Voorspel: The Last of Us: Part 2 is op z'n best als de kleren uitgaan
Nieuws

Voorspel: The Last of Us: Part 2 is op z'n best als de kleren uitgaan

Toen de eerste gameplay van The Last of Us: Part 2 werd onthuld tijdens E3 2018, bleef men er maar over doorpraten. Hoofdpersonage Ellie kust in de trailer een andere vrouw en het internet was te klein voor alle boze gamers die zich daar aan stoorden. Nu is de game uit en is het tijd om te kijken waar die kus toe leidt.

Pas op: dit artikel bevat flinke spoilers over The Last of Us: Part 2

De vrouw die Ellie kust in de beroemde trailer heet Dina en hun band heeft een grote rol in The Last of Us: Part 2. Ellie gaat op pad om wraak te nemen en Dina gaat zonder vragen te stellen mee. De relatie tussen de twee is nog pril, maar ze groeien langzaam dichter naar elkaar toe. Ze flirten terwijl ze infected door het hoofd schieten en noemen elkaar liefkozend 'babe'.

Uiteindelijk was de kus in die vroege trailer een voorbode voor een van de belangrijkste thema's in de game: intimiteit. In een wereld waar alles op spanning staat, kan het namelijk lastig zijn om anderen te vertrouwen en toe te laten.

©GMRimport

De kleren gaan uit

In een eerdere aflevering van Voorspel schreven we al over hoe moeilijk het is om aanraking realistisch te laten ogen in games. Voornamelijk zoenen ziet er meestal extreem ongemakkelijk uit, omdat polygonen gewoon door elkaar heen gaan. The Last of Us 2 neemt gigantische stappen op dat vlak. Niet alleen het zoenen, maar elke aanraking tussen personages oogt realistisch.

In een van de mooie vroege momenten van de game liggen Ellie en Dina in hun ondergoed te praten over elkaars littekens. Het is een zeer intiem en kwetsbaar moment vol aanrakingen, maar ook mogelijke trauma's die omhoog komen.

Nog beter wordt het wanneer er in beeld kleren worden uitgetrokken. Met name de keer dat Dina het shirt van Ellie uittrekt en je als speler haar rug vol wonden ziet. Het is niet alleen technologisch indrukwekkend om een shirt realistisch van een lichaam te zien worden getrokken. De scène toont een kwetsbaarheid en intimiteit zoals je zelden in games ziet. Het shirt wordt niet uitgetrokken voor seks: een omhelzing en een kus in de nek is op dat moment genoeg.

©GMRimport

Pride

De relatie tussen Ellie en Joel gaat stroever. Zodra Ellie erachter komt wat Joel aan het eind van de eerste game heeft gedaan, is ze woest. Ze wil niets meer met hem te maken hebben. Toch is aan het eind van The Last of Us: Part 2 te zien hoe hun relatie mogelijk toch weer goed had kunnen komen. Deels doordat Joel leert over dat Ellie op vrouwen valt en daar goed op reageert.

De game heeft meerdere ijzersterke flashbacks over de relatie tussen dit duo na de gebeurtenissen van het eerste deel. Een van de dingen die de game laat zien is dat Ellie het jarenlang lastig vindt om bij Joel uit de kast te komen. Zelfs terwijl Joel maar blijft plagen dat een van de kerels in het dorp waar ze wonen interesse in Ellie lijkt te hebben.

Een leuk detail in de game is dat Ellie en Dina langs de regenboogzebrapaden in Seattle lopen. In dat gebied zijn tevens veel Pride-vlaggen te zien, gescheurd en vol gaten. Zoals Pride-evenementen in de echte wereld dit jaar zijn geannuleerd in verband met het coronavirus, zorgt de infectie er in The Last of Us 2 voor dat Ellie niet trots kan zijn op haar identiteit. Dat heeft ze wel nodig. Niet alleen krijgt Ellie nare reacties van anderen. Ze vindt het dus ook lastig om uit de kast te komen bij degene die het dichtst bij haar staan.

©GMRimport

Live, Laugh, Lev

Een van de interessante nieuwe personages in dit deel is Lev, een transgender jongen die een vriendschap ontwikkelt met Abby. Het personage heeft flink wat kritiek gekregen. Niet enkel de voorspelbare opmerkingen van gamers die roepen dat het toevoegen van een trans personage een bepaalde agenda vertegenwoordigd. Ook vanuit de trans gemeenschap klinkt kritiek, onder andere omdat het personage praktisch puur uit lijden bestaat.

Lev is verbannen uit zijn gemeenschap, omdat hij trans is. Hij noemt deze transformatie zelf het afscheren van zijn haar, maar het is natuurlijk zoveel meer. De rol die Lev in zijn gemeenschap zou krijgen werd voor hem bepaald. Hij zou een echtgenote en moeder moeten worden, zonder dat hij er iets over te zeggen heeft.

Het eerst moment dat hij mensen van zijn gemeenschap tegenkomt, roepen ze direct zijn deadname. De deadname is de naam die bij de geboorte is gegeven, maar waar trans mensen zich niet meer mee identificeren. Die naam noemen kan traumatiserend zijn. Wat Lev vervolgens allemaal meemaakt is de ene klap na de ander.

Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan. Toch is Lev een van de weinige voorbeelden van een daadwerkelijk uitgewerkt transgender personage in games. En hij wordt gespeeld door een trans man, zoals het hoort. Ook is zijn relatie met Abby waarin ze steeds meer over zichzelf durven te vertellen een van de mooiste elementen van deze game.

©GMRimport

LGBTQ+

The Last of Us: Part 2 doet verder weinig met de specifieke queer thema's, maar dat is oké. Vier jaar geleden schreven we in de eerste aflevering van Voorspel nog hoe belangrijk prominente seksuele diversiteit is. The Last of Us 2 bevat niet alleen een onmisbaar lesbisch hoofdpersonage, maar ook een biseksuele vrouw en een transgender man in zeer belangrijke rollen.

Er wordt hier en daar gedaan alsof de game-industrie nu eindelijk openstaat voor dit soort personages. Ik denk dat één goed voorbeeld niet direct iets zegt over de volledige industrie. Maar dat er nu een big budget AAA-game bestaat met drie personages die drie letters uit 'LHBT' vertegenwoordigen, is heel tof. En dat die personages ook nog eens goed zijn uitgewerkt en verrassend genoeg stuk voor stuk niet doodgaan? Dat is waanzinnig!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!