Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat
Nieuws

Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat

In mijn review van Elden Ring schreef ik dat het een meesterwerk was voor de minderheid. Nu ik lees dat de game in nog geen maand al meer dan twaalf miljoen keer is verkocht, ben ik daar niet zo zeker meer van.

Daarom eerst een mea culpa. Ik was er redelijk van overtuigd dat Elden Ring geen goed instapmoment was voor nieuwkomers. De spelmechanieken zijn niet versimpeld ten opzichte van spellen als Dark Souls of Bloodborne. Integendeel: er zijn juist extra lagen aan toegevoegd, zoals het tamelijk onnavolgbare Ashes of War-systeem.

Bovendien dicteert de open opzet van de wereld haast dat je dingen overslaat of compleet over het hoofd ziet. Denk daarbij aan essentiële onderdelen, zoals het beter laten schalen van je wapens met specifieke statistieken of de zogeheten spirit ashes die je op kunt roepen om je te helpen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom iemand alsnog vrij snel af kan knappen op Elden Ring.

©GMRimport

Maar dat is niet wat er gebeurt. Althans, nog niet in ieder geval. Er is een groot verschil met de eerdere spellen van FromSoftware. En dat heeft alles te maken met de open wereld, die ervoor zorgt dat je als speler meer tijd en ruimte krijgt om verliefd te worden op hoe raar en mysterieus zo’n spel als dit blijft.

Zelf kunnen bepalen welke uitdagingen je met welke uitrusting wanneer aangaat, kon ook al in de Dark Souls-serie, maar alleen als je precies wist waar je moest zoeken en wat je kon skippen. Kortom: die eigen keuze was voorbehouden aan de diehards die dat soort vrijheid helemaal niet nodig hadden.

Een open wereld van verschil

Elden Ring gunt alle spelers dezelfde vrijheid en dat maakt een wereld van verschil. Niemand die ik heb gesproken over deze game heeft ook maar enigszins een vergelijkbaar pad afgelegd, en ik heb er met een hele hoop mensen over gepraat. Het is grappig om te zien hoe zij spreken over ‘de eerste grote baas’ en ‘de derde storyboss’.

Zo’n vastgestelde volgorde bestaat helemaal niet. De kans is inderdaad groot dat je als eerste tegen Margit, the Fell Omen aanloopt in Stormveil Castle, maar je kunt dat hele kasteel skippen. Dan zijn de aanduidingen ‘eerste’ en ‘derde’ ineens niet meer zoveel waard.

Het kunnen overslaan of uitstellen van bepaalde uitdagingen verlaagt de drempel waar je overheen moet voordat een Souls-game echt interessant wordt. Niet iedereen heeft zin om al na 10 minuten op een baas te stuiten die je er niet langs laat. Dan kun je als liefhebber van dit soort games nog zo van wal steken over de diepgang, ruimte voor verschillende speelstijlen, toffe mysteries en bijzondere personages, maar daar heeft iemand die niet voorbij de eerste baas komt niets aan.

©GMRimport

Margit felled 

Hoe anders is dat in Elden Ring. Afgaand op de Steam-statistieken is het meer dan 70 procent van alle spelers op dat platform al gelukt om Margit te verslaan. Dat is een heel hoog percentage, zeker als je bedenkt hoeveel groter de groep mensen is geworden die het speelt.

Daar zitten een hoop mensen bij die zich nog nooit eerder aan dit type game gewaagd hebben. Alsnog heeft meer dan twee derde weten te winnen van Margit. En wie weet wat ze allemaal nog meer hebben gedaan. Hoeveel dingen ze wel niet hebben ontdekt op eigen houtje. Hoeveel plannen ze hebben om nog naar die ene plek toe te gaan.

Ik vind het mooi om te zien hoe de mensen om mij heen Elden Ring ieder op hun eigen manier ontdekken. Daarbij valt op dat ze dingen die ze onderweg tegenkomen allemaal weer net iets anders interpreteren. Ook dat leidt weer tot verdere vertakkingen in hun ervaringen.

De een rent meteen weg uit dat veel te moeilijke gebied waar je naar geteleporteerd kunt worden, anderen zien het als een kans om alvast wat sterkere items te verzamelen en daarmee hun voordeel te doen in het begingebied. Het is maar net waar je hoofd op dat moment naar staat.

©GMRimport

Die nieuwe aanwas zorgt er ook voor dat het community-aspect meer dan ooit tot zijn recht komt. De kampvuurverhalen over wat iedereen allemaal heeft meegemaakt wakkeren steeds weer die behoefte aan om zelf verder te spelen. Zo helpen de nieuwkomers elkaar om beter voorbereid te zijn op wat nog komen gaat. Waar ze dat ene fantastische zwaard kunnen vinden of die geweldige spreuk.

Laat je daarom alsjeblieft niet afschrikken door die groep ‘fans’ die zeggen dat het gebruiken van spirit ashes valsspelen is, dat magie een verkapte easy-modus is en dat je je gamer-licentie acuut moet inleveren als je het waagt om een andere speler om hulp te vragen. Gatekeepers zullen er helaas altijd blijven, maar er zijn in Elden Ring altijd nog genoeg andere deuren om te openen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop
Nieuws

Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop

Eigenaren kunnen nu gratis Super Mario Bros.-wekscènes downloaden

Nintendo's vorig jaar uitgebrachte wekker kan nu door iedereen gekocht worden.

De Alarmo werd vorig jaar aangekondigd en ging in oktober in de verkoop via de officiële Nintendo Store. Om Alarmo aan te schaffen via de Nintendo Store, was echter wel een betaald Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Inmiddels is die vereiste komen te vervallen en kan dus iedereen de wekker aanschaffen via de Nintendo Store of deelnemende winkels. De wekker kost 99,99 euro.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

Alarmo heeft motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kunnen gebruikers de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door op te staan. Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over de slaap van de gebruiker bij, zodat men kunt zien hoeveel men beweegt in hun slaap. Ook kunnen er rustgevende geluiden worden aangezet om bij in slaap te vallen.

Overigens heeft Nintendo omdat het vandaag Mario Dag is wekscènes van Super Mario Bros. beschikbaar gesteld om te downloaden voor Alarmo. Dit kan via een gratis update.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Complete SXSW-panel rondom The Last of Us te zien
Nieuws

Complete SXSW-panel rondom The Last of Us te zien

Met showrunners Mazin en Druckmann en diverse acteurs, waaronder Ramsey en Pascal

Afgelopen weekend werd er op SXSW te Austin, Texas een panel gehouden over het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us. Dit panel is nu in zijn geheel te zien.

Het panel werd live uitgezonden via internet, en kan hieronder terug worden bekeken. Niet alleen showrunners Craig Mazin en Neil Druckmann zijn aanwezig, ook acteurs als Bella Ramsey, Pedro Pascal en Kaitlyn Dever zijn van de partij. Hoewel er niet veel details over het aankomende tweede seizoen gegeven kunnen geven, zijn er hier en daar toch wat details te horen en praten de acteurs vooral over de samenwerking met hun collega's tijdens de opnames.

Tijdens het panel werd ook een nieuwe trailer voor het tweede seizoen getoond, die onlangs al te bekijken was. Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zijn er vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen verstreken. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!