Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat
Nieuws

Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat

In mijn review van Elden Ring schreef ik dat het een meesterwerk was voor de minderheid. Nu ik lees dat de game in nog geen maand al meer dan twaalf miljoen keer is verkocht, ben ik daar niet zo zeker meer van.

Daarom eerst een mea culpa. Ik was er redelijk van overtuigd dat Elden Ring geen goed instapmoment was voor nieuwkomers. De spelmechanieken zijn niet versimpeld ten opzichte van spellen als Dark Souls of Bloodborne. Integendeel: er zijn juist extra lagen aan toegevoegd, zoals het tamelijk onnavolgbare Ashes of War-systeem.

Bovendien dicteert de open opzet van de wereld haast dat je dingen overslaat of compleet over het hoofd ziet. Denk daarbij aan essentiële onderdelen, zoals het beter laten schalen van je wapens met specifieke statistieken of de zogeheten spirit ashes die je op kunt roepen om je te helpen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom iemand alsnog vrij snel af kan knappen op Elden Ring.

©GMRimport

Maar dat is niet wat er gebeurt. Althans, nog niet in ieder geval. Er is een groot verschil met de eerdere spellen van FromSoftware. En dat heeft alles te maken met de open wereld, die ervoor zorgt dat je als speler meer tijd en ruimte krijgt om verliefd te worden op hoe raar en mysterieus zo’n spel als dit blijft.

Zelf kunnen bepalen welke uitdagingen je met welke uitrusting wanneer aangaat, kon ook al in de Dark Souls-serie, maar alleen als je precies wist waar je moest zoeken en wat je kon skippen. Kortom: die eigen keuze was voorbehouden aan de diehards die dat soort vrijheid helemaal niet nodig hadden.

Een open wereld van verschil

Elden Ring gunt alle spelers dezelfde vrijheid en dat maakt een wereld van verschil. Niemand die ik heb gesproken over deze game heeft ook maar enigszins een vergelijkbaar pad afgelegd, en ik heb er met een hele hoop mensen over gepraat. Het is grappig om te zien hoe zij spreken over ‘de eerste grote baas’ en ‘de derde storyboss’.

Zo’n vastgestelde volgorde bestaat helemaal niet. De kans is inderdaad groot dat je als eerste tegen Margit, the Fell Omen aanloopt in Stormveil Castle, maar je kunt dat hele kasteel skippen. Dan zijn de aanduidingen ‘eerste’ en ‘derde’ ineens niet meer zoveel waard.

Het kunnen overslaan of uitstellen van bepaalde uitdagingen verlaagt de drempel waar je overheen moet voordat een Souls-game echt interessant wordt. Niet iedereen heeft zin om al na 10 minuten op een baas te stuiten die je er niet langs laat. Dan kun je als liefhebber van dit soort games nog zo van wal steken over de diepgang, ruimte voor verschillende speelstijlen, toffe mysteries en bijzondere personages, maar daar heeft iemand die niet voorbij de eerste baas komt niets aan.

©GMRimport

Margit felled 

Hoe anders is dat in Elden Ring. Afgaand op de Steam-statistieken is het meer dan 70 procent van alle spelers op dat platform al gelukt om Margit te verslaan. Dat is een heel hoog percentage, zeker als je bedenkt hoeveel groter de groep mensen is geworden die het speelt.

Daar zitten een hoop mensen bij die zich nog nooit eerder aan dit type game gewaagd hebben. Alsnog heeft meer dan twee derde weten te winnen van Margit. En wie weet wat ze allemaal nog meer hebben gedaan. Hoeveel dingen ze wel niet hebben ontdekt op eigen houtje. Hoeveel plannen ze hebben om nog naar die ene plek toe te gaan.

Ik vind het mooi om te zien hoe de mensen om mij heen Elden Ring ieder op hun eigen manier ontdekken. Daarbij valt op dat ze dingen die ze onderweg tegenkomen allemaal weer net iets anders interpreteren. Ook dat leidt weer tot verdere vertakkingen in hun ervaringen.

De een rent meteen weg uit dat veel te moeilijke gebied waar je naar geteleporteerd kunt worden, anderen zien het als een kans om alvast wat sterkere items te verzamelen en daarmee hun voordeel te doen in het begingebied. Het is maar net waar je hoofd op dat moment naar staat.

©GMRimport

Die nieuwe aanwas zorgt er ook voor dat het community-aspect meer dan ooit tot zijn recht komt. De kampvuurverhalen over wat iedereen allemaal heeft meegemaakt wakkeren steeds weer die behoefte aan om zelf verder te spelen. Zo helpen de nieuwkomers elkaar om beter voorbereid te zijn op wat nog komen gaat. Waar ze dat ene fantastische zwaard kunnen vinden of die geweldige spreuk.

Laat je daarom alsjeblieft niet afschrikken door die groep ‘fans’ die zeggen dat het gebruiken van spirit ashes valsspelen is, dat magie een verkapte easy-modus is en dat je je gamer-licentie acuut moet inleveren als je het waagt om een andere speler om hulp te vragen. Gatekeepers zullen er helaas altijd blijven, maar er zijn in Elden Ring altijd nog genoeg andere deuren om te openen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!