Huidige Activision Blizzard-content wordt niet van andere platforms gehaald
Nieuws

Huidige Activision Blizzard-content wordt niet van andere platforms gehaald

Huidige games en content van Activision Blizzard worden na de overname door Microsoft niet van concurrerende platforms gehaald.

Dat blijkt uit een FAQ van Activition Blizzard die naar de US Securities and Exchange Commission is gestuurd. Daarin wordt uitgelegd hoe de aankoop van het bedrijf door Microsoft content op platforms van Sony, Google en Apple beïnvloedt.

"We zullen alle bestaande afspraken na de overname in ere houden. Net zoals bij Microsofts aankoop van Minecraft zijn we niet van plan om content dat op dit moment bestaat van andere platforms te halen." Verwacht wordt dat de aankoop ergens in 2023 wordt afgerond.

De manier waarop het bovenstaande is verwoord, biedt echter geen duidelijkheid over toekomstige games en content. Zo wordt vermeld dat het om huidige afspraken en games gaat en wordt niet gezegd hoe het zit met spellen die nog aangekondigd moeten worden.

Het is ook niet duidelijk welke afspraken er op dit moment bestaan. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat Sony en Activision een afspraak hebben die meerdere jaren beslaat over het uitbrengen van Call of Duty-games voor PlayStation-consoles. In het verlengde daarvan meldt een woordvoerder van Sony aan The Wall Street Journal dat het bedrijf verwacht dat Call of Duty-games op PlayStation-consoles blijven verschijnen. "We verwachten dat Microsoft contractuele afspraken in ere houdt en er voor blijft zorgen dat Activision-games multiplatform blijven."

Wellicht gaat het om een soortgelijke regeling als die Microsoft en Bethesda hebben gemaakt na diens overname. Zo was voor de overname al afgesproken dat de Bethesda-games Deathloop en Ghostwire Tokyo een jaar exclusief op PlayStation 5 zouden verschijnen. Die afspraken zijn dan ook in ere gehouden. Nieuwe games, zoals het eind dit jaar te verschijnen Starfield, komen echter wel alleen naar Xbox en pc.

Analistenbureau DFC Intelligence vermoedt dat Call of Duty misschien toch op andere systemen uit blijft komen. Eigenaar David Cole vertelt aan Games Industry: "Ik denk op dit moment niet dat Call of Duty exclusief naar Microsoft gaat. (De aankoop van Actvision Blizzard) zou ook moeilijk te verantwoorden zijn aan regelgevers als ze de concurrentie uitsluiten."

In hoeverre toekomstige Activision Blizzard-games naar andere platforms buiten Xbox en pc kunnen komen, is uiteindelijk pas zeker wanneer Microsoft of Activision Blizzard daar publiekelijk uitspraken over doen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!