Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn
Nieuws

Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Aan het eind van het jaar kijkt Voorspel terug naar de manieren waarop lhbtq+-personages een rol hadden in de games die we speelden. Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.

Toen we een jaar geleden terugkeken op 2019, viel op dat de lhbtq+-personages in games dat jaar voornamelijk verborgen waren. "Hopelijk is dat in 2020 anders", schreven we. Nu kunnen we concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Het gebeurt in populaire cultuur niet vaak dat queer personages de held zijn en de game-industrie loopt daar nog het meest in achter. Maar dit jaar gebeurde er iets bijzonders: de grootste hits van het jaar hadden lhbtq+-personages in de hoofdrol.

Ellie

Dat begon met The Last of Us: Part 2, waarin de lesbische Ellie de held is. Haar relatie met Dina vormt een rode draad in het verhaal. Dat Ellie het moeilijk vindt om uit de kast te komen bij Joel is tevens een belangrijk motief.

In de game heeft ook het nieuwe personage Lev een grote rol. Deze transgender jongen wordt verbannen uit zijn gemeenschap, waarna hij helaas alleen maar meer ellende meemaakt. In onze Voorspel over The Last of Us: Part 2 schreven we al: "Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan."

In diezelfde categorie viel Tell Me Why dit jaar, van de makers van Life is Strange. Transgender man Tyler heeft hierin de hoofdrol, samen met zijn tweelingzus. Als je de juiste keuzes maakt, kun je een fijne relatie aangaan met een andere man in de game. Maar net als Lev is het verhaal van Tyler gevuld met lijden door zijn identiteit.

©GMRimport

Hades

Waar dat in ieder geval niet het geval is, is in de heerlijke game Hades. De goden waar de personages op gebaseerd zijn, hadden het al niet zo op heteroseksualiteit. In de game wordt dat ook overduidelijk. Bijvoorbeeld in de relatie tussen Achilles en Patroclus, maar bovenal in die van hoofdpersonage Zagreus met de hunk des doods Thanatos. Ze kunnen met elkaar in bed belanden, al moet je daar wel echt wat voor doen.

Hades is sowieso een opvallende game voor Voorspel dit jaar. Iedereen in die game is namelijk sexy en dat gebeurt niet vaak. Meestal worden vrouwen hyper geseksualiseerd en krijgen mannen voornamelijk gespierde borstkassen. Het is duidelijk dat er in het team van Supergiant Games mensen werken die (ook) op mannen vallen, want niets anders kan die dijen van Dionysos verklaren. Of hoe in de geanimeerde trailer van Hades, Zagreus sensueel uit de poel des doods klimt.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games. Zowel The Last of Us: Part 2 als Hades waren succesvol en hebben een hoop prijzen in de wacht gesleept.

©GMRimport

Talking about Bugsnax

Een game waar het ook opvallend goed ging dit jaar was Bugsnax. Juist deze game heeft verschillende queer relaties waarin het eens niet draait om het overkomen van ontberingen, maar gewoon personages die gelukkig met elkaar zijn in een vrolijke wereld.

Zo zijn Chandlo en Snorpy een fantastisch stel, met een jock en een nerd die enorm van elkaar houden. De game maakt zelfs de 'ze waren huisgenoten'-grap, maar maakt daarna extra duidelijk dat ze een relatie hebben.

Gay in Destiny 2

Ook in andere games doken er queer personages op. Vooral opvallend is Destiny 2. Robert Brookes, een van de schrijvers van de game, vertelde op Twitter dat hij lang niet wist dat hij biseksueel was door ontbrekende educatie. Daarom is representatie in populaire cultuur zo belangrijk en daarom wilde hij duidelijk maken dat de personages Saint en Osiris homo zijn en een relatie hebben.

Hij maakte zich zorgen dat de community hem zou beschuldigen van queerbaiting. Dat is als games - of andere populaire cultuur - hinten naar de queerness van bepaalde personages zonder het te bevestigen. Daarmee denken ze de queer gemeenschap te bedienen, zonder andere mensen tegen het hoofd te stoten door het concreet te maken. Maar Brookes schrijft: "Het is geen geheim, geen punt om over te speculeren, en niet een puzzel om op te lossen door de community. Het is hun. Dus ja, Saint en Osiris zijn gay. Dat zijn ze altijd al geweest."

Assassin's Creed: Valhalla doet het juist wat rustiger aan. Een paar jaar geleden waren we erg te spreken over Assassin's Creed: Odyssey, omdat je niet alleen met allerlei mensen het bed kon delen, maar de wereld ook nog eens gevuld was met beelden van naakte mensen. Odyssey was horny. Valhalla voelt alsof Assassin's Creed een koud bad heeft genomen. Ergens toepasselijk vanwege het Britse weer, maar ook jammer.

©GMRimport

©GMRimport

Zoveel haat

Het was dus een redelijk jaar voor lhbtq+-personages in games. Ze waren soms helden, konden leven zonder dat hun identiteit een reden was voor pijn en ze hoefden zelfs niet allemaal dood.

Dat er nog een hoop werk te doen is, wordt wel duidelijk uit de reacties die bovenstaande personages hebben losgemaakt. Dat je in The Last of Us: Part 2 een lesbische vrouw speelt, was voor veel gamers teveel. Net als het nieuws over de twee homoseksuele personages in Destiny 2. En dan hebben we het nog niet eens over de Cyberpunk 2077-fans die de transfobe marketing van de game koste wat het kost verdedigen.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games.

-

Iedereen mag een mening hebben, hoe achterhaald die ook is. Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?

Over Cyberpunk 2077 gesproken: met al die berichten over piemels die uit broeken barsten, een overmaat aan dildo’s en mannen die per ongeluk seks hebben met andere mannen, heeft Voorspel nog een hele kluif aan deze game.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6

Tijd om te prestigen

De vrijgespeelde Double XP-tokens van Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 zijn overgezet naar de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game.

Met de start van het eerste seizoen heeft Activision daar blijkbaar verandering in gebracht, want mensen die in de voorgaande Call of Duty-games nog tokens over hadden, kunnen die nu vinden en gebruiken in de Black Ops 6-multiplayer.

Gisteravond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Gisteren bleek al dat de update voor het eerste seizoen flink wat schijfruimte kost.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'
Nieuws

Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'

Toch blijft het bedrijf consoles maken

Xbox-CEO Phil Spencer heeft benadrukt dat de groei binnen de game-industrie niet op het gebied van consoles te vinden is, maar op pc en in de cloud.

Dat meldt hij in een interview met Rolling Stone dat onlangs gepubliceerd werd. Hij geeft daarbij aan dat hij het geweldig vindt wanneer mensen een Xbox-console kopen, maar is wel realistisch: "Onze grootste groei qua Xbox-spelers zit op pc en in de cloud. De consolemarkt groeit niet, op geen één console. We houden van die consumenten, maar om Xbox te laten groeien draait het om pc, de cloud en om het beschikbaar stellen van onze games op meer plekken."

Het is een mantra dat Microsoft dit jaar al op verschillende momenten heeft herhaald, en de laatste week meer dan ooit lijkt te benadrukken. Eerder deze week gaf Spencer in een ander interview immers al aan dat er geen limiet is qua Xbox-games die op andere platforms kunnen verschijnen - zelfs Halo hoeft niet buiten schot te blijven. Gisteren lanceerde Microsoft daarnaast een nieuwe marketingcampagne waarin wordt benadrukt dat allerlei apparaten - waaronder pc-handhelds, televisies en smartphones - een Xbox zijn.

Spencer benadrukt in het interview echter dat ondanks de bovenstaande weg die het bedrijf is ingeslagen, fans van consoles niet bang hoeven te zijn. "We komen met meer consoles in de toekomst, alsmede andere apparaten." Eerder dit jaar gaf Microsoft ook al aan dat er aan nieuwe Xbox-hardware werd gewerkt, en deze week bevestigde Spencer geruchten dat Microsoft achter de schermen aan een Xbox-handheld werkt.

Spencer wordt in het interview ook gevraagd naar de mogelijkheid dat er een Pro-versie van de Xbox Series-consoles komt, oftewel een 'mid-gen refresh'. In zijn antwoord lijkt Spencer te suggereren dat de verschillen tussen nieuwe versies voor consoles steeds minder merkbaar zijn voor gamers en dat een nieuwe versie van de Series-consoles daardoor wellicht onnodig is. "Geeft een nieuw apparaat je echt een nieuwe ervaring? Het is minder zoals vroeger, zoals bijvoorbeeld de transitie van de Xbox naar de Xbox 360; toen stapten we van standaard definitie naar HD. Het is tegenwoordig moeilijker om de voordelen te tonen."

Spencer concludeert: "We proberen uit te breiden. 'Wat betekent Xbox?' Ik wil dat Xbox over twintig jaar nog bestaat. Om Xbox succesvol te maken, moet het om verschillende soorten hardware draaien."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!