verschijnt aankomend jaar.

Uit de trailer halen we dat zowel Spider-Man (Peter Parker) als Spider-Man (Miles Morales) een belangrijke rol spelen in de game. Het is maar goed dat er tegenwoordig twee vriendelijke spinnenmannen door de buurt slingeren, want het ziet er naar uit dat Kraven the Hunter én Venom New York onveilig maken. Het einde van de eerste game suggereert dat deze Venom eigenlijk Harry Osborn is. Aangezien Harry een goede vriend van Peter Parker is, zou dat een extra persoonlijke twist aan het verhaal geven, wat helemaal past bij de weg die Insomniac is ingeslagen. Overigens sluiten we dan ook gelijk een optreden van de Green Goblin niet uit. Als de familie Osborn in de spotlight staat, lijkt het groene gevaar immers nooit ver weg.

Daarnaast zijn we benieuwd of Insomniac een verwijzing naar Marvel’s Wolverine in de game zal verwerken. Die game is immers bij dezelfde studio in ontwikkeling. Dat is natuurlijk geen garantie dat ze ook gelijk een universum delen, maar gewoon een kleine hint zou geen kwaad kunnen, toch? Ach, laten we ons eerst maar focussen op Spider-Man, voordat we in een heel web van crossovers en verwijzingen verstrikt raken!

©GMRimport

1. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Net als Hollow Knight: Silksong is ook The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom een bekende oudgediende van de Gamer.nl Top 100. Al is dit wel de eerste keer dat we de game met een officiële subtitel op kunnen nemen in de ranglijst. De afgelopen twee jaar ging de game nog officieus door het leven als The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2, wat desondanks goed was voor respectievelijk een eerste en een tweede plek. Nu is de game dus, mét definitieve titel, terug op de koppositie. Precies op tijd, want het langverwachte vervolg komt dit jaar ook écht uit.

Tears of the Kingdom is een rechtstreeks vervolg op Breath of the Wild. Het is ongebruikelijk dat Zelda-games rechtstreeks aansluiten op hun voorganger. Meestal spelen we met een totaal nieuwe Link in een totaal nieuw Hyrule. Nu keren we dus terug naar hetzelfde Hyrule als in Breath of the Wild, al zweven er dit keer wel allerlei luchteilanden boven het koninkrijk. Hoe die zwevende rotsen precies zijn ontstaan en wat ze te betekenen hebben is nog onduidelijk, maar ze spelen in ieder geval een belangrijke rol in het spel. Link kan naar rotsblokken vliegen of er juist weer van af paragliden. Nintendo voegt dus letterlijk een nieuwe laag toe aan een spelwereld die ons bijna zes jaar geleden al helemaal wild maakte.

Verder weten we nog bar weinig over de nieuwe Zelda. Ons grote enthousiasme is – al drie jaar lang – dan ook vooral gebaseerd op diens voorganger. Een rechtstreeks vervolg op misschien wel de beste Zelda-game ooit is wellicht een veilige keuze, maar ook eentje die heel goed kan uitpakken als Nintendo nog meer uit de Switch kan persen. Vergeet immers niet dat het origineel een lanceertitel van de console annex handheld was, en zelfs nog op de Wii U verscheen.

Tegelijkertijd liggen daar de valkuilen voor Tears of the Kingdom. Wat als de spelwereld té vertrouwd aanvoelt? Is diezelfde magie er dan nog wel? En hoeveel is er eigenlijk nog uit de Switch te persen? Steeds vaker (vooral tijdens het spelen van Pokémon Scarlet en Violet) twijfelen we of het niet tijd is voor een nieuwe generatie Nintendo-hardware. Het zou het ons ook weer niks verbazen als Nintendo juist met deze game aantoont dat je helemaal niet over de krachtigste hardware hoeft te beschikken om toch de beste game van het jaar te maken.   

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Gefeliciteerd! Je hebt het einde van de Top 100 van 2023 bereikt. Je weet nu inmiddels precies welke games eraan zitten te komen en welke spellen de moeite waard zijn om alvast een paar vakantiedagen voor in te plannen. We hopen dat jullie er net zo van hebben genoten om door deze lijst te scrollen, als dat wij ervan hebben genoten om de lijst samen te stellen. Alvast een fijne jaarwisseling en op een veelbelovend 2023!

De Top 100 van 2023 is samengesteld door de gehele redactie van Gamer.nl. De artikelen zijn geschreven door Lars Cornelis, Tom Kerkhof, Michel Musters en Alicia Tai.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error