Harvey Smith, die samen met Raphaël Colantonio aan de bakermat stond van Arkane Austin, heeft op social media teruggeblikt op zijn tijd met de studio en het plotselinge sluiten ervan.
Gisteren bleek dat Microsoft diverse studio's sluit, waaronder Arkane Austin, de ontwikkelaar van Prey, Redfall en de eerste Dishonored. Smith, die meehielp met de ontwikkeling van de Dishonored-games en Redfall, hield vandaag op X een lang betoog over de ontwikkelaar.
"Wat een plek. Ik heb er zestien jaar gewerkt. Sommige games zal ik altijd blijven koesteren. Ik ben erg trots op het team en de werkcultuur. Niets is perfect, maar we gaven er veel om en deden altijd ons best."
Smith geeft aan dat zijn focus nu ligt op het helpen van vinden van nieuw werk voor de getroffen werknemers. "We hebben samen games uitgebracht, gespeeld, de pandemie en meerdere letterlijke orkanen overleefd. Dus mijn inspanning gaat naar hen toe."
Hij vervolgt: "Gisteren pakten we onze spullen in en steunden we elkaar, en ik spendeerde tijd met mensen die onderdeel hebben uitgemaakt van de ontwikkeling van Redfall, Dishonored en Prey, en daarvoor Deus Ex, Ultima en talloze andere games die een indruk op mij hebben achtergelaten."
Smith legt uit dat hij sinds gisteren constant in contact is met mensen die hem willen spreken, van vrienden tot "gerespecteerde collega's". "Ik heb meerdere telefoontjes gepleegd gisteren. Contacten gelegd. Plannen gemaakt. Mijn keel is er schraal van. Onze mensen zijn echt geweldig. Veel van hen - zoals zoveel collega's - hebben het moeilijk."
"Ik hield het vol tot ik in de namiddag mijn favoriete koffiezaak bezocht. Toen ik daar stond en een Cortado dronk, had ik een krachtige, surreële, fysieke realisatie dat ik verstomd was. Ik was in shock."
Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk schreef vandaag een column over de sluiting van de studio's: "Als je het mij vraagt, verdienen dit soort gigantische bedrijven nooit sympathie. In hun oneindige verlangen naar nog meer onhoudbare groei vernietigen ze langzaam maar zeker al het leven op aarde. Die ‘cynische’ blik op de bedrijfswereld daargelaten voelt het vooral wrang dat juist Tango Gameworks het volgende slachtoffer is van Microsofts hebzucht. Dankzij het succes van Hi-Fi Rush was de Japanse studio juist het uithangbord geworden van het merk Xbox."