Voorspel: Slordige seksualiteit in Cyberpunk 2077
Nieuws

Voorspel: Slordige seksualiteit in Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 heeft op zijn zachtst gezegd een slordige lancering gehad. Er is al veel geschreven over de vele bugs en andere grote problemen in de game, maar nu is het tijd voor een specifieke blik naar seksuele identiteiten in Night City en de mensen die daar geen genoegen mee nemen.

In Cyberpunk 2077 komen spelers al snel Judy tegen, een vrouw die duidelijk niet op mannen valt. Modders kwamen er echter achter dat Judy met een kleine aanpassing ook met de mannelijke V (gebaseerd op lichaamstype en stem) te romancen is. De tekst is volledig ingesproken voor de mannelijke V, waardoor gamers vermoeden dat er door de ontwikkelaar content is verwijderd. CD Projekt Red stelt dat dit niet het geval is.

©GMRimport

"Het was gewoon handiger en gemakkelijker voor ons lokalisatieteam, vanuit het perspectief van productie, om alle tekst met beide stemmen op te nemen, zodat we konden voorkomen dat we per ongeluk iets zouden missen waardoor toekomstige opnames nodig zouden zijn", stelt een woordvoerder van CD Projekt Red tegenover Eurogamer. "Judy was altijd alleen een potentiële partner voor de vrouwelijke V. Dat was de artistieke visie vanaf het begin af aan. Er is geen mannelijke romance optie uit de game verwijderd."

Maar daar houdt de verwarring niet op. Speel je een mannelijke versie van V, dan heb je de keuze uit één man in de hele game om te romancen, afgezien van avontuurtjes met mannelijke sekswerkers. Deze Kerry Eurodyne is homoseksueel en enkel geïnteresseerd in de speler als die een man speelt. Maar klopt dat wel helemaal? In de canon tabletopgame van Cyberpunk is Kerry biseksueel. Deze aanpassing is voor biseksuele gamers pijnlijk, omdat er in de game-industrie al zulke slechte representatie van biseksuele mannen is.

Geen seks met Keanu Reeves

De mogelijkheid om mods te maken voor de pc-versie van Cyberpunk 2077 zorgt voor meer problemen. Zo hebben modders het mogelijk gemaakt om seks te hebben met Keanu Reeves in de game. Het personage dat Reeves in de game speelt is normaal niet te romancen. Door modders wordt het model van een sekswerker in de game vervangen met het model van Johnny Silverhand, het personage dat door Keanu Reeves wordt gespeeld. CD Projekt Red wil nu dat modders stoppen met het seks hebben met Keanu Reeves.

"Met de personages die we voor de game hebben bedacht, ben je in grote lijnen vrij om de game naar eigen wensen aan te passen en plezier te hebben", stelt CD Projekt Red tegenover PC Gamer. "Maar als het gaat om modellen van echte mensen die we hebben gevraagd om aan de game deel te nemen, vragen we je vriendelijk om deze niet te gebruiken in situaties die aanstootgevend gevonden kunnen worden als je hun expliciete toestemming niet hebt."

Het is een lastige situatie, zeker als personages in games exact lijken op echte acteurs. Dan kom je al snel in dezelfde categorie als deepfake porno, waarin hoofden van bekende mensen in realistisch ogende pornovideo’s worden geplakt.

©GMRimport

Toestemming

In het geval van fictieve personages ligt het anders, omdat die personages geen toestemming kunnen geven. Waarom zou je hun seksuele identiteit dan niet mogen aanpassen, zoals met Judy gebeurt? Als je Voorspel al langer volgt, riepen we bijvoorbeeld zelfs een keer op om Jaal uit Mass Effect: Andromeda biseksueel te maken.

Critici op onder andere The Last of Us: Part 2 willen ons doen geloven dat er tegenwoordig in elke game lesbische vrouwen te vinden zijn, maar dat is niet het geval. Lhbtqi+-personages zijn nog steeds zeer schaars in de game-industrie. Pas je met mods de seksuele identiteit van iemand aan zodat die ook met jou naar bed gaat, dan wis je dus een gemarginaliseerde identiteit voor je eigen gewin.

Het lijkt een kleine handeling, maar het stuurt een nare boodschap naar queer gamers. Alsof ze veranderd kunnen worden met een kleine aanpassing. Alsof ze gewoonweg de juiste persoon nog niet tegen zijn gekomen. Het doet zelfs denken aan conversietherapie, zeker met een personage zoals Lucy die zo duidelijk lesbisch is geschreven.

Dit gebeurt ook al langer. Denk aan de homoseksuele Dorian in Dragon Age: Inquisition. Deze game viel onder andere op, omdat er personages waren met een gedefinieerde seksuele identiteit. In mods werd de seksualiteit van Dorian aangepast, zodat hij ook met het vrouwelijke hoofdpersonage in bed kon duiken. Dat terwijl zijn verhaallijn gaat over het compleet zichzelf kunnen zijn als homoseksuele man.

©GMRimport

Brokeback Mass Effect

Seksuele identiteit blijft een lastig punt in de game-industrie. De afgelopen maand werd er bijvoorbeeld meer duidelijk over de slordige ontwikkeling van Mass Effect 2. Dat begon met de onthulling van een schrijver die aan de game heeft gewerkt in een interview met TheGamer. Brian Kindregan vertelde in het gesprek dat het personage Jack tijdens het grootste gedeelte van de ontwikkeling geschreven werd als panseksueel. In de game kan ze echter alleen een romantische relatie aangaan met de mannelijke Shepard.

Hoe komt dat? BioWare werd volgens Kindregan bang van de aandacht die de seksscènes uit de eerste Mass Effect kregen in rechtse nieuwsprogramma's in de Verenigde Staten. Hiermee verwijst Kindregan uiteraard naar Fox News.

Jonathan Cooper, die ook gewerkt heeft aan Mass Effect 2, vertelt op Twitter dat hij pas door het interview heeft geleerd dat Jack niet te romancen is met Femshep. "Ik heb scènes van man en vrouw geanimeerd", schrijft Cooper. Maar daar blijft het niet bij. Tijdens de ontwikkeling was het ook mogelijk om het personage Jacob te romancen als mannelijke Shepard. De seksscène tussen de twee was één op één gekopieerd uit de gay cowboyfilm Brokeback Mountain. "Wat mij toen werd verteld is dat 'Amerika er niet klaar voor is'."

Cooper legt uit dat ze de scène uit Brokeback Mountain hadden gekopieerd, zodat het niet onacceptabel zou zijn. "Maar er zijn blijkbaar verschillende regels voor film en games. Persoonlijk geloof ik nog steeds dat het de verkeerde beslissing was om het eruit te halen, zoals we destijds ook protesteerden. Mensen die er een probleem mee hebben can go fuck themselves. Ze verdienen het niet om onze games te spelen."

Seksuele identiteiten

Waarom hebben gamemakers en gamers zoveel moeite met seksuele identiteiten in games? Mogelijk omdat de focus van de game-industrie lange tijd grotendeels op dezelfde doelgroep lag. Als er een seksscène in een game zat, werd die gemaakt voor de mannelijke gamer die op vrouwen valt.

In de afgelopen jaren zijn games inclusiever geworden, omdat gamemakers erachter zijn gekomen dat andere doelgroepen ook games spelen. Veel gamers verwachten echter nog steeds dat alles voor hen gemaakt wordt. Dat merk je niet alleen in de kritiek op vrouwelijke hoofdpersonages of queer personages in games, maar ook met dat men er geen problemen mee heeft om via mods seksuele identiteiten uit te wissen. Queer gamers hebben lang gestreden om hun identiteiten terug te zien in de games die ze spelen. Nu moeten ze die positie verdedigen.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!