De ontwikkeling van de nieuwe Perfect Dark-game zou alles behalve vlekkeloos verlopen, waardoor de game zich op dit moment in "zeer slechte staat" zou bevinden.
Dat claimt journalist Jeff Grubb tijdens een recente aflevering van de Giant Bomb-podcast. "Ik hoor al jaren dat het slecht gaat met Perfect Dark. Het klinkt alsof de game zich in een zeer slechte staat bevindt. Het klinkt niet alsof het beter is geworden sinds de aankondiging en sinds dat Crystal Dynamics meehelpt." Daarbij zou de ontwikkelaar niet eens zeker zijn of het wel een first-person shooter wordt.
Perfect Dark werd eind 2020 tijdens The Game Awards voor Xbox Series X en S en pc onthuld met een cinematische trailer - gameplay is er nog niet. Er is dan ook nog weinig bekend over de game. Microsoft-studio The Initiative werk aan het spel, maar sinds enkele jaren helpt ook Embracer-studio Crystal Dynamics mee aan de ontwikkeling. Eerder gingen er al geruchten over een hobbelig ontwikkeltraject waarbij Crystal Dynamic min of meer uit is gegroeid tot de hoofdontwikkelaar, al werd toen nog wel geclaimd dat de ontwikkeling voorspoedig verliep.
Niet alleen Grubb heeft gehoord over problemen tijdens de ontwikkeling. Na de podcast liet ook Liam Robertson van Did You Know Gaming van zich horen: "Van het minimale wat ik over de ontwikkeling van de nieuwe Perfect Dark heb vernomen, klinkt het als een toekomstige video (voor het YouTube-kanaal Did You Know Gaming). Het is een groot, langdurig rotzooitje."
De eerste Perfect Dark verscheen in 2000 op Nintendo 64. Britse ontwikkelaar Rare bracht het spel uit als spirituele opvolger van de succesvolle James Bond-shooter GoldenEye 007. Een paar jaar later werd Rare overgenomen door Microsoft. Prequel Perfect Dark Zero kwam tegelijk met de Xbox 360 uit. Met uitzondering van een heruitgave van Perfect Dark op Xbox 360 bleef het daarna echter lange tijd stil rondom de franchise.