Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat
Nieuws

Waarom de vonk bij Elden Ring wel overslaat

In mijn review van Elden Ring schreef ik dat het een meesterwerk was voor de minderheid. Nu ik lees dat de game in nog geen maand al meer dan twaalf miljoen keer is verkocht, ben ik daar niet zo zeker meer van.

Daarom eerst een mea culpa. Ik was er redelijk van overtuigd dat Elden Ring geen goed instapmoment was voor nieuwkomers. De spelmechanieken zijn niet versimpeld ten opzichte van spellen als Dark Souls of Bloodborne. Integendeel: er zijn juist extra lagen aan toegevoegd, zoals het tamelijk onnavolgbare Ashes of War-systeem.

Bovendien dicteert de open opzet van de wereld haast dat je dingen overslaat of compleet over het hoofd ziet. Denk daarbij aan essentiële onderdelen, zoals het beter laten schalen van je wapens met specifieke statistieken of de zogeheten spirit ashes die je op kunt roepen om je te helpen. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom iemand alsnog vrij snel af kan knappen op Elden Ring.

©GMRimport

Maar dat is niet wat er gebeurt. Althans, nog niet in ieder geval. Er is een groot verschil met de eerdere spellen van FromSoftware. En dat heeft alles te maken met de open wereld, die ervoor zorgt dat je als speler meer tijd en ruimte krijgt om verliefd te worden op hoe raar en mysterieus zo’n spel als dit blijft.

Zelf kunnen bepalen welke uitdagingen je met welke uitrusting wanneer aangaat, kon ook al in de Dark Souls-serie, maar alleen als je precies wist waar je moest zoeken en wat je kon skippen. Kortom: die eigen keuze was voorbehouden aan de diehards die dat soort vrijheid helemaal niet nodig hadden.

Een open wereld van verschil

Elden Ring gunt alle spelers dezelfde vrijheid en dat maakt een wereld van verschil. Niemand die ik heb gesproken over deze game heeft ook maar enigszins een vergelijkbaar pad afgelegd, en ik heb er met een hele hoop mensen over gepraat. Het is grappig om te zien hoe zij spreken over ‘de eerste grote baas’ en ‘de derde storyboss’.

Zo’n vastgestelde volgorde bestaat helemaal niet. De kans is inderdaad groot dat je als eerste tegen Margit, the Fell Omen aanloopt in Stormveil Castle, maar je kunt dat hele kasteel skippen. Dan zijn de aanduidingen ‘eerste’ en ‘derde’ ineens niet meer zoveel waard.

Het kunnen overslaan of uitstellen van bepaalde uitdagingen verlaagt de drempel waar je overheen moet voordat een Souls-game echt interessant wordt. Niet iedereen heeft zin om al na 10 minuten op een baas te stuiten die je er niet langs laat. Dan kun je als liefhebber van dit soort games nog zo van wal steken over de diepgang, ruimte voor verschillende speelstijlen, toffe mysteries en bijzondere personages, maar daar heeft iemand die niet voorbij de eerste baas komt niets aan.

©GMRimport

Margit felled 

Hoe anders is dat in Elden Ring. Afgaand op de Steam-statistieken is het meer dan 70 procent van alle spelers op dat platform al gelukt om Margit te verslaan. Dat is een heel hoog percentage, zeker als je bedenkt hoeveel groter de groep mensen is geworden die het speelt.

Daar zitten een hoop mensen bij die zich nog nooit eerder aan dit type game gewaagd hebben. Alsnog heeft meer dan twee derde weten te winnen van Margit. En wie weet wat ze allemaal nog meer hebben gedaan. Hoeveel dingen ze wel niet hebben ontdekt op eigen houtje. Hoeveel plannen ze hebben om nog naar die ene plek toe te gaan.

Ik vind het mooi om te zien hoe de mensen om mij heen Elden Ring ieder op hun eigen manier ontdekken. Daarbij valt op dat ze dingen die ze onderweg tegenkomen allemaal weer net iets anders interpreteren. Ook dat leidt weer tot verdere vertakkingen in hun ervaringen.

De een rent meteen weg uit dat veel te moeilijke gebied waar je naar geteleporteerd kunt worden, anderen zien het als een kans om alvast wat sterkere items te verzamelen en daarmee hun voordeel te doen in het begingebied. Het is maar net waar je hoofd op dat moment naar staat.

©GMRimport

Die nieuwe aanwas zorgt er ook voor dat het community-aspect meer dan ooit tot zijn recht komt. De kampvuurverhalen over wat iedereen allemaal heeft meegemaakt wakkeren steeds weer die behoefte aan om zelf verder te spelen. Zo helpen de nieuwkomers elkaar om beter voorbereid te zijn op wat nog komen gaat. Waar ze dat ene fantastische zwaard kunnen vinden of die geweldige spreuk.

Laat je daarom alsjeblieft niet afschrikken door die groep ‘fans’ die zeggen dat het gebruiken van spirit ashes valsspelen is, dat magie een verkapte easy-modus is en dat je je gamer-licentie acuut moet inleveren als je het waagt om een andere speler om hulp te vragen. Gatekeepers zullen er helaas altijd blijven, maar er zijn in Elden Ring altijd nog genoeg andere deuren om te openen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst

De update verschijnt op 21 november, tegelijk met de Steam-versie

Drew Rechner is de nieuwe creative director van Star Wars Outlaws. Hij heeft details gedeeld over een aankomende patch die de grootste update voor de game tot nu toe wordt genoemd.

Rechner neemt het stokje over van Julian Gerighty, die zich nu richt op de ontwikkeling van The Division 3. Rechner laat op de Ubisoft-website weten dat er een grote update voor Outlaws op komst is. Deze 'Title Update 1.4' verschijnt op 21 november, tegelijk met de eerder aangekondigde Steam-release van de game en de eerste verhalende dlc genaamd Wild Card.

Volgens Rechner zijn er veel mogelijkheden voor verbeteringen in de combat en stealth, waarbij "de tactische zetten en precisie van spelers nog meer beloond kan worden". Qua stealth moet er nog meer vrijheid komen zodat spelers zelf bepalen hoe ze situaties aanpakken. Een andere punt van focus is de besturing. Zo moet het schuilen achter objecten consistenter gaan werken en moet klimmen en kruipen beter reageren op de inputs van spelers.

Star Wars Outlaws ontving op release de nodige kritiek vanwege bepaalde onafgewerkte gameplaysegmenten en bugs. Ubisoft gaf eerder al aan dat de game niet naar verwachting werd ontvangen en is verkocht. Het was dan ook een van de redenen voor het bedrijf om Assassin's Creed Shadows uit te stellen naar begin volgend jaar, om er zeker van te zijn dat die game wel aan de verwachtingen van fans voldoet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!