Battle royale-modus voor Halo heeft echt bestaan, had 'gamechanger' kunnen zijn
Nieuws

Battle royale-modus voor Halo heeft echt bestaan, had 'gamechanger' kunnen zijn

Het project is inmiddels geannuleerd

Een ontwikkelaar heeft bevestigd aan een geannuleerde battle royale-modus voor Halo Infinite te hebben gewerkt. De modus had volgens hem een gamechanger kunnen zijn.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat Certain Affinity aan een battle royale-modus voor Halo Infinite werkte. De modus zou inmiddels zijn geannuleerd. Mike Clopper, de voormalige design director van Certain Affinity die inmiddels aan de slag is bij Call of Duty-studio Raven Software, heeft via LinkedIn nu bevestigd dat de battle royale-modus inderdaad in ontwikkeling was. "Ik heb een groot team aan ontwerpers geleid terwijl we werken aan een geannuleerde battle royale-modus voor Halo", zo schrijft hij.

Wat Clopper betreft had de modus flink wat impact kunnen maken. "Ik denk dat dit product een gamechanger had kunnen worden voor de franchise. We vonden het geweldig om het te spelen en er aan te werken. Ondanks de annulering was het een fantastische ervaring."

Eerder deze maand lekten er al meer details over de modus uit. Zo zou het project, dat intern eerst bekendstond als Project Tatanka en daarna als Project Ekhert, zijn geannuleerd vanwege een focus op het volgende hoofddeel in de Halo-reeks en vanwege de afnemende populariteit van het battle royale-genre. Spelers zouden via de ODST-pods op een map op de Zeta Halo-ring worden gedropt, welke uit meerdere fragmenten zou bestaan. Spelers zouden op deze map verschillende items en schilden kunnen oppakken en diverse 'minimissies' kunnen klaren. Gedurende potjes zouden Pelicans over de map vliegen en voertuigen zoals Warthogs en Falcons droppen.

Eerder deze maand werd aangekondigd dat 343 Industries - de huidige hoofdontwikkelaar van de Halo-franchise - voortaan door het leven gaat als Halo Studios. Ook zijn er meerdere Halo-games in ontwikkeling en stapt men over op Unreal Engine 5 in plaats van de Slipspace Engine. Details over de nieuwe Halo-games zijn er nog niet. Hieronder zijn wel conceptbeelden van Halo in Unreal Engine 5 te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!