Microsoft-werknemer stal voor 10 miljoen dollar aan Xbox-tegoedcodes
Nieuws

Microsoft-werknemer stal voor 10 miljoen dollar aan Xbox-tegoedcodes

Een voormalige Microsoft-werknemer heeft voor 10 miljoen dollar aan Xbox-tegoedcodes gestolen.

Dat meldt Bloomberg in een reportage. Het gaat om Volodymyr Kvashuk, die in 2016 werd aangenomen als software engineer bij Microsoft. Hij was onder andere verantwoordelijk voor het vinden van bugs in het online betaalsysteem van Microsoft en Xbox.

Kvashuk ontdekte een bug waarmee elke keer wanneer hij een transactie voor een Microsoft-tegoedcode deed hij een nieuwe code van 25 tekens ontving, waarmee nieuwe transacties konden worden gedaan. Hiermee kon hij een oneindig aantal codes vergaren waarmee digitale items via de Xbox Store konden worden aangeschaft. 

Kvashuk vertelde zijn meerderen niet over de bug en besloot de codes te verkopen aan een externe website, waar de codes vervolgens weer aan gamers werden verkocht. Hij gebruikte daarvoor onder andere e-mailaccounts van zijn collega's. Via bitcointransacties probeerde hij de oorsprong van het verdiende geld te verhullen. Op zijn belastingaangifte gaf hij aan dat de bitcoins cadeaus van familieleden waren.

Microsoft achterhaalde de schimmige praktijken van de werknemer en ontsloeg Kvashuk in juni 2018. In februari 2020 werd Kvashuk veroordeeld voor achttien misdrijven. Waarschijnlijk wordt hij gedeporteerd naar zijn land van herkomst, Oekraïne, en moet hij 8,3 miljoen dollar in schadevergoeding betalen aan Microsoft. Ook zit hij op dit moment in de gevangenis en staat zijn vrijlating op maart 2027 gepland.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!