Microsoft over FTC-klacht: 'Ontslagronde stond al voor Activision-overname gepland'
Nieuws

Microsoft over FTC-klacht: 'Ontslagronde stond al voor Activision-overname gepland'

'De recente ontslagronde kan niet helemaal aan de overname worden toegeschreven'

In een brief van de advocaten van Microsoft wordt als reactie op de ingediende klacht van de Federal Trade Commission geclaimd dat Activision Blizzard al voor de overname door Microsoft van plan was om een ontslagronde door te voeren.

Gisteren bleek dat de FTC een klacht ingediend had rondom de ontslagen die op dit moment bij Microsoft vallen. Onlangs bleek namelijk dat Microsoft zo'n 1900 mensen ontslaat bij de gamedivisie van het bedrijf, waar tegenwoordig ook Activision Blizzard onder valt. De FTC probeerde de overname van de Call of Duty-maker door Microsoft vorig jaar tegen te houden middels een rechtszaak, maar slaagde daar niet in.

Volgens de pas ingediende klacht van de FTC is de ontslagronde "inconsistent met Microsofts suggestie tijdens de rechtszaak dat de twee bedrijven (Microsoft en Activision Blizzard) onafhankelijk van elkaar zullen blijven functioneren". De FTC oppert dat de ontslagronde aantoont dat er overlapping is qua functies bij Microsoft en Activision Blizzard en dat de integratie van laatstgenoemde bedrijf bij Microsoft stopgezet moet worden terwijl de waakhond de situatie onderzoekt.

VGC schrijft nu een brief in handen te hebben van de advocaten van Microsoft waarop er op deze klacht wordt gereageerd. "Activision was al van plan om een significant aantal werknemers te ontslaan toen het nog een onafhankelijk bedrijf was. De recente aankondiging (van ontslagen) kan dus niet helemaal aan de overname worden toegeschreven."

Microsoft heeft ook een statement richting VGC gemaakt. "Door zich tegen de deal uit te blijven spreken, ontkent FTC de realiteit dat de deal significant is veranderd. Sinds de FTC afgelopen juli de rechtszaak heeft verloren, werd Microsoft door het Britse Competition and Markets Authority gedwongen om de overname globaal te herstructureren. Daardoor hebben we niet de cloudstreamingrechten van Activision Blizzard-games in de VS in handen. Daarnaast hebben Sony en Microsoft een afspraak om Call of Duty op PlayStation te houden - met betere voorwaarden dan voorheen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!