Matt Booty: tijdperk van AAA-games van één studio is voorbij
Matt Booty is ervan overtuigd dat het tijdperk waarin AAA-games gemaakt worden door één enkele studio voorbij is.
Dat zei hij afgelopen weekend tijdens Pax West (via VGC). "Hoe we games maken is aan het evolueren. Het idee van een enkel team onder één dak gebeurt niet meer zo vaak. Ik geef een voorbeeld: ons Perfect Dark-team in Santa Monica, The Initiative. We zijn net een grote samenwerking aangegaan met Crystal Dynamics en ik lees online: 'oh, dat moet betekenen dat er een probleem is'. Maar eigenlijk is het het tegenovergestelde. Natuurlijk werken we met ze samen. Dat is hoe we een enorme hoop werk verrichten."
Booty noemt ook Age of Empires 4 als voorbeeld. "Die game kwam afgelopen herfst uit en dat was een samenwerking met Relic Studios uit Vancouver, een geweldige samenwerking. En zelfs Flight Simulator, daarvoor werkten we samen met een studio in Frankrijk genaamd Asobo." De ontwikkeling is daardoor wel complexer geworden volgens Booty. "Het zorgt ook voor wat meer complexiteit als een van de studio's problemen heeft. Dat heeft impact op het schema."
In september vorig jaar werd bekend dat Perfect mede door Crystal Dynamics wordt ontwikkeld. Toen de nieuwe Perfect Dark vorig jaar werd aangekondigd, was duidelijk dat de nieuwe Microsoft-studio The Initiative er aan werkt, maar Crystal Dynamics helpt dus ook mee. De Square Enix-studio is vooral bekend van de recente Tomb Raider-games en Marvel's Avengers.
In maart van dit jaar werd bekend dat een hoop medewerkers van The Initiative waren vertrokken. Regisseur Dan Neuburger stapte op, maar ook design director Drew Murray, hoofd level design Chris O'Neill, principal world builder Jolyon Myers, twee senior system designer en drie voormalige God of War-designers zijn vertrokken. Verder zouden twee senior writers weg zijn gegaan, alsmede de technical director, tech art director, lead gameplay engineer, lead animator en hoofd van QA.