Hitman 3 hielp mij de lockdown door
Nieuws

Hitman 3 hielp mij de lockdown door

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Wesley met Hitman 3.

De Hitman-reeks ligt mij enorm: missies klaren op je eigen manier, mensen omleggen met allerlei tools uit de omgeving en vermommingen verkrijgen op onconventionele manieren: ik vind het geweldig om te doen. Maar in combinatie met een lockdown is het ook het ultieme escapisme.

©GMRimport

Eind 2020 ging een harde lockdown van kracht in Nederland. Niet naar je werk mogen (tenzij je een cruciaal beroep had), anderhalve meter afstand houden in de supermarkt en op openbare plekken mondkapjes dragen is aan de orde van de dag. En ondertussen zijn we er nog niet, aangezien sommige maatregelen een jaar later zijn teruggekeerd. 

Multiplayer is niet echt mijn ding

Ik denk dan ook dat iedereen wel een game of twee heeft waar men met warme gevoelens op terugkijkt uit de periode november 2020 – juni 2021. Vooral multiplayergames boerden goed tijdens de lockdown, waardoor bijvoorbeeld Fall Guys en Knockout City veel populariteit genoten. Zelf ben ik niet zo van de multiplayertitels en gebruik ik mijn gametijd om écht te ontspannen. Maar ook ik heb veel uren in die spellen gestopt, omdat ik dan het gevoel had iets met m’n vrienden te (kunnen) doen.

Hoewel dat een fijn gevoel was, haalde ik toch de meeste rust en voldoening uit games die ik lekker in m’n eentje kon spelen, wanneer ik maar wilde. Dat is altijd zo geweest, maar tijdens de lockdown werd dat gevoel versterkt. Ik had behoefte het ontvluchten van de werkelijkheid, want die zag er een beetje grauw uit. Los van de lockdown en het gebrek aan fysiek contact, ging het ook qua freelancewerk wat minder: een grote opdrachtgever trok zich ineens terug. Destijds best heftig, maar ja: shit happens.

©GMRimport

Hitman 3 als ultieme lockdowngame

Enter Hitman 3. Die game kwam voor mij op het perfécte moment. Nu zijn Hitman-games sowieso goede titels waarin je jezelf kunt verliezen, waardoor ze een lange houdbaarheid hebben. Hoewel ze vaak erg tof zijn, bleven ze bij mij nooit echt hangen. Maar door bepaalde externe factoren kan een game ineens veel beter bevallen dan een ander deel in de serie dat ooit deed. Vanaf het moment dat ik dit spel opstartte, vond ik rust en houvast.

Hitman 3 heeft een zeer geslaagde gameplayloop en is perfect opgebouwd om lang speelbaar te blijven. Eerst doorloop je het verhaal en maak je kennis met alle omgevingen, doelen en resterende missies. Daarna krijg je de taak om extra opdrachten te voltooien en dat is het punt waarop het spel écht schittert. Je hand wordt niet meer vastgehouden doormiddel van verhaalmissies en duidelijke doelen; je krijgt echt de vrijheid om te verkennen, te handelen en ongezien weg te komen. 

Hitman 3 heeft een zeer geslaagde gameplayloop en is perfect opgebouwd om lang speelbaar te blijven.

-

Tijdens het verkennen onderzoek je waar allerlei items liggen. Soms heb je namelijk specifieke spullen nodig waarmee je iemand moet omleggen. En anders is het handig om te weten hoe je aan outfits komt, hoe je de lichamen ongezien wegwerkt waar die outfits eerst aan vast zaten en hoe je ongestoord je gang gaat in behoorlijke grote zandbakken waar er constant een paar ogen op je gericht staan. Hitman 3 is daardoor altijd spannend, onderhoudend en bovendien ontzettend leuk.

©GMRimport

Details zijn belangrijk

Voor het plannen van je missies zijn de details belangrijk. Dat is wat het spel vanaf het begin meegeeft. En ik ging er helemaal in op, want ik had toch weinig andere dingen te doen. Ik stopte pas met een level zodra ik alle achievements en speldoelen had behaald. Dat betekende dat ik elke hoek een keer gezien wilde hebben, uit m’n hoofd wist waar alle belangrijke items lagen en precies kon voorspellen waar een doelwit naartoe liep. Het was ook tof om dit allemaal zo snel mogelijk te doen.

Hitman 3 is echt een uitgebreide game met ontiegelijk veel mogelijkheden. Zo kun je iemand vergiftigen via z’n voedsel, maar dan heb je dus een kokskostuum en gif nodig. Hoe je daaraan komt, zoek je maar uit. Je kunt op verschillende manieren in een keuken met koks komen, maar dan moet die persoon wel alleen zijn wanneer je z’n outfit wil ‘lenen’. Dus moet je elders voor afleiding zorgen of de kok alleen in de pantry treffen, zodat je hem vervolgens in de vrieskist kunt stoppen.

Het gif ligt niet voor het oprapen, maar ergens in het level zit wel een gesloten kluis waar je een sleutel voor nodig hebt. Die sleutel draagt één van de beveiligers met zich mee, maar welke? En hoe krijg je in godsnaam zo’n beveiliger neer zonder dat het alarm meteen afgaat? Het zijn kleine uitdagingen die elkaar in een rap tempo opvolgen en je echt een gevoel van voldoening geven wanneer alles lukt; wanneer alles uiteindelijk samenkomt en het doelwit stikt in z’n eten. 

©GMRimport

Escapisme om de rest te vergeten

Zo kan ik alinea’s volschrijven. Ik heb me rot gelachen toen ik een ander doelwit opblies met een verwisselde golfbal. Of toen ik iemand irriteerde door als bediende de radio’s aan te zetten terwijl die aan het bellen was. Het schip uit het tutoriallevel ken ik als de achterkant van m’n hand en klaar ik binnen een minuut of twee. Het was mooi om te zien hoe personages elkaar van allerlei feiten beschuldigden, terwijl ik als detective in een landhuis rondliep en uitvogelde wat er nu gebeurd was.

Ik heb écht geleefd in deze game tijdens de lockdown, terwijl het spel mij op de been en scherp hield. Het was het type escapisme wat me mijn zorgen (even) deed vergeten. Maar het spel vergde ook behoorlijk wat energie, waardoor ik hem uiteindelijk nooit helemaal uitspeelde. Nu we wederom met redelijk zware maatregelen te maken hebben, weet ik dat Hitman 3 me er doorheen sleept wanneer het erop aankomt. Er zijn immers nog een aantal doelwitten die mijn wurgtouw verdienen.

Hitman 3 is verkrijgbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Google Stadia en Nintendo Switch. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!