Phil Spencer over Xbox-multiplatformstrategie: 'Dit werkt voor ons'
'Er gaat nog meer veranderen'
Xbox-hoofd Phil Spencer heeft gereageerd op de multiplatformstrategie van het bedrijf, nadat eerder deze week werd aangekondigd dat Indiana Jones and the Great Circle volgend jaar naar PlayStation 5 komt.
Spencer was te gast bij Xbox On, de livestream van Xbox zelf. Hij blikte daarin terug op een videopodcast die eerder dit jaar werd gehouden toen de multiplatformstrategie van Microsoft werd ingezet. Er werd toen aangekondigd dat vier games naar andere platforms zouden komen - dat bleken uiteindelijk Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Pentiment en Grounded te zijn. Spencer meldde toen dat het in eerste instantie om die vier games zou gaan, maar dat het bedrijf van die ervaring zou leren. Hij meldde toen ook dat Starfield en Indiana Jones and the Great Circle niet onder die vier eerste games vielen. Inmiddels is laatstgenoemde game natuurlijk wel voor PS5 aangekondigd.
"Toen we afgelopen lente vier games uitbrachten (op andere consoles) - twee games op Switch en vier op PlayStation - zeiden we al dat we daar van gingen leren", zo vertelde Spencer aan Xbox On. "Wat ik nu zie is dat onze franchises sterker worden. We hebben dit jaar meer Xbox-consolespelers dan ooit. Ik zie dat onze spelersaantallen op console groeien en onze franchises sterker dan ooit zijn. We runnen een bedrijf."
Spencer vervolgde: "Het is zo dat de lat binnen Microsoft hoog ligt qua wat we terug moeten verdienen, want we krijgen enorm veel geweldige ondersteuning waardoor we dit alles kunnen doen. Dus ik wil er voor zorgen dat onze games zo sterk mogelijk zijn. Ons platform blijft groeien op console, op pc en in de cloud. Ik denk dat deze strategie gewoon voor ons werkt."
Spencer betrok de Xbox-strategie vervolgens op de complete game-industrie. "Er is veel druk in deze industrie. Het groeit al een hele tijd, en mensen kijken nu naar manieren om het nog meer te laten groeien. Als fans en spelers van games moeten we er op rekenen dat er nog meer gaat veranderen. De traditionele manieren waarop games gemaakt en uitgebracht worden gaan veranderen, voor ons allemaal. Maar het eindresultaat is betere games die meer mensen kunnen spelen. Als we ons daar niet op zouden richten, zouden we ons op de verkeerde zaken richten. Bij Xbox is het belangrijkste de gezondheid van het platform en het groeien van onze games."
Zoals gezegd werd deze week aangekondigd dat Indiana Jones and the Great Circle - dat ontwikkeld wordt door Microsoft-studio MachineGames - in het voorjaar van 2025 naar PlayStation 5 komt. Op 9 december dit jaar verschijnt het spel eerst op Xbox Series-consoles en pc.