‘Stranger of Paradise is niet per se een directe prequel op Final Fantasy 1’
Nieuws

‘Stranger of Paradise is niet per se een directe prequel op Final Fantasy 1’

Deze week verschijnt Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin, een opmerkelijke soulslike van Team Ninja in Square Enix’ langlopende franchise. Om meer te weten te komen over die samenwerking sprak Gamer.nl met gameregisseur Daisuke Inoue, Square Enix-producent Jin Fujiwara en Koei Tecmo-producent Nobumichi Kumabe over de ontwikkeling van de game.

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is een opvallende liefdesbaby van Square Enix’ Final Fantasy-reeks en Koei Tecmo’s uitdagende, snelle actiegameplay onder leiding van Team Ninja (o.a. bekend van Nioh en Ninja Gaiden). De game kreeg kort na aankondiging behoorlijk wat kritiek op met name de nieuwe stijl, het verhaal en de grafische aspecten – dingen die de ontwikkelaars ondanks de coronapandemie zeggen aan te hebben gepakt.

“Over het algemeen heeft de coronapandemie gelukkig niet veel invloed gehad op het productieschema”, laat producent Kumabe weten. Dat komt volgens hem mede door de relatief snelle omschakeling naar thuiswerken in de eerste fase van de pandemie, evenals goede en duidelijke communicatie onderling. Alle medewerkers deelden mogelijke problemen of uitdagingen vroegtijdig met elkaar, waardoor de game volgens schema op 18 maart uitkomt op consoles en pc. 

©GMRimport

Plotelementen en interpretaties 

Fans en nieuwkomers van de Final Fantasy-reeks kunnen volgens gameregisseur Inoue elk hun eigen interpretatie geven aan het verhaal van de game. Ondanks dat de titel van de game vermeldt dat dit een oorsprongsverhaal is, is dat niet per se het geval. “Wij zouden zeggen dat Stranger of Paradise een potentieel oorsprongsverhaal is, in plaats van een directe prequel op de eerste Final Fantasy-game”, legt Inoue uit. “Je kunt het verhaal zien als een hypothetische interpretatie die wij de spelers voor willen leggen. Je zou kunnen zeggen dat dit inderdaad het echte oorsprongsverhaal is van Jack, voordat hij in de schurk Garland verandert. Maar het is ook goed mogelijk om dit te zien als een alternatieve realiteit, iets wat had kunnen gebeuren.”

Het schrijven van een plot voor een game die mogelijk plaatsvond voor alle andere games in de reeks, is een uitdaging die de makers graag aangingen. Square Enix en Team Ninja overwogen naar eigen zeggen aandachtig welke verhaalelementen van de andere games ze absoluut in Stranger of Paradise wilden integreren, zonder de vrijheid van een origineel verhaal en plot te verliezen. “We wilden de flow van de eerste Final Fantasy-game tot op zekere hoogte overnemen, bijvoorbeeld door het doel om vier kristallen terug te winnen duidelijk terug te laten komen in deze game”, vertelt Inoue.

“In die zin hebben we onszelf bepaalde restricties opgelegd waarin we rekening moesten houden met de verhalen van de andere games. Tegelijkertijd behandelden we het plot ook echt als Jack Garlands verhaal, wat ons veel meer creatieve vrijheid gaf.” Ondanks het originele plan om dit verhaal over Jacks schurkentransformatie te laten gaan, zeggen de makers tevreden te zijn over de toevoegingen van originele plotelementen. 

©GMRimport

Traileronthullingen  

De keuze om in de trailers het grootste plotelement te tonen, namelijk dat hoofdpersoon Jack uiteindelijk verandert in de schurk van de eerste Final Fantasy-game, was niet het oorspronkelijke plan. “In eerste instantie wilden we dat de trailer de vraag zou oproepen wie Jack nou eigenlijk is”, geeft producent Fujiwara toe. “We wilden dat spelers zich zouden afvragen of Jack met zijn gewelddadige persoonlijkheid echt een Warrior of Light kon zijn. Zijn identiteit en intenties zouden dan het grootste vraagteken zijn.”

Square Enix kwam daar echter op terug na het onthullen van de eerste trailer, die veel feedback opleverde. Fujiwara laat weten dat er op basis van die feedback waarschijnlijk teveel informatie werd vrijgegeven in de eerste trailer. “Met de eerste trailer wilden wij de vraag oproepen over Jacks identiteit. Tegelijkertijd onthulden wij ook dat deze Final Fantasy-game actie-georiënteerd zou zijn, waar veel mensen aan moesten wennen. Ook lieten wij een contrast zien van een soort middeleeuwse fantasiewereld en modern geklede hoofdpersonages, wat veel discussie opriep.”

Daarom besloot Square Enix om de game gaandeweg simpeler te presenteren. “Na de eerste trailer besloten wij om te onthullen dat Jack (uiteindelijk) zal veranderen in Garland”, legt Fujiwara-san uit. Dat houdt naar eigen zeggen in dat ze zichzelf in vervolgtrailers meer richtten op beelden en onthullingen die spelers zouden intrigeren en hun interesse zouden vasthouden. 

©GMRimport

Soulslike-fantasie 

Square Enix heeft Stranger of Paradise samen met Team Ninja ontwikkeld. De studio staat onder andere bekend om zijn snelle, actievolle games zoals Nioh en diens vervolg. “Team Ninja creëert graag actievolle games waarin spelers instinctief en gevoelsmatig reageren op gebeurtenissen en gevechten in de game”, licht Kumabe toe. Final Fantasy staat niet bekend om dit soort gevechten en gameplay, maar Kumabe claimt dat deze samenwerking past bij de verhalen van Final Fantasy. “De personages zijn vaak cool (gekleed) en er zijn veel snelle actiescènes. Die twee concepten samenvoegen leek daarom een goed idee.”

Volgens Kumabe-san is er wel een groot verschil tussen Stranger of Paradise en andere typische soulslikes. “Spelers worden bijvoorbeeld niet gelimiteerd door een staminameter. Het zou leuk en interessant zijn om te experimenteren met dit soort ‘zuinige gameplay’, maar we wilden in Stranger of Paradise toch meer de nadruk leggen op de Final Fantasy-sfeer.” Kumabe meent dat de game spelers juist aanmoedigt om magie en vaardigheden ruimschoots te gebruiken. “We willen dat de speler zich cool voelt tijdens het spelen. Dat is sinds het begin de basis van de gameplay geweest.”

©GMRimport

Toegankelijk voor een breed publiek 

Ondanks dat Stranger of Paradise fundamenteel een actiegame is met snelle en uitdagende gevechten, benadrukken de makers dat de game toegankelijk is voor een breed publiek. Volgens Inoue zijn er meerdere spelelementen toegevoegd zodat verschillende spelers het spel op hun eigen manier kunnen spelen. “We hebben verschillende moeilijkheidsgraden aan de game toegevoegd. Voor mensen die van het verhaal willen genieten is er de Story-modus, terwijl mensen die opzoek zijn naar uitdaging zich kunnen wagen aan de Hard-modus. Voor mensen die zich nog niet helemaal thuis voelen in rpg-gevechten zijn er npc’s die aan je zijde meevechten.”

Inoue duidt ook op de multiplayermodus voor spelers die op bepaalde momenten zelf moeite hebben met de game en dus de hulp van een vriend kunnen inschakelen. Bovendien claimt hij dat er voor ieder wat wils is, aangezien er 27 klassen (‘jobs’) zijn om uit te kiezen. 

©GMRimport

Favoriete jobs van de makers

Dat is een aanzienlijk aantal om uit te kiezen. Iedereen begint de game als een Swordsman, maar gaandeweg kunnen spelers uit steeds meer verschillende jobs kiezen met elk hun eigen vaardigheden en voor- en nadelen. Om spelers alvast een beetje op weg te helpen met hun keuze, delen de makers hun favoriete job en de job die ze aanraden voor nieuwkomers van het genre.

Inoue: “Ik hou persoonlijk van vechten met grote wapens en tweehandige wapens, die je kunt spelen met de jobs Berserker of Dark Knight. In Stranger of Paradise zijn er maar een gelimiteerd aantal manieren om je HP terug te krijgen, dus ik raad nieuwkomers aan om te spelen als de Warrior. Deze job heeft namelijk een vaardigheid genaamd ‘war cry’, waarmee je al vechtend HP terugkrijgt.”

Fujiwara: “Persoonlijk kies ik mijn favoriete job meer op basis van hoe cool de naam of het concept is, bijvoorbeeld de Liberator. Voor nieuwkomers zou ik juist een job aanraden waarmee je op afstand kunt vechten. Met een job zoals Mage kun je bijvoorbeeld vanaf een veilige afstand je vijanden aanvallen.” 

©GMRimport

Kumabe: “Ik speel Stranger of Paradise het liefst in de multiplayermodus en dan met een job waarmee ik mijn vrienden kan beschermen, zoals de Knight of de Paladin. Voor spelers die nog niet bekwaam zijn met actiegames raad ik de Dragoon aan, omdat een van hun vaardigheden het toelaat om jezelf te helen. Bovendien zijn hun springvaardigheden erg cool en zijn ze best effectief met het aanvallen van verschillende vijandtypes in diverse scenario’s.”

De reeks gaat verder

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin staat los van de Final Fantasy-hoofdreeks en dient volgens de makers als een alternatieve, mogelijke prequel. De volgende game in de hoofdreeks, Final Fantasy 16, is nog altijd in ontwikkeling maar heeft nog geen duidelijke releasedatum. Tot die tijd kunnen Final Fantasy-fanaten in ieder geval aan de slag met de duistere fantasiewereld uit Stranger of Paradise. 

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is vanaf 18 maart verkrijgbaar op PlayStation5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Spelers kunnen sinds vorige week al aan de slag met een nieuwe gratis demo.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!