Microsoft over FTC-klacht: 'Ontslagronde stond al voor Activision-overname gepland'
Nieuws

Microsoft over FTC-klacht: 'Ontslagronde stond al voor Activision-overname gepland'

'De recente ontslagronde kan niet helemaal aan de overname worden toegeschreven'

In een brief van de advocaten van Microsoft wordt als reactie op de ingediende klacht van de Federal Trade Commission geclaimd dat Activision Blizzard al voor de overname door Microsoft van plan was om een ontslagronde door te voeren.

Gisteren bleek dat de FTC een klacht ingediend had rondom de ontslagen die op dit moment bij Microsoft vallen. Onlangs bleek namelijk dat Microsoft zo'n 1900 mensen ontslaat bij de gamedivisie van het bedrijf, waar tegenwoordig ook Activision Blizzard onder valt. De FTC probeerde de overname van de Call of Duty-maker door Microsoft vorig jaar tegen te houden middels een rechtszaak, maar slaagde daar niet in.

Volgens de pas ingediende klacht van de FTC is de ontslagronde "inconsistent met Microsofts suggestie tijdens de rechtszaak dat de twee bedrijven (Microsoft en Activision Blizzard) onafhankelijk van elkaar zullen blijven functioneren". De FTC oppert dat de ontslagronde aantoont dat er overlapping is qua functies bij Microsoft en Activision Blizzard en dat de integratie van laatstgenoemde bedrijf bij Microsoft stopgezet moet worden terwijl de waakhond de situatie onderzoekt.

VGC schrijft nu een brief in handen te hebben van de advocaten van Microsoft waarop er op deze klacht wordt gereageerd. "Activision was al van plan om een significant aantal werknemers te ontslaan toen het nog een onafhankelijk bedrijf was. De recente aankondiging (van ontslagen) kan dus niet helemaal aan de overname worden toegeschreven."

Microsoft heeft ook een statement richting VGC gemaakt. "Door zich tegen de deal uit te blijven spreken, ontkent FTC de realiteit dat de deal significant is veranderd. Sinds de FTC afgelopen juli de rechtszaak heeft verloren, werd Microsoft door het Britse Competition and Markets Authority gedwongen om de overname globaal te herstructureren. Daardoor hebben we niet de cloudstreamingrechten van Activision Blizzard-games in de VS in handen. Daarnaast hebben Sony en Microsoft een afspraak om Call of Duty op PlayStation te houden - met betere voorwaarden dan voorheen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error