Hoogtepunten: Sony wil volgend fiscaal jaar een recordaantal PlayStation 5-consoles verschepen
Nieuws

Hoogtepunten: Sony wil volgend fiscaal jaar een recordaantal PlayStation 5-consoles verschepen

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben voor jouw gemak een overzicht gemaakt van alle hoogtepunten van deze week!

'EA kondigt in juli de terugkeer van een gevestigde franchise aan'

Electronic Arts zou volgende maand een nieuwe game in een gevestigde gamefranchise onthullen.

Dat meldt GamesBeat-journalist Jeff Grubb, die regelmatig correcte informatie naar buiten heeft gelekt, in een recente livestream. "Ik denk dat je blij gaat worden. We gaan het zien... als we eerst niet doodgaan."

Lees verder

©GMRimport

Er kwam geen crunch te pas aan Psychonauts 2-ontwikkeling

Van 'crunch' was geen sprake tijdens de ontwikkeling van Psychonauts 2.

Dat heeft de senior producent van Double Fine, Kevin Johnson, gemeld op Twitter. "Leuk feit: Psychonauts 2 had geen crunch. Het team is geweldig en ik ben trots dat ik deel uitmaak van iets speciaals en dat gemaakt is in het schema dat we hadden gepland. Ik denk dat jullie er ook plezier aan gaan beleven."

Lees verder

©GMRimport

Geanimeerde serie rondom Final Fantasy 9 in de maak

Het in Parijs gesitueerde Cyber Group Studios gaat met Square Enix een animatieserie gebaseerd op Final Fantasy 9 maken.

Dat is aangekondigd. Cyber Group neemt de productie, wereldwijde distributie, licenties en merchandise van de serie op zich. De komende maanden moet de serie aan televisiezenders worden voorgesteld, met als doel om de productie eind dit jaar of begin volgend jaar te beginnen.

Lees verder

©GMRimport

'Ontwikkeling Tekken x Street Fighter niet geannuleerd, maar gepauzeerd'

Tijdens een Japanse livestream van Harada's Bar waarin Tekken-producent Katsuhiro Harada aan het woord kwam, kwam naar buiten dat het spel geannuleerd was. Op Twitter laat Harada's Bar nu weten dat het om een misvertaling gaat in de ondertiteling van de stream.

"Er miste wat nuance in de Engelse vertaling van de video", zo wordt op Twitter gemeld. "Daar verontschuldigen we ons voor." De ontwikkelaar zou in plaats daarvan hebben gemeld dat de ontwikkeling is gepauzeerd. 

Lees verder

©GMRimport

'Battlefield 2042 bevat modus met klassieke Battlefield-maps'

Dat meldt Tom Henderson, een insider die het wel vaker bij het rechte eind heeft wat betreft aankomend gamenieuws - ook op het gebied van Battlefield. De modus zou Battlefield Hub heten en spelers oude maps uit de Battlefield-franchise laten bezoeken. De maps zouden wel van een remaster voorzien zijn - ze draaien op de engine waar Battlefield 2042 zelf op loopt.

Electronic Arts en Dice hebben eerder al laten weten dat Battlefield 2042 uit drie verschillende hoofdmodi bestaat. Eén van die modi is nog in mysterie gehuld. Het enige wat daarover bekend is, is dat het een "liefdesbrief aan fanatieke Battlefield-fans" moet zijn. "Ontdek onverwachte gevechten en maak deel uit van het grote Battlefield-universum met deze modus."

Lees verder

©GMRimport

Sony wil volgend fiscaal jaar een recordaantal PlayStation 5-consoles verschepen

Het gaat om het fiscale jaar dat begint op 1 april 2022 en eindigt op 31 maart 2023. Het bedrijf is van plan om binnen dat jaar meer dan 22,6 miljoen exemplaren van de console te verschepen.

Het zou voor Sony een record betekenen. Het vorige record van het bedrijf werd in het fiscale jaar 1998 behaald, toen er 22,6 miljoen exemplaren van de allereerste PlayStation werden verscheept.

Lees verder

Phil Spencer zou graag een nieuwe Killer Instinct zien verschijnen

Dat meldt hij in een recente aflevering van de Dropped Frames-podcast, waar hij te gast was. Hij meldt dat hij samen met Matt Booty van Xbox Game Studios regelmatig over de vechtreeks praat en dat ze beiden graag de franchise laten terugkeren.

"Het gaat om het juiste team en de juiste kans vinden", meldt Spencer. "Maar er is zeker geen gebrek aan motivatie om meer met Killer Instinct te doen, want we houden van de franchise en de reactie van gamers op de franchise."

Lees verder

©GMRimport

'Sucker Punch werkt aan op zichzelf staande uitbreiding Ghost of Ikishima'

Dat meldt onder andere journalist Nick Baker van Xbox Era. Baker voorspelde recent vaker onaangekondigde games correct, waaronder het vervolg op Mario + Rabbids: Kingdom Battle.

De game zou 'Ghost of Ikishima' heten en dit jaar nog moeten verschijnen. In een reactie op een tweet onthult Baker dat het concept van de game vergelijkbaar is met Uncharted: The Lost Legacy en Spider-Man: Miles Morales, waarmee het vermoedelijk kleiner qua omvang is. Platformen zijn nog onbekend.

Lees verder

©GMRimport

Insomniac Games op zoek naar personeel voor multiplayer-project

Dit kondigt de studio aan via Twitter, waar ze ook uitlichten welke vacatures precies openstaan. Het betreft een creatief regisseur, systeemontwikkelaar, verhaalschrijver, art-regisseur en VFX-artiest.

Insomniac Games heeft onlangs Ratchet & Clank: Rift Apart uitgebracht, en vorig jaar ook nog Spider-Man: Miles Morales. Beide games bevatten geen multiplayer. Daarnaast is de kans groot dat de studio momenteel ook nog aan een vervolg op Marvel's Spider-Man uit 2018 werkt, met Peter Parker in de hoofdrol. Wat dit onaangekondigde multiplayer-project dan kan zijn, is onduidelijk.

Lees verder

©GMRimport

Ubisoft verwijdert fangemaakte GoldenEye-maps uit Far Cry 5

De YouTuber- Krollywood is meer dan 1.400 uur bezig geweest om alle maps uit de N64-game GoldenEye 007 na te maken met de level editor van Far Cry 5. De indrukwekkende maps waren speelbaar door de Arcade-modus van Far Cry 5 te starten, maar zijn inmiddels verwijderd.

"Ik ben erg verdrietig, niet voor mezelf of het werk dat ik er de afgelopen drie jaar in heb gestopt, maar vanwege de spelers die het willen spelen of specifiek Far Cry hebben gekocht om mijn levels te spelen", meldt Krollywood aan Kotaku. 

Lees verder

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!