Spyro-ontwikkelaar splitst zich af van Activision
Nieuws

Spyro-ontwikkelaar splitst zich af van Activision

Toys for Bob gaat verder als onafhankelijke ontwikkelaar

Spyro-, Crash Bandicoot- en Call of Duty-ontwikkelaar Toys for Bob splitst zich af van Activision en wordt onafhankelijk.

Dat hebben studiohoofden Paul Yan en Avery Lodato in een statement laten weten. "Met veel enthousiasme en passie geloven we dat dit de juiste timing is om onze studio en onze toekomstige games naar het volgende niveau te brengen. Deze kans geeft ons de mogelijkheid om terug te keren naar onze roots van een kleine en lenige studio."

Toys for Bob werd in 1989 opgericht en was tot 2000 onderdeel van Crystal Dynamics, voordat het in 2005 door Activision werd overgenomen. De studio is onder andere bekend van Spyro: Reignited Trilogy, de Skylanders-games en Crash Bandicoot 4: It's About Time. De laatste jaren hielp het bedrijf echter vooral mee aan de Call of Duty-games. Wel ontwikkelde Toys for Bob vorig jaar Crash Team Rumble - die game ontvangt volgende week een laatste content-update.

De stap naar onafhankelijke studio is extra opvallend, omdat Activision Blizzard - en dus ook Toys for Bob - vorig jaar werd overgenomen door Microsoft. Toys for Bob geeft aan dat er van kwaad bloed geen sprake is. Sterker nog: de ontwikkelaar "verkent een mogelijke samenwerking" met Microsoft. Hoe dan ook kijkt de studio er naar uit om "nieuwe verhalen, nieuwe personages en nieuwe gameplay-ervaringen te ontwikkelen".

De ontwikkelaar sluit zijn bericht af met de opmerking: "Hou je horens omhoog en blijf ons in de gaten houden voor meer nieuws." De opmerking over horens laat fans speculeren dat Toys for Bob ondanks de split met Activision aan een nieuwe Spyro-game werkt, maar dit is niet bevestigd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!