Nier Replicant ver. 1.22474487139… brengt oorsprong van serie naar het heden
Nieuws

Nier Replicant ver. 1.22474487139… brengt oorsprong van serie naar het heden

Met een titel als Nier Replicant ver. 1.22474487139… (ja, inclusief de puntjes) trek je meteen mijn aandacht. Waarom zou je een game zo’n rare titel meegeven? Inmiddels weet ik het antwoord, want hoe moet je deze moderne versie van het origineel uit 2010 anders noemen? Een remaster zou te weinig eer zijn, een remake teveel. Alleen wat is het dan wel?

Na het lezen van deze preview heb je hopelijk een bevredigend antwoord op die vraag. Voor we zo ver zijn, is het belangrijk om te vertellen wat Nier Replicant ver. 1.22474487139… niet is. En daarvoor moet je eerst weten hoe het allemaal begon.

Nierstichting

Nier is een actie-rpg uit 2010 en kwam destijds op de PlayStation 3 en Xbox 360 uit. In Europa heette de game toen ‘gewoon’ Nier en was er maar één versie verkrijgbaar, maar in Japan waren er twee: Nier Gestalt voor Xbox 360 en Nier Replicant voor PS3. Het grootste verschil is dat je in Gestalt een oudere man speelt die zijn dochter wilt redden, terwijl het in Replicant gaat om een broer en zijn jongere zus. Verder zijn de versies nagenoeg identiek. De Nier die in het Westen is uitgebracht, betreft Gestalt. Nier Replicant ver. 122474487139… is logischerwijs een geüpdatete versie van het exclusief in Japan verschenen Replicant.

Het verschil tussen vader en broer lijkt misschien niet zo relevant, maar het staat symbool voor de functie van de nieuwe Nier. Uitgever Square Enix wil hiermee de rare ontstaansgeschiedenis van de serie vlot trekken. Tegelijk wil het bedrijf het eerste deel op zo’n manier moderniseren, dat spelers die pas bij Nier Automata zijn ingestapt niet meteen weer afhaken. De eerste Nier zag er in 2010 namelijk al verouderd uit en speelde nogal stroef. Daar kun je nu echt niet meer mee aankomen.

©GMRimport

Remaster of Arts

Nier Replicant ver. 1.22474487139… is daarom niet simpelweg een remaster. Er is overduidelijk veel werk verricht. De nogal wazige wereld van het origineel ziet er stukken frisser en scherper uit. Het kan zich niet ineens meten met de mooiste games van de afgelopen jaren, maar het nieuwe jasje doet precies wat het moet doen. Voor fans van het origineel ziet het eruit zoals in je warmste herinneringen, terwijl het in werkelijkheid een nogal fletse boel was.

Het vechtsysteem heeft een soortgelijke opfrisser gehad. Dat was hard nodig ook. Het origineel kende slechts zeer beperkte combo’s, het gebruik van wapens en magie stond nogal haaks op elkaar en er was gewoon niet zoveel aan. We zeiden het al in onze Top 100 van meest veelbelovende games van dit jaar: je speelde Nier ondanks zijn gameplay, niet dankzij.

Voor fans van het origineel ziet het eruit zoals in je warmste herinneringen, terwijl het in werkelijkheid een nogal fletse boel was.

-

Watch on YouTube

Weapons Remaster

Dankzij de geüpdatete versie is het vechten nu meer dan een moetje. De framerate van 60 fps doet daarbij wonderen, maar eigenlijk is het hele systeem op de schop gegaan. Daardoor kun je nu flitsende combinaties maken, tussendoor een magische speer naar een vijand smijten en daarna op het nippertje nog een inkomende klap pareren. Het bereikt nooit de souplesse van Nier: Automata, maar dat hadden we ook niet verwacht met een andere ontwikkelaar dan PlatinumGames aan het roer.

Is Nier Replicant ver. 1.22474487139… dan niet gewoon een remake? Nee, dat ook weer niet helemaal, want het voelt in essentie nog steeds als een PlayStation 3-game. Er is naar verluidt wel behoorlijk wat nieuwe content toegevoegd. Verder is alle muziek opnieuw gearrangeerd en opgenomen en zijn dit keer alle dialogen ingesproken, in plaats van slechts de belangrijkste verhalende ontwikkelingen. Dankzij de fantastische cast, met onder meer Laura Bailey, is dat laatste misschien wel de belangrijkste verandering.

©GMRimport

Nier Replica

Dat brengt ons bij de vraag van het begin: wat is Nier Replicant ver. 1.22474487139… dan wel, als het geen remaster of remake is? Zie het als de blauwdruk van Nier: Automata, opgeknapt om je een idee te geven waar deze bijzondere spelreeks zijn oorsprong heeft. Als je Automata hebt gespeeld, zul je een hoop herkennen: het wisselen tussen genres, de filosofische overpeinzingen, het wars zijn van conventies, de innemende muziek. Nier Replicant lijkt daardoor misschien alsof je de repetitie bekijkt van een show die je al in première hebt zien gaan.

En toch kan ik niet anders dan deze nieuwe, oude Nier van harte aanraden, ondanks de soms repetitieve gameplay en geestdodende zijmissies. Voor deze preview mag ik het eigenlijk alleen over kleine gedeeltes van het spel hebben, maar het origineel zit natuurlijk nog in mijn geheugen. En daar zal het ook altijd blijven. Er zijn maar weinig games met zoveel karakter en zulke bijzondere personages. Weiss, Kainé, Emil: het zijn namen die je nu misschien nog niet zoveel zeggen, maar je gaat ze na volgende maand nooit meer vergeten.

Nier Replicant ver. 1.22474487139… komt op 23 april uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien
Nieuws

'Deep dive' van Indiana Jones and the Great Circle maandag te zien

Game komt op 9 december naar Xbox Series en pc, en volgend jaar naar PS5

Aankomende maandagmiddag zendt Bethesda een zogeheten 'gameplay deep dive' uit van het aankomende Indiana Jones and the Great Circle.

In de video - die hieronder alvast klaarstaat, maar pas maandag om 16:00 uur Nederlandse tijd bekeken kan worden - praat audio director Pete Ward van ontwikkelaar MachineGames over het spel en krijgen kijkers meer te zien van het nieuwe avontuur van Indiana Jones.

Indiana Jones and the Great Circle heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Spelers kunnen tijdens gevechten niet alleen schieten met geweren, maar ook vechten met hun vuisten of gebruikmaken van de iconische zweep. Puzzels spelen daarnaast een belangrijke rol in de game.

Lars Cornelis kreeg eerder een uitgebreide presentatie van de game en schreef een preview: "De spelwereld oogt onmiskenbaar als de jaren dertig, maar dan door een jaren tachtig-lens, compleet met een acteur uit die tijd. Of het inderdaad de perfecte hommage aan de originele Indiana Jones-trilogie wordt, weten we later dit jaar."

Indiana Jones and the Great Circle verschijnt op 9 december voor Xbox Series-consoles, pc en Xbox Game Pass. In de lente van 2025 komt het spel ook naar PlayStation 5. Onlangs bleek dat Bethesda en MachineGames op 60 frames per seconde mikken, zowel op Xbox Series X als S.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!