Phil Spencer over Xbox-multiplatformstrategie: 'Dit werkt voor ons'
Nieuws

Phil Spencer over Xbox-multiplatformstrategie: 'Dit werkt voor ons'

'Er gaat nog meer veranderen'

Xbox-hoofd Phil Spencer heeft gereageerd op de multiplatformstrategie van het bedrijf, nadat eerder deze week werd aangekondigd dat Indiana Jones and the Great Circle volgend jaar naar PlayStation 5 komt.

Spencer was te gast bij Xbox On, de livestream van Xbox zelf. Hij blikte daarin terug op een videopodcast die eerder dit jaar werd gehouden toen de multiplatformstrategie van Microsoft werd ingezet. Er werd toen aangekondigd dat vier games naar andere platforms zouden komen - dat bleken uiteindelijk Hi-Fi Rush, Sea of Thieves, Pentiment en Grounded te zijn. Spencer meldde toen dat het in eerste instantie om die vier games zou gaan, maar dat het bedrijf van die ervaring zou leren. Hij meldde toen ook dat Starfield en Indiana Jones and the Great Circle niet onder die vier eerste games vielen. Inmiddels is laatstgenoemde game natuurlijk wel voor PS5 aangekondigd.

"Toen we afgelopen lente vier games uitbrachten (op andere consoles) - twee games op Switch en vier op PlayStation - zeiden we al dat we daar van gingen leren", zo vertelde Spencer aan Xbox On. "Wat ik nu zie is dat onze franchises sterker worden. We hebben dit jaar meer Xbox-consolespelers dan ooit. Ik zie dat onze spelersaantallen op console groeien en onze franchises sterker dan ooit zijn. We runnen een bedrijf."

Spencer vervolgde: "Het is zo dat de lat binnen Microsoft hoog ligt qua wat we terug moeten verdienen, want we krijgen enorm veel geweldige ondersteuning waardoor we dit alles kunnen doen. Dus ik wil er voor zorgen dat onze games zo sterk mogelijk zijn. Ons platform blijft groeien op console, op pc en in de cloud. Ik denk dat deze strategie gewoon voor ons werkt."

Spencer betrok de Xbox-strategie vervolgens op de complete game-industrie. "Er is veel druk in deze industrie. Het groeit al een hele tijd, en mensen kijken nu naar manieren om het nog meer te laten groeien. Als fans en spelers van games moeten we er op rekenen dat er nog meer gaat veranderen. De traditionele manieren waarop games gemaakt en uitgebracht worden gaan veranderen, voor ons allemaal. Maar het eindresultaat is betere games die meer mensen kunnen spelen. Als we ons daar niet op zouden richten, zouden we ons op de verkeerde zaken richten. Bij Xbox is het belangrijkste de gezondheid van het platform en het groeien van onze games."

Zoals gezegd werd deze week aangekondigd dat Indiana Jones and the Great Circle - dat ontwikkeld wordt door Microsoft-studio MachineGames - in het voorjaar van 2025 naar PlayStation 5 komt. Op 9 december dit jaar verschijnt het spel eerst op Xbox Series-consoles en pc.

View post on X
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!