Spyro-ontwikkelaar splitst zich af van Activision
Gamer.nl
Nieuws

Spyro-ontwikkelaar splitst zich af van Activision

Toys for Bob gaat verder als onafhankelijke ontwikkelaar

Spyro-, Crash Bandicoot- en Call of Duty-ontwikkelaar Toys for Bob splitst zich af van Activision en wordt onafhankelijk.

Dat hebben studiohoofden Paul Yan en Avery Lodato in een statement laten weten. "Met veel enthousiasme en passie geloven we dat dit de juiste timing is om onze studio en onze toekomstige games naar het volgende niveau te brengen. Deze kans geeft ons de mogelijkheid om terug te keren naar onze roots van een kleine en lenige studio."

Toys for Bob werd in 1989 opgericht en was tot 2000 onderdeel van Crystal Dynamics, voordat het in 2005 door Activision werd overgenomen. De studio is onder andere bekend van Spyro: Reignited Trilogy, de Skylanders-games en Crash Bandicoot 4: It's About Time. De laatste jaren hielp het bedrijf echter vooral mee aan de Call of Duty-games. Wel ontwikkelde Toys for Bob vorig jaar Crash Team Rumble - die game ontvangt volgende week een laatste content-update.

De stap naar onafhankelijke studio is extra opvallend, omdat Activision Blizzard - en dus ook Toys for Bob - vorig jaar werd overgenomen door Microsoft. Toys for Bob geeft aan dat er van kwaad bloed geen sprake is. Sterker nog: de ontwikkelaar "verkent een mogelijke samenwerking" met Microsoft. Hoe dan ook kijkt de studio er naar uit om "nieuwe verhalen, nieuwe personages en nieuwe gameplay-ervaringen te ontwikkelen".

De ontwikkelaar sluit zijn bericht af met de opmerking: "Hou je horens omhoog en blijf ons in de gaten houden voor meer nieuws." De opmerking over horens laat fans speculeren dat Toys for Bob ondanks de split met Activision aan een nieuwe Spyro-game werkt, maar dit is niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!