Matt Booty: tijdperk van AAA-games van één studio is voorbij
Nieuws

Matt Booty: tijdperk van AAA-games van één studio is voorbij

Matt Booty is ervan overtuigd dat het tijdperk waarin AAA-games gemaakt worden door één enkele studio voorbij is.

Dat zei hij afgelopen weekend tijdens Pax West (via VGC). "Hoe we games maken is aan het evolueren. Het idee van een enkel team onder één dak gebeurt niet meer zo vaak. Ik geef een voorbeeld: ons Perfect Dark-team in Santa Monica, The Initiative. We zijn net een grote samenwerking aangegaan met Crystal Dynamics en ik lees online: 'oh, dat moet betekenen dat er een probleem is'. Maar eigenlijk is het het tegenovergestelde. Natuurlijk werken we met ze samen. Dat is hoe we een enorme hoop werk verrichten."

Booty noemt ook Age of Empires 4 als voorbeeld. "Die game kwam afgelopen herfst uit en dat was een samenwerking met Relic Studios uit Vancouver, een geweldige samenwerking. En zelfs Flight Simulator, daarvoor werkten we samen met een studio in Frankrijk genaamd Asobo." De ontwikkeling is daardoor wel complexer geworden volgens Booty. "Het zorgt ook voor wat meer complexiteit als een van de studio's problemen heeft. Dat heeft impact op het schema."

In september vorig jaar werd bekend dat Perfect mede door Crystal Dynamics wordt ontwikkeld. Toen de nieuwe Perfect Dark vorig jaar werd aangekondigd, was duidelijk dat de nieuwe Microsoft-studio The Initiative er aan werkt, maar Crystal Dynamics helpt dus ook mee. De Square Enix-studio is vooral bekend van de recente Tomb Raider-games en Marvel's Avengers.

In maart van dit jaar werd bekend dat een hoop medewerkers van The Initiative waren vertrokken. Regisseur Dan Neuburger stapte op, maar ook design director Drew Murray, hoofd level design Chris O'Neill, principal world builder Jolyon Myers, twee senior system designer en drie voormalige God of War-designers zijn vertrokken. Verder zouden twee senior writers weg zijn gegaan, alsmede de technical director, tech art director, lead gameplay engineer, lead animator en hoofd van QA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo
Nieuws

Fan krijgt Doom draaiende op Nintendo's Alarmo

Zou het Alarmo nu bij Nintendo afgaan?

Een fan heeft de oorspronkelijke Doom draaiende gekregen op Alarmo, de onlangs uitgekomen wekker van Nintendo.

Het is bij fans van Doom een trend om Doom op de meest uiteenlopende apparaten speelbaar te krijgen, waaronder een koelkast, pinautomaat, Lego-blokje en zelfs een John Deere-tractor.

Het was dan ook een kwestie van tijd voordat Doom speelbaar gemaakt zou worden op Alarmo, de pas uitgekomen wekker van Nintendo. Ene GaryOderNichts heeft op social media zijn prestatie gedeeld. De grote knop op de wekker kan daarbij daadwerkelijk gebruikt worden om de game te spelen. Hij deelt zelfs de broncode zodat eigenaren van Alarmo het zelf voor elkaar kunnen krijgen.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo
Nieuws

Like a Dragon-bedenker viert jubileum van nieuwe studio met opvallende muziekvideo

De eerste game van de studio is nog altijd niet onthuld

Toshihiro Nagoshi, de bedenker van de Like a Dragon-franchise, heeft het driejarige jubileum van zijn huidige bedrijf Nagoshi Studio gevierd met een opmerkelijke muziekvideo.

In de video explodeert het hoofd van de ontwikkelaar en is er daarna een rapnummer hoorbaar. In een bijgeleverd Japanstalig bericht (via VGC) vertelt Nagoshi meer over de huidige stand van zaken. Hij laat daarbij weten dat de studio inmiddels uit meer dan tachtig werknemers bestaat.

Overigens geeft Nagoshi nog altijd geen details over de debuutgame van de studio. Volgens hem is er nog iets meer tijd nodig voordat het spel onthuld kan worden, maar wordt er wel dagelijks hard aan gewerkt.

Nagoshi vertrok in 2021 bij Sega en richtte begin 2022 zijn eigen ontwikkelstudio op bij het Chinese NetEase Games. Sindsdien belooft Nagoshi al geruime tijd een eerste blik op zijn nieuwe game, vooralsnog zonder resultaat.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!