Hoogtepunten: GTA 6 verschijnt naar verluidt in 2025
Nieuws

Hoogtepunten: GTA 6 verschijnt naar verluidt in 2025

Heb je wat gemist of wil je nog even alles op een rijtje hebben? Wij hebben voor jouw gemak een overzicht gemaakt van alle hoogtepunten van deze week!

De hond die Dogmeat speelde in Fallout 4 is overleden

Via Twitter heeft videogame ontwikkelaar Joel Burgess het treurige nieuws gedeeld dat de hond die Dogmeat speelde in Fallout 4 is komen te overlijden.

In enkele Tweets legt voormalig Fallout-ontwikkelaar Joel Burgess uit hoe River, de hond die Dogmeat speelde, uitgekozen was en hoe hij deel uit maakte van het team. Zo geeft hij aan dat ze wilde dat Dogmeat meer dan alleen een extra wapen zou worden voor de speler, maar ook een echte vriend.

Lees verder

©GMRimport

Square Enix werkt aan nieuwe game in Mana-franchise

Square Enix werkt aan nieuwe game in de Mana-franchise. Dat onthult Masaru Oyamada, producer van de franchise, tijdens een livestream.

"We wilden het aankondigen met een gave trailer, maar we zijn pas aan het begin van de dertigste verjaardag", zegt Oyamada tijdens een Japanse livestream voor het dertigjarige bestaan van de reeks.

Lees verder

©GMRimport

Microsoft brengt Xbox Cloud Gaming naar iOS en Windows 10

Microsoft heeft Xbox Cloud Gaming breed beschikbaar gemaakt voor iOS- en Windows 10-gebruikers. Ook Xbox Game Pass Ultimate-abonnees kunnen de service nu in hun webbrowser gebruiken.

Dit kondigt Microsoft aan via Xbox Wire, waar ze vermelden dat Xbox Cloud Gaming nu beschikbaar is voor alle Xbox Game Pass Ultimate-gebruikers met Windows 10, telefoons of tablets van Apple, via browser. xCloud is momenteel beschikbaar in 22 verschillende landen, waaronder Nederland en België.

Lees verder

©GMRimport

Sony neemt Returnal-studio Housemarque over

Sony heeft Returnal-maker Housemarque overgenomen. Dat onthult het bedrijf op PlayStation Blog.

"Dit geeft onze studio een duidelijke toekomst om gameplaycentrische games af te leveren, terwijl we experimenteren met nieuwe methoden van verhaalvertelling en het verleggen van de grenzen van deze moderne kunstvorm", zegt medeoprichter Ilari Kuittinen over de overname.

Lees verder

©GMRimport

'The Elder Scrolls 6 nog steeds in ontwerpfase'

Todd Howard van Bethesda heeft aangegeven dat The Elder Scrolls 6 nog steeds in een ontwerpfase zit, wat betekent dat fans van de franchise de game voorlopig nog niet hoeven te verwachten.

In een interview met The Telegraph zegt Todd Howard het volgende over de ontwikkeling van The Elder Scrolls 6: "Het is verstandig om over The Elder Scrolls 6 te denken als een game die nog in een ontwerpfase zit. We checken de tech: gaat dit de dingen doen die we willen bereiken in de game?"

Lees verder

GTA 6 verschijnt naar verluidt in 2025

Dat beweert Tom Henderson, een lekker met een redelijk goede reputatie. Zo wist Henderson in een eerdere video al een aantal details van Battlefield 2042 in kaart te brengen voordat EA deze bekend had gemaakt.

In zijn nieuwste video gaat Henderson in op een aantal details van Grand Theft Auto 6. Zo geeft de hij aan dat het volgende deel van de gevierde franchise plaatsvindt in een hedendaags Vice City. Uit eerdere geruchten bleek al dat GTA 6 zich af zou spelen in Vice City, maar dan in een jaren 80-setting. 

Lees verder

Officieel YouTube-kanaal van Dead Space toont teken van leven

Het officiële YouTube-kanaal van de Dead Space-franchise heeft een teken van leven getoond, waardoor speculaties over de toekomst van de reeks hoog oplopen.

Het kanaal heeft een nieuwe profielfoto gekregen. Voorheen stond jarenlang het logo van het in 2013 verschenen Dead Space 3 als profielfoto ingesteld. Kort na de release van die game is er geen update meer gemaakt op het YouTube-kanaal - tot nu dan.

Lees verder

©GMRimport

PlayStation koopt Nederlandse studio Nixxes Software

Sony PlayStation heeft wederom een ontwikkelaar gekocht, ditmaal de Nederlandse studio Nixxes Software.

Dat heeft PlayStation Studios-hoofd Hermen Hulst - voorheen van Guerrilla Games - aangekondigd via Twitter. De Utrechtse studio heeft eerder onder andere gewerkt aan de Xbox 360-versie van Rise of the Tomb Raider en hielp Crystal Dynamics mee aan de ontwikkeling van Marvel's Avengers. Ook bracht het diverse andere Tomb Raider- en Hitman-games naar pc en specifieke consoles.

Lees verder

©GMRimport

Ghost of Tsushima Director's Cut voor PS5 en PS4 aangekondigd

In augustus komt er een Director's Cut van Ghost of Tsushima uit op PlayStation 5 en PlayStation 4.

De Director's Cut bevat alle content uit de oorspronkelijke PlayStation 4-game, alsmede alle content die sindsdien is uitgekomen. Daarnaast bevat het een uitbreiding in de vorm van een compleet nieuw eiland om te verkennen en te ontdoen van de Mongoolse invasie: Iki. 

Lees verder

©GMRimport

Microsoft-werknemer stal voor 10 miljoen dollar aan Xbox-tegoedcodes

Een voormalige Microsoft-werknemer heeft voor 10 miljoen dollar aan Xbox-tegoedcodes gestolen.

Dat meldt Bloomberg in een reportage. Het gaat om Volodymyr Kvashuk, die in 2016 werd aangenomen als software engineer bij Microsoft. Hij was onder andere verantwoordelijk voor het vinden van bugs in het online betaalsysteem van Microsoft en Xbox.

Lees verder

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!