Mass Effect Legendary Edition maakt een gemankeerde klassieker weer speelbaar
Nieuws

Mass Effect Legendary Edition maakt een gemankeerde klassieker weer speelbaar

Het opstarten van Mass Effect Legendary Edition geeft nou niet bepaald een legendarisch gevoel. Je wordt begroet door een wat saai scherm met slechts een keuze uit de drie verschillende games. Geen museum, artwork of andere achtergrondinformatie. Gelukkig heeft de rest van het spel meer aandacht gekregen.

Omdat de reviewcode voor de Legendary Edition pas laat binnenkwam, geven we in dit artikel een eerste indruk na vijftien uur spelen. We hebben vooral naar het eerste deel uit de serie gekeken. Volgende week hopen we een recensie met een cijfer te kunnen plaatsen.

De Mass Effect-trilogie is zonder twijfel een meesterwerk. De science fiction-reeks bevatte - zeker voor zijn tijd - ongekend veel keuzevrijheid, waarbij je beslissingen ook nog eens van de ene naar de andere game werden meegenomen. De wereld voelde groots aan, met ontelbaar veel planeten om te verkennen en buitenaardse rassen om te ontmoeten. Maar vooral het schrijfwerk maakte enorme indruk door de diepgaande dialogen met innemende en gelaagde teamgenoten, plus een schat aan achtergrondinformatie over het universum en de ingewikkelde verhoudingen tussen alle verschillende volkeren.

©GMRimport

Een klassieker dus, en dat is in deze Legendary Edition nog steeds zo. De remaster behoudt alles wat de serie zo goed maakte, en ook in deze moderne tijd zijn bovenstaande punten nog steeds onovertroffen. In de jaren daarna zijn de games een beetje verstoft en op sommige punten ingehaald door de tijd, maar deze nieuwe uitgave poetst die ruwe diamant weer op en laat hem schitteren.

Lange tijd was het moeilijk om de serie aan nieuwkomers aan te raden. Een trilogie begin je namelijk bij de eerste game en de eerste Mass Effect is niet zo goed oud geworden. Het was voor zijn tijd al een beetje een lomp en onbestuurbaar spel en dat is in al die jaren niet bepaald beter geworden. Deze remaster pakt gelukkig de grootste pijnpunten aan.

Mooi Effect

Het eerste dat opvalt, zijn de flink opgepoetste graphics. Het ziet er prachtig uit in 4k, met onheilspellende lucht, bosrijke planeten en haarscherpe personagemodellen. Natuurlijk is het daarmee niet ineens een next-gen game. In een spel met hoekige omgevingen kun je de textures nog zo mooi oppoetsen, maar die rotsen en bomen blijven een soort blokkendozen.

©GMRimport

Vooral de personages hebben een aardige facelift gekregen, waardoor al die dialogen een stuk prettiger zijn om naar te kijken. Met name je buitenaardse metgezellen komen door al die verbeteringen goed voor de dag, maar bij de menselijke vrienden is het niet overal even goed geslaagd. Zo blijven de haardossen flink in kwaliteit achter; ze lijken wel met cement achterover gekamd. Ook zijn veel animaties niet meer van deze tijd, met vijanden die houterig om hun as heen draaien wanneer ze de andere kant op willen lopen.

Mass gevecht

Het vechtsysteem is op de schop gegaan, zodat het niet meer voelt alsof je tegelijk tegen je vijanden én tegen de besturing aan het vechten bent. In het origineel had je bijvoorbeeld geen aparte toets voor een mêleeaanval, maar sloeg je met de schietknop als je toevallig dicht bij een vijand stond. En dekking zoeken achter een laag object ging niet vanzelf; je moest eerst handmatig bukken. Die mankementen zijn in deze remaster goed aangepakt.

Toch voelt de combat nog steeds niet echt soepel. Het zoeken van dekking is nog altijd een soort loterij, waarbij het soms wel lukt en vaak ook niet. Waarom de speciale cover-knop uit deel 2 en 3 niet is overgenomen, is een mysterie. Ook mik je je bionische krachten net zo vaak tegen een muur aan, als tegen een vijand. In latere delen kunnen die een beetje om hoeken heen buigen. Het is nu in ieder geval zonder grote worstelingen speelbaar.

©GMRimport

Mass Effectbejag

Omdat het zo’n getrouwe remaster is, zijn de grootste minpunten ook een-op-een overgenomen. De temporisering van het spel is een beetje scheef: binnen de eerste paar uur ontmoet je in sneltreinvaart al je teamgenoten. Ook zijn de zijmissies nogal herhalend, vooral als je op verlaten planeten gebouwen moet bestormen. Het is namelijk telkens hetzelfde gebouw met precies hetzelfde interieur.

Het is soms wel een beetje irritant, maar je kan ook zeggen: de ontwikkelaars hebben geprobeerd het gevoel van de eerste Mass Effect te behouden. Dat rammelende karakter hoort er ook een beetje bij. Als dat de intentie was, is het in ieder geval geslaagd. De remaster van het eerste deel voelt in deze moderne tijd in verhouding net zo gemankeerd aan als het origineel dat in 2007 deed. En ondanks die mankementen schitteren de pluspunten nog net zo helder als veertien jaar geleden.

©GMRimport

Mass Perfect

Alle kritiek valt in het niet bij alles wat dat eerste deel zo goed maakte. De eerste Mass Effect kent een aantal van de beste momenten uit de serie, met in ieder geval de beste schurk. Het is een game die je razendsnel zijn universum in sleept met interessante weetjes over zijn geschiedenis, zonder je daarmee te overrompelen. De game is nog altijd onovertroffen in het neerzetten van een spelwereld die écht aanvoelt als een plek met een rijke geschiedenis, waar mensen (en aliens) al honderden jaren samenleven.

De dialogen zijn daarbij subliem geschreven en geven je vrijwel direct het gevoel dat je teamgenoten je beste vrienden zijn. En de morele en hartverscheurende keuzes komen ook in 2021 nog net zo hard aan. Mass Effect 2 wordt vaak gezien als het beste deel, maar voor veel mensen is het eerste spel de favoriet. Door de lompe gameplay was dat soms moeilijk te geloven, maar nu die kreukels zijn gladgestreken is de keuze absoluut te begrijpen.

©GMRimport

De Legendary Edition maakt Mass Effect 1 weer meer dan speelbaar, en dat is een grote verdienste. Zonder schaamte kun je deze game aanraden aan al je vrienden die Mass Effect nog nooit hebben aangeraakt. En zelf kun je ook weer genieten van deze serie, zonder je met tegenzin door het eerste deel heen te hoeven worstelen. Of de rest van de trilogie ook met zoveel liefde is aangepakt, beoordelen we binnenkort in de definitieve recensie.

Deze game is via backwards compatibility getest op een PlayStation 5. Mass Effect Legendary Edition is vanaf vandaag verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!