Microsoft: 'Xbox heeft de console-oorlog verloren'
Nieuws

Microsoft: 'Xbox heeft de console-oorlog verloren'

'De concurrentie blijft domineren en gebruikmaken van exclusieve content'

Microsoft claimt dat het bedrijf met het Xbox-merk "de console-oorlog heeft verloren".

Dat laat het bedrijf weten in een document ter voorbereiding van de rechtszaak tussen de Federal Trade Commission en Microsoft omtrent de overname van Activision Blizzard. The Verge-journalist Tom Warren plaatste fragmenten uit het document op Twitter.

Microsoft legt uit dat sinds de release van de eerste Xbox in 2001, Microsoft, Sony en Nintendo in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld zitten die door de industrie wordt aangeduid als "de console-oorlog". Het bedrijf meldt in het document letterlijk dat Microsoft "de console-oorlog heeft verloren". "De concurrentie blijft domineren en gebruikmaken van exclusieve content. Xbox staat qua verkoop consistent op de derde plaats, achter PlayStation en Nintendo."

In het document wordt ook gemeld dat Microsoft een marktaandeel van 16 procent heeft. De marktaandelen van Sony en Nintendo worden ook gemeld, maar die zijn met zwarte markering onleesbaar gemaakt. Qua omzet heeft Microsoft naar eigen zeggen 21 procent in handen.

Hoewel er in de bovenstaande beschrijving logischerwijs een kern van waarheid zit, probeert Microsoft de laatste maanden extra veel nadruk te leggen op hun nadelige positie ten opzichte van de concurrentie om zo de overname van Activision Blizzard door te drukken. De Amerikaanse Federal Trade Commission wil deze overname tegengaan om een monopolypositie van Microsoft te vermijden. Dat bedrijf probeert als reactie daarop naar buiten te communiceren dat het een relatief kleine speler is ten opzichte van Sony en Nintendo.

Gisteren kondigde Microsoft aan dat de prijs van Xbox Series X in de meeste regio, waaronder Europa, in augustus met 50 euro omhoog gaat. De prijs van Xbox Game Pass Ultimate stijgt met 2 euro per maand, de prijs van het reguliere Xbox Game Pass (voor consoles) met 1 euro.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!