Hoogtepunten: Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine
Nieuws

Hoogtepunten: Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben voor jouw gemak een overzicht gemaakt van alle hoogtepunten van deze week!

Kojima ziet Death Stranding: Director's Cut niet als een director's cut

Het aangekondigde Death Stranding: Director's Cut is volgens maker Hideo Kojima eigenlijk geen director's cut, omdat er compleet nieuwe content in de game zit.

Dat meldde de bedenker van het spel en de Metal Gear-reeks afgelopen weekend op Twitter. "Een director's cut is bij een film een nieuwe edit van een kortere versie die met tegenzin was uitgebracht, omdat de regisseur hem niet mocht editen, of omdat de speeltijd ingekort moest worden." 

Lees verder

©GMRimport

Psychonauts 2 bevat optie om onoverwinnelijk te worden

Dat heeft ontwikkelaar Double Fine laten weten. "Als je Psychonauts 2 met de onoverwinnelijkheids-toggle aan uitspeelt, speel je P2 nog steeds uit", zo reageerde het bedrijf op een tweet van Microsoft waarin werd gemeld dat een game uitspelen op de laagste moeilijkheidsgraad, nog steeds een game uitspelen is.

Lees verder

©GMRimport

Populaire Final Fantasy 14 was tijdelijk digitaal uitverkocht

Final Fantasy 14 was afgelopen weekend tijdelijk digitaal uitverkocht - de game kent een opvallende stijging in populariteit.

Op Reddit kwam men er achter dat de mmo tijdelijk niet meer aan te schaffen was. Inmiddels is het spel wel weer verkrijgbaar. Ondanks de toegenomen populariteit van de in 2013 opnieuw gelanceerde mmo, is het opvallend dat uitgever Square Enix niet genoeg digitale exemplaren kon leveren.

Lees verder

©GMRimport

Xbox: 'We maken meer verhaalgedreven games dan ooit tevoren'

Volgens Xbox-hoofd Phil Spencer werkt Microsoft aan meer traditionelere, verhaalgedreven games dan ooit tevoren.

Dat meldt hij in een interview met The Guardian. De schrijver van het artikel observeert dat het bedrijf veel focus legt op cross-platform opties en online games. Er wordt gevraagd of er nog wel ruimte is voor "traditionele vormen van verhaalgedreven games" op Xbox Series X.

Lees verder

©GMRimport

Foto van Miles Morales-acteur wakkert geruchten over Spider-Man 2 aan

Spider-Man: Miles Morales-acteur Nadji Jeter liet via social media weten dat hij in een motion capture-pak aan een project werkt. Fans speculeren dat het voor Marvel's Spider-Man 2 is.

De acteur, die de rol van Miles Morales speelt in het vorig jaar uitgekomen Spider-Man: Miles Morales, plaatste op Instagram een foto van hemzelf in een motion capture-pak. Hij verwijderde de post kort daarna weer, maar op Twitter circuleren screenshots van de foto. 

Lees verder

©GMRimport

Zelda: Skyward Sword HD is een goede remaster van een eigenaardige Zelda-game

Nintendo maakt de laatste jaren dankbaar gebruik van games uit hun uitgebreide geschiedenis om het spellenaanbod van de Switch te verrijken. Inmiddels zijn we aanbeland bij de tweede eerder uitgebrachte Zelda-game na de schattige remake van Link’s Awakening. Skyward Sword HD is echter een remaster, waarmee de game toegankelijk wordt gemaakt voor een nieuw publiek.

De remaster doet in de basis wat er van verwacht wordt: de resolutie is van maximaal 480p in de Wii-versie verhoogd naar 720p in handheldmodus en 1080p op televisie. De unieke aquarelachtige grafische stijl blijft in HD fier overeind. De game oogt net als het origineel bewust een beetje wazig, wat op geen enkel moment stoort. Alle textures zijn voorzien van een facelift, maar in sommige gevallen hadden oppervlaktes wel wat meer detail mogen krijgen. Vermoedelijk is er voornamelijk gebruikgemaakt van AI voor het verbeteren van de textures, wat wisselende resultaten oplevert. Het uiterlijk van de game verraadt dat de game al een decennium oud is.

Lees verder

©GMRimport

Microsoft ziet potentie in DualSense-features voor Xbox-controller

Microsoft sluit niet uit het dat bepaalde eigenschappen van de DualSense-controller gebruikt voor een nieuwe Xbox-controller.

Dat claimt Xbox-hoofd Phil Spencer in de meest recente aflevering van de Kinda Funny Gamecast. "Ik denk dat Sony goed werk heeft afgeleverd met hun controller en we kijken naar bepaalde onderdelen en denken dat we bepaalde dingen moeten gaan doen."

Lees verder

©GMRimport

Netflix gaat vanaf volgend jaar games aanbieden

Netflix is van plan om volgend jaar games op zijn streamingdienst uit te brengen.

Het bedrijf heeft Mike Verdu, een voormalige topman bij EA Mobile en Facebook Oculus, aangenomen om het plan te bewerkstelligen, zo meldt Bloomberg. 

Lees verder

©GMRimport

Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Steam-uitbater Valve heeft de zogenaamde Steam Deck uit de doeken gedaan, een draagbare spelcomputer die spellen uit de Steam-catalogus afspeelt. De handheld verschijnt aanvankelijk met 64GB, 256GB en 512GB ingebouwd geheugen, tegenover een vanafprijs van 419 euro.

Steam Deck zal geen gebruikmaken van Windows of Android, maar draait op Valve's eigen SteamOS 3.0. Valve verzekert dat "al je Steam-games" in ieder geval op de Steam Deck zouden moeten verschijnen. Daarnaast biedt de handheld ook ondersteuning voor zaken als Steam Chat, Remote Play en Steams eigen cloudopslag van spelbestanden.

Lees verder

©GMRimport

'Red Dead Redemption 2-spelers weten meer over dieren'

Spelers van Red Dead Redemption 2 weten meer over dieren die in de game voorkomen dan mensen die de game niet hebben gespeeld.

Dat blijkt uit het recentelijk gepubliceerd onderzoek van de universiteiten in Exeter, Truro en Penwith. Deelnemers van het onderzoek werden uitgedaagd om foto's van echte dieren te bekijken en vervolgen te bepalen welke dieren het waren.

Lees verder

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!