Gears of War: E-Day wordt lineairder dan Gears 5
E-Day speelt zich af in één stad over meerdere dagen
Gears of War: E-Day zal relatief lineaire levels bevatten in plaats van de open gebieden uit Gears 5.
Dat laat creative director Matt Searcy weten aan GamesRadar+. Daarbij vertelt hij dat de game zich afspeelt in de stad Kalona, een compleet nieuwe omgeving binnen de franchise. "We hebben al zo'n tien jaar aan Gears gewerkt met deze studio", aldus Searcy. "We weten precies wat goed werkt in Gears, en weten ook wat we moeten blijven proberen. We weten dat Gears sowieso lineaire, epische momenten bevat. We hebben er eerder al een paar gemaakt en weten hoe we die moeten maken."
Hij vervolgt: "Daar gaan we er ook absoluut meer van maken." Hij meldt vervolgens dat omdat de game zich in één grote stad afspeelt, het zich beter leent voor dergelijke lineaire secties. "Het gaat nieuw en tegelijkertijd als authentiek Gears aanvoelen. We nemen alle dingen waarvan we weten dat die geweldig zijn mee, maar voegen ook nieuwe technieken en expertise toe, alsmede de nieuwe engine (Unreal Engine 5)." Searcy bevestigt ook dat ondanks de benoeming 'E-Day', deze gebeurtenis zich over meerdere dagen afspeelt.
Gears of War: E-Day werd afgelopen zondag tijdens de Xbox Games Showcase aangekondigd. De game speelt zich veertien jaar voor de eerste Gears of War af en toont hoe de mensheid kennis maakt met de Locust op de planeet Sera. Aangezien de game zich ver voor de eerdere games afspeelt, is ook een jongere Marcus Fenix te zien. Ook Dom keert terug. Hun vriendschap is een belangrijk element van de game.
Gears of War: E-Day komt op een nog onbekend moment uit op Xbox en pc. Hieronder kan de aankondigingstrailer nog eens worden bekeken.