Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick treedt eind deze maand af
Nieuws

Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick treedt eind deze maand af

Topmensen binnen Activision Blizzard zullen onder Matt Booty gaan vallen

Bobby Kotick, de huidige CEO van Activision Blizzard, vertrekt op 29 december bij het bedrijf.

Dat kondigde Kotick gisteren aan, waarna er een memo van Microsoft Gaming-CEO Phil Spencer op The Verge werd gedeeld. Er komt geen directe vervanger van Kotick. In plaats daarvan zullen een aantal Activision Blizzard-topmensen in leidinggevende posities - waaronder Blizzard-directeur Mike Ybarra, Activision Blizzard-vicevoorzitter Thomas Tippl, King-president Tjodolf Sommestad en Activision-president van publishing Rob Kostich - verslag uitbrengen aan Matt Booty, de directeur van gamecontent en -studio's bij Microsoft.

Het vertrek van Kotick komt iets meer dan twee maanden nadat Microsoft Activision Blizzard overnam. Rond dezelfde tijd werd al gemeld dat Kotick tot ongeveer eind dit jaar aangesteld zou blijven.

Kotick werd in 1991 CEO van Activision. In 2008 werd hij door de fusie tussen Activision en Vivendi Games de CEO van Activision Blizzard. Het valt niet te ontkennen dat de uitgever van games als Call of Duty, Diablo en Tony Hawk's Pro Skater onder zijn bewind veel succes heeft gehad. Tegelijkertijd kwamen er de laatste jaren veel berichten naar buiten over een giftige werkomgeving binnen de uitgever, waar Kotick volgens sommigen te weinig aan gedaan heeft. Onlangs moest het bedrijf nog 54 miljoen dollar betalen als schikking in een rechtszaak rondom seksuele intimidatie op de werkvloer.

Daarnaast is aangekondigd dat Jill Braff het nieuwe hoofd van ZeniMax en Bethesda is. Braff hielp mee met de integratie van ZeniMax en Bethesda toen de bedrijven in 2021 over werden genomen door Microsoft.

Iedereen van Activision Blizzard, ZeniMax, Bethesda en Xbox Game Studios legt nu verantwoording af aan Matt Booty, die afgelopen oktober nog als directeur van gamecontent en studio's is uitgeroepen. Voor de meeste werknemers zal er weinig veranderen aan de dagelijkse gang van zaken, zo verzekert Spencer.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error