Xbox-topman over studiosluitingen: 'Ik moet een rendabel bedrijf runnen'
Vorige maand sloot het bedrijf vier studio's, waaronder de ontwikkelaar van Hi-Fi Rush
Xbox-topman Phil Spencer werd gevraagd om een reactie op de recente studiosluitingen binnen Microsoft. Daarop antwoordde hij met de claim dat hij nou eenmaal een rendabel bedrijf moet runnen.
Afgelopen maand werd aangekondigd dat Microsoft vier Xbox-studio's sloot, waaronder Hi-Fi Rush-ontwikkelaar Tango Gameworks en Redfall-studio Arkane Austin. Sindsdien is Spencer niet publiekelijk geïnterviewd, tot gisteren toen hij bij IGN aanschoof. Daar werd dan ook gevraagd naar de situatie (via VGC).
"Ik heb er publiekelijk niet over gepraat omdat dit het moment is waarop we ons richten op het team en de individuen. Het was een beslissing die erg moeilijk voor hen was, en ik wil er zeker van zijn dat we de ontslagvergoeding en andere dingen correct aanpakken. Het draait niet om mijn pr, of om de pr van Xbox, het draait om de teams."
Spencer gaf vervolgens aan dat de sluiting van de studio's een noodzakelijk kwaad was. "Ik heb het al vaker aangegeven: ik moet een rendabele divisie binnen het bedrijf runnen, en groeien. Dat betekent dat ik soms moeilijke besluiten moet nemen, besluiten die ik niet fijn vindt, maar besluiten die iemand moet maken."
Hij concludeerde: "We blijven vooruit gaan en blijven investeren in wat we voor ogen hebben met Xbox, en blijven bouwen aan de best mogelijke divisie, waardoor we shows zoals (de Xbox Games Showcase die gisteren is uitgezonden) kunnen blijven doen."
In het interview gaf Spencer ook aan dat het de bedoeling is dat meer Xbox-games naar andere consoles komen. "Je gaat meer van onze games op meer platforms zien. Dat zien we alleen maar als een voordeel voor de franchises die we bouwen, en voor de gamers die graag games spelen."