Rainbow Six Extraction moet zich nog bewijzen
Nieuws

Rainbow Six Extraction moet zich nog bewijzen

De presentatie van Rainbow Six Extraction begint met een statement: het uitstel van de game heeft een beter spel heeft opgeleverd, stelt Ubisoft. Hopelijk, want met name op pc zijn er tegenwoordig aardig wat goede coöperatieve shooters te vinden. Rainbow Six Extraction moet daarom wat nieuws doen om mensen bij die games weg te trekken. We brachten een uurtje door met de game, voorafgaand aan de E3-onthulling.

Misschien wel de meest opvallende eigenschap van Rainbow Six Extraction is de naam. De game werd aangekondigd als Rainbow Six Quarantaine, maar de ontwikkelaar ziet vanwege connotaties met de coronacrisis af van die naam. Hoe dan ook, los van de naamgeving weten we eindelijk wat Extraction wil zijn: een coöperatieve versie van Siege die leunt op dezelfde personages, maar in een beduidend andere spelwereld.

In Rainbow Six Extraction vecht je niet tegen andere spelers, maar werk je met ze samen tegen de kunstmatige intelligentie. Nu denk je misschien: ah, de welbekende modus terrorist run. Nou, nee, want in deze modus neem je het enkel op tegen ruimtewezens in vele soorten en maten. Je kunt daarbij sluiptactieken toepassen en wezens in hun rug steken, maar je kunt het ook op een lukraak knallen zetten.

©GMRimport

Oude bekenden

Je speelt met een handjevol Operators die je kent uit Rainbow Six Siege - we weten op moment van schrijven overigens nog niet hoeveel. De personages beschikken ieder over een uniek arsenaal aan vaardigheden en wapens, waarbij je zelf bepaalt welke wapenmodificaties en gadgets je meeneemt. Die manier van het samenstellen van je personage lijkt enorm op die in Siege. De interface is hetzelfde en de Operators beschikken zelfs over vrijwel dezelfde wapens.

En er zijn meer gelijkenissen, want ook in Extraction is het duidelijk de bedoeling dat je niet zomaar kamers inrent en alles overhoop knalt. Natuurlijk, het kan, maar het is aan te raden eerst op verkenning te gaan en de nodige voorbereidingen te treffen. Daar krijg je dan ook gadgets voor, waaronder oude bekenden als de drone om mee rond te rijden en rookgranaten. Ook de bijzondere krachten van oude Operators keren terug, zoals de Cardiac Sensor (hartslagsensor) van Pulse en de hamer van Sledge, die nog steeds muren kan inslaan.

Het idee achter Rainbow Six Extraction is dat geen enkel potje hetzelfde is. Jij en je teamgenoten krijgen ieder potje willekeurige opdrachten voorgeschoteld. Dat kunnen er maximaal drie zijn, en ze variëren van standaard tot redelijk uniek. Zo kan het verkeren dat je iemand moet redden uit een soort cocon. Je teamgenoten moeten de cocon dan uitschakelen door op allerlei pulserende nesten te schieten, terwijl jij iemand uit zijn glibberige schulp probeert te trekken. Andere missies zijn meer standaard en bestaan uit het plaatsen van explosieven, het vechten tegen golven aan vijanden of het vergaren van een biopt dat je terug moet brengen naar het extractiepunt.

Hoewel er meerdere maps zijn, hebben we er maar een gespeeld: het sfeervolle Alaska. De map is grauw, en totaal anders dan ‘reguliere’ Rainbow Six-maps. De omgeving doet zelfs denken aan Ridley Scotts Prometheus vanwege de zwarte drek waarmee de grond bezaaid is. Die drerrie is het residu van alienlijken en vertragen spelers wanneer ze erdoorheen lopen. Door op het zwarte spul te schieten, trekt het uit elkaar en creëer je een pad voor jezelf en teamgenoten.

©GMRimport

Keuzes, keuzes...

Bij bovenstaande opzet komt nog een twist kijken: keuzevrijheid. Ja, je krijgt ieder potje opnieuw drie missies voorgeschoteld, maar je hoeft er niet per se drie te doen. Na de eerste opdracht moeten jij en je teamgenoten besluiten of je doorgaat naar de volgende opdracht, of dat je weer terugkeert naar de helikopter (de extraction zone). Dat besluit moet je samen nemen, want iedere nieuwe opdracht is gekoppeld aan een nieuw gedeelte op de map. Dat gedeelte kun je alleen bereiken door gezamenlijk dezelfde ontsmettingstunnel door te gaan.

In de praktijk ziet dat er als volgt uit. De eerste opdracht, die je moet vinden door de map rond te struinen tot je een marker te zien krijgt, weet je met wat teamwork tot een goed einde te brengen. De game zet je dan voor een keuze: stop je ermee en ga je terug naar het extractiepunt, of ga je door naar de volgende opdracht? Als je stopt, krijg je ervaringspunten voor het halen van de missie. Als je doorgaat, opent zich een nieuw gedeelte van de map, waarvan de opdracht nog meer beloningen oplevert. Maar die missie zal wel moeilijker zijn.

De beloningen voor het halen van opdrachten waren tijdens onze speelsessie nog een beetje onduidelijk. Je krijgt in elk geval ervaringspunten, maar wat je daar nou precies mee kunt doen, kunnen we je op moment van schrijven nog niet vertellen.

Het idee achter Rainbow Six Extraction is dat geen enkel potje hetzelfde is. 

-

Natuurlijk hebben wij geprobeerd die derde missie te halen. De tweede opdracht wisten we weliswaar meermaals tot een goed einde te brengen, maar die derde taak? Die is ons nul keer gelukt. Extraction kan moeilijk zijn, dat is wel duidelijk. Terwijl je met z’n drieën op zoek naar de volgende doelstelling de omgeving verkent, hoor je overal het gekraak van de gore, slijmerige aliens. Als je te veel geluid maakt, slaat het gekraak om naar geschreeuw, en komen de wezens direct op je af. Met name in het derde gedeelte van de map is het dan eigenlijk al te laat.

Als je schade oploopt, wordt dat trouwens niet meer ‘definitief’ hersteld. Zelfs Doc, de medische Operator, kan je niet helpen. Daarbij is alle nieuw vergaarde health in Rainbow Six Extraction tijdelijk. Na het oppakken van een healthpack vult het levensbalkje onderin het scherm zich natuurlijk weer, maar vervolgens loopt het langzaam terug tot je oorspronkelijke levensniveau. Als je in Extraction die derde opdracht wilt halen, dien je dus ook tijdens de eerste twee opdrachten voorzichtig te zijn. En je kunt sowieso maar weinig schade hebben voordat je sterft in deze jongste Rainbow Six-titel.

©GMRimport

Spannend, maar interessant?

Extraction kan daarmee oprecht spannend zijn. Het is bovendien leuk om met de gadgets aan de slag te gaan en zo een tactiek uit te stippelen om tegenstanders te slim af te zijn. Die opzet is natuurlijk een beetje vergelijkbaar met Rainbow Six Siege. De missies en hun volgorde wisselen ieder potje, maar dat is logisch, want anders gaan de maps wel heel snel vervelen. Maar ondanks al die slimme basisbeginselen, hadden we na elk potje niet direct de behoefte het nog een keer te proberen, zoals een goede co-optitel betaamt. Want Extraction voelde ook heel erg herkenbaar aan.

Siege is een enorm gedegen multiplayershooter, dus dat is allerminst felle kritiek, maar wel bestaat de kans dat Rainbow Six Extraction snel in herhaling gaat vallen. De mechanieken komen allemaal heel erg bekend voor. Bovendien, en dit is een zeer persoonlijk punt, kon ondergetekende zich niet anders dan afvragen: was deze game niet interessanter geweest als een meer traditionele Rainbow Six-titel, in plaats van een Rainbow Six Siege-achtige titel? Wie op een echte, ouderwetse Rainbow Six-game hoopt, kan die hoop laten vliegen. Is dat verrassend? Nee, absoluut niet. Jammer? Nou ja, een beetje wel.

Rainbow Six Extraction voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!