Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn
Nieuws

Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Aan het eind van het jaar kijkt Voorspel terug naar de manieren waarop lhbtq+-personages een rol hadden in de games die we speelden. Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.

Toen we een jaar geleden terugkeken op 2019, viel op dat de lhbtq+-personages in games dat jaar voornamelijk verborgen waren. "Hopelijk is dat in 2020 anders", schreven we. Nu kunnen we concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Het gebeurt in populaire cultuur niet vaak dat queer personages de held zijn en de game-industrie loopt daar nog het meest in achter. Maar dit jaar gebeurde er iets bijzonders: de grootste hits van het jaar hadden lhbtq+-personages in de hoofdrol.

Ellie

Dat begon met The Last of Us: Part 2, waarin de lesbische Ellie de held is. Haar relatie met Dina vormt een rode draad in het verhaal. Dat Ellie het moeilijk vindt om uit de kast te komen bij Joel is tevens een belangrijk motief.

In de game heeft ook het nieuwe personage Lev een grote rol. Deze transgender jongen wordt verbannen uit zijn gemeenschap, waarna hij helaas alleen maar meer ellende meemaakt. In onze Voorspel over The Last of Us: Part 2 schreven we al: "Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan."

In diezelfde categorie viel Tell Me Why dit jaar, van de makers van Life is Strange. Transgender man Tyler heeft hierin de hoofdrol, samen met zijn tweelingzus. Als je de juiste keuzes maakt, kun je een fijne relatie aangaan met een andere man in de game. Maar net als Lev is het verhaal van Tyler gevuld met lijden door zijn identiteit.

©GMRimport

Hades

Waar dat in ieder geval niet het geval is, is in de heerlijke game Hades. De goden waar de personages op gebaseerd zijn, hadden het al niet zo op heteroseksualiteit. In de game wordt dat ook overduidelijk. Bijvoorbeeld in de relatie tussen Achilles en Patroclus, maar bovenal in die van hoofdpersonage Zagreus met de hunk des doods Thanatos. Ze kunnen met elkaar in bed belanden, al moet je daar wel echt wat voor doen.

Hades is sowieso een opvallende game voor Voorspel dit jaar. Iedereen in die game is namelijk sexy en dat gebeurt niet vaak. Meestal worden vrouwen hyper geseksualiseerd en krijgen mannen voornamelijk gespierde borstkassen. Het is duidelijk dat er in het team van Supergiant Games mensen werken die (ook) op mannen vallen, want niets anders kan die dijen van Dionysos verklaren. Of hoe in de geanimeerde trailer van Hades, Zagreus sensueel uit de poel des doods klimt.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games. Zowel The Last of Us: Part 2 als Hades waren succesvol en hebben een hoop prijzen in de wacht gesleept.

©GMRimport

Talking about Bugsnax

Een game waar het ook opvallend goed ging dit jaar was Bugsnax. Juist deze game heeft verschillende queer relaties waarin het eens niet draait om het overkomen van ontberingen, maar gewoon personages die gelukkig met elkaar zijn in een vrolijke wereld.

Zo zijn Chandlo en Snorpy een fantastisch stel, met een jock en een nerd die enorm van elkaar houden. De game maakt zelfs de 'ze waren huisgenoten'-grap, maar maakt daarna extra duidelijk dat ze een relatie hebben.

Gay in Destiny 2

Ook in andere games doken er queer personages op. Vooral opvallend is Destiny 2. Robert Brookes, een van de schrijvers van de game, vertelde op Twitter dat hij lang niet wist dat hij biseksueel was door ontbrekende educatie. Daarom is representatie in populaire cultuur zo belangrijk en daarom wilde hij duidelijk maken dat de personages Saint en Osiris homo zijn en een relatie hebben.

Hij maakte zich zorgen dat de community hem zou beschuldigen van queerbaiting. Dat is als games - of andere populaire cultuur - hinten naar de queerness van bepaalde personages zonder het te bevestigen. Daarmee denken ze de queer gemeenschap te bedienen, zonder andere mensen tegen het hoofd te stoten door het concreet te maken. Maar Brookes schrijft: "Het is geen geheim, geen punt om over te speculeren, en niet een puzzel om op te lossen door de community. Het is hun. Dus ja, Saint en Osiris zijn gay. Dat zijn ze altijd al geweest."

Assassin's Creed: Valhalla doet het juist wat rustiger aan. Een paar jaar geleden waren we erg te spreken over Assassin's Creed: Odyssey, omdat je niet alleen met allerlei mensen het bed kon delen, maar de wereld ook nog eens gevuld was met beelden van naakte mensen. Odyssey was horny. Valhalla voelt alsof Assassin's Creed een koud bad heeft genomen. Ergens toepasselijk vanwege het Britse weer, maar ook jammer.

©GMRimport

©GMRimport

Zoveel haat

Het was dus een redelijk jaar voor lhbtq+-personages in games. Ze waren soms helden, konden leven zonder dat hun identiteit een reden was voor pijn en ze hoefden zelfs niet allemaal dood.

Dat er nog een hoop werk te doen is, wordt wel duidelijk uit de reacties die bovenstaande personages hebben losgemaakt. Dat je in The Last of Us: Part 2 een lesbische vrouw speelt, was voor veel gamers teveel. Net als het nieuws over de twee homoseksuele personages in Destiny 2. En dan hebben we het nog niet eens over de Cyberpunk 2077-fans die de transfobe marketing van de game koste wat het kost verdedigen.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games.

-

Iedereen mag een mening hebben, hoe achterhaald die ook is. Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?

Over Cyberpunk 2077 gesproken: met al die berichten over piemels die uit broeken barsten, een overmaat aan dildo’s en mannen die per ongeluk seks hebben met andere mannen, heeft Voorspel nog een hele kluif aan deze game.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!