Nier Replicant ver. 1.22474487139… brengt oorsprong van serie naar het heden
Gamer.nl
Nieuws

Nier Replicant ver. 1.22474487139… brengt oorsprong van serie naar het heden

Met een titel als Nier Replicant ver. 1.22474487139… (ja, inclusief de puntjes) trek je meteen mijn aandacht. Waarom zou je een game zo’n rare titel meegeven? Inmiddels weet ik het antwoord, want hoe moet je deze moderne versie van het origineel uit 2010 anders noemen? Een remaster zou te weinig eer zijn, een remake teveel. Alleen wat is het dan wel?

Na het lezen van deze preview heb je hopelijk een bevredigend antwoord op die vraag. Voor we zo ver zijn, is het belangrijk om te vertellen wat Nier Replicant ver. 1.22474487139… niet is. En daarvoor moet je eerst weten hoe het allemaal begon.

Nierstichting

Nier is een actie-rpg uit 2010 en kwam destijds op de PlayStation 3 en Xbox 360 uit. In Europa heette de game toen ‘gewoon’ Nier en was er maar één versie verkrijgbaar, maar in Japan waren er twee: Nier Gestalt voor Xbox 360 en Nier Replicant voor PS3. Het grootste verschil is dat je in Gestalt een oudere man speelt die zijn dochter wilt redden, terwijl het in Replicant gaat om een broer en zijn jongere zus. Verder zijn de versies nagenoeg identiek. De Nier die in het Westen is uitgebracht, betreft Gestalt. Nier Replicant ver. 122474487139… is logischerwijs een geüpdatete versie van het exclusief in Japan verschenen Replicant.

Het verschil tussen vader en broer lijkt misschien niet zo relevant, maar het staat symbool voor de functie van de nieuwe Nier. Uitgever Square Enix wil hiermee de rare ontstaansgeschiedenis van de serie vlot trekken. Tegelijk wil het bedrijf het eerste deel op zo’n manier moderniseren, dat spelers die pas bij Nier Automata zijn ingestapt niet meteen weer afhaken. De eerste Nier zag er in 2010 namelijk al verouderd uit en speelde nogal stroef. Daar kun je nu echt niet meer mee aankomen.

©GMRimport

Remaster of Arts

Nier Replicant ver. 1.22474487139… is daarom niet simpelweg een remaster. Er is overduidelijk veel werk verricht. De nogal wazige wereld van het origineel ziet er stukken frisser en scherper uit. Het kan zich niet ineens meten met de mooiste games van de afgelopen jaren, maar het nieuwe jasje doet precies wat het moet doen. Voor fans van het origineel ziet het eruit zoals in je warmste herinneringen, terwijl het in werkelijkheid een nogal fletse boel was.

Het vechtsysteem heeft een soortgelijke opfrisser gehad. Dat was hard nodig ook. Het origineel kende slechts zeer beperkte combo’s, het gebruik van wapens en magie stond nogal haaks op elkaar en er was gewoon niet zoveel aan. We zeiden het al in onze Top 100 van meest veelbelovende games van dit jaar: je speelde Nier ondanks zijn gameplay, niet dankzij.

Voor fans van het origineel ziet het eruit zoals in je warmste herinneringen, terwijl het in werkelijkheid een nogal fletse boel was.

-

Watch on YouTube

Weapons Remaster

Dankzij de geüpdatete versie is het vechten nu meer dan een moetje. De framerate van 60 fps doet daarbij wonderen, maar eigenlijk is het hele systeem op de schop gegaan. Daardoor kun je nu flitsende combinaties maken, tussendoor een magische speer naar een vijand smijten en daarna op het nippertje nog een inkomende klap pareren. Het bereikt nooit de souplesse van Nier: Automata, maar dat hadden we ook niet verwacht met een andere ontwikkelaar dan PlatinumGames aan het roer.

Is Nier Replicant ver. 1.22474487139… dan niet gewoon een remake? Nee, dat ook weer niet helemaal, want het voelt in essentie nog steeds als een PlayStation 3-game. Er is naar verluidt wel behoorlijk wat nieuwe content toegevoegd. Verder is alle muziek opnieuw gearrangeerd en opgenomen en zijn dit keer alle dialogen ingesproken, in plaats van slechts de belangrijkste verhalende ontwikkelingen. Dankzij de fantastische cast, met onder meer Laura Bailey, is dat laatste misschien wel de belangrijkste verandering.

©GMRimport

Nier Replica

Dat brengt ons bij de vraag van het begin: wat is Nier Replicant ver. 1.22474487139… dan wel, als het geen remaster of remake is? Zie het als de blauwdruk van Nier: Automata, opgeknapt om je een idee te geven waar deze bijzondere spelreeks zijn oorsprong heeft. Als je Automata hebt gespeeld, zul je een hoop herkennen: het wisselen tussen genres, de filosofische overpeinzingen, het wars zijn van conventies, de innemende muziek. Nier Replicant lijkt daardoor misschien alsof je de repetitie bekijkt van een show die je al in première hebt zien gaan.

En toch kan ik niet anders dan deze nieuwe, oude Nier van harte aanraden, ondanks de soms repetitieve gameplay en geestdodende zijmissies. Voor deze preview mag ik het eigenlijk alleen over kleine gedeeltes van het spel hebben, maar het origineel zit natuurlijk nog in mijn geheugen. En daar zal het ook altijd blijven. Er zijn maar weinig games met zoveel karakter en zulke bijzondere personages. Weiss, Kainé, Emil: het zijn namen die je nu misschien nog niet zoveel zeggen, maar je gaat ze na volgende maand nooit meer vergeten.

Nier Replicant ver. 1.22474487139… komt op 23 april uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!