Microsoft: 'Sony betaalt om games niet op Game Pass te laten verschijnen'
Nieuws

Microsoft: 'Sony betaalt om games niet op Game Pass te laten verschijnen'

Microsoft claimt dat Sony ontwikkelaars betaalt zodat hun games niet op Xbox Game Pass verschijnen.

Dat blijkt uit een document dat in Brazilië bij de overheid is ingediend om de overname van Activision Blizzard door Microsoft te verdedigen. Dit dienst als reactie op Sony's claim dat de overname van Activision Blizzard concurrentiebeperkend zou zijn.

Microsoft claimt dat Sony "de groei van Game Pass probeert te remmen" door er voor te zorgen dat bepaalde games er niet op verschijnen. "Aangezien strategieën rondom exclusiviteit onderdeel zijn van Sony's kernstrategie om diens aanwezigheid in de game-industrie te versterken, en Sony marktleider is in het distribueren van digitale games, zijn Sony's zorgen wat betreft exclusiviteit rondom Activisions content op zijn minst onsamenhangend", zo leest de reactie van Microsoft.

"Het onthult de angst die hangt rondom een innovatief zakenmodel dat hoge kwaliteit aan gamers levert tegen een lage prijs. Dit bedreigt het leiderschap dat in jaren is gecreëerd door een focus op apparaten en exclusiviteit. Microsofts vermogen om Game Pass uit te breiden wordt tegengehouden door Sony's drang om die groei te remmen. Sony betaalt voor 'blokkeerrechten', waarmee het ontwikkelaars tegenhoudt content aan Game Pass en andere concurrerende abonnementsservices toe te voegen."

Hoewel exclusiviteitsdeals schering en inslag zijn in de game-industrie, gebeurt het niet vaak dat een groot bedrijf letterlijk claimt dat Sony ontwikkelaars betaalt om hun games niet op Game Pass uit te brengen. Een dergelijke claim werd ook gedaan in de documentatie van de rechtszaak tussen Epic en Apple. Sony zelf heeft nog niet op de claims gereageerd.

Begin dit jaar gaf Microsoft aan Activision Blizzard te willen overnemen. Diverse overheidsinstanties wereldwijd nemen nu de tijd om te controleren of dit eerlijke concurrentiestrijd niet in de weg staat. Pas als iedereen goedkeuring heeft gegeven, kan de overname doorgaan. 

Microsoft gaf eerder al aan de Call of Duty-reeks, een van de belangrijkste franchises van Activision Blizzard, multiplatform te houden. In de zojuist gepubliceerde reactie van Microsoft benadrukt het bedrijf wederom die intentie, omdat het volgens Microsoft niet winstgevend genoeg zou zijn om Call of Duty exclusief op Xbox uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!