Microsoft: 'Xbox heeft de console-oorlog verloren'
'De concurrentie blijft domineren en gebruikmaken van exclusieve content'
Microsoft claimt dat het bedrijf met het Xbox-merk "de console-oorlog heeft verloren".
Dat laat het bedrijf weten in een document ter voorbereiding van de rechtszaak tussen de Federal Trade Commission en Microsoft omtrent de overname van Activision Blizzard. The Verge-journalist Tom Warren plaatste fragmenten uit het document op Twitter.
Microsoft legt uit dat sinds de release van de eerste Xbox in 2001, Microsoft, Sony en Nintendo in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld zitten die door de industrie wordt aangeduid als "de console-oorlog". Het bedrijf meldt in het document letterlijk dat Microsoft "de console-oorlog heeft verloren". "De concurrentie blijft domineren en gebruikmaken van exclusieve content. Xbox staat qua verkoop consistent op de derde plaats, achter PlayStation en Nintendo."
In het document wordt ook gemeld dat Microsoft een marktaandeel van 16 procent heeft. De marktaandelen van Sony en Nintendo worden ook gemeld, maar die zijn met zwarte markering onleesbaar gemaakt. Qua omzet heeft Microsoft naar eigen zeggen 21 procent in handen.
Hoewel er in de bovenstaande beschrijving logischerwijs een kern van waarheid zit, probeert Microsoft de laatste maanden extra veel nadruk te leggen op hun nadelige positie ten opzichte van de concurrentie om zo de overname van Activision Blizzard door te drukken. De Amerikaanse Federal Trade Commission wil deze overname tegengaan om een monopolypositie van Microsoft te vermijden. Dat bedrijf probeert als reactie daarop naar buiten te communiceren dat het een relatief kleine speler is ten opzichte van Sony en Nintendo.
Gisteren kondigde Microsoft aan dat de prijs van Xbox Series X in de meeste regio, waaronder Europa, in augustus met 50 euro omhoog gaat. De prijs van Xbox Game Pass Ultimate stijgt met 2 euro per maand, de prijs van het reguliere Xbox Game Pass (voor consoles) met 1 euro.